Opvoeding tot democratisch burgerschap

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Resultaatgericht Samenwerken
Advertisements

Ervaringen in samenwerking
Karina Smoor Kenneth Simson Martijn Klijn Murlyn Finsy
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Welkom bij Leefstijl.
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
Technische geletterdheid en onderwijs
W ELKE PROFESSIONAL EN WELKE COMPETENTIES HEEFT DE KINDEROPVANG NODIG ? Jan Peeters.
‘Nee zeggers’ – bewoners die niet meedoen
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
Wat zeggen verschillende pedagogen hierover?
Actief Burgerschap Plan Nederland.
Samenwerken in burgerschap
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Presentatie door Joop Berding Zeist: VBSP-conferentie 5 en 6 juni 2009
Burgerschap en de vrije oefenruimte: de actualiteit van John Dewey
16 oktober 2008 PARTICIPATIE VAN KINDEREN EN JONGEREN Reflectiegroep Vlaams Jeugd- en Kinderrechtenbeleid.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
NME: kiezen, leren, meedoen
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Beeld vd jeugd: Jeugd heeft geen normen en waarden
Deel anders, mijn organisatie
Jij hebt ook wat te vertellen!
Project Jongeren en Rouw Rouwbegeleiding voor en door jongeren.
Jezelf kort voorstellen.
TRAJEKT Samen kunnen we alles
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Waarom wordt uw gemeente ook leeftijdsvriendelijk?
TRAJEKT Presentatie Jongerenbuurtbemiddeling 1. Wat is Jongerenbuurtbemiddeling (JBB)? Mediation Conflicthantering Richt zich op jeugd onderling of volwassenen.
Burgerschap Scholen hebben de opdracht actief burgerschap
Door Anthony Goethals.  Opleidingsboek opvoeding  Opvoeders & ouders  Nederland  Samenlevingsverbanden onderzoeken.
7.3: Trampolinebed of hangmat?
Wij ondersteunen en begeleiden kerken bij het gemeente-zijn in deze wereld.
Regels kun je omzeilen, principes niet.
Administrateur-generaal
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
WEEK 5 Pedagogische theorieën. Wat gaan we doen Presentatie van de opdracht rondom sensitieve responsiviteit. Power point hoofdstuk 4 kijken en luisteren.
SHEETS TBV DEELTIJD EN VOLTIJD WEEK 2: DEEL 1 ‘SCHOOL MET DE 5 O’S’ ACHTERGRONDINFORMATIE School en Samenleving.
Deel B, les 2 Agenda  Aan- en afwezigen  Actualiteit  Sociaal kapitaal  Pedagogische civil society  Huiswerk en de wijk in.
Opgroeien in de stad les 3
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
Workshop Identiteit?.
(mee)Bewegen in de jeugdzorg. Kaders 1.Landelijke visies op opvoeding en jeugdzorg 2.Transitie jeugdzorg 3.Gedeelde missie en visie in Overijssel 4.Organisaties.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Anke van Keulen, Bureau MUTANT NVTK
Hoe pedagogisch handelen?
Burgerschap – H. 1 Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.5 Jij en ik zijn gelijk.
Help mensen hun eigen leven te leiden Zelf- en samenredzaamheid.
Burger in vier rollen Burgers als kiezers Burgers als rechtsonderhorige Burgers als klant Burgers als producent van politiek hier situeert zich, onder.
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Resultaatgericht Samenwerken
Loopbaancompetenties
Wat is coöperatief leren?
Ouders richting school School richting ouders
Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen
Workshop inspraak gemeentelijk jeugdbeleid
DIRECT • RELEVANT • RESULTAAT
Visie ontwikkeling 10 mei 2017.
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Nog veel meer foto’s zijn de downloaden op de site
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Waarom leerlingenparticipatie?
Algemene ouderavond schooljaar
JEUGDzorg - voor wie?.
Hoe jongeren hun leven zelf vorm kunnen geven
Transcript van de presentatie:

Opvoeding tot democratisch burgerschap ‘Samen……goed voor later’ Opvoeding tot democratisch burgerschap 2010 – 2014 Kindwijzer in samenwerking met Bureau MUTANT

Demo-wattes?! KINDwijzer Ik & Wij! Ik & Jij = Samen Wij Samen op de wereld Samen opgroeien -

Democratisch burgerschap Democratie is in de eerste plaats een manier van samenleven. Democratische gezindheid moeten burgers niet alleen leren, ze moeten ook de kans krijgen deze te praktiseren. Meer mogelijkheden om democratische gezindheid te oefenen, op school, kinderopvang, werk of buurt. John Dewey (1859-1952) Prof Micha de Winter, 2011 RMO-rapport, 2007

Kinderen zijn ook burgers Burger zijn betekent … rechten en plichten. deel uitmaken van een collectief, oog hebben/je inzetten voor het algemeen belang.

Denk groot, doe klein Democratisch burgerschap is een groot begrip. Je gaat gauw te moeilijk denken… maar het zit ook in de kleine dingen. Pedagogisch medewerker

pedagogisch-educatieve functie sociaal-maatschappelijke functie Kinderopvang als democratische oefenplaats economische functie pedagogisch-educatieve functie sociaal-maatschappelijke functie Meerwaarde kinderopvang: kinderen leren sociale en domocratische vaardigheden

‘Samen……goed voor later Doelen KINDwijzer ‘Samen……goed voor later * Zichtbaar maken maatschappelijke functie * Aansluiten bij doelen Wet KO en PK * Aansluiten bij leeftijdfasen kinderen * Participatie medewerkers, ouders, kinderen * Verankering bij medewerkers en in beleid * Zichtbaar maken van vier thema’s -

‘Samen……goed voor later’ KINDwijzer ‘Samen……goed voor later’ Met vier pedagogische thema’s 1) Samen ….meedoen 2) Samen ….verantwoordelijk voor de groep en gemeenschap 3) Samen ….conflicten oplossen 4) Samen ….omgaan met verschillen -

-

Inventariseren: wat doe je al? -

Kinderparticipatie De spreeksteen Kinderparticipatie is niet zo zeer een recht, als een democratisch leerproces. (M. de Winter) Kinderparticipatie is een leerschool voor democratisch handelen (Pedagogisch kader) Kinderparticipatie is een middel om onrechtvaardigheid tegen te gaan (P. Moss)

De Participatieladder VEEL 6. eigenaarschap 5. meebeslissen Invloed kinderen 4. meedenken 3. advies 2. kiezen WEINIG 1. opdracht VEEL Invloed volwassene WEINIG 12

Kinder- Kennis- Makings- Gesprek -

Familiemuur

Serious request met ouders en buurt

Pedagogische gesprekskaarten -

Samen goed voor later Eindproducten Samen goed voor later films YouTube via http://youtu.be/8s4no2GJc5U YouTube via http://youtu.be/88dG1SbYi70 Samengoed voor later Inspiratiekid www.samengoedvoorlater.nl www.inspiratiekid.nl - Hoezo, kinderen opvoeden tot democratie? In de huidige samenleving met veel diversiteit is het voor àlle kinderen en hun gezinnen van belang dat zij kunnen participeren, dat zij kunnen meedoen als burgers en hun verantwoordelijkheid als burger kunnen nemen. Dit bevordert de betrokkenheid bij de samenleving en bevordert sociale cohesie. Kinderen voorbereiden op het leven in de snel veranderende wereld waarin zij opgroeien (Bruner). De huidige veranderingen in de wereld dwingen ons kinderen voor te bereiden op het wereldburgerschap. Onderwijswet die scholen verplicht het vak burgerschapskunde in te voeren. Voor jonge kinderen nog weinig uitgewerkt. Samen leven, gemeenschapszin: Verantwoordelijkheid nemen voor jezelf en de ander Iets voor een ander over hebben, Andermans mening, perspectief respecteren Compromissen sluiten, dialoog, vreedzame oplossingen Mogelijkheid tot participatie Je stem wordt gehoord, je mening doet er toe Je wordt uitgenodigd mee te doen, er worden voorwaarden geschapen om mee te doen Je hebt de capaciteit om te participeren Louise Derman Sparks ‘Onze benadering gaat er van uit dat er kernovereenkomsten zIjn tussen mensen en dat ze die kernovereenkomsten opverschillende manieren proberen te bereiken.’ Kernovereenkomsten bijv. behoeften (aan voedsel, onderdak en liefde), of waarden (respect voor elkaar) of doelen (welzijn van kind) Uitgaan van overeenkomsten betekent uitgaan van inclusiviteit: iedereen hoort erbij , het creeëren van ‘samen’, van een wij-gevoel. Dit in tegenstelling tot een wij-zij gevoel, tot het uitsluiten van mensen.

Verder lezen Verbeter de wereld, begin bij de opvoeding. Vanachter de voordeur naar democratie en verbinding. Micha de Winter. Amsterdam: SWP, 2011. Denk groot, doe klein. Het kindercentrum als democratische oefenplaats. Anke van Keulen. Amsterdam: SWP 2013 Jonge burgers. Kindercentra als democratische oefenplaats. Anke van Keulen. Amsterdam: SWP 2013. Kinderen zijn al burgers. Waar leren kinderen en jongeren actieve betrokkenheid en burgerschap? Brouwers, H. & T. Cappon (red.) Amsterdam: Janusz Korczak Stichting, 2010. - Hoezo, kinderen opvoeden tot democratie? In de huidige samenleving met veel diversiteit is het voor àlle kinderen en hun gezinnen van belang dat zij kunnen participeren, dat zij kunnen meedoen als burgers en hun verantwoordelijkheid als burger kunnen nemen. Dit bevordert de betrokkenheid bij de samenleving en bevordert sociale cohesie. Kinderen voorbereiden op het leven in de snel veranderende wereld waarin zij opgroeien (Bruner). De huidige veranderingen in de wereld dwingen ons kinderen voor te bereiden op het wereldburgerschap. Onderwijswet die scholen verplicht het vak burgerschapskunde in te voeren. Voor jonge kinderen nog weinig uitgewerkt. Samen leven, gemeenschapszin: Verantwoordelijkheid nemen voor jezelf en de ander Iets voor een ander over hebben, Andermans mening, perspectief respecteren Compromissen sluiten, dialoog, vreedzame oplossingen Mogelijkheid tot participatie Je stem wordt gehoord, je mening doet er toe Je wordt uitgenodigd mee te doen, er worden voorwaarden geschapen om mee te doen Je hebt de capaciteit om te participeren Louise Derman Sparks ‘Onze benadering gaat er van uit dat er kernovereenkomsten zIjn tussen mensen en dat ze die kernovereenkomsten opverschillende manieren proberen te bereiken.’ Kernovereenkomsten bijv. behoeften (aan voedsel, onderdak en liefde), of waarden (respect voor elkaar) of doelen (welzijn van kind) Uitgaan van overeenkomsten betekent uitgaan van inclusiviteit: iedereen hoort erbij , het creeëren van ‘samen’, van een wij-gevoel. Dit in tegenstelling tot een wij-zij gevoel, tot het uitsluiten van mensen.