Historische vaardigheden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Archeologie voor pakket++s
Advertisements

Studiedag Tablio Praktijkvoorbeelden PAV H. Rosius.
Startvergadering van woensdag 26 november 2003
Terra Tweede Fase vwo © Wolters-Noordhoff bv
Jef Stappaerts en Karin Van Dommelen VSKO
Doorlopende leerlijn(en) cultuuronderwijs
Binnen buiten cirkel 1. Leerlingen in 2 cirkels
De geo basisboek Hoofdstuk 1.
Bijeenkomst 10 Oriëntatiekennis Vakdidactiek 2.
Historisch redeneren en denken vakdidactiek 21-3
Omgaan met geschiedenis
Cécile De Fré - Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent
Geschiedenis havo 4 - een introductie
De Geo 2e fase 4e editie Waarom, Wat en Hoe?.
Noor Klinkenberg 7 april 2011
Interdisciplinair seminarie ‘Zin en onzin van het gebruik van kinderrechtenindicatoren’ Introductie.
Coderen.
De openbare bibliotheek in verandering Presentatie bibliotheekvernieuwing in West-Friesland M. van Wijk Mei 2008, Stede Broec.
2 de en 3 de graad.  De leerlingen kunnen op het einde van de 2 de graad  Doelgericht informatie opzoeken over het verleden en het heden op basis.
Taalontwikkelend Lesgeven in de eerste graad en tweede graad ASO
Samenwerken Werken in Teams.
Studiedag peiling eindtermen Wereldoriëntatie, Brussel, 23 mei 2012 Kaat Wils, Lerarenopleiding Geschiedenis, KU Leuven.
Evaluatie Leerlijnen.
Omgaan met bronnen over het Midden-Oosten
Leerlijnen in de geschiedenisles
Activerende werkvormen
2 de graad  Ten vroegste einde 2 de jaar na 1 ste graad  Eén certificaat BGV  Behalen leerplandoelstellingen 2 de graad Diploma  Ten vroegste einde.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Leerlijnen in de geschiedenisles
IPC Nederland.
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek pilot toezicht 2020 De Oranjerie datum onderzoek 12 mei 2015.
PROJECT ALGEMENE VAKKEN
Basisvorming. 2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)
Pedagogische theorieën
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Social work Week 2.
ICT-vaardigheden Leerlijnen. 1 ste graad Zoeken en bekijken van websites Zoeken en bekijken van websites Zowel in de les als individueel als thuisopdracht.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Kritisch denken ‘vertaald’
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
LAATSTE LES! 13 JANUARI WAT GAAN WE VANDAAG DOEN? Lesdoelen Leesvaardigheid Feedback geven Verrassingsles!
 Welke foto hoort niet in het rijtje thuis?.  Thema: de ‘Barbaarse wilde’  3 rondes  3 centrale vragen HERKOMST Wie heeft het stereotiepe beeld van.
WAAROM DE NAAM HET HOF VAN NEDERLAND? Presentatie 27 januari 2015.
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Een tijdlijn maken met ICT
Mysteriespel: De moord op Willem van Oranje
Vloggen in Utrecht Mark Wassenaar 2017.
Paspoort griekse goden
Mysterie: Moord op de Romanovs
Dide Breuer.
“HISTORY DEPENDS ON WHO WROTE IT” (Nelson Mandela)
Toelichting biologie in GWW
Praktische opdracht: het bouwen van een website
Door: Gerard Rozing (CvTE)
2de graad verzorging - voeding
Vwo 4 – periode
Informatieavond Geschiedenis in de bovenbouw
Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 2
Onderzoeksproject Cultuur in de Spiegel ( )
Geschiedenis 3de jaar.
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Interdisciplinair seminarie ‘Zin en onzin van het gebruik van kinderrechtenindicatoren’ Introductie.
Project Algemene Vakken
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Inleiding.
Merkbare vaardigheden
Hoe leer je geschiedenis?
Representatief voor…. ‘wat’ of ‘wie’?
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Historische vaardigheden Leerlijnen

1ste graad (1) Inzicht verwerven in de plaats- en tijdsgebondenheid en socialiteit van het menselijke handelen Inzicht verwerven in de evolutie van het maatschappelijke en menselijke gebeuren Inzicht verwerven in de verwevenheid van lokale, regionale, nationale en algemene geschiedenis

1ste graad (2) Vertrouwd maken met lange termijngeschiedenis; historische bronnenkritiek Situeren van historische gebeurtenissen in het juiste tijdvak en socialiteit: referentiekader Inhoudelijke en vergelijkende analyse van visuele bronnen Ontleden en interpreteren van schema’s

1ste graad (3) Goed gebruik van de historische atlas Kaarten lezen, aanduiden, interpreteren en actualiseren Lezen van een stamboom en grafieken Hoofdzaken kunnen onderscheiden van bijzaken Wisselende inhouden van historische begrippen leren inzien

1ste graad (4) Intrinsieke interesse opbrengen voor geschiedenis Historisch inlevingsvermogen en betrokkenheid Historisch begrippenkader ontwikkelen Vormen van een eigen mening Respect opbrengen voor andere culturen

2de graad (1) Cf. historische vaardigheden 1ste graad Historische kritiek wordt uitgebreider Meer nadruk op het mondelinge toelichten van een opdracht Zelfstandig werk wordt verder ontwikkeld Zelf schema’s laten maken Een blinde kaart aanvullen

2de graad (2) Analyse naar inhoud en beeld van videofragmenten Historische kritiek en inhoudelijke analyse van spotprenten Leesvaardigheid: kunnen aangeven van structuur en sleutelelementen Analyseren en interpreteren van relatieschema’s Zelfstandig werk opvoeren: grotere onderzoeken doorvoeren

3de graad (1) Cf. historische vaardigheden 1ste en 2de graad Vergelijkende historische kritiek op geschreven bronnen Leren inzien van het constructiekarakter van geschiedenis Redactionele vaardigheden in de vorm van een jaarwerk of grote uitgebreide onderzoeken

3de graad (2) Spreekvaardigheid via debat, presentatie, redevoering Lange termijngeschiedenis nu volledig verwerven en beheersen Maximalisatie van het zelfstandige werk (onderzoekend leren, verspreid over het hele jaar) Zelfstandig opvolgen en analyseren van de actualiteit