De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Trainingvoorbereiding formulier

Verwante presentaties


Presentatie over: "Trainingvoorbereiding formulier"— Transcript van de presentatie:

1 Trainingvoorbereiding formulier
Trainer – Coach Veldvoetbal COACH TEAM TEAMFUNCTIE TEAMTAAK SPEELVELDGEDEELTE ROL TEGENPARTIJ DOELSTELLING Elissa Halbesma VIOD C1G Verdedigen Doelpunten voorkomen Rond 16 eigen helft Kansen creëren en scoren Het verbeteren van de samenwerking van de verdedigers en de keeper om doelpunten te voorkomen op eigen helft, als de tegenstander de bal heeft en specifiek de afwisseling van druk op de bal zetten en rugdekking van de centrumverdedigers en dat er goed gecoached wordt.

2 v v TRAINING ORIËNTATIEFASE 2 INHOUD 1 2 4 M E T H O D IE K
Ruimte (x bij y meter): 16 bij 10 Aantal hesjes (+ kleuren): 12 hesjes (2 kleuren) Aantal ballen: 3 ballen Aantal pionnen: 12 pionnen Aantal doelen (soort): 6 (mini) doelen INHOUD Oefenleerfase Omschrijving van de vorm (bijv. 7 tegen 5) 2 tegen 2 (12 speelsters dus 3 veldjes) Formaties van beide teams (bijv tegen 3-3) Naast elkaar, 1-1 Manier van scoren van beide teams Scoren in kleine doeltjes Bijzonderheden • oefening aangeven • controle op organisatie • accent leggen + voorbeeld geven • controle op uitvoering • coachen Voorwaarde speelwijze tegenpartij Content TRAINING ORIËNTATIEFASE v 1 2 4 M E T H O D IE K Moeilijker maken? (hoe?) Maximaal twee balcontacten. Makkelijker/eenvoudiger maken?(hoe?) Veld groter maken. A A N W IJ ZI N G E N Algemene uitgangspunten • doelpunten voorkomen • storen van de opbouw • veld klein • druk op de bal • rugdekking/knijpen Handelingen met de bal • sliding • blok tackle • koppen • schouderduw Handelingen zonder de bal • rugdekking • kantelen • knijpen Spelinzicht • moment herkennen van aansluiten of diepgang • moment herkennen van bal verplaatsen • moment herkennen van positie wisseling Communicatie • Oogcontact • Samenwerking • Coachen 5 6 3 7 8 9 10 11 1 2 5 7 3 6 8 9 10 11 4 v 2

3 INHOUD M E T H O D IE K A A N W IJ ZI N G E N 4 3 5 2 9 11 7 10
Ruimte (x bij y meter): Helft van hele voetbald Aantal hesjes (+ kleuren): 12 hesjes (2 kleuren) Aantal ballen: 2 ballen Aantal pionnen: 8 pionnen Aantal doelen (soort): 4 (mini) doelen, en één grote INHOUD Leerfase Omschrijving van de vorm (bijv. 7 tegen 5) 4 tegen 4 (overige 4 spelen voetvolley) Formaties van beide teams (bijv tegen 3-3) - Verdedigend team: Naast elkaar, verdediging op één lijn. - Aanvallend team: Ruitformatie, 1-2-1 Manier van scoren van beide teams - Verdedigend team: kleine goaltjes - Aanvallend team: Grote goal Bijzonderheden • oefening aangeven • controle op organisatie • accent leggen + voorbeeld geven • controle op uitvoering • coachen Voorwaarde speelwijze tegenpartij Content 4 3 5 2 9 M E T H O D IE K Moeilijker maken? (hoe?) Aanvallende partij maximaal twee keer bal raken Makkelijker/eenvoudiger maken?(hoe?) Veld groter maken A A N W IJ ZI N G E N Algemene uitgangspunten • doelpunten voorkomen • storen van de opbouw • veld klein • druk op de bal • rugdekking/knijpen Handelingen met de bal • sliding • blok tackle • koppen • schouderduw Handelingen zonder de bal • rugdekking • kantelen • knijpen Spelinzicht • moment herkennen van aansluiten of diepgang • moment herkennen van bal verplaatsen • moment herkennen van positie wisseling Communicatie • Oogcontact • Samenwerking • Coachen 11 7 10

4 INHOUD 4 3 5 2 9 M E T H O D IE K A A N W IJ ZI N G E N 7 11 6 9 6 8
Ruimte (x bij y meter): 75 bij 50 Aantal hesjes (+ kleuren): 12 hesjes (2 kleuren) Aantal ballen: 2 ballen Aantal pionnen: 8 pionnen Aantal doelen (soort): 4 (mini) doelen, en één grote INHOUD Toepassingsfase Omschrijving van de vorm (bijv. 7 tegen 5) 6 tegen 6 Formaties van beide teams (bijv tegen 3-3) - Verdedigend team: Naast elkaar, verdediging op één lijn Aanvallend team: 3-3 Manier van scoren van beide teams - Verdedigend team: Grote goal - Aanvallend team: Grote goal Bijzonderheden • oefening aangeven • controle op organisatie • accent leggen + voorbeeld geven • controle op uitvoering • coachen Voorwaarde speelwijze tegenpartij Content 4 3 5 2 9 M E T H O D IE K Moeilijker maken? (hoe?) Aanvallende partij maximaal twee keer bal raken Makkelijker/eenvoudiger maken?(hoe?) Veld groter maken A A N W IJ ZI N G E N Algemene uitgangspunten • doelpunten voorkomen • storen van de opbouw • veld klein • druk op de bal • rugdekking/knijpen Handelingen met de bal • sliding • blok tackle • koppen • schouderduw Handelingen zonder de bal • rugdekking • kantelen • knijpen Spelinzicht • moment herkennen van aansluiten of diepgang • moment herkennen van bal verplaatsen • moment herkennen van positie wisseling Communicatie • Oogcontact • Samenwerking • Coachen 7 11 6 9 6 8 10

5 ORIENTATIEFASE / OEFENLEERFASE / TOEPASSINGSFASE
EVALUATIE ZELFREFLECTIE ORIENTATIEFASE / OEFENLEERFASE / TOEPASSINGSFASE Heb je met de spelers op de doelstelling kunnen trainen? De speelsters vonden het eerst wel even moeilijk, omdat zij normaal met een centrale man achterin spelen. Maar zo pakten het al vrij snel wel redelijk op. Wat zijn de spelers beter gaan uitvoeren (in relatie tot de doelstelling) gedurende jouw training? Ze kregen beter inzicht in wat er voor mogelijkheden liggen als er wordt doorgestapt of wordt gecoached. Wat moeten de spelers nog beter leren uitvoeren (in relatie tot de doelstelling)? De speelsters moeten nog beter met elkaar communiceren, wat vooral van belang is bij een zoneverdediging. Consequenties voor een volgende training Keuze trainingsvorm Omdat ze in de wedstrijd ook niet met een zoneverdediging spelen, probeer ik de volgende training toch zo veel mogelijk wedstrijdecht te trainen. Ook al moet ik zo nu en dan even wat anders uitvoeren. Keuze beginsituatie De begin situatie was deze keer goed. En dit zou ik de volgende keer net zo hebben gedaan. Keuze rol tegenpartij De rol van de tegenpartij is wedstrijdecht. Dit wil ik er ook zo veel mogelijk in houden. Het moet niet te makkelijk worden, want dat is het in de wedstrijd ook niet. Aanwijzingen / accenten voor de coach Het spel kan ik nog wel vaker even stil leggen. Maar het juiste moment kiezen vindt ik nog steeds lastig. Hoe heb je de training aangepakt? Ik heb er voor gekozen om de doelstelling in het begin van de training te vereenvoudigen. Daarom eerst 2 tegen 2, dan 4 tegen 4 en uiteindelijk sluiten met de grote partij. Wat ging er goed en wat ging er minder goed als je kijkt naar jouw rol als trainer? Ik kan op sommige momenten tijdens de training meer aanwijzingen geven en het spel soms wat meer stil leggen om het nog duidelijker voor de speelsters te maken. Waarom ging het volgens jou minder goed Ik moet voor meer duidelijkheid zorgen door het stil te leggen en alsnog een voorbeeld te geven. Ook al denk ik dat ze het wel begrijpen. Wat wil je de volgende keer beter doen? Scherper zijn in het moment kiezen om het spel stil te leggen en aanwijzingen te geven. Hoe ga je dit voor elkaar krijgen? Voor de training op papier zetten wanneer je het stop wilt zetten. Als dit gebeurd, doe ik dat….

6 ORIENTATIEFASE / OEFENLEERFASE / TOEPASSINGSFASE
EVALUATIE PRAKTIJKBEGELEIDER ORIENTATIEFASE / OEFENLEERFASE / TOEPASSINGSFASE Elissa had de training via de mail nog met mij gedeeld. Deze zag er goed uit. In de praktijk kan Elissa nog werken aan haar trainingscapaciteiten. Ze moet soms wat strenger zijn en af en toe ook wat duidelijker. Ze kan meer voorbeelden geven, dat is helemaal niet erg zo krijgt ze juist meer duidelijkheid in het spel. Verder staat ze wel goed boven de groep en krijgt ze de groep wel aan de praat. (wat soms nog wel eens moeilijk is met meiden van de leeftijd rond 14 jaar). Voor de volgende keer adviseer ik Elissa, dat ze het papier er gewoon even bij neemt. Op die manier heb je zelf ook het overzicht. Sanne Huizing 9/2/2015


Download ppt "Trainingvoorbereiding formulier"

Verwante presentaties


Ads door Google