Wouldn’t it be great if every single child could be succeed in school? (citaat aankondiging Dr. Heather Peshak George) Saskia Ceulemans, Hanneke de Jong,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het Nederlandse Rode Kruis
Advertisements

Datagestuurd werken op de Ambelt Oosterenk
Jongeren blijken vaak wel te weten wat gezond is, maar het ook uitvoeren is een volgende stap. We maken namelijk de hele dag door keuzes en worden continue.
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
HANDELINGSPLAN IN SCHOOL Margie van de Kerkhof, begeleider passend onderwijs
Van zorgleerlingen naar leerlingenzorg
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
SWPBS Materclass prof. George Sugai 20 september 2013 Kenniscentrum voor Gedrag en SWPBS.
KINDERYOGA KINDER YOGA Avontuurlijk ont - moeten.
Resultaatgericht personeelsbeleid Hartger Wassink.
doorzettingsvermogen”
Hoe vergaat het mijn leerlingen in het vervolgonderwijs? Opbrengsten LOB-doorstroompilots.
Velon 2008 Kennis-maken Hoe doe je het en wat levert het op in de praktijk? Veldhoven 31 maart 2008.
Logical Framework Approach
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Herkennen en omgaan met levensvragen door verzorgenden
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
De trajectbegeleiding Een antwoord op de invoering van passend onderwijs van Lyceum Sancta Maria.
School- en pedagogische psychologie
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
Standaarden voor onderzoek Fontys Pabo’s
HAN Faculteit Educatie.
Modaliteiten binnen bewegen
Iedereen coach naar Jef Clement.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
Welkom op onze thema-avond
First ID project Waterlant College IJdoorn Workshop docenten Dinsdag 7 januari.
‘De palmboom’ buurtgericht kinderdagverblijf
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Pass’t Montessorionderwijs ?
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
TRANSVISIE ZORG Gert Bekendam
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Invloed uitoefenen - de weerbarstige praktijk – Karin de Geeter
Groep Colruyt en ‘participatie’
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’.
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
Zelhem 2mei 2013 Hanneke Verweij Biedt u hulp aan de meest kwetsbaren?
Het begint bij het jonge kind
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’
Return to Sender.
(School Wide) Positive Behavior Support
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Workshop klassenmanagement
Week van de intern begeleider
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
7 e nationale conferentie (12 nov 2015) School Wide Positive Behavior Support De School en de Straat DR. JAN DIRK DE JONG, CRIMINOLOOG LECTOR AANPAK JEUGDCRIMINALITEIT,
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Project 3 Week 3.  Mededelingen  Vragen opstellen voor opdrachtgever  Oriëntatie op opdracht (volgende week feedback in de les)  Wijkanalyse  Geen.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Keuzethema: differentiatie
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Welkom op onze thema-avond
Onderwijs Zorg Combinaties “Jeugdhulp op school?!”
Jij maakt het verschil! Altijd maar weer verbinding -over een pedagogiek van vertrouwen Pim Kalkman PBS coach Verus Conrector scholing & ontwikkeling Corderius.
Thema Roos van Leary in de klas
Lessenserie Taal Leren Vrije Universiteit Schooltalenproject
Good Practices VO Gouden weken en schoolstewards
JRK Netwerk AANDACHT voor WERKEN.
Naam school Datum Logo van de school
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
VERHOGEN STUDIESUCCES door Learning Analytics
Transcript van de presentatie:

Wouldn’t it be great if every single child could be succeed in school? (citaat aankondiging Dr. Heather Peshak George) Saskia Ceulemans, Hanneke de Jong, José Wichers-Bots Welkom

Pilot: Een rode interventie maken, toepassen en evalueren 3-5% Enkele leerlingen ( h oog risico) Individuele interventies Kan dat voorkomen dat een leerling (tijdelijk) van school moet?

3-5% Enkele leerlingen ( h oog risico) Individuele interventies Doelen pilot:  Voorkomen dat een leerling (tijdelijk)van school af moet,  Zorgen dat docenten minder handelingsverlegen worden,  Coachen van de school; leren om te gaan met moeilijke onderwijssituaties.

Route rode interventie De stappen bespreken aan de hand van 2 x casus  Y. en R.

Route rode interventie Aan de slag met stap 3  Dossieranalyse Onderzoeken wat in het verleden wel heeft gewerkt

Route rode interventie Stap 4: Samen bepalen moeilijke onderwijssituatie (= MOS) Effect: iedereen voelt zich betrokken doordat iedereen actief mee denkt  gedeeld eigenaarschap! Definitie MOS: een situatie waarin een leerling niet doet wat de docent verwacht’.

Route rode interventie Stappen 5 & 6 : De MOS in kaart brengen door  Maken GFA (gedragsfunctie analyse) Bepalen beginsituatie GFA (data verzamelen & Analyseren van de data

Route rode interventie Stap 7: Het moment om te kijken of er organisatorische maatregelen genomen moeten worden

Route rode interventie Stap 8 & 9: maken, uitvoeren & evalueren gedragsinterventieplan (GIP)

Route rode interventie Stap 10 & 11:Evaluatie  wat levert de rode interventie op voor de leerling en voor de school op groen?

Route rode interventie Reactie Y. bij evaluatie: “Ik denk dat ik nu graag op deze school wil blijven; ik weet nu dat het niet zozeer aan de school ligt, maar hoe ik het zelf doe!” “ als jullie er niet waren geweest, zat ik nu al lang op Flex of Kristallis!” (met jullie bedoelt zij haar 2 begeleiders in de Time-out)

Route rode interventie Reactie Y. bij evaluatie: -Ik ben rustiger -Ik ben minder agressief -Mijn werk is af! -Het is een fijn gevoel als al het werk af is, dan ben ik ook echt vrij en hoef ik daar niet meer over na te denken.

Route rode interventie Reactie R. bij evaluatie:

Route rode interventie Wat levert het de scholen op?

Dank voor uw aandacht! -Saskia Ceulemans, docent/begeleider op Flexcollege en PBS-specialist binnen SWV-VO Nijmegen, E: - Hanneke de Jong, zorgcoördinator Kandinskycollege Molenhoek, E: -Jose Wichers-Bots, projectleider Kenniscentrum Passend Onderwijs Fontys Bio en hoofddocent/SWPBS opleider/coach OSO Fontys Hogescholen, E: Vragen?