Workshop: Training geven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opleiding Plezier Discipline communicatieBeleving Begeleiding.
Advertisements

Het doen van eigen onderzoek
Hoe ruim ik mijn kamer op?
Spelbegeleiding Zaalhockey Jongste Jeugd
JEUGDVOETBALDAGEN 2012 Horst.
Hoezo Trainer F en/of E pupillen ?
door: Roderick Juffermans
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
John Vaupell Justin van der Steen
Creatieve opwarmingen Niveau 1
OM EVEN OVER NA TE DENKEN.
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
INSTRUCTIE 1: Verzamel zoveel mogelijk verschillende soorten gekleurd papier en pakpapier. Vergeet geen zwart en wit papier. Zorg dat ieder van jullie.
JEUGDVOETBALDAGEN 2011 Horst.
Een lessenserie van drie lessen
TECHNIEK ALGEMEEN Tafeltennistrainer 2. Opleidingen Techniek algemeen 1. Vaktermen 2. Slagbeschrijving 3. Oefenen slaguitleg 4. Aanleren 5. Corrigeren.
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Iedereen coach naar Jef Clement.
Interpreteren van data
2e Bijeenkomst Pupillentrainers
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
CanDo Coaching.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Help! Verzuim voorkomen
Onderwerp: Aannames A B symbolen Training van de week.
OFC28 mediawijsheid les 4.
Communicatie en dementie
Volksuniversiteit Zwolle
BenFit; waarom? we geloven dat voor iedereen een gezond en gebalanceerd leven bereikbaar is de regie weer terug krijgen over je leven, lichaam en gewicht.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Solliciteren: wat wil ik?
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
De kracht van positief opvoeden
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
1ste jaars E - pupillen Training 1.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
De leerlingenraa d Laat je stem horen!
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Swifterbant 9 april 2016 “Inspiratiesessie” Fierljepsymposium.
Trainingvoorbereiding formulier
MHCU Opzet trainingsplan. MHCU Visie Doelstellingen  Alle teams moeten met een zo hoog mogelijke intensiteit, hockeytechnieken en tactieken aangeleerd.
Trainers cursus HCGO Zaterdag 15 april 2017 Arthur Bussink.
# Training : 3 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Kick off jongste jeugd MHC Ede
# Training : 6 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Training : 4 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
© UNIEK IN DE KLAS.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Evaluatie circuittraining oktober 2017
Nee Zeggen!.
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
SKILL GAMES JO8, JO9, JO10 & JO11.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Train de trainer woensdag 21 maart 2018 vv ACHATES
Zaalhockey HC Noordwijk
SLIMMER DAMMEN Door [Naam] Voorkant: ruimte voor titels, foto’s etc.
Denken en doen.
Fluiten bij de Jongste Jeugd
Transcript van de presentatie:

Workshop: Training geven Hoe organiseer je een training? Hoe wil je en kun je op de groep overkomen?

Intro

Even voorstellen ERVARING ALS SPELER HTCE PSV Tegenbosch EMHC Den Bosch HCE SUCCESSEN ALS SPELER 2 Landstitels 2 verliezend finalist 3 Europese titels SUCCESSEN ALS TRAINER/COACH 2 promoties (OK/HK) 1x Zuid-Nederlands kampioen 2x PO voor promotie naar HK ERVARING ALS TRAINER/COACH JEUGD & SENIOREN PSV Tegenbosch HC Basko EMHC HC Den Bosch HC Eindhoven TMHC Forward HC Tilburg Rheydter SV (D) HC Nuenen & MHC MEP

Waarom ben je hier? Wat verwacht je van vandaag? Wat hoop je dat we vandaag met elkaar bespreken? Wat wil jij vandaag van mij te horen krijgen? Als de workshop voorbij is, wat hoop je dan te hebben geleerd? Etc.

Programma Filmpjes Discussies Enkele uitgangspunten voor geven van training Opdrachten Praktijk (2x als het weer het toelaat) Kenmerken van een organisatie van een training Gedragsregels voor een trainer Vragen

Maar eerst even dit… Het is irritant als kinderen niet luisteren? Vervelend als een oefening weer moet worden uitgelegd? Steeds weer diezelfde technische aanwijzingen geven Dat er altijd kinderen zijn die vragen stellen, ook al leg je alles in jouw ogen perfect en gedetailleerd uit? Jonge kinderen zijn snel afgeleid? Kinderen kletsen veel met elkaar tijdens de training? … etc.

PRAKTIJK Jullie gaan naar buiten en krijgen achter elkaar 10 minuten training van respectievelijk… Daan, Djordy & Hidde

Zo gaat het vaker dan je wellicht zou denken… Introductiefilm Zo gaat het vaker dan je wellicht zou denken…

Filmpje: “Kijk eens hier naar”

Of… kijk hier eens naar!

Filmpje: “Organisatie van training?”

Training geven

Wat betekent training geven? Welk effect moet het trainen hebben? Welk effect moet een oefening hebben? Welk effect wil jij op je de speelsters/spelers en het team hebben?

Film: oefeningen (1) Wat valt je hierbij op als het om effect gaat? Filmpjes Film: oefeningen (1) Wat valt je hierbij op als het om effect gaat?

Film: “mindere voorbeelden van training geven voor presentatie

Wat ontbreekt hier volgens jou? …?

3 basis uitgangspunten training geven Leereffect: of beter, ervaringseffect Rode wangen: intensief Balcontacten: heeeel eeeerrrrg veeeel

Maken van oefeningen

Opdracht 1: Hoe maak je deze oefeningen op een zeer eenvoudige manier intensiever (en voldoen aan de drie basis uitganspunten)?

Een hele eenvoudige oplossing! Splits de groep in kleinere groepjes en laat ze hetzelfde doen

Of maak een circuit resp. een oefening terug Alternatieven! Of maak een circuit resp. een oefening terug

De 2 eenvoudigste manieren om training intensief te maken Groep splitsen Oefeningen heen en weer maken 2 personen dezelfde oefening in spiegelbeeld laten doen Spelvormen (vergroot het leervermogen)

Filmpjes van oefeningen Let hier op het effect!

Filmpje: goede voorbeelden van training geven voor presentatie

Ontwikkelen van Technische vaardigheden

Techniek? Hoe zat het ook alweer met die drie uitgangspunten waaraan een training moet voldoen Waarom de focus op technische ontwikkeling bij de jeugd (vooral Jongste Jeugd t/m C-teams)

TECHNIEK, TECHNIEK, TECHNIEK…

Basistechnieken Stoppen/aannemen Drijven Forehand/Backhand Push De algemene basistechnieken? Stoppen/aannemen Drijven Push Schuifslag Flats Slag Afgeleiden daarvan zijn, bijv.: Short grip slag Slap-shot ?...? Andere essentiële technieken? Forehand/Backhand Dribbels Afgeleiden daarvan zijn, bijv.: V-tje Dummy Trappetje Lift 3-D technieken Etc…

Voorwaarden bij het aanleren van (basis)technieken (1) Bedenk het volgende Iedereen is uniek Niemand doet iets een tweede keer exact (100%) hetzelfde Beeldspraak/metaforen helpen kinderen visualiseren en adapteren

Voorbeeld metafoor Lage Backhandslag

Aannemen: “afdakje maken” Voorbeeld metafoor Aannemen: “afdakje maken”

Opstelling zaalhockey Voorbeeld metafoor Opstelling zaalhockey

Voorbeeld metafoor Bommetje (?)

Open en gesloten luiken (?) Voorbeeld metafoor Open en gesloten luiken (?)

Voorwaarden bij het aanleren van (basis)technieken (2) Bedenk bij het aanleren Motorische voorkeuren Gebruik verschillende situaties Herhaal Ieder kind past bewegingen aan naar zijn motorische voorkeuren

Voorwaarden bij het aanleren van (basis)technieken (3) Heb een extern gerichte focus Richt je op het resultaat van de beweging Het rendement is van belang Niet perse de beweging zelf

VOORBEELD: de flats Filmpje: “de flats”

PRAKTIJK Buiten gaan we even met de basistechnieken bezig en kijken en ervaren waar we op kunnen letten en welke aanwijzingen we geven.

Technische filmpjes Filmpjes (nu al) beschikbaar op Dropbox Push & Schuifslag Flats De lange slag Aanleren backhand aanname Gripdefending

Gedrag als trainer

Welk gedrag verwacht je van een trainer? …

Algemene ideeën (1) Je bent trainer voor alle kinderen in je team Actieve rol loop rond geef aanwijzingen stimuleer

Algemene ideeën (2) Stel zoveel mogelijk vragen Zet aan het denken Zelf tot oplossing komen is sterker dan antwoord krijgen Ervaringsgericht training geven Praatje – Plaatje – Daadje Bedenk wel dat ze jou niet letterlijk hoeven te kopiëren Mensen verschillen in motorische voorkeuren

Jouw persoonlijkheid en stijl INTERMEZZO: Waar kun je rekening mee houden met uitleg en training geven? Stand van de zon Richting van de wind Je eigen lengte Hoever draagt je stem Jouw persoonlijkheid en stijl Welke uitstraling hebben de trainers? Komt de boodschap zo over?

Algemene ideeën (3) Je bent trainer en geen hockeyer Start op tijd met de kinderen die er al zijn Geef training in trainingskleren Zorg voor een veilige omgeving Accepteer geen onveilig gedrag Je bent trainer en geen hockeyer Blijf observeren Blijf betrokken Beperk het zelf meedoen (wissel dan wel af en maak er geen show van)

Algemene ideeën (4) Bereid je training voor Werk ze uit op papier (belangrijk voor evaluaties) Maak notities tijdens trainingen van spelers Gemakkelijk voor evaluatieformulier van het team Geeft informatie over ontwikkeling Organiseer je training

Organisatie van een training

Organisatie van je training Waar moet je opletten met het maken van een training? Wat is jouw uitgangspunt voor het maken van een training?

Kenmerken van een goed georganiseerde training (1) Zoveel mogelijk staat al opgesteld Met 1 opstelling meerdere oefeningen doen Weinig verschuiving van pionnen nodig hebben Makkelijke overgangen van de ene oefening naar de volgende Korte wachttijden tussen oefeningen Veel spelers tegelijkertijd bezig (minimaal ¼)

Kenmerken van een goed georganiseerde training (2) Hoe prachtiger verzonnen, vaak hoe moeilijker de oefeningen is Kopiëren eigen training heeft veel beperkingen Je bent verder in je ontwikkeling (als het goed is) Oefenstof sluit (misschien) niet aan Snel verlies van aandacht bij te moeilijke oefening Oefeningen eenvoudig houden (maximaal 3 schijven bij Jongste Jeugd)

Wegen naar informatie

Kennisbank HC Nuenen Via de website: Via Dropbox Diverse presentaties Uitgewerkte trainingen of trainingsoefeningen Etc. Via Dropbox Gemeenschappelijk deel Filmpjes over: Basistechnieken Technieken Trainingsvormen Hockey technisch ontwikkelingsplan in de maak

Kennisbank Extern www.interpolishockey.nl www.youtube.com www.google.com www.knhbtrainingsassistent.nl

Spreuk van de dag Voor de coaches onder ons… The most succesfull people…, …are the people who are willing to fail the most

VRAGEN????

EIND

Voorbeeld van een volledige uitgewerkte training op 1/8 veld Essentieel is dat je vanuit 1 organisatie soms heel erg veel opties hebt en dingen kunt doen

Uitgangssituatie voor een volledige training: Een team van 9 spelers moet een uur tot anderhalf uur trainen

Oefening 1: Warming Up & Techniek Diverse technieken door elkaar heen lopend Bijv.: indian dribbel, V-tje, reverse FH, trappetje BH Tijdsduur: 10 minuten

Oefening 2a: Lopen met de bal C Korte vormen van dribbelen met de bal en spelen van de bal Tijdsduur: 3-5 minuten per oefening

Oefening 2b: Lopen met de bal C Langere vormen van dribbelen met de bal en spelen van de bal Tijdsduur: 3-5 minuten per oefening

Oefening 3: Duel In tweetallen duelleren om de bal. Balbezitter schermt de bal steeds af Ondertussen veldje klaarzetten Tijdsduur: 6-8 minuten per oefening

Oefening 4: Samen en toepassing Twee oefeningen parallel: Partijvorm Techniek met passings-techniek als afronding en dribbel terug. Tijdsduur: 3-4 minuten per trio, Totaal 15 minuten

Oefening 5: Eindpartij Partijvorm op 4 goaltjes. Zorgt er ook voor dat kinderen een keuze van richting hebben en dus richtingsveranderingen gaan toepassen. Tijdsduur: +/- 15 minuten