PBS: inspireren tot medeverantwoordelijkheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Concept, niet verspreiden
Advertisements

Organisatieverandering
Gezamenlijk vorm geven aan goede veiligheid in de praktijk
Welkom The Future State of Lean
Succesfactoren van teamcoaching
Leiderschap bij verandering
1 Club & cultuur Hockey •Sportiviteit voor prestatie, proces voor resultaat, plezier en prestatie gaan hand in hand •Elk lid kans op maximale ontwikkeling,
WAARDEN EN DEONTOLOGIE. Situering Waarom “plots” een nota over waarden en deontologie ? Bespreking van de inhoud Verdere procedure.
Professionaliseren van leerkrachten Reflectieve methodiek Januari 2014
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Parlementaire democratie
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Studie2daagse directies Unicoz 15 en 16 november 2012 Communicatie, ouderbetrokkenheid, educatief partnerschap een ideale combinatie voor.
Tuinstad 3 maart 2009 Informatieavond 3 maart. tuinstad 3 maart 2009 Visie De ideeën van Maria Montessori, vertaald in een eigentijds concept. Veilig.
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
H7: Wat is ethiek? 1. Wat is ethiek? 2. Wat zijn ethische problemen?
Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.
Personeel opleiden PDS Professional Development School.
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
Leiderschap bij verandering of verandering in leiderschap
Kernprocessen van de Act methodiek
Ervaringen Implementatie in Nederland
Openbare Jenaplanschool de Buizerd
Hoe brei een team?.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Teamontwikkeling Minipresentatie….
Welkom bij het tweede Scholingsmoment van seizoen
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Welkom op CBS Het Octaaf
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
“De Rode Draad…” De levensbeschouwelijke analyse.
WAT BEWEEGT JE TOT ACTIE?
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Groepsdynamiek 1.
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Kennissessie Lumina Spark 1 februari | Pagina 2 Doelstellingen Delen ervaringen – vragen Ervaringen Management in Motion? Ervaringen/vragen Interimmers?
Introductieavond voor bestuursleden Beleidsvorming binnen een Scoutinggroep.
SFEERIMPRESSIE TRAININGEN Wij geloven dat het echt anders kan! Wij, Mariel Koopmans en Jan Wijnand Hoek, oprichters van TrainingenLean.nl, werken dagelijks.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
I TRUST U, WERKEN VANUIT VERTROUWEN Lezing 19 april 2010 SMT, Tica Peeman.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Verbindend communiceren met ouders
Organisatiemet zelfsturende teams  1. Waarom  Mensen willen graag zelf beslissingen nemen en (mede)verantwoordelijk zijn  Direct in overleg met de.
Hoe geïnspireerd samenwerken? Het teamwiel van Vroemen in uitdagingen
Participerend Leiderschap
Good Practices VO Gouden weken en schoolstewards
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Politieke Stromingen”.
Hoe koppel je preventie voor kinderen aan een aanpak voor ouders?
„Om het eerlijk te houden krijgen jullie allemaal dezelfde opdracht:
Bepaal jouw (voor)waarden
Kenmerken van een goed team
De Betekeniseconomie in de klas
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Verantwoor-delijkheden t.o.v. stake-holders Klanten en leveranciers
Workshop Vanuit data naar interventies op het groene niveau
Dr. Ir. Gwendolyn Kolfschoten
Persoonlijk Leiderschap
In gesprek over werkdruk
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
ACTIE onderzoek.
Jij als werkplekbegeleider!
Richting geven aan Teamontwikkeling
Jij als werkplekbegeleider!
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
Leiderschapsontwikkeling
#Zorglokaal #Inspiratiedagkinderopvang
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Kenmerken van een goed team
Transcript van de presentatie:

PBS: inspireren tot medeverantwoordelijkheid Workshop 14 november 2014 Maarten van Zwetselaar & Annegien Simis Altra educé

Oefenen met het TGI-model INSPIREREN TOT MEDEVERANTWOORDELIJKHEID “Iedereen zegt ja, maar in de praktijk gebeurt het niet. Wat is er aan de hand?” .

PBS: schoolontwikkeling   Klassieke visie op organisatieverandering

Schoolontwikkeling met het TGI-model Thema gecentreerde interactie (Ruth Cohn) Dynamisch balanceren verhoogt teameffectiviteit! .

Voorbeeld: eenzijdige focus op HET Zeer taakgericht werken, hoge kwaliteitseisen, werkdruk hoog. Weinig aandacht voor onderlinge samenwerking. Gevolg? .

Voorbeeld: eenzijdige focus op WIJ Collegialiteit en saamhorigheid staan hoog in het vaandel. Groot streven naar consensus in besluitvorming. Weinig ruimte voor afwijkende meningen. Gevolg? .

Welke waarden delen we? Voorbeeld: eenzijdige focus op WIJ plezier geduld verantwoordelijkheid veiligheid duidelijkheid tolerantie flexibiliteit vrijheid eerlijkheid groei respect vertrouwen betrokkenheid aandacht erkenning zefstandigheid

Welke waarden delen we? Voorbeeld: eenzijdige focus op WIJ plezier geduld verantwoordelijkheid veiligheid duidelijkheid tolerantie flexibiliteit vrijheid eerlijkheid groei respect vertrouwen betrokkenheid aandacht erkenning zefstandigheid

“Wat ik nooit zal vergeten IK en WIJ: conflicterende waarden vrijheid veiligheid duidelijkheid

Voorbeeld: eenzijdige focus op GLOBE Aanstaande fusie / wetswijziging / verhuizing neemt een team geheel in beslag. Gevolg? .

Voorbeeld: eenzijdige focus op IK Persoonlijke situaties en wensen van individuele teamleden krijgen veel aandacht in het team. Gevolg? .

Ruth Cohn: “Balance the never balanced” Swieringa & Jansen: “Gedoe op tafel”

Oefenen met het TGI-model Kort: casus beschrijven Vraagronde: vanuit één perspectief Resonantieronde Hypothese formuleren in subgroep Interventies bedenken .

Oefenen met het TGI-model INSPIREREN TOT MEDEVERANTWOORDELIJKHEID “Iedereen zegt ja, maar in de praktijk gebeurt het niet. Wat is er aan de hand?” .

Oefenen met het TGI-model .

Oefenen met het TGI-model .

Oefenen met het TGI-model Oefenen met het TGI-model Kort: casus beschrijven Vraagronde: vanuit één perspectief Resonantieronde Hypothese formuleren in subgroep Interventies bedenken .

Oefenen met het TGI-model Kort: casus beschrijven Vraagronde: vanuit één perspectief Resonantieronde Hypothese formuleren in subgroep Interventies bedenken .

Oefenen met het TGI-model INSPIREREN TOT MEDEVERANTWOORDELIJKHEID “Iedereen zegt ja, maar in de praktijk gebeurt het niet. Wat is er aan de hand?” .

Oefenen met het TGI-model Meer lezen? .