Loop trends niet klakkeloos achterna, maar geloof in de kracht van onderwijs om trends te zetten…. “Amerikanen hebben misschien telefoons nodig, wij niet.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Generatie Einstein Inez Groen
Advertisements

Jeugdzorg en Lang zult u wonen
Wat bedoelen we ermee? Hoe volg je dat?
Onderwijs van nu voor de wereld van morgen.
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Project ICT–ondersteuning voor kinderen met leerstoornissen
ADVIES VOOR DE JEUGDHULP BRECHT VERHEGGE 1BAO A1.
Het is vandaag Girlsday!
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
FNV SAMEN IN BEWEGING VOOR KOOPKRACHT EN ECHTE BANEN! 30 NOVEMBER IN DE JAARBEURS, UTRECHT 1.
Voorstellen: Eric van Schagen Alumnus TU/e 1981 CEO Simac Techniek NV Veldhoven Voorzitter FHI, Incubator 3+, RvC Technostars Investeerder in technologie-bedrijven.
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Toekomst bestendig wonen
ODENSEHUIS … Ontmoetingscentrum voor mensen met beginnende dementie en hun familie en vrienden Het aantal mensen met dementie dat thuis woont groeit gestaag.
Prestatie: Maak met de hele klas een krant over…
Droge voeten en schoon water Help, er loopt een dijk door mijn tuin! 08 November 2012 Marco Maréchal (Hoofd communicatie HHSK)
CALVIJN MEERPAAL ACADEMY
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
1212 /mhj Quo vadis, (Bio) Medisch Ingenieur? Biomedische Technologie Technische Universiteit Eindhoven in samenwerking met Universiteit Maastricht Dick.
Martijn van den Berg Speciality Dairy
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Gezond oud worden KLANKBORDGROEP Donderdag 6 juni 2013 AANVANG 13:30 UUR RECREATIERUIMTE.
Scenario's voor de zeer lange termijn
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
27 januari 2011.
Veiligheid in het onderwijs Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014 Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014.
Utrecht, 11 juni
Nederland zakt weg in PISA-ranglijst Andreas Schleicher, OECD: Organisation for Economic Co-operation and Development “Nederland zit onderaan de top.
Vraaggerichtheid als beoordelingscriterium Margo Trappenburg USBO (UU) iBMG (EUR)
Welkom op onze thema-avond
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Welkom in de Human Age. De Human Age, een nieuw tijdperk waarin talent….  een schaars middel wordt  de motor wordt voor economische groei ..benutten,
Arbeidsmobiliteit SZW Congres Gastcollege Den Haag, 26 maart 2012 Jules Theeuwes.
Het werken met portfolio
Ouderavond 2012 Ouderavond 2012 Welkom Welkom. Doel van de avond Doel van de avond Nader kennis maken met elkaar. Nader kennis maken met elkaar. Reilen.
Ouderavond donderdag 12 juni Programma ouderavond Welkom Toelichting op het proces Praktische zaken Ondersteuning Afsluiting.
PASSEND ONDERWIJS Wat is er veranderd sinds vorig jaar?
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Verdringing: Vrijwilligerswerk in veranderende tijden
Zorgplicht in passend onderwijs
(op basis-, kader- en mavo-niveau)
Ontwikkelingen en trends in onderwijs
Zorgen in de basisschool
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Investeren op lange termijn in een competent systeem Chris De Kimpe Pedagogische Ondersteuning in Kinderopvang Stad Gent.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Mei 2015 Dhr. B. Korenstra c.b.s. de Vuurvlinder.
Verzorgingsstaat Arbeid & maatschappij
De leerkracht = DE BELANGRIJKSTE PERSOON in de schoolloopbaan van je kind! PARTNER vd ouders …
50.
Ambtsgroep Vieringen Werkplan Ambtsgroep Vieringen Beide voorgangers. Evenredige afvaardigingen vanuit de Kerkboerderij en Vredehorst. Taken:
Welkom ik maak me sterk.
Vraag 1 Van deze bijeenkomst heb ik hoge verwachtingen.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Copyright 2008 – Morningstar Systems – All rights reserved 1.
Feiten Meest voorkomende helpdeskproblemen.  Per werknemer wordt gemiddeld een half uur per dag(!) besteed aan zoeken naar ICT antwoorden.  Productieverlies.
Hoe kan je kracht worden vernieuwd… op weg naar een hoger doel.
Regels in school Leerlingen van groep 1/2/3 van CBS De Gearrin:
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
Together one world.
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Transcript van de presentatie:

Loop trends niet klakkeloos achterna, maar geloof in de kracht van onderwijs om trends te zetten…. “Amerikanen hebben misschien telefoons nodig, wij niet. Wij hebben wel voldoende boodschappenjongens” Sir William Preece, Chief Engineer, British Post Office, “Aandelenkoersen hebben zoals het er nu naar uitziet een permanent hoog niveau bereikt" Irving Fisher, Hoogleraar economie, 1929 (3 dagen voor de krach van 1929) “Televisie zal haar marktaandeel niet langer dan een maand of 6 behouden. Mensen worden het snel zat iedere avond te staren naar een multiplex kastje” Darryl Zanuck, movie producer, 20th Century Fox, 1946.

leraar De Methode Groepswerk Tweet Spieken Administratie Toezicht

Trends Shaping Education (OECD) Organisation for Economic Co-operation and Development Globalisering Dynamiek in het werk Goed (samen)leven Moderne Families Oneindige connectiviteit (ICT)

Globalization Language International education International competition

Dynamiek in het werk Vervagen grens werk – prive WWW (Whatever, Whenever, Wherever) Minder vaste (loop)banen

Goed (samen)leven Ontstaan van megacities Dichter op elkaar Minder respect voor autoriteit Meer behoefte aan zelfexpressie Meer behoefte aan binding ‘Sharing’ society Buurtinitiatieven 7-7 uur, 0-13 jaar

Goed (samen)leven “De Boel bij elkaar houden” vs “polarisatie”

Moderne gezinnen Veranderende gezinnen -Alternatieve Levenstijlen -Oudere ouders -Kleinere gezinnen Hogere verwachtingen Nieuwe tijds ‘problemen’ Obesitas ADHD …

Oneindige connectiviteit Alles is een display (Beeldcultuur) Taaltechnologie(Alle talen toegankelijk) Altijd en overal IT(Altijd communicatie) Alles communiceert met alles(BYOD) Toegankelijkheid(Alles overal)

Vier scenario’s: stel je eens voor… 1.‘Melt down’ scenario (economie, polarisatie rijk - arm, milieu, toenemende individualisering) Lerende economie heeft gefaald 2.‘Sharing society’ scenario (SAMEN leven, verantwoordelijkheid voor veiligheid, zorg, onderwijs, milieu etc) Burgers nemen heft in eigen hand 3.‘High-tech’ scenario ((nano)technologie en ICT) Lerende economie slaagt er in technische hoogstandjes te ontwikkelen (economie floreert, milieu oplossingen gevonden) 4.‘Globalisering’ scenario (internationalisering, wetgeving, geen NL meer, allemaal Europeaan, geen grenzen, je werkt waar werk is en tegen andere salarissen…) Lerende wereldeconomie

Mogelijke vragen Wat heeft het kind in dit scenario nodig? Wat zou(den wij) het kind in dit scenario willen leren? Waar en/of hoe leert het kind? Wat betekent dit voor de competenties van de leerkracht of andere volwassenen die het kind ondersteunen en begeleiden? Wat betekent dit voor leiding geven aan een onderwijsorganisatie? Wat vraagt dit van de organisatie van het onderwijs? Etc.