Studiedag peiling eindtermen Wereldoriëntatie, Brussel, 23 mei 2012 Kaat Wils, Lerarenopleiding Geschiedenis, KU Leuven.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Interactum Lectoraat Kantelende kennis
Advertisements

Filosofie Op HAVO en VWO.
HET HISTORISCH REFERENTIEKADER
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Woord van Leven Januari 2010.
Makkelijk lezen voor volwassenen [Bedrijfsnaam]. Wat doen we?  We maken lezen aantrekkelijk.  We maken volwassenen actief met taal.  Dan wordt lezen.
“Een reis naar Licht”.
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Van uitleggen leer je het meest
Omgaan met geschiedenis
10 mei 2014 Studiedag ‘Vlaams-Brabant drinkt ’ BEZOEKERSCENTRUM DE LAMBIEK ALSEMBERG Spreker Maryse Decuyper.
Colofon Het boek dat hierbij hoort heet - zo leer je nog eens wat over de invoering van de vmbo ict-route. Geschreven door Jos de Kleijn en Carla van.
Passie voor techniek Tune Techniek 8 november 2007 Inez Groen.
Omgaan met geschiedenis
Tussen samenspel en strijd. Sport en politiek door de eeuwen heen.
Makkelijk lezen voor volwassenen [Bedrijfsnaam]. Wat doen we?  We maken lezen aantrekkelijk.  We maken volwassenen actief met taal.  Dan wordt lezen.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Het Nibud Geldexamen voor alle basisscholen in Amsterdam
Erfgoededucatie Wat wordt eigenlijk geleerd?
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
ENQUETE A.E.L Hoe is het stagelopen je bevallen? Goed:94% (96% in 2010) Goed:94% (96% in 2010) Matig:6% ( 3% in 2010) Matig:6% ( 3% in 2010) Slecht:0%
Bijeenkomst 10 Oriëntatiekennis Vakdidactiek 2.
Veerle Vandelacluze KATHO
Geschiedenis havo 4 - een introductie
Iedereen coach naar Jef Clement.
Woord van Leven November 2012.
Psychotherapie en armoede
Het werken met portfolio
Een levensboek voor ouderen
ANW - inductie & deductie
Van eeuwenband naar tijdsband
“Beleef de canon” Een vertelproject voor groep 5 t/m 8
Voor de buurt door de buurt De Linie vormt een klein wooneiland in een zich snel ontwikkelende omgeving. Gebouwen blijven verrijzen om ons heen en we mogen.
Pinksteren zondag 23 mei 2010 Handelingen 2 verzen 1 – 11 Allen werden vervuld van de Heilige Geest en begonnen op luide toon te spreken in vreemde talen,
De doop in de Heilige Geest
Geschiedenis schrijven
Taalkundige feiten en hypothesen
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Pmg. interviews afnemen dropbox aanmaken sites Plan van aanpak Checklist%20plan%20van%20aanpak.pdf
Beleving en consumenten gedrag
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
De post-kritische geloofsschaal Een nieuwe manier van omgaan met geloof…?
Welkom ik maak me sterk.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Herziening examenprogramma en syllabus Albert van der Kaap
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Transformatie verteld een verhaal Kunst Beeldend Derde periode.
Het ontwikkelen en leren van tijdsbewustzijn Wat leert ons het bestaande onderzoek? Arie Wilschut Leuven, 6 maart Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding.
Onderwijs met Rap: Hip-Hop Headlines. ‘We starten de Week in Rap september vorig jaar te helpen studenten krijgen aangesloten op actuele gebeurtenissen’
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Workshop 'Anachronisme: historische zonde of handig didactisch instrument?': rapportering plenum Moeten wij die datum vanbuiten leren? Chronologie en historisch.
Het Technisch College Velsen De Technologie route.
Culturele presentatie podiumkunsten De voorbijgangers 10 oktober 2015.
Tienerschool Heilige Familie Site Gallaitstraat/Schaarbeek.
Workshop 'Beelden van tijd en beeldende geschiedenis': rapportering plenum Moeten wij die datum vanbuiten leren? Chronologie en historisch tijdsbesef in.
Een tijdlijn maken met ICT
Mysteriespel: De moord op Willem van Oranje
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Dide Breuer.
Praktische opdracht: het bouwen van een website
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Met mijn aanbod naar het onderwijs:
3L week 27: ‘Wandelen: jong geleerd, oud gedaan.’ © JL
Schepping en Evolutie in de Bahá’í geschriften (1)
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Wie is juf Anita ? Diploma ‘Bachelor in het lager onderwijs’ behaald aan de hogeschool Thomas More te Mechelen. Vijfde schooljaar in de Sterrenhemel. Twee.
Transcript van de presentatie:

Studiedag peiling eindtermen Wereldoriëntatie, Brussel, 23 mei 2012 Kaat Wils, Lerarenopleiding Geschiedenis, KU Leuven

1. 'Persoonlijke tijd': beantwoordt aan relatief spontane tijdservaringen  dagelijkse tijd van uren, dagen, weken, maanden, seizoenen en jaren  sociale tijd: de tijd van mijn leven en dat van ouders en grootouders (en hun verhalen – max. 5 generaties)  [mythische tijd: 'vroeger'] 2. 'Historische tijd': onnatuurlijk  Onvoorstelbaar lang (chronologie)  In te delen in verschillende compartimenten (periodisering)  Een vreemde wereld met een eigen logica (contextualisering)  Een tijd/gebeurtenis vloeit niet logisch of noodzakelijk voort uit de vorige (contingentie)  Wat in de ene tijd hoort, hoort niet in de andere (anachronisme) (Arie Wilschut, Beelden van tijd. De rol van historisch tijdsbewustzijn bij het leren van geschiedenis, 2011)

De leerlingen  kennen de grote periodes uit de geschiedenis en ze kunnen duidelijke historische elementen in hun omgeving en belangrijke historische figuren en gebeurtenissen waarmee ze kennis maken, situeren in de juiste tijdsperiode aan de hand van een tijdband.  kunnen aan de hand van een voorbeeld illustreren dat een actuele toestand, die voor kinderen herkenbaar is, en die door de geschiedenis beïnvloed werd, vroeger anders was en in de loop der tijden evolueert.  beseffen dat er een onderscheid is tussen een mening over een historisch feit en het feit zelf.  [tonen belangstelling voor het verleden, heden en de toekomst, hier en elders.]

69% van de leerlingen bereiken het vooropgestelde minimumniveau 1. Het werken met een historische tijdsband is voor zesdeklassers nog moeilijk. Slechts een derde van de leerlingen kan een gegeven eeuw correct markeren op een tijdsband. Wanneer ze een beroep moeten doen op eigen kennis over de periode waarin gebeurtenissen zich situeren, brengen nog minder leerlingen de opdracht tot een goed einde

2. Veel leerlingen hebben geen goed beeld van de vier grote historische periodes ontwikkeld. Ze verwarren de periodes en hebben nog geen historisch referentiekader opgebouwd dat hen toelaat om de historische figuren, gebouwen, voorwerpen of gebeurtenissen correct te situeren in de tijd

3. Het onderscheid tussen een mening en een feit is voor veel leerlingen een probleem

4. De meeste zesdeklassers kunnen voorwerpen, gebeurtenissen uit de geschiedenis en historische taferelen ordenen in de tijd. Ze beseffen dat levensomstandigheden en technische systemen vroeger anders waren dan nu. Zij hebben een zeker historisch bewustzijn verworven.

 Het leren over historische tijd: jong geleerd is oud gedaan

 Een canon van historische kennis: comfort voor peilers of hulp bij het leren historisch denken?