Letterkunde van 1800 tot 1914 griezelverhaal schrijf je eigen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
Advertisements

HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Plaatje vrienden op een bank
Modern sprookje Kikkerkoning.
Uitleg bijwoordelijke bepaling (bwb)
Citeren, verwijzen, voetnoten, paginanummering … GIP
“Ontwerp een eigen school” Leerarrangement KC Macht en Regels
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Man  vrouw ( een kort verhaal, verteld door een ? )
Woorden en tijd.....
DE 4 KAARSEN.
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
Wiebel Kees Nik’s boekbespreking 25 okt 2007 Inhoud: 1. Titel,
Verslag TL3.
‘Zijn alle godsdiensten gelijk?’. Jezus zegt: Bij Mij moet je zijn! Een andere weg is er niet. Alleen door Mij kom je bij God.
Lesgeven en begeleiden
HET VERHAAL VAN DE 1 KAARSEN EN.
Voor intelligente vrouwen
Kippenvel Eet smakelijk....
Walking with Dinosaurs Frankie Schram 1 Walking with dinosaurs Werken met een website Fr. Schram 20/03/2000.
Het Potlood.
En zou Power Po(i)ntje niet zijn om er
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Voor intelligente vrouwen Een echtpaar ging een weekendje weg.
Modern Sprookje Kikkerkoning.
Maand programma bij receptie dit project is gemaakt door: soufian.
Ga mij niet voorbij... Lucas 18: 31 – 42.. Ga mij niet voorbij... Lucas 18: 31 – 42.
Straatsburg werkweek havo september Opdracht Nederlands Wat ga je doen? -In groepjes van negen tot twaalf leerlingen, -bereid je je voor op school.
Kijk niet in de spiegel. Boekbespreking van Romy Vonk
De Grote Opdracht Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde. Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de.
STOF PW hst. 3 Fictie vertelstandpunten
AO 2 december 2009 Voorfase en startfase AO & Op weg naar ons eigen AO en Ons eigen ontwerp.
Door Kato,Niels, Nikita. Wat doet dat Beest daar ? Waarom lig je op je rug ?
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
WAT EEN GOD! JESAJA 63:7-9; 64:3; 65:1,2.
Er was eens een leesvirus,die was zijn stippen kwijt.
Voor Aranka... Van Aart.
Preek Tekst: Johannes 20: 5-9.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
"Als ogen spreken" Introductie. Wie is Jezus voor jou? En daarbij de vraag: Wie ben ik, jij?
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Stappenplan Samenvatten
Fantasie Gemaakt door Kristie!.
Mijn eigen Alhambra…! Stellen Wiki les 2.
Samenvatting Havo 5.
voor familie en vrienden van
Onze doelen en visie in beeld
Briant College Fictie h4 Spanning. Briant College ­ Wat een verhaal spannend maakt ­ Welke ‘trucjes’ de schrijver gebruikt om het verhaal spannend te.
Lesbrief Kidsbios Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens naar het NFF geweest?
Lesbrief Kidsbios. Lesbrief Kidsbios Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Waarom zou ik geloven? Een uitnodiging om na te denken over je geloof Philip Nunn - De Bron Deel #1: 1 nov 2105 Deel #2: 22 nov 2105.
Mapping the field. ALEX KLAASEN Eigen website Beginpagina is stijlvol en nodigt uit om verder te kijken op de site. Helaas is de inhoud.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
SPAANS Alles op een rijtje. Wat hebben we inmiddels gedaan? Woordenlijst gemaakt van min. 35 ‘dingen’( bioscoop, ziekenhuis etc) Eerst oefenen met willekeurige.
Grammatica zinsdelen H1 t/m H6
De vraag is je beste vriend
Werkstuk nask In de week van 23 januari 2017 (week 04) voor vrijdag 27 januari 12:15, inleveren Daarna: elke werkdag te laat: 5 punten (van de 100) van.
Nee Zeggen!.
Thema 4: Zo bereik je meer
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
(week 045) voor vrijdag 02 januari 12:15, inleveren
Creatief schrijven Hierop laten staan voor de opdracht begint
Boekpresentatie.
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Zweeds renspel groep 5 /6 Onderwerp & persoonsvorm
Transcript van de presentatie:

Letterkunde van 1800 tot 1914 griezelverhaal schrijf je eigen Miniproject: schrijf je eigen griezelverhaal

In groepjes van 2 tot 4 leerlingen Duur: 8 tot 10 lesdelen In groepjes van 2 tot 4 leerlingen Eindresultaat: een mapje met daarin: Enke definities van letterkundige begrippen Zelf gevonden griezeltekstfragmenten Antwoorden op een paar vragen over tekstanalyse Een griezelverhaal van 2 tot 4 handgeschreven pagina’s

Twee korte filmfragmenten Spannend of griezelig? Twee korte filmfragmenten 1 2

Voor een griezelverhaal heb je nodig: Een enge omgeving Eén of meer angstige personages Je eigen fantasie

Een kleine oefening (I) Maak je eigen monster Beschrijf dit (max 1 A4) Click to start

Een kleine oefening (II) Het jaar 1815, ergens in De Stille Oceaan. je bent ontdekkingsreiziger en na een schipbreuk ben je op een totaal onbekend eiland aangespoeld. Je bent de enige overlevende. Je strompelt het donkere bos in, dat vlak bij het strand ligt. Daar ontmoet je dit vreselijke monster. Je eerste zin luidt: “Het verschrikkelijke wezen dat ik toen zag, zal ik voor de rest van mijn leven nooit meer vergeten. Het licht van de maan onthulde een ….” Je laatste zin: “De doodsangst riep krachten in mij boven waarvan ik nooit had vermoed dat ze bestonden. Hoewel ik totaal uitgeput was, rende ik weg zo hard ik kon, blindelings de wildernis in.” Veel schrijfplezier!!!

Schrijfopdracht: griezelverhaal (I) Eerste deel: de voorbereiding Maak zelf groepjes van 2, 3 of 4 leerlingen (vrije keuze). Zoek de op wat de termen betekenen die op het uitgedeelde blaadje staan Zoek zelf één (voor een groepje van 2), twee (groepje van 3) of drie (groepje van 4) griezelverhalen, in de mediatheek of op internet Zoek in ieder griezelverhaal een spannende scène (fragment) van minimaal een halve, maximaal 2 blz. en kopieer deze voor je mapje. Vermeld de bron! Schrijf bij de fragmenten op een apart blad wat je bij deze fragmenten kunt zeggen over: De historische tijd. Schrijf op wat de historische tijd van het fragment is. De motieven. Noem minimaal één motief dat de schrijver gebruikt. De (schrijf)stijl. Op welke manieren maakt de schrijver dit fragment griezelig? De gebruikte stijlfiguren. Noem minimaal één gebruikte stijlfiguur en citeer de zin waarin deze wordt gebruikt.

Schrijfopdracht: griezelverhaal (II) Tweede deel: het verhaal Schrijf nu met je groepje je eigen griezelverhaal van min. 2 A4’tjes. Spelregels: Het moet een raamvertelling/kaderverhaal zijn, met Droste-effect (bijv. “ik vond een boek op zolder….”, o.i.d.) Je moet het auctoriale of het ik-perspectief gebruiken Je moet schrijven in de verleden tijd (“hij schrok”, niet: “hij schrikt”) Je moet ervoor zorgen dat de historische tijd van je verhaal duidelijk is Je moet zorgen voor een eng décor Je moet de angst van de verhaalpersonages zo goed mogelijk onder woorden brengen (dit is veel belangrijker dan het verzinnen van spectaculaire gebeurtenissen!) Je moet minimaal één motief in je verhaal opnemen Je moet een pakkende openingszin voor je verhaal verzinnen JE MOET JE VERHAAL ZO GELOOFWAARDIG MOGELIJK PROBEREN TE HOUDEN.

Schrijfopdracht: griezelverhaal (III) Derde deel: stel een mapje samen met het gemaakte werk Bundel de gevraagde opdrachten in een mapje samen. In het mapje moeten de volgende zaken zitten: De definities van de gevraagde termen (punt 1) Kopieën of beschrijvingen van de gevonden fragmenten (punt 3), MET BRONVERMELDING Jullie mening over historische tijd, motief, schrijfstijl en stijlfiguren van de fragmenten (punt 4) Jullie griezelverhaal Veel schrijfplezier!!!