Gecom een groot zwart gat? Of een quasar die veel energie geeft?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Informatieavond 22 april 2013
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
Postgraduaat “coaching, supervisie en teambegeleiding”
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Begin en eindig een presentatie bij voorkeur steeds met een pagina waarop alle partners staan. ecce ama! Is een EQUAL project van ESF: bijdragen tot de.
31 oktober. Programma  360˚ feedback en competentieontwikkeling  toepassing 360˚ feedback in stage.  ervaringen vanuit de praktijk.  afronding.
VZW ARKTOS Vier provinciale vormingscentra
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Studiedag: vernieuwing, ook in onderwijs vreemde talen via ICT Vrijdag 19 maart 2010.
De flexibele deeltijd: MODULAIR MET EXTRA’S
Functiegericht en levenslang leren bij de brandweer
E-portfolio NL Een Leven Lang Leren René Schreurs & Yvonne Kremers
Randstad Diversity START TO TALENT
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
Vernieuwing verzorging
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Entercultureel een digitaal leertraject voor het verwerven van interculturele competentie Joke Simons (Lessius Mechelen) FLAMENCO, 15 mei 2012.
Ijsselronde-pabo opleiden doe je samen.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
Hilde Naessens Stagecoördinator IVV Sint-Vincentius Gent 22 april 2008
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
Ecce ama! Is een EQUAL project van ESF: bijdragen tot de ontwikkeling van de werkgelegenheid door het bevorderen van inzetbaarheid, ondernemerschap, aanpasbaarheid.
Bewegen voor meer evenwicht Fopas, dynamiek voor verandering.
Workshop Open Leercentrum
Ervaringen Implementatie in Nederland
Een theoretische verkenning
Voortgangsgesprek fase 1
Info Klimkracht Lokaal Overleg Kinderopvang
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Online leergang LOB stimulans voor LOB-ontwikkeling
Introductiebijeenkomst AOS leergang
Leidraad bij het geïntegreerd toetsen van eindcompetenties bij zij-instromers lerarenopleiding UITZIGT (SoE 2010/26) Penvoerende instelling: KHLeuven Projectpartners:
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
Advisering gecombineerd onderwijs Een blik achter de schermen 5 maart 2015.
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
Testcentrum ervaringsbewijs Testen en informeren.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Netwerk coördinatoren VZ
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Netwerk kinderzorg 19 maart 2015.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Praktijkervaring en reflectie
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID 
CVO VSPW KORTRIJK OPLEIDINGSAANBOD Directievergadering Personenzorg 13 november 2015.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Een korte versie van de ppt. studiedag januari 2016.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
Hoe pedagogisch handelen?
Rollen binnen het werkplekleren
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Mind-Spring Cultuursensitief werken via Mind-Spring
Van zorgen voor naar zorgen dat…
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Startkracht! in de lerarenopleiding
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Gecom een groot zwart gat? Of een quasar die veel energie geeft?

Even een reis door de tijd Big Bang Bink 2003-2004 Start Gecom 2007 Aanvraag Project Gecom 2009-2010 2014-2015 13 van de 16 theoretische modules uitgewerkt

Een quasar met veel energie Dankzij samenwerken, uitwisseling en verbinding: be connected! Tip 1 Binnen het centrum Verbinding binnen de vakgroep Een sterke link met de BinK Buiten het centrum Gecombineerd voor al wie het leert Tip 2 Op zoek naar een implementatie met een visie: een samenhangend geheel én competentiegericht Tip 3

2009 Deelname aan Resonansgroep Onthaalouderacademie Partners: Kind en Gezin VBJK CEGO Sector KO En … VSPW Gent

Onthaalouderacademie Modulair flexibel leertraject: Op maat van werkende onthaalouder Op zaterdag CVO’s: want Certificerend Met gecombineerd onderwijs Kwaliteitsvol : Inspectie

Onthaalouderacademie en indienen Projectaanvraag voor BinK 2009-2010 VSPW Gent en CVO De Oranjerie werken en testen eerste 2 modules uit i.sm. met VBJK en K&G Met E-pakketten ontwikkeld in het kader van het ESF-EQUAL-project  ecce ama! childcare in learning networks. Indienen Projectaanvraag 2010-2011 Zelf aanmaken van e-learningmaterialen voor twee modules Jonge Kind CVO De Oranjerie en VSPW Gent werken de derde module uit voor onthaalouders Samen-werken met ouders Een werkgroep van CVO’s werkt de module EHBO uit Materialen worden gedeeld met andere CVO’s Aanmaken e-pakketten Opleiding BinK

Vorming, netwerken

ook competentiegericht implementatie met een visie een totaalplaatje Gecombineerd leren = ook competentiegericht implementatie met een visie een totaalplaatje Agenda (planning): data en uren

Gecombineerd leren een samenhangend geheel Integreren in hele opleiding Afstemmen op de competenties in de opleiding: verzorgen, opvoeden en begeleiden van kinderen, zich richten op de totale ontwikkeling, communicatievaardigheden, … Ontwikkelen e-learning materialen Aangevuld met ook andere ondersteunende leermiddelen Kleinere e-pakketjes: inzetbaar in meerdere modules Integreren op Interactief Activerende werkvormen Agenda (planning): data en uren

Competentiegericht koppeling theorie en praktijk Doorheen het hele leertraject: theorie en stage parallel Helft opleiding is stage Goede afwisseling tussen les en afstandsleren. Mix van theorie en praktijkgerichte (stage-)opdrachten Super- en intervisiemomenten Zelfreflectie is rode draad

Gecombineerd onderwijs is ook competentiegericht evalueren Gekoppeld aan de competenties én sleutelvaardigheden Toelichting evaluatie in het vademecum, tijdens de contactmomenten, op en via moodle. Lesgevers stemmen af. Objectiveerbare beoordelingscriteria, scorewijzers Feedback tijdens het proces Gespreide evaluatie Schriftelijke en / of mondelinge evaluatie Stage met meerdere evaluatiemomenten: samen met stageplaats. Werken met niveaus. Visie en koppeling met e-pakket

Verworven competentie: zichtbaar in de praktijk

De kapstokken, kennis meenemen naar en oefenen in de praktijk vanuit ervaring, zelfreflectie en feedback groeien in de competenties

Samen een visie opbouwen: waarden en houdingen Gecom met kruisbestuiving Opleiding en begeleiding in groep en individueel In de klas, on line, op super- en intervisiemomenten Samen Slim Sfeer en verbinding Samen denken en zelf bewust worden Uitwisseling Uit het isolement Los van de werkplek en weer op de werkplek: even afstand nemen en weer meenemen

Rol als professionele opvoeder en spelbegeleider Cirkel van veiligheid Kindbril: goed kijken en luisteren, positieve benadering Antennes opzetten (sensitieve responsiviteit) Info en uitleg geven (microfoon en toverstaf) Toverstaf (verbinden en taal aanbieden bij beleving en gevoelens) Karin Van hijfte, Opleidingscoördinator CVO De Oranjerie

De BinK met POP en PAP, reflecteert over rollen die hij/zij opneemt en groei in competenties mentaal en groeiproces wordt zichtbaar voor zichzelf, lesgever, stagebegeleider en stagementor op de werkplek feedback on line en op werkplek

P P Persoonlijk OntwikkelingsPlan Digitale werkPOP: link mentale en socio-emotionele proces van de cursist. On line Feedback op moodle door lesgevers, stagebegeleiders vertrekkend van startcompetenties en talenten

B K Link met de in Samen met elke cursist op weg naar LLL werving, infomomenten, intake, trajectbepaling, zorg, oog voor welbevinden en betrokkenheid … http://www.flipsnack.com/A6BEB6AD75E/fu8eva8j

Welbevinden en betrokkenheid een holistische kijk op de cursist Begint niet op een onbeschreven lei Individuele trajecten met EVC en EVK Cursisten voorbereiden en ondersteunen, coachen Afstemmen op doelgroep en differentiëren: eigen leerstijl, sterktes en zwaktes, boekenwurmen?, niet steeds pc-minded of -vaardig. Concreet, veel beeldmaterialen, filmfragmenten, …. Ervaringsuitwisseling (leren in groep) Op moodle, in de klas, op stage, Samen Slim Feedback Individuele begeleiding met schriftelijke feedback, gesprekken en bezoeken Een holistische kijk Agenda (planning): data en uren

Uitwisseling, feedback en Reflectie Afwisselend on line, thuis en tijdens de contactmomenten stilstaan bij de verschillende, competenties en sleutelvaardigheden biedt tijd en structuur om te groeien Afwisselen tussen verwerken van leerinhouden en Afwisselen met interactieve werkvormen en reflectieoefeningen maakt het concreter en tastbaarder en ‘luchtiger’. Maakt het mogelijk als het ware op een afstand naar zichzelf te kijken Door afwisselend individueel en in groep te werken. Ook op het leerplatform Deelnemers krijgen feedback en tips van de lesgever én van de andere deelnemers: hardop denken, formuleren en uitwisselen, bewust worden van, luisteren naar elkaar, helpen en ondersteunen, elkaar aanvullen, …

Vanaf dit schooljaar Integreren van de tips Doorlichting 2013-2014 Na de babbels de Bubbels voor het Blinkende Bink-team Vanaf dit schooljaar Integreren van de tips

Nog vragen? Nu of later: be connected … CVO De Oranjerie Boudewijnvest 3 3290 Diest Karin van hijfte Opleidingscoördinator Begeleider in de kinderopvang Karin.vanhijfte@deoranjerie.be