Waarom een nieuwe Estafette?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat bedoelen we ermee? Hoe volg je dat?
Advertisements

Sturen op delen = vermenigvuldigen
Welkom op de informatie- avond van groep 7
“Allemaal op AVI 9 de school uit én gemotiveerde lezers”.
10 Valkuilen van Digitaal Toetsen
Welkom in groep 3 M. Aantjes E. de Boon D. Alderliesten
Ambities stellen Onderwijsprofielen in WSNS-ZK
Preventieve instructiemethodiek
bij juf Ineke en juf Caroline
Methode - aanpak Hoe om te gaan met zo veel verschillen in de klas?
Effectief lees- en spellingonderwijs
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
Informatieavond Groep 5
Nationale Rekendagen 19 maart 2010
Effecten van de leesapp ´Letterprins´
1-zorgroute in school bs Edith Stein MR Ouderkamer
Willem de Zwijgerschool
Toetsen in ESIS.
ouderavond groep 3 - lezen
Welkom op de ouderavond van groep 3
Hartelijk welkom op de informatieavond van groep 6/7
Dinsdag 14 september 2010: introductie-avond Groep 4A: Wendy Simons (ma-di-wo)/ Gertie Boosten (wo-do-vrij) Groep 4B: Myra Mayer (ma-di-wo)/ Susanne Even.
Welkom op de ouderavond van de groepen 3 op basisschool de Berensprong
Welkom in de groepen 4a en 4b
Daltonschool In Balans
Effectief leesonderwijs
LEZEN OP DE WINDROOS HOMMEL EN STILLEZEN.
Voor leesplezier én resultaat!
Leesonderwijs in de groepen 1 t/m 8
Welkom in groep 5 Informatieavond..
De leesseries van Delubas
Informatieavond Start uur Welkom in groep 6.
Welkom op onze open schoolavond
Welkom in groep 3 en 4.
Welkom in groep 3 en 4.
Informatieavond groep 3a
De plaatsingswijzer Rotterdam Uitgangspunten
Welkom in groep 3M.
Voor leesplezier én resultaat!
Centrale Opvang Maassluis
‘Voorlezen blijft leuk en belangrijk’ groep 5 t/m 8 Groep 5 t/m 8
Ouderavond voortgezet aanvankelijk technisch leesonderwijs
Informatieve ouderavond
Basisvaardigheden Rekenen
Kwaliteitsbeleid.
‘Leren lezen doe je samen’ Groep 3 en 4
S CHOOL O NTWIKKEL T HEMA Estafette op basisschool Het Kompas.
Welkom in groep 4b informatieavond ‘15-’16
Welkom op de Algemene- informatie avond van groep 7
Informatie-avond groep Groep 6 Een leuke en enthousiaste groep!
Info avond groep 3 17 september 2015
ouderavond groep 3 - lezen
Welkom op de ouderavond van groep 3
Wat biedt Leesparade? Complete methode voortgezet technisch lezen.
Informatieavond groep 3/4
Informatie Estafette Nieuw 2 leerstofpakketten en 1 leerstofpakket per AVI-niveau.
WELKOM OP DE INFORMATIE AVOND VAN GROEP 3. Even voorstellen Op de maandag, dinsdag, woensdag en donderdag sta ik juf Hilde voor de klas. Op vrijdag staat.
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
Taal in beeld spreekt jouw taal. Nieuw in Taal in beeld 2 volledig vernieuwde lessen marktsignalen versie 1 verwerkt update didactiek alle leerlijnen.
Informatieavond groep 3 Dinsdag 18 september 2012.
Welkom in groep 3. Programma van vanavond  Leerkrachten van groep 3.  Nieuw in groep 3.  Praktische zaken.  Afspraken in groep 3.  De methoden. 
LEESONDERWIJS OP PCBO DE WYNGERT
InformatieavondInformatieavond Groep 6 schooljaar
Welkom! OuderOnderwijsCafé. Doel: de informatie voor ouders en betrokkenheid van ouders op beleidsmatig & onderwijsinhoudelijk niveau vergroten Hoe: 3x.
Groep 3 Hoe volgen wij de kinderen?
Informatieavond groep 5
Circuit en hoeken.
Welkom in groep 5 jaarklas. Een korte impressie van: directe instructiemodel het lesrooster. waar wordt bij de lln een beroep opgedaan. de leerstof van.
Welkom op onze informatieavond
Effectief lees- en spellingonderwijs
Transcript van de presentatie:

Waarom een nieuwe Estafette? Inhoudelijke ontwikkelingen Convergente differentiatie Voldoende tijd voor technisch lezen Onderhoud technische leesvaardigheid Vloeiend lezen 1

Veilig leren lezen geeft het beste door aan Estafette Nieuw 2

Doorgaande leerlijn AVI start M3 E3 M4 E4 M5 E5 M6 E6 M7 E7 Plus Estafette gaat verder waar Veilig leren lezen eindigt. Leerstof t/m groep 8. Doorgaande lijn in materialen. Doorgaande lijn in vormgeving en pictogrammen. 3

Differentiatie in aanpakken Aanpak I: risicolezers (ster) Aanpak II: methodevolgers (maan) Aanpak III: snelle lezers (raket - zon) LET OP! EERST AANPAK II AANKLIKKEN, DAN AANPAK III EN DAARNA PAS AANPAK I. Estafette Nieuw hanteert eenzelfde differentiatiemodel als Veilig leren lezen. Aanbod wordt afgestemd op onderwijsbehoeften 4

Lesopbouw 5

3 basislessen, 1 toepassingsles 2 basislessen, 1 toepassingsles Tijdsbesteding Groep 4 en 5: 180 minuten Per week 3 basislessen, 1 toepassingsles Groep 6, 7, 8: 135 minuten Per week 2 basislessen, 1 toepassingsles 6

Hoe? Cito Leestempotoets DMT (woordniveau) AVI (zinsniveau) Toetssite Estafette Nieuw: leesontwikkeling vroegtijdige signalering advies Optie 1: Leestempotoets  DE leerlingen toetsen met DMT en AVI Optie 2: Alle leerlingen DMT en AVI toetsen Met de Estafette Toetssite … volgt u de leestontwikkeling van uw leerlingen op de voet. Signaleert u leesproblemen in een vroeg stadium krijgt u advies over aanpak en niveaus. 7

Digitaal schoolbord Leerkrachtassistent Estafette Nieuw: Efficiënte instructie Hoog leerrendement 8

Hoe doe je dat met Estafette Nieuw? U vertelde net over convergent differentiëren. Antwoord wordt gegeven door presentator. Ja, dat kan! De nieuwe AVI-niveaus hebben een opbouw in leesmoeilijkheden van jaargroep 4 t/m 8. U weet dus precies wat een leerling op een bepaalde didactische leeftijd moet beheersen. U kunt met Estafette Nieuw deze leerlijn volgen. U doet dit als volgt 9

Estafette Nieuw: convergente differentiatie Alle lln toetsen met Cito Leestempotoets (E5) E5 A BC DE Aanpak III M6 Aanpak II Toetsen met DMT en AVI Scholen kunnen gebruik maken van de Leestempotoets. Dan hoeven alleen de DE-leerlingen ook getoetst te worden op de DMT en AVI. 10

Estafette Nieuw: convergente differentiatie DE-lln verder toetsen met DMT en AVI E5 DMT A BC DE Goed Beheerst Instructie Frustratie Aanpak III M6 Aanpak II Aanpak I Aanpak I M6 In dit voorbeeld wordt duidelijk met welk leerpakket de leerlingen gaan werken. En welke aanpak zij daarbij krijgen. Aanpak III: zelfstandig versneld M6, daarna lezen op eigen niveau adhv Estafetteloper. Aanpak II: basisinstructie M6, daarna zelfstandige verwerking. Aanpak I: intensieve instructie M6, extra leertijd met accent op directe woordherkenning of tekstlezen E5 Aanpak I: zeer intensieve instructie hoogste AVI-instructieniveau, extra leertijd met accent op directe woordherkenning en tekstlezen. Voor de oplettende kijker: Ja, er zijn in dit geval géén leerlingen in groep 6 die gaan werken met een pakket van E5. Dit komt omdat leerlingen die op instructieniveau E5 lezen meegaan met het leerpakket van de methodevolgers. Door de intensieve instructie en de extra leertijd die zij krijgen is het mogelijk om ook deze leerlingen de vastgestelde tussendoelen (Cito-richtlijnen AVI) te laten halen. Dit is de essentie van convergente differentiatie. AVI (E5) Aanpak I: hoogste I-niveau 11

Estafette Nieuw: convergente differentiatie Alle lln toetsen met DMT en AVI E5 DMT A BC DE Goed Beheerst Instructie Frustratie Aanpak III M6 Aanpak II Aanpak I Aanpak I M6 In dit voorbeeld wordt duidelijk met welk leerpakket de leerlingen gaan werken. En welke aanpak zij daarbij krijgen. Aanpak III: zelfstandig versneld M6, daarna lezen op eigen niveau adhv Estafetteloper. Aanpak II: basisinstructie M6, daarna zelfstandige verwerking. Aanpak I: intensieve instructie M6, extra leertijd met accent op directe woordherkenning of tekstlezen E5 Aanpak I: zeer intensieve instructie hoogste AVI-instructieniveau, extra leertijd met accent op directe woordherkenning en tekstlezen. Voor de oplettende kijker: Ja, er zijn in dit geval géén leerlingen in groep 6 die gaan werken met een pakket van E5. Dit komt omdat leerlingen die op instructieniveau E5 lezen meegaan met het leerpakket van de methodevolgers. Door de intensieve instructie en de extra leertijd die zij krijgen is het mogelijk om ook deze leerlingen de vastgestelde tussendoelen (Cito-richtlijnen AVI) te laten halen. Dit is de essentie van convergente differentiatie. AVI (E5) Aanpak I: hoogste I-niveau 12