Probleemoplossingstechnieken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wet meldcode van kracht!
Advertisements

Het doen van eigen onderzoek
De omvang van een steekproef bepalen
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
Marktonderzoek als proces
Fasen van onderzoek Onderzoeksplan bureauwerk Dataverzameling
Retailmarketing hoofdstuk 3, paragraaf 3.1
Collegeweek 4/5 Datapreparatie
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Workshop Onderzoeksvaardigheden
Hoofdstuk 7 Marktonderzoek.
Resultaten enquête tuchtwet
Carrousel van good practices met nieuwe leermiddelen
Een lessenserie van drie lessen
Statistiek Verzamelen Voorstellen Beschrijven Interpreteren
Xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Inleiding onderzoeksleer Helleke Hendriks docent werktuigbouwkunde voormalig productonderzoeker bij Consumentenbond xxxxxxxxxxxxx.
Een fundamentele inleiding in de inductieve statistiek
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail:
Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren.
Meten bij marktonderzoek
Hoofdstuk 16 De steekproefuitkomsten generaliseren naar de populatie en hypothesen over percentages en gemiddelden toetsen.
Observatie, focusgroepen en andere kwalitatieve
Meten bij marktonderzoek
Marktonderzoek als proces
Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische
Hoofdstuk 8 Primaire kwalitatieve gegevens verzamelen door middel van waarnemen en interviewen Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark.
Hoofdstuk 9 Primaire kwantitatieve gegevens verzamelen met behulp van gestructureerde waarneming, gestructureerd interviewen en het gebruik van vragenlijsten.
Hoofdstuk 6 Steekproeven trekken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan.
Literatuuronderzoek en veldonderzoek
Informatie Management 1 College 4/5 Programma vandaag:  Hoofdstuk 3 Beijen  Reader  Case + opdracht  Artikelen.
Marketingonderzoek Cursus SPD week 2. Agenda Doelstellingen vandaag Studiewijzer Vraagstukken H1 en H2 Hoofdstuk 3 en 4 Voorbereiding volgende week SPD.
Cursus VMO week 2 hoofdstuk 3
Leesvoorkeurenonderzoek
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
Onderzoek doen Hoofdstuk 1 - Onderzoek.
Psychologische Test.
Soorten en typen onderzoek
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 3 Processen besturen
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 4 Processen analyseren
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Baarde en de goede Hoofdstuk 11: Data-analyse
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 8 Systeemtheorie
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 6 Six Sigma Hugo Hendriks.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Het familieteam Gastvrij in de zorg.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Draaitabellen in Excel Rotterdam, 6 december 2011 drs. ing. M.M.A. Scheepers Instituut voor Management Opleidingen.
Methoden & Technieken van Onderzoek
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Onderzoeksvaardigheden 3
‘Een heel onderzoek in 90 minuten. Kan dat?’
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
Briefing Opdrachtanalyse en Vooronderzoek
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
“Statistiek, is dat moeilijk?”
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
Learning Community Afstudeeronderzoeken JAA Praktijkgericht juridisch onderzoek Juridische Aspecten van de Arbeidsmarkt.
Observeren Helpt je: scherper te kijken naar
Analyse maken Stap één bij projecten.
KRITISCH DENKEN 26 Besluitvorming © Kritisch Denken.
Een beschouwing schrijven
Significante cijfers © Johan Driesse © 2013 – Johan Driesse.
Hoofdstuk 16 De steekproefuitkomsten generaliseren naar de populatie en hypothesen over percentages en gemiddelden toetsen.
Hoofdstuk 1 De wereld ontdekken met de atlas
Praktijkgericht onderzoek
Deeltijd module 4 – oktober 2018 Shifra Bouter, MSc.
Methodiek Observeren.
De omvang van een steekproef bepalen
Cursus Interne auditor
Verpleegkunde deeltijd module 4 Shifra Bouter, MSc.
Transcript van de presentatie:

Probleemoplossingstechnieken Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 9 Probleemoplossingstechnieken Hugo Hendriks

Probleemoplossing

Creativiteitstechnieken Er zijn vier verschillende soorten creativiteitstechnieken die u helpen om: meerdere invalshoeken van een probleem te ontdekken (mindmapping); te denken in nieuwe richtingen (laterale denktechniek van De Bono); kansrijke overeenkomsten te zien tussen verschijnselen of problemen (metaforen); te associëren op ideeën van anderen (associatietechniek).

`Mindmapping

Laterale denktechniek van De Bono

Metaforen Een metafoor is een verhaal dat volledig losstaat van het probleem dat u beschouwt, maar waarbij u wel een vergelijking kunt trekken met uw eigen probleemstelling. Door met elkaar te discussiëren over oplossingsmogelijkheden in de metafoor, kunt u later de parallellen trekken met uw eigen, oorspronkelijke probleemstelling.

Associatietechniek; 635-methode De 635-methode uitgewerkt in een vijfstappenplan: Beschrijf de probleemstelling op de bovenste regel. Noteer op de eerste regel binnen vijf minuten drie ideeën. Geef na vijf minuten het blad aan uw buurman. Noteer op de tweede regel drie nieuwe ideeën, gebaseerd op de ideeën van de bovenstaande regel. Herhaal stap 3 en 4 nog vijf keer, zodat op de zes regels telkens drie ideeën zijn genoteerd.

Kritiek geven is makkelijk…, maar niet toegestaan!

Onderzoeksmethoden Vier onderzoeksmethoden: interviewmethoden; literatuuronderzoek; enquête; observatie. Bij elke onderzoeksmethode dient u zich bij de evaluatie van de verzamelde informatie altijd twee fundamentele vragen te stellen: Meten de verzamelde gegevens datgene wat zij dienen te meten (precisie)? Zijn de resultaten hetzelfde bij herhaalde metingen (zuiverheid)?

Interviewmethoden

Literatuuronderzoek

Enquête Aandachtspunten: Open of gesloten vragen Kwalitatief of kwantitatief Steekproefomvang n = het aantal benodigde respondenten z = een maat voor de gewenste betrouwbaarheid (1,96 bij een betrouwbaarheid van 95% en 3 bij een betrouwbaarheid van 99,7%) N = de grootte van de populatie p = de kans dat iemand een bepaald antwoord geeft (als deze niet bekend is, dan wordt voor de zekerheid 0,5 genomen e = de foutmarge (vaak wordt hierbij 1%, 5% of 10% gehanteerd) Meetschaal (nominale schaal, dichotome schaal, ordinale schaal, Likertschaal)

Observatie Enkele observatietechnieken: Multi-momentopname Rapid Plant Assessment PEMM-analyse

Besluitvormingstechnieken Drie soorten beslissingen: beslissingen onder volledige zekerheid (volledig gestructureerde beslissingen); beslissingen onder risico (semigestructureerde beslissingen); beslissingen onder volledige onzekerheid (volledig ongestructureerde beslissingen). Verschillende technieken: PMI-methode Paired Comparison Analyse Multicriteria-analyse Beslissingsboomanalyse Beeldvorming – oordeelsvorming – besluitvorming

PMI-methode Een voorbeeld:

Paired Comparison Analyse Een voorbeeld:

Multicriteria-analyse

Beslissingsboomanalyse Een voorbeeld:

Beeldvorming – Oordeelsvorming – Besluitvorming