PBS: inspireren tot medeverantwoordelijkheid Workshop 14 november 2014 Maarten van Zwetselaar & Annegien Simis Altra educé
Oefenen met het TGI-model INSPIREREN TOT MEDEVERANTWOORDELIJKHEID “Iedereen zegt ja, maar in de praktijk gebeurt het niet. Wat is er aan de hand?” .
PBS: schoolontwikkeling Klassieke visie op organisatieverandering
Schoolontwikkeling met het TGI-model Thema gecentreerde interactie (Ruth Cohn) Dynamisch balanceren verhoogt teameffectiviteit! .
Voorbeeld: eenzijdige focus op HET Zeer taakgericht werken, hoge kwaliteitseisen, werkdruk hoog. Weinig aandacht voor onderlinge samenwerking. Gevolg? .
Voorbeeld: eenzijdige focus op WIJ Collegialiteit en saamhorigheid staan hoog in het vaandel. Groot streven naar consensus in besluitvorming. Weinig ruimte voor afwijkende meningen. Gevolg? .
Welke waarden delen we? Voorbeeld: eenzijdige focus op WIJ plezier geduld verantwoordelijkheid veiligheid duidelijkheid tolerantie flexibiliteit vrijheid eerlijkheid groei respect vertrouwen betrokkenheid aandacht erkenning zefstandigheid
Welke waarden delen we? Voorbeeld: eenzijdige focus op WIJ plezier geduld verantwoordelijkheid veiligheid duidelijkheid tolerantie flexibiliteit vrijheid eerlijkheid groei respect vertrouwen betrokkenheid aandacht erkenning zefstandigheid
“Wat ik nooit zal vergeten IK en WIJ: conflicterende waarden vrijheid veiligheid duidelijkheid
Voorbeeld: eenzijdige focus op GLOBE Aanstaande fusie / wetswijziging / verhuizing neemt een team geheel in beslag. Gevolg? .
Voorbeeld: eenzijdige focus op IK Persoonlijke situaties en wensen van individuele teamleden krijgen veel aandacht in het team. Gevolg? .
Ruth Cohn: “Balance the never balanced” Swieringa & Jansen: “Gedoe op tafel”
Oefenen met het TGI-model Kort: casus beschrijven Vraagronde: vanuit één perspectief Resonantieronde Hypothese formuleren in subgroep Interventies bedenken .
Oefenen met het TGI-model INSPIREREN TOT MEDEVERANTWOORDELIJKHEID “Iedereen zegt ja, maar in de praktijk gebeurt het niet. Wat is er aan de hand?” .
Oefenen met het TGI-model .
Oefenen met het TGI-model .
Oefenen met het TGI-model Oefenen met het TGI-model Kort: casus beschrijven Vraagronde: vanuit één perspectief Resonantieronde Hypothese formuleren in subgroep Interventies bedenken .
Oefenen met het TGI-model Kort: casus beschrijven Vraagronde: vanuit één perspectief Resonantieronde Hypothese formuleren in subgroep Interventies bedenken .
Oefenen met het TGI-model INSPIREREN TOT MEDEVERANTWOORDELIJKHEID “Iedereen zegt ja, maar in de praktijk gebeurt het niet. Wat is er aan de hand?” .
Oefenen met het TGI-model Meer lezen? .