Leergroepcoachen als onderwijsconcept

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
ERIC Combine search terms with Boolean operators Next = click.
Leren en doceren in de 21e eeuw
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
De 3 Dimensies van Collaborative Learning: het PEERS project op University College Maastricht Oscar van den Wijngaard, Community of Practice HU 8 april.
Cop Ontwerpprojecten / Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Vergelijking met RBL, 8 april 2010.
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Motivation One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge is to keep employee motivation consistent with.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Maandag, 2 december How easy it is… Welke kenmerken van de adolescentie zie jij in dit filmpje?
International Primary Curriculum
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Dienstverlenings- en onderzoeksprojecten als katalysator voor een onderzoeksmindset dr. Bart Henssen.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
An Alchemical Threesome L UME N N OVU M. Alchemie Lumen Novum, letterlijk vertaald Nieuw Licht heeft betrekking op Alchemie en de Steen Der Wijzen. Vanuit.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Veranderscenario’s voor e-Learning systemen Evolutie van e-Learning systemen door de jaren heen.
HOFAM vak Organisatie & Management les 10. Motivation 2 One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge.
G2020 Dr. T.G.J. Derks, kinderarts metabole ziekten Prof. Dr. DJ Reijngoud, biochemicus Duurzame Zorg/Intramurale Zorg
Keuzevrijheid: lust of last?
Sandra Jellema Het opleiden van de duurzame professional.
Community Service in het Hoger Onderwijs in Nederland Prof. Dr. Lucas Meijs Professor Strategische Filantropie & Vrijwilligerswerk Rotterdam School of.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
LEERTEAM VERSNELLEN 1 E BIJEENKOMST 1 SEPTEMBER 2015.
Het “Nieuwe Werken” Ties Arts Oude wijn in nieuwe zakken? Of onontkoombaar……..
‘ Weg met de student ‘ Weg met de student Rene F.W. Diekstra.
Evidence Based Werken Zo gaat dat 1 Maxime Loose Agentschap voor Overheidspersoneel
Mobieltjes aan s.v.p. Actief ICT gebruik in de les Wouter van Joolingen ELAN, Universiteit Twente Wouter van Joolingen ELAN, Universiteit Twente.
“De geesteswetenschappelijke discipline heeft afstand genomen van haar taak om leraren op te leiden en richt zich nu ook voornamelijk op onderzoek. Geesteswetenschappen.
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd!
Beginnen met lesplannning
Justian Knobbout Promovendus bij het lectoraat Digital Smart Services
De Betekeniseconomie.
Aan de slag Vervolg: vanmiddag Inventarisatie: Groepjes (heterogeen)
Grammar of Schooling: onderwijsconcepten voor push+pull leren
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
Salt & Light Zout & Licht
Toekomende tijd: met “going to”
EnTranCe: Centre of Expertise Energy “If we want things to stay as they are, things will have to change.” Dr. Ir. Jan-jaap Aue Hanze University of Applied.
OiO bijeenkomst 8 Bèta-groep.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
Tool IJ-3: De potentie van OL om essentiële vaardigheden te bevorderen
Verlangen naar God Longing for God
Bert van Oers Faculteit Psychologie & Pedagogiek
Educational support & innovation
for nutritious SLA activities
ACTION RESEARCH MODULE 14: COHORT 2 YEAR 3.
TU/e SkillsLab Introductie SkillsLab & competentieontwikkeling
Dynamic Architecture What about you?
for nutritious SLA activities
Jannes Huisman Senior coach
Working in Europe to Connect Talent Development in Higher Education
Gepersonaliseerd Leren & Excellentietrajecten
The next step in educational online platforms (from the perspective of the Verwonderpaspoort) Nick Degens & Eelco Braad Research Group User-Centered Design.
Helpen onderwijsevaluaties mee aan de kwaliteitscultuur?
Onderzoek en wetenschapsonderwijs
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Leergroepcoachen als onderwijsconcept 14 april 2010 Klaas Jellema – Jos Geerligs

toelichting wat in de praktijk opinie / hoe in de praktijk 9 stellingen toelichting wat in de praktijk opinie / hoe in de praktijk

a. Benutten van praktijkleren is afhankelijk van reflectie. Several strategic principles form a foundation for an effective pedagogy of work-based learning. The first, and perhaps the most important, is that reflection is an indispensable element of the learning process. No matter how rich, no matter how varied, no matter how challenging, the direct experience of work is not enough to achieve the educational goals of work based learning. … the instructor must engage the student in a rigorous and extensive process of reflection (Bailey, et al 2004, p 198-199).

b. De leraar is de aangewezen persoon om diepgaande reflecties te realiseren. That leads to our second principle of pedagogy for work-based learning. The teacher's role is to initiate a form of reflective or critical discourse, a probing conversational process in which students collaborate in interrogating their experiences, their ideas, their institutions (Bailey, et al 2004, p 200).

c. De school ziet er op toe dat praktijkleren en leren op school worden afgerond. Finally, we argue that the educator’s role in the work-based learning program belongs primarily to the schoolteacher, not to the supervisor in the workplace. First, the sort of inquiry and reflection that we advocate … is not likely to occur naturally in the work setting, especially if the implications of that inquiry are critical. A second reason to locate the critical inquiry function in the teacher's role rather than the supervisor's is that, even if the latter were willing to accept that duty, it would take a great deal of time and energy to train him to do it (Bailey, et al 2004, p 200-201).

0. Oordeelsvermogen (competentie) komt tot stand door het verbinden van expertise en praktijkrepertoire. vakkennis expertise vakvaardigheid competentie teamroutine praktijkrepertoire redzaamheid

In de scholen vinden we het logisch dat praktijk-leren wordt benut voor het competentiegericht onderwijs. Zo logisch is dat echter niet. Het leren op school en het praktijkleren zijn onderwijskundig gezien namelijk twee verschillende processen. Het geven van les heeft als orde: leerdoel > instructie > reproductieve toets. Het benutten van praktijkleren heeft als orde: perspectief > doorvragen over ervaringen > nieuwe leervraag. Dit verklaart waarom het zo moeilijk is om praktijkleren te benutten. Wel benutten vraagt een aanpak die (grote) gevolgen heeft voor de manier van werken van bestuur, management, docent en leerling.

1. Op de werkplek krijgt het werkproces, aandacht en het leerproces bijna niet.

2. Leerprocessen op de werkplek zijn vooral gericht op expertise

3. Er is weinig reflectie die leidt tot leervragen.

4. Leervragen krijgen geen vervolg. Samenhang van verklarend leren en ervaringsleren

5. Er is onduidelijkheid over de rolverdeling.