Andere Schooltijden 12 januari 2015
Ambities Werkgroep Bij het ontwikkelen van andere schooltijden staat het kind centraal. We gaan voor zoveel mogelijk draagvlak onder ouders en personeel. Andere schooltijden moeten meer rust en regelmaat tijdens de schooldag bieden. Andere schooltijden worden ontwikkeld in overleg met partners
Waarom andere schooltijden? (aanleiding) Huidige TSO geeft onrust binnen de school Schooldag erg versnipperd door voor- tussen- en naschoolse opvang. Veel te regelen voor ouders. Maatschappij is veranderd, Beide ouders werken, 75% van de moeders werkt. Toename van alleenstaande ouders die werken Landelijke trend: meer dan 50% jonge ouders heeft behoefte aan andere schooltijden (volgens onderzoek)
Waarom andere schooltijden? (opbrengst) Andere schooltijden leiden tot: Meer structuur, rust Vergroting effectieve lestijd Per dag 1 vertrouwd aanspreekpunt voor de kinderen Minder deelname in drukke momenten verkeer Versterking saamhorigheid Versterking pedagogische band leerling-leerkracht Meer tijd voor talentontwikkeling na schooltijd
De leerling Voordelen Nadelen Meer structuur, rust Per dag 1 vertrouwd aanspreekpunt Minder deelname in drukke momenten verkeer Gelijkheid / alle kinderen eten op school Meer vrije tijd Nadelen Geen lange middagpauze Kinderen zien ouders niet tussen de middag
De ouder Voordelen Alle kinderen tegelijk naar school Één breng- en één haalmoment Geen dubbele oppas meer nodig Geen TSO regelen Nadelen Na school eerder oppas nodig Niet samen eten met ouder/opa/oma Eventueel werktijden aanpassen Andere kosten-verdeling (Geen TSO, maar BSO)
De leerkracht Voordelen Rust en structuur in de groep Per dag minder aanspreekpunten. Pedagogische band tussen leerkracht en leerling versterkt door informele sfeer tussen de middag. Opgestarte activiteiten hoeven niet langdurig onderbroken te worden, concentratie wordt beter vastgehouden. Meer overlegtijd na schooltijd
De leerkracht Nadelen Eén voorbereidings-moment voor de hele dag Kortere pauze. Nakijkwerk alleen na school Minder tijd voor jezelf (tijdens middagpauze) Schoolteam: minder ontmoetingsmogelijkheden tussen de middag
Verschillende modellen 1. Continurooster Maandag, dinsdag, donderdag, vrijdag alle groepen van 8.30 uur tot 14.45 uur naar school Op woensdag en vrijdag tot 12.30 uur naar school Karakteristieken Drie identieke schooldagen (ma-di-do) met korte pauze voor hele school Vrije woensdag- en vrijdagmiddag blijft voor hele school Geen aparte tussenschoolse opvang, Leerkrachten lunchen met kinderen in de klas Leerkrachten gebruiken de langere middagen voor overleg, lesvoorbereiding, bijscholing Gelijke schooltijden voor onder- en bovenbouw
Verschillende modellen Vijf gelijke dagen rooster vijf identieke schooldagen, van 8.30 uur tot 14.15 uur Karakteristieken geen vrije woensdag- en vrijdagmiddag korte lunchpauze met leerkrachten in de klas (geen aparte overblijfvoorziening) eventuele naschoolse opvang sluit elke dag direct aan op de lessen leerkrachten gebruiken de lange middagen voor overleg, lesvoorbereiding, bijscholing gelijke schooltijden voor onder- en bovenbouw
Meer informatie…. www.anderetijdeninonderwijsenopvang.nl www.bs-st.willibrordus.nl