Expertise Onderwijszorgkoepel Nu en in de toekomst
Steunpunt OZKNV Ab-ers uit sbao en so Regio’s met contactpersonen Nijkerk – Putten Ermelo – Harderwijk Zeewolde Nunspeet – Elburg – Epe Antwoorden op vragen vanuit basisonderwijs Beschikbaar in schooljaren en 15-16
Ondersteuningsvragen Verdeeld over groep 1+2, groep 3+4, groep 5+6, groep 7+8
Ondersteuningsvragen Per aard hulpvraag
Ondersteuningsvragen Ondersteuning gericht op:
Vereveningsopdracht 2020 Aantallen leerlingen Verhogen opvangcapaciteit basisonderwijs
Verhogen basis en extra-ondersteuning Verantwoordelijkheid schoolbesturen a. professionalisering -> team of individuele scholing b. casuïstiek -> handelingsverlegenheid leerkracht – team Inzet deskundigheid Steunpunt: ondersteuning leerling – leerkracht - groep
Basisondersteuning Vastgelegd in Ondersteuningsplan: -opgenomen in SOP -inspectienormen -handelingsgericht werken -licht preventieve en curatieve interventies: gedrag dyslexie dyscalculie (hoog) begaafdheid -programma sociaal-emotionele ontwikkeling
Extra-ondersteuning Vastgelegd in Ontwikkelingsperspectief (opnemen in l.l. administratie en BRON) Groeidossier Arrangement Aanvraag TLV: min. 2 deskundigen (één orthopedagoog) Besluit afgeven TLV door directeur: advies vanuit Steunpunt
Beeld expertise in de toekomst A. Deskundigen Vaste kern a) specifieke expertise (leerproblemen, gedrag, verstandelijke en lichamelijke beperkingen, JRK) met name gericht op leerkrachten b) Arrangeren binnen bao en voorschool c) Advisering TLV Flexibele schil Verhogen basisondersteuning <> verkleinen flexibele schil B. Lesplaatsen
Lesplaatsen Ondersteuningsgroepen (brede) Tussenvoorzieningen Observatieplekken (JRK) Crisisplaatsing Combi-plaatsing (symbiose) Zoveel mogelijk gericht op terugkeer in basisonderwijs Bemensing vanuit flexibele schil