Letteren als wetenschappen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Sociologie Tweedaagse Sociologie 13 Oktober 2008 Jochem Tolsma.
Advertisements

Filosofie Op HAVO en VWO.
Epistemologie ken(nis)leer / kentheorie
Ethiek Welkom! Waarden & normen kritisch bekeken.
Wat is ‘goede’ wetenschap
Gouden Eeuw Kunst en wetenschap Door de Renaissance, een kunststroming uit de 16e eeuw, was er opnieuw interesse voor de kunst en kennis uit de Oudheid.
Denk aan de sociale competentie
De quiz bestaat uit 13 vragen.
Een nieuwe tijd begint (ongeveer van ).
Mythen Natuurwetenschap Creationisme Evolutie
De verlichting Paragraaf 2.
September 2013 Woord van Leven “We moeten niet liefhebben met de mond, met woorden, maar waarachtig, met daden.” 1 Johannes 3,18.
John Locke: tabula rasa. Door ervaring leven vullen…
Kenmerk 19 19a Het veranderende mens- en wereldbeeld van de Renaissance 19b en het begin van een nieuwe wetenschappelijke belangstelling Les 1: Renaissance.
Voorlichting Sociologie Radboud Universiteit Nijmegen
Woord van Leven Mei 2011.
Woord van Leven Woord van Leven April 2012 April 2012.
Culturele stromingen Culturele ontwikkeling is een proces van opeenvolging en afzetten tegen. Literatuur is het product van een cultuur: het geeft (indirect.
Werkt werken? Reinier Kuijsten, Jane- Murray Cramm, Job van Exel en Harry Finkenflügel.
Omgaan met geschiedenis
Trendanalyse introductiecollege, V2, blok 1 peter buis en theo ploeg.
Eerst je Bachelor, dan een baan,... en dan pas een Master Jan Bransen Onderwijsdag 2007.
Wetenschappelijke methode
Begin Er is geen God dan Allah en Mohammed is zijn profeet
H7:§ 2:p164-6 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: Verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand.
Wetenschappelijke revolutie
Vrijheidsrechten en politieke rechten in Nederland
Ruimtevaartquiz De Maan De.
Nederlandse literatuur
Vervolg 18 de en 19 de eeuw 18 de eeuwse literaire ontwikkelingen Verschillende genres komen in de 18 de eeuw opzetten… Classicistisch toneel Deugdzaamheid.
Foucault: How do people become subjects?
Vroege Renaissance het humanisme
Wie ben ik en zo ja hoeveel?
ANW - inductie & deductie
September 2013 – 5 vwo – van der Capellen
September 2013 – 5 vwo – van der Capellen
Achttiende en negentiende eeuw
Woord van Leven Juli 2014.
H4:§ 6:p79 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand Benaderen.
17de eeuw: Wetenschappelijke revolutie
Wat is de zin van het leven?
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
Griekse mythen en wetenschap
Renaissance Geïnspireerd door de Oudheid Invloed op: - Kunst
Wat moet je weten aan het eind van de les?
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Inleiding in de Filosofie en de ethiek
Renaissance en Opstand
Tijd van de ontdekkers en hervormers ( ) -H-Het ontstaan van de Renaissance -D-De ontdekking van Amerika en andere ontdekkingsreizen -D-De hervorming.
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
H6 Regenten en vorsten§6.4 De wetenschappelijke Revolutie Wat moet je weten aan het einde van de les? -Wanneer er voor de eerste keer aan wetenschappelijk.
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Wetenschap-pelijke methode Kritisch Empirisme
Paragraaf 1: Inleiding. De bijdrage van het christendom aan de wetenschap en de cultuur is groot. Dit is dan ook de reden waarom de Westerse wereld vrijwel.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Tijdvak 7- Tijd van pruiken en revoluties ( ) Achttiende Eeuw
Ook bloei in de republiek op gebied van:
Regenten en vorsten H7.3 DE WETENSCHAPPELIJKE REVOLUTIE.
Ook bloei in de republiek op gebied van: Wetenschap Kunst Filosofie.
Een merkwaardig fenomeen Kerken lopen leeg, terwijl religiositeit toeneemt.
Workshop 'Anachronisme: historische zonde of handig didactisch instrument?': rapportering plenum Moeten wij die datum vanbuiten leren? Chronologie en historisch.
Master historische taal- en letterkunde Presentatie donderdag 8 mei 2008.
Wetenschap en politiek in de Griekse stadstaat
Wetenschappelijk denken Oudheid Filosofisch denken
Paragraaf 7.3 De wetenschappelijke revolutie
De WEtenscHappelijke revolutie
Bestemming 1 De lange 16de eeuw UITVOEREN cultureel domein
Hier begint de nieuwe tijd
Hoe verhoudt filosofie zich tot wetenschap?
Wetenschap.
Transcript van de presentatie:

Letteren als wetenschappen I. geschiedenis van de wetenschappen, groei en waarde van kennis. (Thijs Pollmann: Letteren als wetenschappen, 1999) II. Popper versus feyerabend

0. Enkele vragen ter inleiding Wat is wetenschap? (…) het systematisch geordende geheel van het weten en van de regels, wetmatigheden, theoriën, hypotheses en systemen waarmee verdere kennis verkregen kan worden (…) (Van Dale) Plaats deze definitie in de context van het artikel van Karl R. Popper Wat zegt Paul Feyerabend over de groei van kennis en van de wetenschappelijke metode als instrument voor verkrijgen van kennis?

1. Een stukje geschiedenis De middeleeuwen, eerste universiteiten rond 1200: Parijs, Oxford, Bologna drie „hogere“ wetenschapsgebieden (theologie, medicijnen, beide rechten); de vierde was de zgn. artes-faculteit (de filisofische faculteit) artes liberales: trivium (grammatica, dialectica, retorica) quadrivium (muziek, astronomie, rekenkunde, meetkunde) filosofie als bekroning van de artes-studie de leerstof: gezaghebbende teksten geleerden streefden niet naar uitbreiding van kennis

1. Een stukje geschiedenis Humanisme late 14de eeuw in Italië: studia humanitatis (grammatica, retorica, geschiedenis, ethiek) alles toegespitst op de schone letteren („bonnae literae“) kennis van geschiedenis en kennis van klassieke talen ging bij de „humanisten“ hand in hand – tekstinterpretatie werd ingezet bij historisch onerzoek om „doctor“ te worden aan de universiteit moest men nog steeds afstuderen in de „hoge“ vakken

1. Een stukje geschiedenis Opkomst van de landstaal opkomst van de landstaal in literatuur: Dante Alighieri (1265 – 1321) heeft al vroeg laten zien dat ook een landstaal (Toscaans) een volwaardige literaire taal is en in Nederland? -> de gedichten van Hadewych en Reinaert opkomst van de landstaal in wetenschap: behoefte aan ladstaal bij de kennisoverdracht deed zich eerst voor onder „technici“, mensen van de praktijk (schilders, beeldhouwers, architecten..)

1. Een stukje geschiedenis 16de & 17de eeuw: opkomst van de natuurwetenschappen de ontdekkingen Copernicus, Kepler, Galileo Galilei, Newton Francis Bacon (1561 – 1626): wantrouwen jegens de taal als voertuig van de waarheid -> verwerving van kennis is mogelijk uitsluitend door menselijke waarneming -> eigen ervaring (eventueel van experimenteel gecreëerde of gemanipuleerde wekelijkheid) werd superieur aan de autoriteit van de klassieke teksten de universiteiten kenden nog geen scheiding van „alfa-“ en „beta-vakken“, de trivium vakken net als natuurwetenschappen – onder filosofie

1. Een stukje geschiedenis 18de & 19de euuw: herorientatie in de humanistische vakken latijn blijft dominante wetenschappelijke taal tot einde van de 18de eeuw; daarna - afnemende belang ervan -> dalende belang van klassieke teksten nieuw: studie van contemporaine en op het eigen land gerichte geschiedenis ook ontstond er wetenschappelijke belangstelling voor de letterkunde van de eigen taal - > rond 1900: ontstaan van „moderne talen“ als studierichting na rond 1800: letteren en natuurwetenschappen worden gescheiden faculteiten, het is mogelijk om in allebei doctorsgraad te bahalen

2. De waarde van kennis Waarom is het goed om taal en literatuur te studeren? Waarom bestuderen wij (…) taal en literatuur, in zonderheid oude? Om ons verstand te scherpen, ons zedelijk gevoel te versterken, onzen smaak te verfijnen en te ontwikkelen; wilt gij het met één woord horen, om in de ware zin humane menschen te worden. (Francken)

2. De waarde van kennis Wat zijn de taken van de wetenschap? helpen om de werkelijkheid beter te leren begrijpen door: 1. kennis voort te brengen (nieuwsgierigheid te bevredigen en intellectueel ineteressante problemen op te lossen.) 2. kennis te bewaren (vooral bij de geesteswetenschappen: het reactiveren en toegankelijk maken van kennis, het beschikbaar stellen van kennis voor verschillende publieksgroepen)

2. De waarde van kennis Hoe kun je als „alfa“ kennis bewaren? als taalkundige: dialecten als cultureel erfgoed „verzamelen“, beheren; als letterkundige: waardevolle (oude) teksten beheren; als geschiedkundige: materiële objecten uit het verleden beheren, archiveren

2. De waarde van kennis Kunnen de humaniora echter objectieve kennis produceren? de beperkingen: we kunnen niet objectief, „theorie-vrij“ observeren, onze waarneming is gekleurd door het natuurlijk kenvermogen van het subject; we kunnen niet objectief beschrijven, alles wordt door de taal „gekleurd“ -> (ver)taalprobleem: hoe moet het Engelse woord „mat“ naar het Nederlands vertaald worden? Vloerkleed, tapijtje, kleedje? Elk woord heeft zijn eigen betekenisnuance, een prototypie. -> het is onvertaalbaar (Weten hoe een prototypische Engelse „mat“ er uitziet lost het probleem maar geldeeltelijk op) (*hiertegenover staat het essentialisme ->> zie les 1)

2. De waarde van kennis de objecten van de onderzoek in de humaniora is vaak uniek. De onderzoekers zijn er echter eerder op uit regelmatigheden op te sporen, uitspraken te doen over regelmatig terugkerende geburtenissen etc.

2. De waarde van kennis Taak van wetenschap volgens Karel R. Popper: Frictie tussen weten en niet-weten werpt praktische en theoretische problemen op. Denken over praktische problemen leidt tot theoretische problemen. Wetenschap heeft tot taak deze op te helderen. Taak van wetenschap volgens Paul Feyerabend: Wetenschap is in dienst van de samenleving, heeft dus tot taak praktische problemen op te lossen.

3. Groei van kennis Breidt de wetenschappelijke kennis zich uit? Waaraan kun je dat zien? De weteschapsfilosofie vraagt niet naar kwantiteit maar naar kwaliteit – is de nieuwe kennis (bv. over Shakespeare) betrouwbaarder? De wetenschappers beweren dat hun theorieën „waar“ zijn. Wat betekent dit in de context van de wetenschappelijke voruitgang? „wetenschappelijke kennis is de best mogelijke kennis op een bepaald moment; (…) de kennis waar de best mogelijke rationele rechtvaardiging voor kan worden gegeven“ (Pollmann)

3. Groei van kennis groei van kennis bij Karel Popper Kennis groeit wanneer een door de feiten verslaagde theorie opgevolgd wordt door een andere, die én de oude feiten behoudt én de nieuwe feiten erbij voegt. Iedere nieuwe theorie voegt feiten toe -> kennis groeit. vooruitgang van de wetenschap en Kuhn De paradigma΄s (zie les 1) zijn onvergelijkbaar, er kan dus geen vooruitgang gesignaliseerd worden. Tussen de leden van verschillende paradigma‘s hebben geen zekerheid dat ze dezelfde „taal“ spreken.

4. Popper versus Feyerabend Karel R. Popper (1902 Wenen – 1994 Londen) kritisch rationalisme - verwerping van het klassiek empirisme en van het observatie-inductiemodel dat zich daaruit had ontwikkeld het toetsen van een theorie volgens Popper Een theorie wordt getoetst aan de hand van een singuliere uitspraak, de basiszin. De basiszin kan in tegenspraak zijn met een theorie. Daarmee is die basiszin een potentiële falsificator (Theorie: ‘Alle zwanen zijn wit’. Potentiële falsificator: ‘Er is één zwarte zwaan’) Wanneer de falsificator wordt aanvaard - 'Er is één zwarte zwaan' - wordt de universele uitspraak over witte zwanen weerlegd. Wanneer de falsificator niet wordt aanvaard krijgt de theorie een hogere 'corroboratiegraad'.

4. Popper versus Feyerabend Bijdrage van Popper: hij was een fallibilist (van het wetenschappelijk werk moet geëist worden dat het open is voor kritiek) -> Dit maakt Popper tot een tegenstaander van dogmatische attitude bij de wetenschapper. Dogmatisch kennis laat geen weerlegging toe, is niet toetsbaar (deze houding vindt Popper bij Marx en Freud) Kritiek op Popper: wetenschap in de praktijk (bv. de geschiedwetenschap) ontwikkelt zich veel langzamer en onvoorspelbaarder dan Popper voor mogelijk hield (verschillende en zelfs tegenstrijdige visies bestaan gezellig jarenlang naast elkaar voort)

4. Popper versus Feyerabend Paul Feyerabend (1924 Wenen – 1994 Genolier) Against Method: Outline of an Anarchistic Theory of Knowledge (1975) zijn theorie van wetenschappelijke methodologie gaat tegen alle pogingen van zijn voorgangers in om een universele wetenschappelijke, methode te karakteriseren aan de hand van het voorbeeld van Galileo: vooruitgang juist door doorbreken van bestaande wetten en methoden, door propaganda eerder dan rationele argumentatie => de enige methode: anything goes wetensch. en politiek: Feyerabend pleit voor een pluralistisch denkklimaat en scheiding tussen staat en wetenschap.