Noelle Aarts, WUR / Universiteit van Amsterdam

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Is een kwartier genoeg? Communicatie, zo doe je dat!
Advertisements

Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Communicatie als strategisch instrument bij verandertrajecten in de langdurige zorg Saskia ter Kuile, Communicatiemanager In.
“Hoe kom ik aan klanten?”
Mentoraat Het menselijk handelen niet bespotten, niet betreuren, niet veroordelen, doch begrijpen’ (Ethica 4, voorrede). *) 
Noelle Aarts Heerlen, 26 november 2013
De vijf geheimen van effectieve communicatie
….een korte presentatie
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
Leren over de grenzen ”You must be the change you wish to see in the world” Mahatma Gandhi Ervaringen uit Kigoma, Tanzania.
De gezondste gemeente Bouwstenen: samen op weg
Communiceren met ouders
Noelle Aarts Let’s connect! Logeion Communicatie Congres
“Werken met beelden spreekt tot de verbeelding” Creatieve methodieken in gesprek over relaties Seksualiteit en Relaties Zesde studiedag Klinische Psychotherapie.
Strategisch relevant middenkader & leiderschap
Social Media (Wat is dat & Wat kan de kerk daar mee?)
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Appreciative Inquiry Waarderen van conflict & spanning
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
Godsdienst.
Godsdienst.

Krimp: hoe belangrijk zijn verandering en verplaatsing voor ons? Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
Geweldvrije Communicatie
Schitterende Organisaties®
HR Marketing: probleem & oplossing tegelijkertijd
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Social Media ‘Talk of the town’. De bekendste: Twitter, Youtube, Flicker, Facebook, Linkedin en Hyves.
Het wezen van ‘contact’
Tuesday, 19 August 2014 dinsdag 19 augustus 2014.
Kijk een week lang het NOS Journaal. Strengths NOS journaal vertelt je al het actuele nieuws. NOS herhaalt uitzendingen meerdere malen per dag. Het NOS.
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Noelle Aarts en Rob Eijsermans Bex*zomeracademie
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
Godsdienst 1.
We all want to change the world “You say you want a revolution! Well, you know We all want to change the world” =AqC_Gma221M.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Emoties door Games Door: Vera Prins. “ Wat is de meerwaarde van emoties door games ?
Psychology of Courage Frustratie Tolerantie
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Feedback vragen Studiemiddag Bacherlor College 29 januari 2015
Ontwikkelruimte voor innovatieve groepen
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Les 1 – Jij en de media Vertel:
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Een methode voor het werken met ‘radicale’ opvattingen
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2 Leer jezelf kennen
Branding en storytelling in de regioin Br Noelle Aarts Nijkerk, 3 novemer 2015.
Ongemakkers hebben de toekomst Inspiratiemiddag Doarpswurk 17 november
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Training adviesvaardigheden 1
Reflecteren.
T0T op het Griendencollege Techniekroute in 3 x 3 jaar met praktijk al in leerjaar 1.
DAVID PINTO
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
Contact vóór contract Frank Stiksma MSc Lectoraat Nieuwe Cultuur in de Bouwketen IJsselstein, 13 februari
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Sterker communiceren = relaties versterken
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Communicatie 7e les.
In dialoog! Over de kunst van een goed gesprek
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
BOM-model PV 25/03/2014.
Gesprekstechnieken Les 1.
Les 5: Verbale communicatie
Transcript van de presentatie:

In dialoog! Waarom het voeren van een goed gesprek niet eenvoudig is en wat we daaraan kunnen doen Noelle Aarts, WUR / Universiteit van Amsterdam Sas van Gent, 29 januari 2015

Verhalen maken ons leven draaglijk

“To be a person is to have a story to tell Karen Blixen

Verhalen zijn polysemisch: voor elk wat wils!

Verhalen als veranderstrategie ‘If you want to change the way people think, you should change the way they talk’ (Bate, 2005).

Awareness tests http://www.youtube.com/watch?v=ubNF9QNEQLA Whodunit http://www.youtube.com/watch?v=IGQmdoK_ZfY De monkey business illusion

Daniel Kahneman

Zelfreferentialiteit verwijst naar de neiging van mensen en organisaties om: de omgeving te bezien vanuit een volstrekt eigen idee over wat belangrijk is en wat niet zonder dat we in de gaten hebben dat dat zo is waarmee we dat perspectief beschouwen als het enige echte, en dus steeds reproduceren

Framing

De neiging tot zelfreferentialiteit (reproduceren van wat er al is) maakt dat: Mensen zich prettig voelen bij wat ze al kennen Mensen zich prettig voelen bij mensen die het met ze eens zijn (ons soort mensen / soort zoekt soort) Mensen er toe neigen vooral te praten met gelijkgestemden

“ De waarheid is het resultaat van discussies met vrienden” (David Hume, 1711-1776)

Behoeftehiërarchie van Maslow

Bridging Bonding

08/04/2017

08/04/2017

The danger of a single story: Chimamanda Adichie http://www.youtube.com/watch?v=D9Ihs241zeg

Teneinde de neiging tot zelfreferentialiteit te doorbreken: erkennen van meerdere perspectieven: waarderen van verschil organiseren van ontmoetingen tussen verschillende systemen organiseren van kritische reflectie op bestaande opvattingen (de advocaat van de duivel en de hofnar) organiseren van ‘veilige’ discussieruimte en experimenteerruimte luisteren naar de behoeften van mensen

Vier vormen van luisteren Scharmer (Theorie U) verzamelen van informatie (‘downloaden’) - luisteren ter bevestiging van wat we al weten of wat we denken (te weten) gericht luisteren (object focused listening) – luisteren naar informatie die afwijkt van wat we al weten. empatisch luisteren - verplaatsen in het perspectief van een ander zonder oordeel generatief luisteren - luisteren om te creëren waarbij een verandering van jezelf noodzakelijk is

Een model voor communicatie 08/04/2017 08/04/2017 Een model voor communicatie boodschap signaal medium feedback zender ontvanger 27 27

Een interactionele en contextuele benadering van communicatie zender / ontvanger context interaction ontvanger/ zender context Constructie van betekenis

Uitgangspunten voor een goed gesprek tussen overheid en burgers 08/04/2017 Uitgangspunten voor een goed gesprek tussen overheid en burgers start vanuit een reëel beeld van hoe mensen zich gedragen (en niet hoe ze zich zouden moeten gedragen) ga er vanuit dat de overheid en politiek structureel worden gewantrouwd en werk aan een vertrouwensbasis leer luisteren minder zenden voor een betere verbinding

Dank u wel!