Loop trends niet klakkeloos achterna, maar geloof in de kracht van onderwijs om trends te zetten…. “Amerikanen hebben misschien telefoons nodig, wij niet. Wij hebben wel voldoende boodschappenjongens” Sir William Preece, Chief Engineer, British Post Office, “Aandelenkoersen hebben zoals het er nu naar uitziet een permanent hoog niveau bereikt" Irving Fisher, Hoogleraar economie, 1929 (3 dagen voor de krach van 1929) “Televisie zal haar marktaandeel niet langer dan een maand of 6 behouden. Mensen worden het snel zat iedere avond te staren naar een multiplex kastje” Darryl Zanuck, movie producer, 20th Century Fox, 1946.
leraar De Methode Groepswerk Tweet Spieken Administratie Toezicht
Trends Shaping Education (OECD) Organisation for Economic Co-operation and Development Globalisering Dynamiek in het werk Goed (samen)leven Moderne Families Oneindige connectiviteit (ICT)
Globalization Language International education International competition
Dynamiek in het werk Vervagen grens werk – prive WWW (Whatever, Whenever, Wherever) Minder vaste (loop)banen
Goed (samen)leven Ontstaan van megacities Dichter op elkaar Minder respect voor autoriteit Meer behoefte aan zelfexpressie Meer behoefte aan binding ‘Sharing’ society Buurtinitiatieven 7-7 uur, 0-13 jaar
Goed (samen)leven “De Boel bij elkaar houden” vs “polarisatie”
Moderne gezinnen Veranderende gezinnen -Alternatieve Levenstijlen -Oudere ouders -Kleinere gezinnen Hogere verwachtingen Nieuwe tijds ‘problemen’ Obesitas ADHD …
Oneindige connectiviteit Alles is een display (Beeldcultuur) Taaltechnologie(Alle talen toegankelijk) Altijd en overal IT(Altijd communicatie) Alles communiceert met alles(BYOD) Toegankelijkheid(Alles overal)
Vier scenario’s: stel je eens voor… 1.‘Melt down’ scenario (economie, polarisatie rijk - arm, milieu, toenemende individualisering) Lerende economie heeft gefaald 2.‘Sharing society’ scenario (SAMEN leven, verantwoordelijkheid voor veiligheid, zorg, onderwijs, milieu etc) Burgers nemen heft in eigen hand 3.‘High-tech’ scenario ((nano)technologie en ICT) Lerende economie slaagt er in technische hoogstandjes te ontwikkelen (economie floreert, milieu oplossingen gevonden) 4.‘Globalisering’ scenario (internationalisering, wetgeving, geen NL meer, allemaal Europeaan, geen grenzen, je werkt waar werk is en tegen andere salarissen…) Lerende wereldeconomie
Mogelijke vragen Wat heeft het kind in dit scenario nodig? Wat zou(den wij) het kind in dit scenario willen leren? Waar en/of hoe leert het kind? Wat betekent dit voor de competenties van de leerkracht of andere volwassenen die het kind ondersteunen en begeleiden? Wat betekent dit voor leiding geven aan een onderwijsorganisatie? Wat vraagt dit van de organisatie van het onderwijs? Etc.