Vergaderen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het tweede werkstuk.
Advertisements

Consensus Model Jeroen van Beuningen
Welkom !!! Stichting Lodewijk de Raet Geert Vansieleghem
Bedrijfsverbetering met de Code
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
Time management in het onderwijs
Feedback geven en ontvangen
Werkoverleg Leidinggeven Blz. 95.
Welkom bij de presentatie van
WORKSHOP PRESENTATIEVAARDIGHEDEN
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Vergaderen en notuleren
Debriefing 24 januari 2012.
Medialandschap Blok 2, week 4 College #3.
Pragmatische vaardigheden: debatteren met kinderen
Deelkwalificatie 102, methodisch werken, hfd. 3
PRESENTATIES IN A NUTSHELL.
Communicatie Communicatieproces Communicatievormen Communicatielijnen
Vergaderen en onderhandelen
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Patiëntveiligheid Wij doen er alles aan om uw behandeling zo veilig mogelijk te doen verlopen. Zelf kunt u hieraan ook bijdragen. Hier volgen 6 tips wat.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
1 Jongerenwerkgroep voor Sterrenkunde Kaderweekend – 29 januari 2006 Vergaderen.
Sessie vergadertechnieken
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Ambassadeurs 31 juli 2014 Agenda
1 Voorbereiding ‘DIN-dag’ Bert Timmerman: 31 januari 2013.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Effectief vergaderen Goed vergaderen is een kunst. Zowel van de voorzitter als van de deelnemers wordt een grote mate van vergaderdiscipline gevraagd.
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Vergaderen tijdens een project
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Welkom bij de Week van het Succes!
Lastige situaties bij het coachen van groepen
Niets is wat het lijkt.
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Marketing Coen van Wetering
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Vergadertechnieken. Uit welke vaste onderdelen bestaat een vergadering? Vooraf weet iedereen wanneer en waar de vergadering plaatsvindt.Vooraf weet iedereen.
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Communicatie. Lesinhoud Doel van de les Terugblik Stof over vergaderen Vragen.
1.
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Vergaderen, vergadertechnieken, overleggen
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Een vergadering organiseren
Deel 6: Lezen Hoofdstuk 2 Notulen 1.
Deel 4: Spreken en gesprekken
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Training Vergaderen Een project van: In opdracht van:
Werkvorm Vergaderen op kleur.
Vergaderen, vergadertechnieken, overleggen
Spreken en gesprekken 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.3
Gesprekstechnieken Les 1.
Samenwerken en communicatie
Gesprekstechnieken Les 2.
gesprekstechnieken Les 2
Besturen en Communiceren
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Les 6: non-verbale communicatie
Transcript van de presentatie:

vergaderen

Tips voor de voorbereiding .Lees op tijd de notulen en de agenda 2.Realiseer je bij ieder agendapunt wat er van je verwacht wordt Vragen stellen? Vragen beantwoorden? Argumenten geven voor je eigen standpunt? Een beslissing nemen? 3.Neem de bijlagen bij de agenda door 4. Maak per agendapunt voor jezelf duidelijk wat je wilt zeggen 5. Wil je iets bespreken dat niet op de agenda staat: overleg van te voren met de voorzitter

Tijdens de vergadering Houd je aan de structuur van de voorzitter: als een agendapunt is afgesloten dan komt het niet opnieuw weer ter sprake Als je al je argumenten hebt kunnen vertellen maar de rest van de groep is het niet met je eens: leg je neer bij de besluitvorming De rondvraag is voor korte verduidelijkende vragen en mededelingen. Langere vraagstukken agendeer je voor de volgende keer

Luisteren, samenvatten en doorvragen Luisteren (beeldvorming): waar gaat het over? Wat zegt iemand letterlijk Actieve houding Aantekeningen maken Emoties Samenvatten (oordeelsvorming): wat is de rode draad? Checken of je het goed hebt begrepen Doorvragen (oordeelsvorming) Vaagheden: wat bedoel je precies? Aannames: waar blijkt dat uit? Moeten: wat gebeurt er als je het niet doet?

En dan de aanpak: BOB Beeldvorming Oordeelsvorming Besluitvorming Strakke leiding voorzitter: geen discussie, maar vragen Probleemherkenning Informatie op een rij Samenvatting voorzitter Oordeelsvorming Losse leiding voorzitter Inventariseren van oplossingen/meningen Beoordelen van oplossingen door discussie Regelmatige samenvatting door voorzitter Besluitvorming Strakke leiding voorzitter Keuze maken uit oplossingen Voorstel ter stemming brengen Draagvlak organiseren

De 10 gouden regels voor goed vergaderen Vergaderen is een middel, geen doel, om tot standpunten, afspraken of acties te komen Vergader zo effectief en efficiënt mogelijk Bereid het agendaonderwerp voor Vergader niet te saai of te formeel Gebruik BOB: beeldvorming (wat is het vraagstuk), oordeelsvorming (wat vinden we ervan), besluitvorming (wat gaan we doen) Houd een volgorde aan: niet alles door elkaar LSD: Luisteren, samenvatten en doorvragen om elkaars doelen helder te krijgen Voorzitter: knopen doorhakken Eenmaal genomen besluit is een besluit Houd je aan de agenda

De agenda

Waar voldoet een agenda aan? Duidelijke structuur: onderwerpen die bij elkaar horen zijn geclusterd Duidelijke status: B, O, of B? is het een brainstorm, of moet er een besluit worden genomen? Wie is de verantwoordelijk behandelaar (bijv. DB geeft inleiding, er is een gast, werkgroep heeft voorbereid) Tijdspad: hoe lang voor ieder onderwerp? Extra onderwerpen: nee, tenzij….., altijd aan het eind van de vergadering als er nog tijd is

Goede notulen bevatten in ieder geval: Onderwerp: waar gaat het over? Welk doel dient de bespreking? Wat zijn de concrete afspraken? Wie doet wat, wanneer en met welk doel? Hoe wordt teruggekoppeld?

De voorzitter en de secretaris

Wie???? Opdracht: Wat moet een goede een secretaris kunnen? Wat moet een goede voorzitter kunnen?