Waarom een nieuwe Estafette? Inhoudelijke ontwikkelingen Convergente differentiatie Voldoende tijd voor technisch lezen Onderhoud technische leesvaardigheid Vloeiend lezen 1
Veilig leren lezen geeft het beste door aan Estafette Nieuw 2
Doorgaande leerlijn AVI start M3 E3 M4 E4 M5 E5 M6 E6 M7 E7 Plus Estafette gaat verder waar Veilig leren lezen eindigt. Leerstof t/m groep 8. Doorgaande lijn in materialen. Doorgaande lijn in vormgeving en pictogrammen. 3
Differentiatie in aanpakken Aanpak I: risicolezers (ster) Aanpak II: methodevolgers (maan) Aanpak III: snelle lezers (raket - zon) LET OP! EERST AANPAK II AANKLIKKEN, DAN AANPAK III EN DAARNA PAS AANPAK I. Estafette Nieuw hanteert eenzelfde differentiatiemodel als Veilig leren lezen. Aanbod wordt afgestemd op onderwijsbehoeften 4
Lesopbouw 5
3 basislessen, 1 toepassingsles 2 basislessen, 1 toepassingsles Tijdsbesteding Groep 4 en 5: 180 minuten Per week 3 basislessen, 1 toepassingsles Groep 6, 7, 8: 135 minuten Per week 2 basislessen, 1 toepassingsles 6
Hoe? Cito Leestempotoets DMT (woordniveau) AVI (zinsniveau) Toetssite Estafette Nieuw: leesontwikkeling vroegtijdige signalering advies Optie 1: Leestempotoets DE leerlingen toetsen met DMT en AVI Optie 2: Alle leerlingen DMT en AVI toetsen Met de Estafette Toetssite … volgt u de leestontwikkeling van uw leerlingen op de voet. Signaleert u leesproblemen in een vroeg stadium krijgt u advies over aanpak en niveaus. 7
Digitaal schoolbord Leerkrachtassistent Estafette Nieuw: Efficiënte instructie Hoog leerrendement 8
Hoe doe je dat met Estafette Nieuw? U vertelde net over convergent differentiëren. Antwoord wordt gegeven door presentator. Ja, dat kan! De nieuwe AVI-niveaus hebben een opbouw in leesmoeilijkheden van jaargroep 4 t/m 8. U weet dus precies wat een leerling op een bepaalde didactische leeftijd moet beheersen. U kunt met Estafette Nieuw deze leerlijn volgen. U doet dit als volgt 9
Estafette Nieuw: convergente differentiatie Alle lln toetsen met Cito Leestempotoets (E5) E5 A BC DE Aanpak III M6 Aanpak II Toetsen met DMT en AVI Scholen kunnen gebruik maken van de Leestempotoets. Dan hoeven alleen de DE-leerlingen ook getoetst te worden op de DMT en AVI. 10
Estafette Nieuw: convergente differentiatie DE-lln verder toetsen met DMT en AVI E5 DMT A BC DE Goed Beheerst Instructie Frustratie Aanpak III M6 Aanpak II Aanpak I Aanpak I M6 In dit voorbeeld wordt duidelijk met welk leerpakket de leerlingen gaan werken. En welke aanpak zij daarbij krijgen. Aanpak III: zelfstandig versneld M6, daarna lezen op eigen niveau adhv Estafetteloper. Aanpak II: basisinstructie M6, daarna zelfstandige verwerking. Aanpak I: intensieve instructie M6, extra leertijd met accent op directe woordherkenning of tekstlezen E5 Aanpak I: zeer intensieve instructie hoogste AVI-instructieniveau, extra leertijd met accent op directe woordherkenning en tekstlezen. Voor de oplettende kijker: Ja, er zijn in dit geval géén leerlingen in groep 6 die gaan werken met een pakket van E5. Dit komt omdat leerlingen die op instructieniveau E5 lezen meegaan met het leerpakket van de methodevolgers. Door de intensieve instructie en de extra leertijd die zij krijgen is het mogelijk om ook deze leerlingen de vastgestelde tussendoelen (Cito-richtlijnen AVI) te laten halen. Dit is de essentie van convergente differentiatie. AVI (E5) Aanpak I: hoogste I-niveau 11
Estafette Nieuw: convergente differentiatie Alle lln toetsen met DMT en AVI E5 DMT A BC DE Goed Beheerst Instructie Frustratie Aanpak III M6 Aanpak II Aanpak I Aanpak I M6 In dit voorbeeld wordt duidelijk met welk leerpakket de leerlingen gaan werken. En welke aanpak zij daarbij krijgen. Aanpak III: zelfstandig versneld M6, daarna lezen op eigen niveau adhv Estafetteloper. Aanpak II: basisinstructie M6, daarna zelfstandige verwerking. Aanpak I: intensieve instructie M6, extra leertijd met accent op directe woordherkenning of tekstlezen E5 Aanpak I: zeer intensieve instructie hoogste AVI-instructieniveau, extra leertijd met accent op directe woordherkenning en tekstlezen. Voor de oplettende kijker: Ja, er zijn in dit geval géén leerlingen in groep 6 die gaan werken met een pakket van E5. Dit komt omdat leerlingen die op instructieniveau E5 lezen meegaan met het leerpakket van de methodevolgers. Door de intensieve instructie en de extra leertijd die zij krijgen is het mogelijk om ook deze leerlingen de vastgestelde tussendoelen (Cito-richtlijnen AVI) te laten halen. Dit is de essentie van convergente differentiatie. AVI (E5) Aanpak I: hoogste I-niveau 12