Pelgrimstocht naar Pasen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Advertisements

Bonnefooiproject bij Pasen 2014
Oog in oog op de Berg Autoriteit, kracht en heerlijkheid …
Is er leven na de dood?.
1 19 jan Urk. 2 de context van 2Korinthe 3  Paulus reageert op beschuldigingen dat hij onbevoegd zou zijn (3:1,2);  Paulus plaatst zijn Evangelie.
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
Pelgrims en pelgrimstochten
Prekenserie Handelingen - deel 3 ‘...hoe Gods Woord zich verder verspreid: doorgeven en loslaten!’ Hand 12,24-25.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
“ff Anders”.  Het thema van dit jaar is “ff Anders” 2.
Prekenserie Handelingen - deel 6 (slot) ‘Gods Woord overwint omdat het mensen in de vrijheid zet!’ Hand 28,31.
Wat de Bijbel erover te zeggen heeft
Gods verborgen glans.
27 februari 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe 12 1 Ten aanzien van de uitingen des geestes, broeders, wil ik u niet onkundig laten. 2.
Discipelschap.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
3. GORDEL, PANTSER & SCHOEISEL
Mijn kind, Ik ben de Roos van Saron Hooglied 2,1 Zang : Betty Middler
IS ER MEER? ONTDEK HET ZELF!.
9 januari 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 11 1 Wordt mijn navolgers, gelijk ook ik Christus navolg. 2.
Jezus vroeg zijn leerlingen: `Wie is de Mensenzoon volgens de mensen?' Matt 16/13.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Pasen & Pinksteren op één dag!
"in geen ding bezorgd" 1.
Romeinen Maar de gerechtigheid uit het geloof… nl. in Gods onvoorwaardelijke BELOFTE 2.
1 19 dec Rijnsburg 19 dec Rijnsburg. 2 Hebreeën 8 1 De hoofdzaak VAN ONS ONDERWERP is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is.
1 donderdag 3 januari 2013 bespreking vanaf Kolosse 4 4 donderdag 3 januari 2013 bespreking vanaf Kolosse 4 4.
Marcus Marcus En toen Hij weder uit het gebied van Tyrus vertrokken was En Jezus ging vandaar en trok Zich terug naar de omgeving.
Godsdienst 1.
Welkom in deze ochtenddienst Voorganger: Ds. H. de Bruijne
Om te genezen wie gebroken van hart zijn…
God zegent je zodat je zult heersen 1.
Interpreteren van data
“Een dure GSM hebben ze wel, maar hun schoolrekening betalen…”
Project voor de kinderdienst Advent/Kerstmis 2014 door/bij Bonnefooi.
Woord van Leven Juni 2014.
Les 3: Verkeer TOETS.
1 2 oktober 2014 Rijnsburg 2 oktober 2014 Rijnsburg.
1 18 september 2014 Rijnsburg 18 september 2014 Rijnsburg.
Even voorstellen : Groep 3b
Waar gaat het nou toch om?!
1 16 jan Rijnsburg 16 jan Rijnsburg. 2 de vorige keer:  "de hoofdsom van het gezegde" (8:1)  de aankondiging van een nieuw verbond (8:8)
Lucas 15: 11 En Hij zeide: Iemand had twee zonen
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
"Als ogen spreken" Introductie. Wie is Jezus voor jou? En daarbij de vraag: Wie ben ik, jij?
Zondag 2 HC Franeker 13 september 2009
Zondag 7 HC Franeker 21 februari 2010
Kerstproject 2011 Vertel Het Maar
Voorganger: ds. Rein Brand Organist: Kees Heinen Pianist: Teun Bakker
10 januari 2013 bijbelstudie nr. 3 Vanaf hoofdstuk 1:19.
2 juni 2013 Rotterdam 1. Galaten 4 21 Zegt mij, gij, die onder de wet wilt staan, luistert gij niet naar de wet? 2.
Woord van Leven Maart 2015.
Hoe ver kijk jij echt vooruit?
15 december 2013 Rotterdam 1. Caesarea – een haven, een poort 2.
Derde zondag van de veertigdagentijd zondag 8 maart 2015 Oculi mei ‘mijn ogen’ Intrededienst van ds. Wielie Elhorst Johannes 2: Kort voor Pasen.
‘In het begin schiep God de hemel en de aarde’ Genesis 1:1
26 sept 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 8 1 Wat het offervlees aangaat, wij weten, dat wij allen kennis bezitten. De kennis maakt opgeblazen, maar de liefde.
In deze dienst zal Ds. ?? voorgaan. Voor de dienst zingen we ?? Na de zegen ?? Schriftlezing: ?? Tekst: ??
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
Welkom op 1 ste Adventszondag Voorganger: Ds. Pieter Both Ouderling v. dienst: Peter Nijhuis Organist: Johan Tijssen Lezing: Jesaja 2: 1-5.
Kerstproject 2011 Vertel Het Maar
Anders dan verwacht.
Project veertigdagentijd
Uitkijken naar het licht
Uitkijken naar het licht
Het geheim van Pasen, het geheim van het leven
Het geheim van Pasen, het geheim van het leven
Hoop doet leven In dit project staat de evangelist Lucas centraal, terwijl hij bezig is met schrijven aan zijn verhaal over Jezus. Elke zondag is er een.
Waar kies je voor We lezen en vertellen deze Veertigdagentijd de weg die Jezus gaat door de dood heen naar het leven en horen met Pasen dat het graf leeg.
Transcript van de presentatie:

Pelgrimstocht naar Pasen Bonnefooiproject veertigdagentijd 2015

Praktische voorbereiding 1. Zorg dat er elke week een ‘pelgrim’ (m/v) is die aan het begin van de viering binnen komt. Dit hoeft niet elke week dezelfde persoon te zijn, maar voor de continuïteit is het wel van belang dat de kleding steeds zo veel mogelijk hetzelfde is, evenals de rugzak die de pelgrim bij zich heeft. Kleding: hoed, mantel, stevige schoenen, wandelstok Verder een rugzak. Bevestig aan de rugzak een groot label waar ‘Jeruzalem’ op staat. 2. Zorg voor een mogelijkheid om de (vergrote en ingekleurde) werkbladen (zie boven) bij terugkomst in de kerkzaal op te hangen op een goed zichtbare plek. Deze werkbladen zijn ook gekleurd en op goed formaat te bestellen bij Narratio.  3. Maak voor elk kind de kaft van een boekje op A5-formaat, waar de naam van het kind op vermeld staat. Dit wordt een projectboekje.  4. Elke kindernevendienst groep krijgt een eigen rugzakje met daarin het voorwerp wat die week centraal staat. Verderop in deze powerpoint zie je om welke voorwerpen het gaat.

De grote lijn ‘Leven is pelgrimeren, een tijdlang werken aan de levensweg’. In de weken van de veertigdagentijd gaan we op de weg naar Pasen. Een weg die we in dit project zien als een pelgrimsweg.  Al zo lang er mensen zijn, wordt er ‘gepelgrimeerd’: mensen gaan op weg naar een plaats die voor hen van bijzondere betekenis is. Ze gaan op weg om stil te staan bij wat voor hen belangrijk is. Vaak heeft dat een religieuze lading. ‘Pelgrim’ komt van het Latijnse woord ‘peregrinus’. Dat betekent: iemand die door de akkers, door de velden komt, iemand die van buiten de stad komt, een vreemdeling. Wie als pelgrim op weg gaat, reist anders dan een toerist. Het is een pelgrim er niet perse om te doen onderweg van alles te zien. Het is de pelgrim te doen om de reis zelf. Veel mensen gaan omdat ze op deze manier de tijd willen hebben om eens na te denken over hun leven, over wat belangrijk is voor hen. Lopen of fietsen gaat niet zo snel als met de auto of met het vliegtuig. Dat geeft rust. Daarom zeggen pelgrims ook wel eens: ‘de weg gaan, is belangrijker dan de bestemming’, of: ‘de weg is het doel’. In het project voor deze veertigdagentijd beschouwen we de veertigdagentijd als een bezinningstocht, maar ook als een ontdekkingstocht. Er is van alles te horen en te zien in de bijbelverhalen en verhalen van deze tijd. Zo kunnen voor de kinderen, door de verhalen en activiteiten, de veertig dagen naar Pasen echt iets gaan betekenen.  

Thema’s en voorwerpen Elke week is er gekozen voor een thema dat terugkomt in de navertellingen en sleutelverhalen. Wij volgen hierbij de evangelielezingen zoals aangegeven in het Oecumenisch Leesrooster. De thema’s refereren steeds aan een element van pelgrimeren. Voor 10/12 is er ook elke week een verhaal over de klas van juf Lineke, die telkens een brief krijgt van meester Tom, hun meester van het vorige jaar. Hij is met zijn vriendin Jorien lopend op weg naar Santiago de Compostela en vertelt elke keer iets over hun wederwaardigheden – steeds gerelateerd aan het thema van de zondag

Projectlied Lied en muziek van het refrein:

In de kerk… Elke zondag loopt een pelgrim op weg naar Jeruzalem, duidelijk zichtbaar voor iedereen, met zijn staf en een rugzak door de kerkzaal. Hij/zij is te herkennen aan reiskleren. De pelgrim gaat op een goed zichtbare plaats zitten. Bij het ‘moment voor de kinderen’ in de kerk gaat de voorganger met de kinderen telkens een gesprekje aan waarbij de pelgrim betrokken wordt aan de hand van het thema/voorwerp van die week. De pelgrim deelt per groep aan de groepen voor de kinderdienst één rugzakje uit, waar het voorwerp voor die week in zit. De rugzakjes worden meegenomen naar de kinderdienst. Pas in de kinderdienst wordt onthuld wat erin zit. Elke week kan hetzelfde rugzakje opnieuw gebruikt worden.

… en terug Als de kinderen aan het einde van de viering terugkomen, brengen ze het voorwerp van die zondag in 3D vorm mee. De voorganger gaat met de kinderen in gesprek over de verrassing in het rugzakje. Kinderen of leiding kunnen daarover vertellen. De pelgrim komt erbij en brengt, na het gesprek, het voorwerp naar de viertafel. Elke week is er een klein 4-regelig versje, dat één van de kinderen mag voorlezen. Ook de grote gekleurde afbeelding krijgt een mooie plek in de kerkzaal.

In de nevendienst Alle kinderen werken rond het project de navertellingen en sleutelverhalen aangepast aan de leeftijdsgroep, 3/5, 6/9 en 10/12. De pagina’s voor het pelgrimsboekje staan kanten klaar op de project cd, dat scheelt plakken en knippen. Kleine ingekleurde project plaatjes vind je ook op de projectposters. Bij alle verhalen zijn ook ook alternatieve werkvormen gemaakt. Als projectactiviteit is er voor de leeftijdsgroep 10/12 ook een activiteit in meditatieve sfeer met als motto ‘reizen in je hoofd’. Niet iedereen kan ergens naartoe reizen op pelgrimsreis. Maar iedereen kan wel op de eigen plek een pelgrimage ‘van binnen’ maken. Door activiteiten in meditatieve sfeer worden de kinderen gestimuleerd zich van deze ‘innerlijke reis’ bewust te worden. Een impressie hiervan kan eveneens aan het pelgrimsboekje worden toegevoegd.

1e veertigdagenzondag: 22 februari 2015 Thema: Vertrouwen Lezingen: Genesis 9, 8-17 en Marcus 1, 12-15 RK: Genesis 9, 8-15 Deze zondag begint ons project ‘Pelgrimstocht naar Pasen pag. We gaan op weg naar Pasen, zoals pelgrims op weg gaan. Om zo op weg te gaan, heb je vertrouwen nodig. Vertrouwen dat, wat je ook tegen zult komen onderweg, de weg altijd verder gaat. Engelen gaan met je mee. Het verhaal in Marcus 1 vertelt van Jezus in de woestijn, waar de engelen voor Hem zorgen. Meester Tom krijgt van zijn zus een engeltje voor aan zijn rugtas.

2e veertigdagenzondag: 1 maart 2015 Thema: Licht dat de weg wijst Lezingen: 1 Koningen 19, 9-18 en Marcus 9, 2-10 RK: Genesis 2, -18 Marcus vertelt hoe Jezus met Petrus, Johannes en Jacobus een berg beklimt. Boven op de berg zien de leerlingen Jezus omstraald door een bijzonder licht. Het is dit gebeuren dat hun Jezus in een ander licht laat zien. Zo wordt wat er daar gebeurde, als een baken voor de leerlingen, een licht dat de weg wijst. Ons voorwerp is de vuurtoren een baken van licht.

3e veertigdagenzondag: 8 maart 2015 Thema: Stop! Lezingen: Exodus 20,1-17 en Johannes 2,13 -22 RK: Exodus 20, 1-17 en Johannes 2, 13-25 Een heel bekend verhaal uit het Johannes evangelie Stop! Kappen! Dat is de boodschap van Jezus aan de handelaren en geldwisselaars op het tempelplein. Ophouden – zodat weer zichtbaar kan worden waar het hier bij de tempel werkelijk om gaat. In de sleutelverhalen zien we hoe we zelf soms even moeten stoppen om alles te overzien.

4e veertigdagenzondag: 15 maart 2015 Thema: Er is genoeg! Lezingen: Jozua 4,19-5,1.10-12 en Johannes 6, (1) 4-15 RK: 2 Kronieken 36, 14-17, 19-23 en Johannes 3, 14-21 Het thema ‘Er is genoeg!’ komt voort uit het bekende verhaal van de wonderbare spijziging. Van alle kanten komen de mensen op Jezus af om te luisteren naar zijn verhalen. Als het avond is een te laat om nog iets te eten te kopen, blijkt er toch genoeg te zijn.

5e veertigdagenzondag: 22 maart 2015 Thema: Het komt niet vanzelf Lezingen: Jeremia 31, 31-34 en Johannes 12, 20-33 RK: Jeremia 31, 31-34 en Johannes 12, 20-33 Jezus vertelt over de graankorrel die moet sterven om vrucht te kunnen dragen. Datzelfde geldt voor de oorspronkelijke pootaardappel. Deze verschrompelt nadat hij voeding heeft gegeven aan een nieuwe aardappelplant met veel nieuwe aardappels. De navertelling is verpakt in en sleutelverhaal. Mirjam mag met haar vader mee naar de tuin en daar laat hij zien hoe je van een aardappel meer krijgt en dat het met graan ook zo gaat.

6e veertigdagenzondag: 29 maart 2015 Thema: Is dit het einde? Lezingen: Jesaja 50,4-7 (Jesaja 52,12 -53,12) en Marcus 11,1-11 ; Marcus 14, 1-15,47 RK: Jesaja 50, 4-7 en Marcus 11, 1-10 Op deze Palm- of Passiezondag klinkt het bekende verhaal van de intocht in Jeruzalem. Is dit het einde van de tocht naar Jeruzalem of het begin van iets nieuws? Zo eindigt ook de tocht van meester Tom in de kathedraal van Santiago.

PASEN 5 april2015 Thema: Iets nieuws begint Lezingen: Jesaja 25,6-9 en Johannes 20, 1-18 Alternatief: Hooglied 3, 1-11 RK: Handelingen 4, 32 - 35 en Johannes 20, 1 - 9 Jezus is opgestaan, iets nieuws begint. Er is een paasviering waarin het project afgerond wordt.

Verkrijgbaar bij dit project: Voor de kinderdienstleiding: Los nummer Bonnefooi € 20,- Een jaarabonnement van 3 werkboeken kost: € 40,- voor het 1e abonnement € 22,50 voor elk volgend abonnement voor alle leid(st)ers en de predikant, ieder een eigen werkboek is zo heel betaalbaar Maar ook:Projectposters en cd € 17,50