KWALITEITSZORG IN INTERNATEN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gebruik van enquête voor teamleiders binnen Scouting Academy
Advertisements

Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
Dalton op De Wereldweide. Dalton is geen methode, geen systeem Dalton op De Wereldweide.
Communicatie en draagvlak
Reflectievaardigheden en instrumenten
Formatief - summatief evalueren
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
John Vaupell Justin van der Steen
Veerle Opstaele Brecht De Schepper
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Sint-Donatusinstituut Middenschool Merchtem
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Reflecteren.
24 september 2007 Introductie op het onderwerp van de dag Peter Michielsens (vertegenwoordiger) Minister F. Vandenbroucke Het thema “zelfevaluatie en doorlichting.
Reflecties vanuit de praktijk van de Vereniging Ons Tehuis
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
School-als-organisatie en schoolcultuur
Reflectie.
Programma Verenigingsondersteuning Almelo
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Een theoretische verkenning
Klinisch redeneren en evidence based practice
3 Live or Die Succes- en faalfactoren van Checkpoint? Verbeteringen Verwachtingen P.
Project Proceshuis Road show
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Governance en systeemtoezicht Rian Vos Coördinerend/specialist senior inspecteur IGZ.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Op school en in de scholengemeenschap
Workshop evalueren Dcp
Lancering Traject
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Het Groene Woud  Nationaal Landschap Het Groene Woud (2005)  Aantrekkelijk natuur-, cultuur- en recreatiegebied tussen Den Bosch, Eindhoven en Tilburg.
Reflecteren.
Coach Academy Module Persoonlijk 1 Ciska, Bart en Johan.
Leergangen opleiderscurriculum Tinbergen 2 Leergang 2.1 fase A Docenten Marloes Jacobs en Gerrit-Jan Vrielink Workshop 3.
Evaluatie Cursus.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst KWALITEITSZORG IN INTERNATEN Regionale vergaderingen mei - juni 2003.
Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst KWALITEITSZORG IN INTERNATEN Regionale studiedagen januari - februari 2003.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Frank Verstraeten Implementatie GROP. Frank Verstraeten Doelstelling 1 Doel: De algemene doelstelling van het OTO (beleids)plan van de GGD Flevoland is.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Krimp als motor voor beweging
Anders kijken, anders doen
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Kwaliteit van leven en gezondheid
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Werkvorm Vergaderen op kleur.
Zelfevaluatie Raad van Toezicht
Zelfevaluatie GOK.
Op zoek naar de Meerwaarde van het samenwerkingsverband
Reflectieve medewerkers (leren) reflecteren
Ontwerponderzoek.
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Leergang LOB: verdiepingsmodule
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

KWALITEITSZORG IN INTERNATEN STUDIEDAG 11 OKTOBER 2002 DWORP Studiedag: Kwaliteitszorg internaten 11.10.02

TOELICHTING BIJ DE DOELSTELLINGEN VAN DEZE DAG Diane Jacobs Gaby Tersago Helmar Vyverman Studiedag: Kwaliteitszorg internaten 11.10.02

Studiedag: Kwaliteitszorg internaten 11.10.02 DOELSTELLING A Inzicht verwerven in wat een kwaliteitszorgsysteem voor internaten kan zijn en hoe jullie eraan kunnen werken Studiedag: Kwaliteitszorg internaten 11.10.02

Studiedag: Kwaliteitszorg internaten 11.10.02 DOELSTELLING B Ervaringen opdoen met werkwijzen die jullie kunnen gebruiken in internaten wanneer je gaat werken aan de kwaliteit van je internaat Studiedag: Kwaliteitszorg internaten 11.10.02

Studiedag: Kwaliteitszorg internaten 11.10.02 CONCREET Weinig theorie Verschillende werkvormen om beter inzicht te verwerven in kwaliteitszorg Nieuw? Heel wat zaken zal je herkennen! Studiedag: Kwaliteitszorg internaten 11.10.02

Studiedag: Kwaliteitszorg internaten 11.10.02 CONCREET Moderatoren nemen de leiding van de werkmomenten hebben een bundel zijn vooraf geïnformeerd Studiedag: Kwaliteitszorg internaten 11.10.02

Studiedag: Kwaliteitszorg internaten 11.10.02 CONCREET Voormiddag 2 opdrachten 12.10 uur: toelichting Middagpauze mekaars werk bekijken Namiddag 1 opdracht 15.00 uur: wat nu? Studiedag: Kwaliteitszorg internaten 11.10.02

Studiedag: Kwaliteitszorg internaten 11.10.02 CONCREET Mijn taak: ondersteuning Studiedag: Kwaliteitszorg internaten 11.10.02

Studiedag: Kwaliteitszorg internaten 11.10.02

KWALITEITSZORG Toelichting bij het thema Duiding van de werkopdrachten Studiedag: Kwaliteitszorg internaten 11.10.02

INTERNATEN MOETEN ZELF INSTAAN VOOR DE VORMGEVING VAN EEN EIGEN BELEID Daartoe moet je goed kunnen evalueren (en moet je zicht hebben op de mogelijkheden én op de hinderpalen) Studiedag: Kwaliteitszorg internaten 11.10.02

EEN INTERNAAT IS ZELF VERANTWOORDELIJK VOOR DE KWALITEIT VAN HAAR DIENSTVERLENING Daartoe moet je bereid zijn dingen te verbeteren en/of te vernieuwen waar nodig Studiedag: Kwaliteitszorg internaten 11.10.02

Studiedag: Kwaliteitszorg internaten 11.10.02 WAT IS KWALITEIT? Kwaliteit (veelomvattend begrip) is subjectief evolueert is manipuleerbaar Studiedag: Kwaliteitszorg internaten 11.10.02

Studiedag: Kwaliteitszorg internaten 11.10.02 WAT IS KWALITEITSZORG? NIET: een lijstje maken en afpunten WEL: het doen, werken aan en zorg dragen voor de kwaliteit van een goede werking Studiedag: Kwaliteitszorg internaten 11.10.02

SITUERING VAN KWALITEITSZORG Verschillende systemen… … ... Een gezond principe Studiedag: Kwaliteitszorg internaten 11.10.02

INTERNE KWALITEITSZORG 1) kijken naar wat goed loopt behouden 2) wat kan beter? verbeteren Studiedag: Kwaliteitszorg internaten 11.10.02

DE KWALITEITSDRIEHOEK Studiedag: Kwaliteitszorg internaten 11.10.02

ESSENTIEEL VOOR KWALITEITSZORG uit het contactblad voor internaten duidelijke doelen efficiënt en effectief gebruik van de middelen teamwork en overleg toenemende professionaliteit … gemotiveerde mensen Studiedag: Kwaliteitszorg internaten 11.10.02

Studiedag: Kwaliteitszorg internaten 11.10.02 Het komt er niet bij Het is een andere manier om naar je werking / dienstverlening te kijken “Het zit tussen je oren.” Studiedag: Kwaliteitszorg internaten 11.10.02

ESSENTIEEL VOOR KWALITEITSZORG Daartoe is een mentaliteitsverandering nodig niet de zoveelste enquête maar de resultaten hebben gevolgen voor de toekomstige werking van hun internaat Studiedag: Kwaliteitszorg internaten 11.10.02

ZELFEVALUATIE uit het contactblad voor internaten “Voor de aanvang van elk schooljaar wordt dan ook voor elke werking een evaluatie gemaakt van het voorbije schooljaar. Elk opvoedersteam staat stil bij de probleemsituaties in het internaat om remediërend voor de toekomst te kunnen werken.” Hoe doen jullie het? Hoe kan het rendabeler? Studiedag: Kwaliteitszorg internaten 11.10.02

Studiedag: Kwaliteitszorg internaten 11.10.02 ZELFEVALUATIE géén nieuw gegeven occasioneel systematisch durven voor de spiegel gaan staan! zowel voor de beheerder als voor het team (feedback geven en krijgen) een unieke kans om als team samen te werken!!! een hulpmiddel voor kwaliteitsbeleid Studiedag: Kwaliteitszorg internaten 11.10.02

ZELFEVALUATIE definitie naar prof. dr. P. Van Petegem, UIA Een proces, in hoofdzaak geïnitieerd door het internaat zelf, waarbij welgekozen participanten op een systematische wijze het functioneren van het internaat beschrijven en beoordelen Studiedag: Kwaliteitszorg internaten 11.10.02

ZELFEVALUATIE definitie naar prof. dr. P. Van Petegem, UIA met het oog op het nemen van initiatieven in het kader van (aspecten van de) algehele internaat(beleids)ontwikkeling Studiedag: Kwaliteitszorg internaten 11.10.02

Studiedag: Kwaliteitszorg internaten 11.10.02 ZELFEVALUATIE Voorbereiding = belangrijkste fase het begrip verhelderen en ook het doel ervan een zo groot mogelijk draagvlak creëren Studiedag: Kwaliteitszorg internaten 11.10.02

Studiedag: Kwaliteitszorg internaten 11.10.02 VOORDELEN Beleid van het internaat wordt verhelderd: waar we naartoe willen? Duidelijkheid over wat goed loopt welke klachten er zijn waar vernieuwing nodig is wàt je moet verbeteren Kans tot samenwerking Het is de keuze van de betrokkenen Studiedag: Kwaliteitszorg internaten 11.10.02

DUIDING VAN DE OPDRACHTEN Is het belangrijk zicht te hebben op de verwachtingen? Waarom? Hoe heb je je gevoeld tijdens het samen bouwen van het muurtje? Waarom doen we deze oefening? Welk verband is er tussen opdracht 1 en 2? Studiedag: Kwaliteitszorg internaten 11.10.02

Studiedag: Kwaliteitszorg internaten 11.10.02

Studiedag: Kwaliteitszorg internaten 11.10.02 HOE GAAT HET NU VERDER? Studiedag: Kwaliteitszorg internaten 11.10.02

Studiedag: Kwaliteitszorg internaten 11.10.02 WAT NU? de resultaten van alle werkmomenten worden verzameld en in een geheel gegoten (= basis voor een zelfevaluatie-instrument) diegenen die willen kunnen morgen reeds aan de slag met één van de werkopdrachten, dan toegespitst op het eigen internaat Studiedag: Kwaliteitszorg internaten 11.10.02

Studiedag: Kwaliteitszorg internaten 11.10.02 REGIONALE DAGEN Doel: Vervolg op de studiedag tijd voor vragen en bedenkingen tijd om de eerste versie van een instrument te becommentariëren en zodoende te verfijnen tijd om het aan te vullen met organisatorische aspecten Studiedag: Kwaliteitszorg internaten 11.10.02

Studiedag: Kwaliteitszorg internaten 11.10.02 REGIONALE DAGEN tijd om te reflecteren over hoe de internen één en ander kunnen waarnemen (= basis voor een bevraging bij hen) Studiedag: Kwaliteitszorg internaten 11.10.02

DANK VOOR JE MEDEWERKING! Studiedag: Kwaliteitszorg internaten 11.10.02