Workshop: Training geven Hoe organiseer je een training? Hoe wil je en kun je op de groep overkomen?
Intro
Even voorstellen ERVARING ALS SPELER HTCE PSV Tegenbosch EMHC Den Bosch HCE SUCCESSEN ALS SPELER 2 Landstitels 2 verliezend finalist 3 Europese titels SUCCESSEN ALS TRAINER/COACH 2 promoties (OK/HK) 1x Zuid-Nederlands kampioen 2x PO voor promotie naar HK ERVARING ALS TRAINER/COACH JEUGD & SENIOREN PSV Tegenbosch HC Basko EMHC HC Den Bosch HC Eindhoven TMHC Forward HC Tilburg Rheydter SV (D) HC Nuenen & MHC MEP
Waarom ben je hier? Wat verwacht je van vandaag? Wat hoop je dat we vandaag met elkaar bespreken? Wat wil jij vandaag van mij te horen krijgen? Als de workshop voorbij is, wat hoop je dan te hebben geleerd? Etc.
Programma Filmpjes Discussies Enkele uitgangspunten voor geven van training Opdrachten Praktijk (2x als het weer het toelaat) Kenmerken van een organisatie van een training Gedragsregels voor een trainer Vragen
Maar eerst even dit… Het is irritant als kinderen niet luisteren? Vervelend als een oefening weer moet worden uitgelegd? Steeds weer diezelfde technische aanwijzingen geven Dat er altijd kinderen zijn die vragen stellen, ook al leg je alles in jouw ogen perfect en gedetailleerd uit? Jonge kinderen zijn snel afgeleid? Kinderen kletsen veel met elkaar tijdens de training? … etc.
PRAKTIJK Jullie gaan naar buiten en krijgen achter elkaar 10 minuten training van respectievelijk… Daan, Djordy & Hidde
Zo gaat het vaker dan je wellicht zou denken… Introductiefilm Zo gaat het vaker dan je wellicht zou denken…
Filmpje: “Kijk eens hier naar”
Of… kijk hier eens naar!
Filmpje: “Organisatie van training?”
Training geven
Wat betekent training geven? Welk effect moet het trainen hebben? Welk effect moet een oefening hebben? Welk effect wil jij op je de speelsters/spelers en het team hebben?
Film: oefeningen (1) Wat valt je hierbij op als het om effect gaat? Filmpjes Film: oefeningen (1) Wat valt je hierbij op als het om effect gaat?
Film: “mindere voorbeelden van training geven voor presentatie
Wat ontbreekt hier volgens jou? …?
3 basis uitgangspunten training geven Leereffect: of beter, ervaringseffect Rode wangen: intensief Balcontacten: heeeel eeeerrrrg veeeel
Maken van oefeningen
Opdracht 1: Hoe maak je deze oefeningen op een zeer eenvoudige manier intensiever (en voldoen aan de drie basis uitganspunten)?
Een hele eenvoudige oplossing! Splits de groep in kleinere groepjes en laat ze hetzelfde doen
Of maak een circuit resp. een oefening terug Alternatieven! Of maak een circuit resp. een oefening terug
De 2 eenvoudigste manieren om training intensief te maken Groep splitsen Oefeningen heen en weer maken 2 personen dezelfde oefening in spiegelbeeld laten doen Spelvormen (vergroot het leervermogen)
Filmpjes van oefeningen Let hier op het effect!
Filmpje: goede voorbeelden van training geven voor presentatie
Ontwikkelen van Technische vaardigheden
Techniek? Hoe zat het ook alweer met die drie uitgangspunten waaraan een training moet voldoen Waarom de focus op technische ontwikkeling bij de jeugd (vooral Jongste Jeugd t/m C-teams)
TECHNIEK, TECHNIEK, TECHNIEK…
Basistechnieken Stoppen/aannemen Drijven Forehand/Backhand Push De algemene basistechnieken? Stoppen/aannemen Drijven Push Schuifslag Flats Slag Afgeleiden daarvan zijn, bijv.: Short grip slag Slap-shot ?...? Andere essentiële technieken? Forehand/Backhand Dribbels Afgeleiden daarvan zijn, bijv.: V-tje Dummy Trappetje Lift 3-D technieken Etc…
Voorwaarden bij het aanleren van (basis)technieken (1) Bedenk het volgende Iedereen is uniek Niemand doet iets een tweede keer exact (100%) hetzelfde Beeldspraak/metaforen helpen kinderen visualiseren en adapteren
Voorbeeld metafoor Lage Backhandslag
Aannemen: “afdakje maken” Voorbeeld metafoor Aannemen: “afdakje maken”
Opstelling zaalhockey Voorbeeld metafoor Opstelling zaalhockey
Voorbeeld metafoor Bommetje (?)
Open en gesloten luiken (?) Voorbeeld metafoor Open en gesloten luiken (?)
Voorwaarden bij het aanleren van (basis)technieken (2) Bedenk bij het aanleren Motorische voorkeuren Gebruik verschillende situaties Herhaal Ieder kind past bewegingen aan naar zijn motorische voorkeuren
Voorwaarden bij het aanleren van (basis)technieken (3) Heb een extern gerichte focus Richt je op het resultaat van de beweging Het rendement is van belang Niet perse de beweging zelf
VOORBEELD: de flats Filmpje: “de flats”
PRAKTIJK Buiten gaan we even met de basistechnieken bezig en kijken en ervaren waar we op kunnen letten en welke aanwijzingen we geven.
Technische filmpjes Filmpjes (nu al) beschikbaar op Dropbox Push & Schuifslag Flats De lange slag Aanleren backhand aanname Gripdefending
Gedrag als trainer
Welk gedrag verwacht je van een trainer? …
Algemene ideeën (1) Je bent trainer voor alle kinderen in je team Actieve rol loop rond geef aanwijzingen stimuleer
Algemene ideeën (2) Stel zoveel mogelijk vragen Zet aan het denken Zelf tot oplossing komen is sterker dan antwoord krijgen Ervaringsgericht training geven Praatje – Plaatje – Daadje Bedenk wel dat ze jou niet letterlijk hoeven te kopiëren Mensen verschillen in motorische voorkeuren
Jouw persoonlijkheid en stijl INTERMEZZO: Waar kun je rekening mee houden met uitleg en training geven? Stand van de zon Richting van de wind Je eigen lengte Hoever draagt je stem Jouw persoonlijkheid en stijl Welke uitstraling hebben de trainers? Komt de boodschap zo over?
Algemene ideeën (3) Je bent trainer en geen hockeyer Start op tijd met de kinderen die er al zijn Geef training in trainingskleren Zorg voor een veilige omgeving Accepteer geen onveilig gedrag Je bent trainer en geen hockeyer Blijf observeren Blijf betrokken Beperk het zelf meedoen (wissel dan wel af en maak er geen show van)
Algemene ideeën (4) Bereid je training voor Werk ze uit op papier (belangrijk voor evaluaties) Maak notities tijdens trainingen van spelers Gemakkelijk voor evaluatieformulier van het team Geeft informatie over ontwikkeling Organiseer je training
Organisatie van een training
Organisatie van je training Waar moet je opletten met het maken van een training? Wat is jouw uitgangspunt voor het maken van een training?
Kenmerken van een goed georganiseerde training (1) Zoveel mogelijk staat al opgesteld Met 1 opstelling meerdere oefeningen doen Weinig verschuiving van pionnen nodig hebben Makkelijke overgangen van de ene oefening naar de volgende Korte wachttijden tussen oefeningen Veel spelers tegelijkertijd bezig (minimaal ¼)
Kenmerken van een goed georganiseerde training (2) Hoe prachtiger verzonnen, vaak hoe moeilijker de oefeningen is Kopiëren eigen training heeft veel beperkingen Je bent verder in je ontwikkeling (als het goed is) Oefenstof sluit (misschien) niet aan Snel verlies van aandacht bij te moeilijke oefening Oefeningen eenvoudig houden (maximaal 3 schijven bij Jongste Jeugd)
Wegen naar informatie
Kennisbank HC Nuenen Via de website: Via Dropbox Diverse presentaties Uitgewerkte trainingen of trainingsoefeningen Etc. Via Dropbox Gemeenschappelijk deel Filmpjes over: Basistechnieken Technieken Trainingsvormen Hockey technisch ontwikkelingsplan in de maak
Kennisbank Extern www.interpolishockey.nl www.youtube.com www.google.com www.knhbtrainingsassistent.nl
Spreuk van de dag Voor de coaches onder ons… The most succesfull people…, …are the people who are willing to fail the most
VRAGEN????
EIND
Voorbeeld van een volledige uitgewerkte training op 1/8 veld Essentieel is dat je vanuit 1 organisatie soms heel erg veel opties hebt en dingen kunt doen
Uitgangssituatie voor een volledige training: Een team van 9 spelers moet een uur tot anderhalf uur trainen
Oefening 1: Warming Up & Techniek Diverse technieken door elkaar heen lopend Bijv.: indian dribbel, V-tje, reverse FH, trappetje BH Tijdsduur: 10 minuten
Oefening 2a: Lopen met de bal C Korte vormen van dribbelen met de bal en spelen van de bal Tijdsduur: 3-5 minuten per oefening
Oefening 2b: Lopen met de bal C Langere vormen van dribbelen met de bal en spelen van de bal Tijdsduur: 3-5 minuten per oefening
Oefening 3: Duel In tweetallen duelleren om de bal. Balbezitter schermt de bal steeds af Ondertussen veldje klaarzetten Tijdsduur: 6-8 minuten per oefening
Oefening 4: Samen en toepassing Twee oefeningen parallel: Partijvorm Techniek met passings-techniek als afronding en dribbel terug. Tijdsduur: 3-4 minuten per trio, Totaal 15 minuten
Oefening 5: Eindpartij Partijvorm op 4 goaltjes. Zorgt er ook voor dat kinderen een keuze van richting hebben en dus richtingsveranderingen gaan toepassen. Tijdsduur: +/- 15 minuten