1.2: geschiedenis van de rechtsstaat Vergelijken Nakijken Intro HC Opdracht Opdracht bespreken Huiswerk 5 min Begin: Absenten. Deel studiewijzers uit. Wat gaan we doen deze les. 15 nakijken: Wees duidelijk over aantekeningen en controle daarvan! – vraag in dit geval terug over vorige les! 5 intro: goed nabespreken 15 HC: stof par 1.1 20 opdracht 10 nabespreken 10 huiswerk
Vergelijking vorige les Opdracht: vergelijk een onderwerp uit de vorige les met de situatie in een ander land of met vroeger Onderwerp: De grondwet Vergelijking: belangrijke verschillen tussen de grondwet in Nederland en die in de Verenigde Staten
Vergelijking grondwet NL en VS Beiden beschrijven de inrichting van wetgevende, uitvoerende en rechtsprekende macht De Nederlandse grondwet is vaak gewijzigd, de Amerikaanse grondwet kan alleen met amendementen worden aangevuld De Amerikaanse grondwet geeft burgers het recht om vuurwapens te dragen, in de Nederlandse grondwet staat hier niks over. De Amerikaanse grondwet regels dat verdachten door een jury en niet door een rechter worden berecht, in Nederland doet de rechter dit.
Nakijken Ik controleer aantekeningen en huiswerk Steekproefsgewijs Als ik rondloop bespreken jullie samen de antwoorden op het huiswerk Als iets niet duidelijk is behandelen we dat samen Duidelijk noteren in agenda. Huiswerk 5, 11, 15
“Het voorkomen van recidive” https://www.youtube.com/watch?v=R9cNsK0s9WQ
HC: geschiedenis van de rechtsstaat Rond 1800 was de koning de wet, want de koning is aangesteld door god en nodig om de orde te bewaken Geen machtenscheiding maar absolutisme Rond 1800 ontstond de verlichting. Afkomst mocht niet langer je leven bepalen en alle mensen hadden rechten die ze nooit meer konden worden afgepakt. Einde van de standenmaatschappij.
HC (2): geschiedenis strafrecht Rechters, aanklagers en agenten werden sinds 1800 steeds beter opgeleid en betaald Tot 1860 werd er in gevangenissen heel losbandig geleefd Van 1860 tot 1950 eenzame opsluiting. Veel bidden en berouw tonen. Daarna is straffen steeds humaner geworden
http://www. rechtspraak http://www.rechtspraak.nl/Organisatie/Raad-Voor-De-Rechtspraak/Agenda-van-de-Rechtspraak-2011-2014/Documents/Factsheets-JOVD-lezing-def210220113.pdf
We all would, if we could Amerikaanse criminoloog Hirschi: We moeten niet verklaren waarom iemand crimineel is, maar juist waarom zo veel mensen niet crimineel zijn. Opdracht: Schrijf voor jezelf op waarom jij niet crimineel bent
Opdracht: straffen Beantwoord de volgende vragen in tweetallen: Wat voor soorten straf geven we in Nederland aan criminelen? Waarom geven we die straf? Wat willen we met straf geven bereiken? Veel politieke partijen willen dat we strenger en meer gaat straffen. Waarom willen ze dat? Bedenk een onderzoekje waarmee je kan ontdekken of strenger straffen er voor zorgt dat er minder misdaden gepleegd worden.
“Het voorkomen van recidive” https://www.youtube.com/watch?v=R9cNsK0s9WQ Appels en peren vergelijken volgens de PVV
Huiswerk Opdracht: 8 (blz 13) Zelf lezen 1.2 Ik controleer de volgende les altijd steekproefsgewijs of je het gemaakt hebt, en of je aantekeningen gemaakt hebt!