Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 3 Processen besturen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Management Control = Het proces waarmee managers het beslissingsgedrag
STRATEGISCHE PLANNING
Even voorstellen! Marika van Soest Parttime Coördinator planners Livio
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
HPO Sector Kinderopvang
Doelstellingen formuleren
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Opdracht Strategieontwikkeling
Hoofdstuk 4 Globale structuur van een project
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Interne Audit van de Vlaamse Administratie
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Verandermanagement. Een integrale aanpak
Hoofdstuk 8 Implementatie
Verandermanagement Hoofdstuk 9 Evaluatie
Agenda Besturen vraagstuk Besturing vraagstuk Relatie DIV (IM)
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 4, Interactieve marketing
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
MVO en intern management
LEA en sociaal-economische ontwikkelingen Samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs Nieuwegein 20 januari 2011 Pim Kalkman.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Aanvragen van incontinentiemateriaal
Onderzoek en Segmentatie MK02 HEO-CE1 Agenda Doelstelling MK02 Studiewijzer Site met presentaties Theorie Voor volgende keer MK01 HEO-CE1.
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
Swot analyse
Kwaliteitszorg en Verantwoorden met Kwaliteitscholen
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 4 Processen analyseren
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 1 Procesmanagement
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 8 Systeemtheorie
Gelukkige Medewerkers presteren beter!
4. Online strategie Internet scorecard
Beleidsplanning voor gevorderden “Een beleidsplan als instrument”
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
Commercieel beleid 1 H2 Marktonderzoek Filiaalmanager.
Naar een optimaal HR - beleid
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Certificering van assetmanagement
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 2 Onderdeel : Doelstellingen.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Resultaten tellen Presentatie voor raadsdelegatie Delft 16 april 2009.
Workshop Rendement in opleiden Transvorm – 1 juni 2015 Stephan Obdeijn en Carlijn Hoedemaker.
Draagvlak voor functiecreatie Participatief ontwikkelen.
17 september 2016 Beleidgestuurd jongerenwerk Realisatie van maatschappelijke doelen Sturing overheid op resultaten Op basis van thematische vragen Driehoek.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Wanneer een project? Als het gecompliceerd en enigszins riskant is.
Indeling van hoofdstuk 2
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
WELKOM Dé applicatie voor de professionele schoolleider
Projectplan schrijven & Financiën zoeken
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 4 Processen analyseren
Internationale handel
Human Resources Accounting
Sterkten versus kansen Zwakten bedreigingen Kansen Bedreigingen.
Methoden om te werken aan continue verbetering
Beleid en regelgeving Les 1.
WELKOM Dé applicatie voor de professionele schoolleider
Personeelsmanagement
International Business Practice
Management en leidinggeven
Transcript van de presentatie:

Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 3 Processen besturen Hugo Hendriks

Voorwaarden (en daarmee een stappenplan) voor procesbesturing Om een proces te kunnen besturen, moet: de organisatiestrategie bekend zijn; het procesdoel bekend zijn; stuurinformatie over het proces beschikbaar zijn; het proces bij te sturen zijn.

Het bepalen van een organisatiestrategie

Externe analyse Directe omgeving Branche Maatschappij (DESTEP): Demografische factoren; Economische factoren; Sociaal-maatschappelijke factoren; Technologische factoren Ecologische factoren; Politiek-juridische factoren.

Interne analyse Een karakterschets van uw organisatie welke leidt tot een opsomming van sterkten en zwakten van uw organisatie, vaak aan de hand van een organisatiemodel zoals bijvoorbeeld het 7S-model, het ESH-model of de organisatiegebieden van het INK-model.

SWOT analyse

Strategie formuleren Doelstellingen formuleren vanuit verschillende perspectieven: financieel perspectief (bv winstdoelstelling, besparingsdoelstelling); klantperspectief (bv klanttevredenheid, groei klantenbestand); medewerkersperspectief (bv medewerkerstevredenheid, groei aantal fte’s); procesperspectief (bv efficiency, doorlooptijd). SMART geformuleerde doelen Specifiek: het moet duidelijk zijn waar de doelstelling betrekking op heeft; Meetbaar: om te zien of de doelstelling gehaald wordt; Acceptabel: er zal draagvlak aanwezig moeten zijn bij de medewerkers; Realistisch: de doelstelling mag ambitieus zijn (graag zelfs), maar wel haalbaar; Tijdgebonden: het moet duidelijk zijn wanneer het gerealiseerd is.

Strategie implementeren en evalueren Implementatieplan: Wat moet er worden gerealiseerd? Wie moet dat realiseren? Wanneer moet het gereed zijn? Hoeveel tijd en geld mag dit kosten? Hoe wordt de voorgang bewaakt? Evaluatie opnemen in de management- & controlcyclus

Afleiden van prestatie-indicatoren

Voorbeelden van kritische succesfactoren Financieel Medewerkers Klanten Processen Winst Medewerkerstevredenheid Klanttevredenheid Doorlooptijd Omzettoename Opleidingsniveau Nieuwe klanten Procestijd FTE-toename Verloop medewerkers Klanten verloop Beschikbaarheid Kwaliteitskosten Ziekteverzuim Omzet per klant Flexibiliteit Voorspelbaarheid R&D-budget Klachten Beheerst Rentabiliteit Bezetting Serviceniveau Interne communicatie Debiteurenbeheer HRM-ondersteuning Imago Automatisering

Voorbeelden van indicatoren op de input, throughput, output en omgeving

Stuurinformatie genereren mbv een meetplan Een meetplan bevat: organisatiedoelstelling; kritische succesfactor; kritisch bedrijfsproces; de prestatie-indicator zelf; streefwaarde; wordt de indicator al gemeten?; bron van de informatie; meetfrequentie; meetinstrument; wie verzorgt de meting?; rapportagevorm.

Bestuurbaarheid van processen Bestuurbaarheid is afhankelijk van: Procesverloop moet voorspelbaar zijn; Effect van de ingreep moet bekend zijn. Als de besturing niet goed functioneert, bestaat het risico op een opslingereffect (ook wel Bull-whip effect).

Procesregelingen Processen kunnen worden bestuurd met behulp van: Inputregelingen; Throughputregelingen; Outputregelingen; Omgevingsregelingen. Een regeling kan op drie manieren ingrijpen: preventieve maatregel: vooraf al zorgen voor een juist resultaat; corrigerende maatregel: verbeteren wanneer het proces niet voldoet; correctieve maatregel: het proces afkeuren en opnieuw het proces uitvoeren.

Processturing in de praktijk Sandcone model: een performance factor van hogere orde kan pas worden geoptimaliseerd als de onderliggende performance factoren geoptimaliseerd zijn. Afwegingsmodel: optimalisatie van de ene performance factor gaat ten koste van andere performance factoren