Wouldn’t it be great if every single child could be succeed in school? (citaat aankondiging Dr. Heather Peshak George) Saskia Ceulemans, Hanneke de Jong, José Wichers-Bots Welkom
Pilot: Een rode interventie maken, toepassen en evalueren 3-5% Enkele leerlingen ( h oog risico) Individuele interventies Kan dat voorkomen dat een leerling (tijdelijk) van school moet?
3-5% Enkele leerlingen ( h oog risico) Individuele interventies Doelen pilot: Voorkomen dat een leerling (tijdelijk)van school af moet, Zorgen dat docenten minder handelingsverlegen worden, Coachen van de school; leren om te gaan met moeilijke onderwijssituaties.
Route rode interventie De stappen bespreken aan de hand van 2 x casus Y. en R.
Route rode interventie Aan de slag met stap 3 Dossieranalyse Onderzoeken wat in het verleden wel heeft gewerkt
Route rode interventie Stap 4: Samen bepalen moeilijke onderwijssituatie (= MOS) Effect: iedereen voelt zich betrokken doordat iedereen actief mee denkt gedeeld eigenaarschap! Definitie MOS: een situatie waarin een leerling niet doet wat de docent verwacht’.
Route rode interventie Stappen 5 & 6 : De MOS in kaart brengen door Maken GFA (gedragsfunctie analyse) Bepalen beginsituatie GFA (data verzamelen & Analyseren van de data
Route rode interventie Stap 7: Het moment om te kijken of er organisatorische maatregelen genomen moeten worden
Route rode interventie Stap 8 & 9: maken, uitvoeren & evalueren gedragsinterventieplan (GIP)
Route rode interventie Stap 10 & 11:Evaluatie wat levert de rode interventie op voor de leerling en voor de school op groen?
Route rode interventie Reactie Y. bij evaluatie: “Ik denk dat ik nu graag op deze school wil blijven; ik weet nu dat het niet zozeer aan de school ligt, maar hoe ik het zelf doe!” “ als jullie er niet waren geweest, zat ik nu al lang op Flex of Kristallis!” (met jullie bedoelt zij haar 2 begeleiders in de Time-out)
Route rode interventie Reactie Y. bij evaluatie: -Ik ben rustiger -Ik ben minder agressief -Mijn werk is af! -Het is een fijn gevoel als al het werk af is, dan ben ik ook echt vrij en hoef ik daar niet meer over na te denken.
Route rode interventie Reactie R. bij evaluatie:
Route rode interventie Wat levert het de scholen op?
Dank voor uw aandacht! -Saskia Ceulemans, docent/begeleider op Flexcollege en PBS-specialist binnen SWV-VO Nijmegen, E: - Hanneke de Jong, zorgcoördinator Kandinskycollege Molenhoek, E: -Jose Wichers-Bots, projectleider Kenniscentrum Passend Onderwijs Fontys Bio en hoofddocent/SWPBS opleider/coach OSO Fontys Hogescholen, E: Vragen?