Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Advertisements

“Hoe kom ik aan klanten?”
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Introductie: vertellen dat de taxichauffeurs in deze training leren hoe zij de gedragsprotocol kunnen gebruiken en toepassen in de praktijk. Lastige situaties.
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Welkom bij de 4e workshop over:
Respectvolle bejegening
toolbox deco-procedure
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Hoe moet je het vooral NIET doen?
Wat is het geven van feedback?
Feedback geven en ontvangen
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Voor je iets zegt tegen iemand ,vraag jezelf drie dingen af :
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Onderzoek Vaardigheden 4V-ers ‘Mind the gap!’
Waar letten we op tijdens de het maken van de presentaties?
Benieuwd naar wie ik ben ...
Voor je iets zegt tegen iemand ,vraag jezelf drie dingen af :
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
Competentie 04 Het slecht nieuws gesprek
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
Wie ik ben.
Betrokkenheid op de werkvloer
Met handen en voeten geloven 1
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Communicatie en dementie
Spreuken: De nederige wijze.
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Aanvaarding en tolerantie
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
In een jeugdgevangenis
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
gespreksvaardigheden
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
De kunst van kritiek 4.15 p & 4.18 p
Welkom ik maak me sterk.
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Welkom op onze thema-avond
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Communicatie 7e les.
Integriteit Dilemmatraining.
Feedback H3, blz 115 Is informatie van iemand over de effecten van het gedrag van een andere persoon op hem of haar Beschrijf waarneming Geef geen oordeel.
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Ontwikkeling, wij als EBS
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Heet iedereen welkom en geef aan dat de bijeenkomst erg belangrijk is
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema

Goed communiceren is een van de belangrijkste vaardigheden op de werkvloer. Dat gaat niet altijd vanzelf. Volgens sommigen is dat het zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten. Een spraakverwarring of misverstand is gemakkelijk geboren. Bij aanspreken ligt de nadruk op bijsturen en het is een vorm van feedback.

Bij integere en geweldloze communicatie is het uitgangspunt dat: via de weg der geleidelijkheid mensen in de organisatie elkaar durven aanspreken en elkaar scherp willen houden op een aantal zaken op het gebied van integriteit. In deze presentatie wordt het woord integriteit gebruikt, maar je kunt daar ook het woord compliance voor lezen.

Aanspreken betekent dat je je collega vertelt wat je van zijn gedrag vindt. Het doel is om het gedrag van de collega bij te sturen zodat hij zich in de toekomst anders gedraagt. Aanspreken is toekomstgericht, je kunt het verleden niet veranderen.

Als collega’s elkaar aanspreken helpen ze zichzelf, elkaar, de organisatie en uiteindelijk de burger. Een goed op elkaar afgestemd team kan beter presenteren. Elkaar aanspreken leidt uiteindelijk tot een beter presterende organisatie(eenheid).

Mensen vinden het lastig om collega’s aan te spreken. Ze zijn bang dat ze ruzie krijgen met de collega(‘s) Er zijn voor/ en nadelen aan aanspreken. De nadelen zitten hem in de persoonlijke sfeer, de voordelen in het persoonlijk leren en effectiever werken.

Elkaar aanspreken (algemeen) Aanspreken betekent niet gewoon tegen iemand zeggen dat hij iets niet meer mag doen. Het is een vaardigheid te vertellen wat je van het handelen van de ander vindt zonder te (ver)oordelen. In het aanspreken zijn de deugden moed en verstandigheid van belang. Moed om vrees voor de negatieve reactie te overwinnen en verstandigheid omdat je er gevoel voor moet hebben (ontwikkeld).

Aanspreken Aanspreken volgens een bepaalde methode 1.Benoem het doel van het gesprek 2.Beschrijf het gedrag van de waarneming 3.Vertel welk effect het gedrag heeft gehad op jezelf/op anderen 4.Geef ruimte te reageren en controleer of de boodschap is overgekomen 5.Zoek samen naar alternatieven 6.Maak afspraken voor het vervolg 7.Bedank je collega Maar bovenal: doe het met respect!

Aangesproken worden Aangesproken worden volgens een bepaalde methode 1.Accepteer het doel van het gesprek 2.Luister aandachtig 3.Probeer de ander te begrijpen en vraag door 4.Vat samen en geef aan dat je de boodschap hebt begrepen 5.Vraag om suggesties of tips 6.Maak afspraken voor het vervolg 7.Bedank je collega Maar bovenal: doe het met respect!