Literatuurgeschiedenis

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De theoretische cultuur (4) De moderne tijd: van betekenis naar structuur, van ethisch naar wetenschappelijk.
Advertisements

18de eeuwse literaire ontwikkelingen
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
Literatuurgeschiedenis 2
Cultuur van het moderne 20e eeuw, 1e helft Futurisme § 7
VMBO klas 3 Fictie 6 januari 2014.
Kunstproject groep 8.
Kunst en gevoel Uitleg van het spel: -spelen in groepjes van 5 of 6. -Iedereen krijgt 5 kaarten. -1 iemand is de verteller. Deze kiest een kaart en beschrijft.
Een nieuwe tijd begint (ongeveer van ).
Maarten Steenhagen KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 2 EEN FILOSOFISCHE BENADERING VAN DE KUNSTEN DE NABOOTSINGSTHEORIE Maarten Steenhagen.
Gemaakt door: Samantha Bartels Simone Groot
Kunst en gevoel Romantische kunstenaars:
Kenmerk 19 19a Het veranderende mens- en wereldbeeld van de Renaissance 19b en het begin van een nieuwe wetenschappelijke belangstelling Les 1: Renaissance.
Meer Moderne kunstenaars
Culturele stromingen Culturele ontwikkeling is een proces van opeenvolging en afzetten tegen. Literatuur is het product van een cultuur: het geeft (indirect.
Moderne Kunst.
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
The art of game design Hoofdstuk 15 en 16. Opbouw van een verhaal Tweevoudig: Sommige games hebben goede verhaalelementen Sommige games hebben goede gameplay.
Woord van Leven Augustus 2011.
Belangrijke namen In de 18de en 19de eeuw
Hedendaagse literatuur Vijfde college programma  Bezoek aan De dag van de Literatuur  Aanwezigheid?  Presentaties over de historische roman 
Romantiek en realisme. Romantiek en realisme Definitie Romantiek literaire beweging die sterk reageert op de rationalistisch/wetenschappelijke benadering.
Achttiende en negentiende eeuw
Kunstgeschiedenis werkgroep, week 2, blok 3. kunstgeschiedenis werkgroep, week 2, blok 3.
Door: Franka en Dobrochna
Moderne kunst In de 20e eeuw.
Letterkunde van 1800 tot 1914 Romantiek Realisme Fin de siècle.
Tijdvak 5 Ontdekkers en hervormers
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
La littérature du 19eme siècle
Martinus Nijhoff en het modernisme.
de tijd van burgers en stoommachines
Hoe gaat het verder na Bethel?
Spreuken: De nederige wijze.
4 VWO / HAVO Laagland, Module 4.
VROEG MODERNE TIJD HET VERANDERENDE MENS- EN WERELDBEELD VAN DE RENAISSANCE EN HET BEGIN VAN EEN NIEUWE WETENSCHAPPELJKE BELANGSTELLING.
Herhaling. examen hand-outs powerpoints notities referaten andere studenten (geen details) examen.
Blok 2.
Martinus Nijhoff en het modernisme.
Volksuniversiteit Zwolle
Woord van Leven April 2015 “Ik ben voor iedereen wel íets geworden” (1 Cor 9, 22)
Piet Mondriaan Jeugd en opleiding.
Dada tegenover Popart Dia vervangen omdat het ik de opmaak lelijk vind en ik de werken op een actievere manier kan gebruiken Kenmerken Pop Art Figuratief.
XXe EEUW : LITERATUUR TIJDENS FRANQUISME 2. Miguel Delibes Humanisme Gematigde houding Thema’s El camino La hoja roja Los santos inocentes (film)
De theorie achter de verhalen
College 7. Ideeën Verlichting  Nieuwe dynastie  Kritische geest  Rede boven geloof  Objectief vaststellen.
Beroepshouding en beroepscode
Le sacre du printemps – Les Ballets Russes 1913 Muziek: Igor Stravinsky (CD1-38) Choreografie/sterdanser: Vasiav Nijinski Veroorzaakt opschudding Oerritueel:
Klik om het opmaakprofiel van de modelondertitel te bewerken Wat is kunst?
LITERATUURGESCHIEDENIS
Leesvaardig Examentraining.
Literaire bouwstenen 3.
Literary Devices. Alliteration; herhalen van eerste medeklinker-klanken om bepaalde nadruk aan deze woorden te geven. The passionate shepherd to his love.
Literatuurgeschiedenis
H4 – Comenius College Laagland. Lezen ‘De minzame moordenaar’ Waarom lees je? Effect Leesmotivatie: plezier, ontspanning, ontsnappen aan werkelijkheid,
Hoofdstuk 5 ‘veranderend wereldbeeld’
Bespreker: Roald van Elswijk
Literatuur, maker en maatschappij
Expressionisme schilderkunst ( )
Nederlandse literatuur
Paragraaf 2 ‘Nationalisme’
Literatuurgeschiedenis – V5
V5 Romantiek.
Luke van der Palen Paul Basten C4
Poëzie in vier stromingen heden
Vwo 6 – literatuur Week
Ontdekkingen in de tijd van pruiken en revoluties
Hoe benader ik een literaire tekst ui de negentiende eeuw?
Waarom veranderde Brecht het theater ?
In de Nederlandse Literatuur
Transcript van de presentatie:

Literatuurgeschiedenis 1900-1940 6 vwo

Mondeling Iedereen heeft voor zijn lijst een boek gelezen uit de middeleeuwen en de renaissance en kan over dat boek vragen verwachten. Iedereen leest een boek uit de 19e eeuw of 1900 – 1940, kan dat boek in de stroming plaatsen en kan over dat boek vragen verwachten. Maar iedereen wordt ook geacht de literatuurgeschiedenis in het algemeen te kennen.

Literatuurgeschiedenis tot nu toe Middeleeuwen: memento mori. 500 – 1500 De burggravin van Vergi of Beatrijs Renaissance: carpe diem. 1500 – 1700 Vondels Gijsbreght van Amstel of Cats Het Spaans heidinnetje Verlichting: overgeslagen.

Literatuurgeschiedenis tot nu toe Romantiek: begin 19e eeuw Gevoel en verbeelding worden belangrijk: verbeelding van een beter leven door de schrijver/dichter als ziener. Weltschmerz: Piet Paaltjens (spot). Maatschappelijk engagement: Multatuli. Realisme: jaren ‘30 van de 19e eeuw Reactie op de romantiek: schrijver/dichter moet juist de waarheid weergeven. Tussenvorm: idealistisch realisme  dichter geeft nog wel idee/moraal  Hildebrand. Objectief realisme.

Literatuurgeschiedenis tot nu toe Tachtigers: vanaf 1880 Poëzie van de tachtigers sluit weer meer aan bij de romantiek. L’ art pour l’art: de schrijver/dichter is een genie die door zijn intuïtie de verlangens van de ziel kan weergeven, die een illusie zijn maar een noodzakelijke troost voor het leven dat zinloos is. Deze allerindividueelste emoties hebben oorspronkelijke woorden nodig: de allerindividueelste expressies. Willem Kloos.

Literatuurgeschiedenis tot nu toe Naturalisme: laatste kwart van de 19e eeuw De schrijver is een waarnemer en onderzoeker die met zijn roman de hypothese bevestigt dat de mens wordt bepaald door determinerende factoren: race, moment en milieu. Emants: Liefdeleven en Een nagelaten bekentenis  taboe- onderwerpen. Van Deyssel: Een liefde  kritiek op eis van objectieve en onpersoonlijke stijl, kiest voor impressionistische stijl. Van Eeden – Van de koele meren des doods  kuisere stijl, evaluerende verteller en Hedwig gaat niet ten onder maar vindt God. Couperus – Eline Vere en alle andere boeken  determinisme = fatalisme (noodlot).

Modernisme tussen twee wereldoorlogen Literatuur staat los van de werkelijkheid, is een autonoom iets: de werkelijkheidsbeschrijving, de eisen van de logica en de waarschijnlijkheid van de personages, hun psychologisch functioneren en de tijdsstructuur worden ter discussie gesteld. Literatuur staat ook los van de schrijver/dichter en is geen directe expressie van wat hem bezighoudt. Nieuw genre: manifest (presentatie van ideeën over literatuur, kunst en maatschappij). Voorkeur voor poëzie. Teksten hebben een montage-element waardoor het aandeel van de lezer bij het vaststellen van de betekenis groter wordt.

Modernisme tussen twee wereldoorlogen Radicaal = historische avantgarde Futurisme: 1909, Italiaans, dynamische van het moderne leven (stad, techniek) moet in de literatuur tot uiting komen. Dadaïsme: 1916 – 1923, Zwitsers, nihilistisch, maar ook in wanorde blijkt een systeem te zitten. Surrealisme: 1924 – 1930, Frans, aandacht voor onbewuste van Freud  droom  automatisch schrijven. Constructivisme: vooral in beeldende kunst (Mondriaan), als dadaïsme maar positiever, abstract.

Modernisme tussen twee wereldoorlogen Dadaïsme Van Ostaijen – De bezette stad Doorbreken grammaticale regels. Verwaarlozen interpunctie. Experimenteren typografie. Naast elkaar zetten van elementen zonder verband. Doorbreken genres. Uitbuiten klanken. Voorbeelden: Van Ostaijen, Hanlo.

Modernisme tussen twee wereldoorlogen Het radicale modernisme of de historische avantgarde is vooral iets van de poëzie maar kan ook in proza voorkomen. In het proza borduurt men voort op het onbewuste van het surrealisme en maakt men gebruik van techniek van de bewustzijnsstroom: een op het eerste gezicht onsamenhangende reeks van gedachten, gevoelens, stemmingen en verlangens; innerlijke monoloog: in de ik- vorm weergegeven en associatief in elkaar overvloeiende gedachten, gevoelens, stemmingen en verlangens. Andere manieren om wanorde te scheppen: fragmentarisch, open einde en onduidelijke chronologie. Joyce’ Ulysses, Van Bruggens Eva.

Modernisme tussen twee wereldoorlogen Gematigd: expressionisme 1910. Het expressionisme neemt een beetje van alle historische avantgarde-stromingen. Naast het vernieuwende wil het expressionisme ook meer aandacht voor de mens: de schrijver/dichter moet de mensheid opnieuw tot centrum van het heelal maken. Marsman: brullende chaos van de tijd moet in poëzie veranderen in stilte en orde.

Modernisme tussen twee wereldoorlogen Gematigd: nieuwe zakelijkheid Afkeer van naturalisme en woordkunst: geen psychologie als uitleg van de handeling van personages, korte zinnen. In proza moet het moderne levensgevoel tot uiting komen: distantie van gevoelens, afkeer van sentimentaliteit, open voor beelden van het gewone leven (stad, jazz, nachtclubs, verkeer). De film zou de schrijver kunnen leren hoe het overtollige te vermijden: korte scènes, handeling spreekt direct aan. Montagetechnieken. Eerste verhalen van Vestdijk, Borderwijks Blokken, Knorrende beesten en Bint.

De jaren dertig Opkomst Hitler en fascisme. Hitler heeft een afkeer van de modernistische literatuur en roept op tot boekverbrandingen. Duitse schrijvers wijken uit naar Nederland. Schrijvers nemen standpunt in, zijn maatschappelijk betrokken en literatuur verzuilt: katholiek, protestant, socialist, fascist of liberaal/individualist. Ter Braak en Du Perron richten Forum op (anti- fascistisch.

De jaren dertig Iedereen heeft een afkeer van het modernisme: Poëzie wordt weer gewoon. Proza wordt net zo belangrijk als poëzie: roman, kort verhaal, polemiek, kritiek en essay. Manifestenmoe. Ter Braak: het gaat om de kunstenaar die iets te zeggen heeft en staat voor wat hij zegt (het gaat om de ‘vent’ i.p.v. de ‘vorm’ van De Tachtigers). De schrijver wordt vaak gelijkgesteld met de hoofdpersoon, vaak een ik-figuur. Du Perrons Het land van herkomst. Bewondering voor Multatuli, Slauerhoff, Elsschot, Vestdijk en Nescio.

Bewonderd door Forum: Slauerhoff en Elsschot Slauerhoff (redactie Forum) Elsschot Slauerhoff schrijft in een oude traditie en behoort tot de neoromantiek: Voorkeur voor verbeelding. Hoofdpersonen proberen een droom uit te laten komen. Verheerlijking van het verleden. Het verboden rijk (1932). Dit geldt ook voor Van Schendels Het fregatschip Johanna Maria: de zeilmaker heeft de droom dat het schip van hem wordt. Elsschot schrijft ook in een oude traditie en behoort tot het realisme: Voorkeur voor gewonen mensen en hun problemen. Vaak conflict tussen droom en werkelijkheid. Sobere, ironische stijl. Een ontgoocheling (1921), Lijmen/Het been (1924/1938), Kaas (1933), Het dwaallicht (1946).

Bewonderd door Forum: Vestdijk en Nescio Vestdijk (redactie Forum) Nescio (J.H.F. Grönloh) Productiefste schrijver van Nederland: 15 dichtbundels, 50 romans, 4 verhalenbundels, een toneelstuk, 35 studies en essaybundels. Ter Braak miste soms Vestdijks persoonlijkheid in zijn boeken. Ivoren wachters (1951, psychologisch), De kellner en de levenden (1949, futuristisch). Zakelijk proza met een gevoelige ondertoon. Dreiging van en verzet tegen ouder worden, het je moeten aanpassen aan de burgermaatschappij, aan het leven zelf. De uitvreter (1911), Titaantjes (1915), Dichtertje (1918).