Jong gedaan, oud geleerd De burgerschaps-vormingsquiz

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

Resultaatgericht Samenwerken
Visie op verplegen  .
De inhoud en invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) DATUM1 december 2005 PLAATSNISB Bewegen als levenslange uitdaging.
Waar staan we voor met ons onderwijs?
<Naam spreker en school/ gemeente
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
Presentatie schoolsysteem
Co -Teaching Praktisch, actief middel in de klas voor het vergroten/versterken van het handelingsrepertoire van de leerkracht.
Datum Naam school Naam presentator Organisatie presentator
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
September 2013 Woord van Leven “We moeten niet liefhebben met de mond, met woorden, maar waarachtig, met daden.” 1 Johannes 3,18.
Basisvorming Sensibilisatie van mensen ‘raken’ tot ‘activeren’ Dinsdag 17 maart 2009.
Een sociale weg naar gemengd onderwijs
Omgaan met geschiedenis
HET PEDAGOGISCH IDEAAL (VAN GROENLINKS?) Siebren Miedema.
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
Wat zeggen verschillende pedagogen hierover?
Een keuze of de toekomst?
Samenwerken in burgerschap
11.3: Nederland is vol.. Met autowegen HC Tips voor de toets.
Presentatie door Joop Berding Zeist: VBSP-conferentie 5 en 6 juni 2009
Burgerschap en de vrije oefenruimte: de actualiteit van John Dewey
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Aantoonbaar competent in Leren, Loopbaan en Burgerschap
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Trainingsproject voor burgers met kwetsbaarheid. Samenwerking.
Iedereen zet zich in Tegenprestatie of Maatschappelijke bijdrage.
Leerarrangement 4 Thema Socialisatie.
Dit is de drukkerij in Den Helder waar wij de kampkrant laten drukken.
Het opleidingsprofiel:
blij,boos,bang,verdrietig.
preek over Deuteronomium 6:20-25
Verkiezingen 2006.
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
Museum De Buitenplaats. Missie Museum De Buitenplaats is er voor iedereen: van bezoekers met liefde voor kunst, tuinen, muziek, theater en literatuur.
Opvoeding tot democratisch burgerschap
Leerlingenraad De Ark.
Basisschool Het Vogelnest
LEA en sociale competentie & participatie Miriam Walraven 20 januari 2011.
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
De leerlingenraa d Laat je stem horen!.
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
School en samenleving week 5 kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: pascal medsite: schpa.
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
HIER DOEN WE HET VOOR Lukt dat een beetje? 390 gemeenten 9 verzekeringsconcerns Met 35 labels SAMENWERKING.
Dalton op de Dorendal.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
De leerlingenraa d Laat je stem horen!
Maatschappelijke Stage in de Sport 23 september 2010.
<plaats en datum>
Doelen realiseren met media
Resultaatgericht Samenwerken
Wat is coöperatief leren?
De historische Toolkit
Maatschappelijke stage
H5 Wie heb je nodig?.
3L week 27: ‘Wandelen: jong geleerd, oud gedaan.’ © JL
Waar of niet waar? waar niet waar.
Mijleer Les 1.
Ethiek in de branche social work
Film: Nederland is een democratie
<plaats en datum>
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
De toekomst van de maatschappelijke stage
Ellen Verstraten & Mariska Sijs
Waar of niet waar? waar niet waar.
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Transcript van de presentatie:

Jong gedaan, oud geleerd De burgerschaps-vormingsquiz

Jonggedaanoudgeleerdquiz 1. Vanaf welk jaar moeten scholen verplicht aan burgerschapsvorming doen? 1999 2006 2008

Jonggedaanoudgeleerdquiz 2. Bij burgerschapsvorming kunnen drie aspecten worden onderscheiden. Dit zijn: participatie, identiteit en … mentaliteit democratie spiritualiteit

Jonggedaanoudgeleerdquiz 3. Wat is het praktische instrument voor burgerschapsvorming in het boek Jong gedaan, oud geleerd? de weegschaal de zesslag de burgerschaps-barometer de kilometerteller

Jonggedaanoudgeleerdquiz 4. In de zesslag van burgerschapsvorming gaat het onder andere om het bijbrengen van kennis van Nederlandse politieke partijen. Met welk onderdeel van de zesslag heeft dit te maken? schoolorganisatie schoolomgeving curriculum (leerplan)

Jonggedaanoudgeleerdquiz 5. Waar gaat het bij burgerschapsvorming uiteindelijk om? A. Het stimuleren van participatie van kinderen. B. Het bevorderen van de democratie. C. Sociale integratie van minderheden.

Jonggedaanoudgeleerdquiz 6. Om welk burgerschap gaat het op de illustratie? A. coöperatief burgerschap B. wereldburgerschap C. sociaalburgerschap

Jonggedaanoudgeleerdquiz 7. Met welk meetinstrument kan een school de mogelijkheden van burgerschapsvorming in de schoolomgeving in kaart brengen? burgerschapsladder burgerschapsatlas burgerschapskompas

Jonggedaanoudgeleerdquiz 8. Als een zwarte school er bewust voor kiest om in de klas Sinterklaas te vieren, dan is dit een voorbeeld van burgerschapsvorming via: de schoolcultuur de schoolorganisatie de schoolomgeving

Jonggedaanoudgeleerdquiz Een wet Er moet een wet bestaan die het geluk van mensen regelt. Iedereen het zijne, allemaal in evenwicht. De samenleving als volmaakt gedicht. Een wet die geldt voor alle mensen, zodat datgene wat zij wensen samenvalt met hun bestaan. - Zo’n wet, daar denk ik aan. Jan de Bas 9. Wat stimuleert het meedoen op een basisschool? Instellen van leerlingenraad. Uitgeven van een schoolgids. Het werken met een leerlingvolgsysteem.

Jonggedaanoudgeleerdquiz 10. Door de visies van aangehaalde pedagogen loopt een rode draad. Wat is deze? A. Iedereen moet democratischer leren handelen zodat de medemens welvarender wordt. B. Leren door meedoen om met elkaar rechtvaardiger samen te leven en gelukkiger te worden. C. Samenwerken bevordert de schoolprestaties en het wij-gevoel.

Jonggedaanoudgeleerdquiz