Toetsconferentie 11 november 2014

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Digitale leermiddelen
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Bevindingen Proefvisitatie Onderwijswetenschappen OU 29 Feb Alexander Udink ten Cate Rob Koper Diana Dolmans.
Gegevens/Informatie/Kennis
Martijn Bijleveld.
Welkom! Van strategie naar structuur tot succes met BIM
Hoe organiseer je eFactureren in je gemeente ?
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
College voor Examens, Rol van Contactpersonen Implementatie coe in mbo 13 september ‘10 Jan Paul de Vries.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Presentatie Slimmer werken in het voortgezet onderwijs Startbijeenkomst 16 juni 2009 / maatregel 8: zie
H8: Distributie.
Besturing van (bedrijf)processen
Logistiek management: begrippen en principes
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
De informatievoorziening als (bedrijfs-)functie
Is ict alleen maar enabler? Darco Jansen. Gezamenlijke verkenningstocht Welke ict wordt ingezet in het onderwijs? Hoe wordt ict (didactisch) gebruikt.
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Agenda Besturen vraagstuk Besturing vraagstuk Relatie DIV (IM)
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Gedrag in organisaties, 10e editie
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Hoofdstuk 5 Relatie ao/ic (biv) en logistiek
Ir.drs. A. van der Star MSHE UMC Groningen
ICT in het Onderwijs bij TBM
Missie, visie & jaarplan
Efficiënt organiseren van competentiegericht beoordelen Workshop 4 Het Groene Leertraject Karin Elferink
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Vooraf Voorkom het moeilijke door het gemakkelijke te doen’. Lao Tse
Slagkracht met kwaliteit
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Een theoretische verkenning
Elektronisch Inkopen bij de stichting ICTU, CBS en AIM
The survival of the fittest
Individueel roosteren
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Workshop “Beoordelen”
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Samenwerking in uitvoering In vogelvlucht Cyrille de Jong Manager Verzekeringen & Uitvoering Zeist, 26 november 2014.
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 4 Processen analyseren
SIS is het Studenten Informatie Systeem voor studenten en docenten
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Burgerschap Scholen hebben de opdracht actief burgerschap
Alles wat je wilt weten over PLP 1!
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
TEKST STRUCTURE IN FIVE’S
Presentatie titel Logistiek College 3 Rotterdam, 00 januari 2007.
3. Taakgericht én procesgericht leveren van ICT voorzieningen.
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2011/2012 Tips en trucs voor Opdracht.
Een gezamenlijke uitdaging
Eerste ervaringen BKE Hogeschool Leiden paula
Hedendaags toetsen in het hoger onderwijs. Waar gaat het nu over?
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
Aangesloten bij: Implementatie Jaarurensystematiek bij Reinaerde.
Masterclass Digitaal Toetsen Juni 2016 Michiel van Geloven.
20 januari 2016 – Herman Bongenaar
Transitiepaden AFL Van school  Naar kenniscentrum AFL Van werken binnen teams in opleidingen  Naar samenwerken binnen en tussen domeinen en met de 5.
De toetsing getoetst: De kwaliteit van toetsing op de lerarenopleiding onder eigen loep Martijn Peters Fedor de Beer Tamara van Schilt-Mol.
Referentiemodel Flexibele onderwijslogistiek
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 4 Processen analyseren
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Werksessie Verslaglegging van examencommissies
Transcript van de presentatie:

Toetsconferentie 11 november 2014 De toetsen op orde, nu nog de toetsorganisatie Els van Zijl Dienst Onderwijs en Onderzoek E.vanZijl@fontys.nl Waarom voor deze workshop gekozen?

Toetsorganisatorische vraagstukken Hoe kan ik ervoor zorgen dat er altijd voldoende lokalen en surveillanten etc. zijn ingepland voor de schriftelijke toetsen? Waarom lukt het niet om voor een heel studiejaar vooruit een toetsrooster te maken? Naar wie moeten de klachten toe? … ‘Vraag is voorspelbaar, waarom is het dan zo moeilijk?’

Vergelijking Verschillen met andere sectoren: Onderwijs geven kan je niet vooruit doen (geen voorraad mogelijk) Student is onderdeel van het onderwijsproces (productieproces) Elke student doorloopt een andere leerroute/ elke student is anders (heterogeen, variatie in de vraag)

Speelveld Complexiteit Flexibiliteit Onzekerheid aantal verschillende toetsen/ toetsvormen keuze voor bepaalde toetsvorm (schriftelijke kennistoets versus stationsexamen) ingangseisen, bonuspunten, aanwezigheidsregistratie, … …. Flexibiliteit mate van vraaggerichtheid (individuele leerroute) toetsprogrammering (elk moment versus geprogrammeerd) Onzekerheid vraag van de student In een dynamische, complexe omgeving Complexiteit Onzekerheid Onderwijs geven kan je niet vooruit doen (geen voorraad mogelijk Prosumer

Toetsorganisatie Toetsorganisatie gaat over: rollen, taken en verantwoordelijkheden van actoren (de structuur: arbeidsdeling en coördinatie) inrichting van toetsprocessen (werkprocessen) incl. de logistieke organisatie Komt terug in criteria kosten en haalbaarheid (Baartman) Kwaliteitspiramide voor toetsen en beoordelen (Sluijsmans, Peeters, Jakobs & Weijzen, 2012); aanpassing, Jaspers & van Zijl, 2014)

Actoren Directeur Teammanagement Examencommissie Toetscommissie Opleidingscommissie Administratieve medewerkers Surveillanten Examinatoren Werkveldpartners Studenten …. Wat zijn hun taken, waar zijn ze verantwoordelijk voor en hoe werken ze samen?

Processen Op basis van de kwaliteitspiramide voor eigentijds toetsen en beoordelen zijn de volgende hoofdprocessen te onderscheiden: 1) het ontwerpen van het toetsbeleid 2) het ontwerpen van het toetsprogramma 3) het ontwerpen en afnemen van een toets en toetsopdrachten (toetscyclus). Ondersteunende processen: opstellen toetsrooster aanwijzen examinatoren verlenen van vrijstellingen afhandelen van fraudegevallen professionaliseren van examinatoren …. >> vele in elkaar grijpende cycli op strategisch, tactisch en operationeel niveau >> afstemming van de verschillende processen is cruciaal (keten).

Verantwoordelijkhedenmatrix Processen\ functionarissen directeur opleidingsmanagement curriculumcommissie docent examinator toetsdeskundige roosteraar …….. Strategisch niveau   Ontwerpen van toetsbeleid Tactisch niveau Ontwerpen toetsprogramma Opstellen toetsprocedures ……………..

Casuïstiek Roostering assessments Oude situatie: Student meldt zich aan Assessoren worden ingepland door bedrijfsbureau Lokaal gereserveerd door bedrijfsbureau Resultaat: Veel mailverkeer, veel tijd, lange doorlooptijd, .. Doelstelling: 80% efficiencywinst

Casuïstiek Roostering assessments Nieuwe situatie: Assessmentmomenten (dag, tijd, locatie) worden ingepland door bedrijfsbureau op basis van voorspelling Assessoren plannen zichzelf in (niet ingepland moment vervalt) Student schrijft zich in op dag, tijd, locatie Ondersteund met ICT-tool. Oplossingen Activiteiten ‘naar voren gehaald’ die onafhankelijk zijn van de vraag Minder overdrachtsmomenten

Casuïstiek Nakijken binnen 10 werkdagen Docent gaat op woensdag naar huis met een stapel verslagen onder zijn arm. Hij zucht: ‘” Ik weet dat ik dit niet maandag af kan hebben, ik heb een uur per verslag nodig en kan er maar een kwartier aan besteden”.

Organisatorische principes Twee oplossingsrichtingen: Reduceer complexiteit, flexibiliteit, onzekerheid Richt de processen (incl. systemen, informatiestromen) zo in dat ze het ‘aankunnen’. Verdeel de taken en verantwoordelijkheden (groepering van taken op basis van soort toets, soort activiteiten in ‘groepen’ en op functieniveau) Zorg voor coördinatie via standaardisatie, intervisie, coördinerende functie, autonome taken, etc. afgestemd op situationele factoren Stroomlijn de processen

Aantal oplossingen I Kies bij voorkeur oplossingen die de complexiteit reduceren (I) Minimaliseer onnatuurlijke variatie in het aanbod (I) Zorg voor goede informatievoorziening om onzekerheid te reduceren (I) II Zorg dat taken en verantwoordelijkheden helder zijn Haal activiteiten die onafhankelijk zijn van het ‘geval’ naar voren Groepeer bewust activiteiten Bouw speling in voor calamiteiten, onvoorspelbare situaties (buffers) Anticipeer op variatie in de vraag Zorg voor goede stuurinformatie o.b.v. indicatoren Bouw bewust voorraadpunten in (waar werk zich mag ‘ophopen’) Maar ook: Verminder aantal overdrachtsmomenten Vermijd overbodige activiteiten zoals overtypen Bouw alleen controles in op cruciale stappen Zorg voor betrouwbare input (bij onbetrouwbare input werkt toeleverend proces niet goed). Verbeter daar. Voorkom schaduwadministraties (geeft aan er iets niet op orde is)

Tips literatuur Bosman, J., Griep, J. & Schijff, R. (2011). M. Verbeteren & beheersen van processen, Kluwer Bakker, R., Hardjono, T. (2013). Horizontaal organiseren. Kluwer. Assen, van M., Notermans, R. Wigman, R. (2007). Operational excellence nieuwe stijl. Academic Services.

Dank voor de aandacht en succes!