Informatievoorziening in de regionale werkbedrijven Hoe binnen- en buiten Gemeentelijke dataontsluiting gaat zorgdragen voor een effectieve matching?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Programmaraad / werkgroep werkgeversdienstverlening
Advertisements

Luba, Tempo-Team, Randstad
Actielijnen School –Ex programma Matching-offensief
In samenwerking met 13 maart 2014.
De werkgever als klant Workshop Effectief samenspel tussen gemeenten en werkgevers rondom participatie 13 maart 2013 Erwin Schut.
Dynamisch samenwerken op een stabiele bodem Bijeenkomst - West Brabant- Cees Hamers.
Opbouw presentatie Doelstelling Belangrijkste kenmerken Kansen
Complementaire dienstverlening Van integraal naar complementair.
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Ervaringen Werkplein Enschede stekker 4
Workshop werkgeversdienstverlening SZW dagen, Utrecht 12 april 2012 Inhoud workshop: 1. Presentatie regionale ontwikkelvarianten samenwerking gemeenten-
Deze presentatie Over het WERKbedrijf De arbeidsmarkt in de regio
Nationaal Actieprogramma Diabetes 24 november 2011 Elize van Ballegooie Senior Implementatiemedewerker NAD Ytje van der Veen Implementatiemedewerker DVN.
Reïntegratie, dat regelen wij zelf
Loopbaanplein Achterhoek
Karin Sleeking Hoofd beleidsafdeling Werk en Inkomen VNG
Hoofdstuk 5 Secundaire data, online databases en gestandaardiseerde informatiebronnen.
Project ketenacademie Ketenacademie Marc van Leeuwen, Cees Kiene.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
1 Uitrol Werkplein Noordoost Flevoland juni 2009 Werkplein Noordoost Flevoland.
Presentatie Namens de werkgroep: Peter Budel Utrecht
De praktijk van Lokale Loketten Leerpunten voor opzet van lokaal loket in WMO 13 oktober 2005 Stephan van Erp.
Start kennispraktijknetwerk Vraag- en aanbodanalyse
Van de juridisch dienstverlener
Een theoretische verkenning
Moreel Beraad in het Sociaal Domein
Prestatiemeten Herald Immink 24 juni Prestatiemeten Herald Immink 24 juni 2014.
1 Stand van zaken. Werkgeversaanpak 2 Vanuit 1 loket: Ontzorgen en kwalitatieve dienstverlening aanbieden op diverse gebieden vanuit het concern. Dienstverlening.
Verkenning Strategische personeelsplanning voor [uw organisatie]
| Dé werving & selectie specialist voor de sport! Uw vacature, onze uitdaging!
'Ondernemen met je hart' Presentatie Participatiewet, Werkgeversservicepunt.
Visie informatievoorziening
Conny Schiere Landelijk adviseur werkgevers Agrarische Sector Samenwerking in de regio nader belicht De toekomstige arbeidsmarkt en rol van.
Stap 1: Keuzes in regionale samenwerking VNG Project - Declaratie Jeugd
2 DECEMBER 2014 COÖRDINEREND PLATFORM ECONOMIE EN ARBEIDSMARKT.
Klikdemo 4: CRM Casus Topclean (met navigatiehulp) Versie: Academie Werkbedrijf Doel klikdemo In deze klikdemo leer je hoe en wat je moet registreren.
Voorstellen.
Conferentie Werkgeversdienstverlening 6 maart 2015
De kracht van de samenwerking in de regio
Regionaal werkbedrijven in Noord-Brabant Transvorm Actueel 18 maart 2015.
Werkgeversdienstverlening Leren door te delen Implementatiedag 28 mei 2015.
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Van intentie tot realisatie
Actiegroep ‘Bemiddeling en Selectie’ Begeleiding: Ann De Cuyper en Luc Henau.
workshop Fraude voorkomen in het Sociaal Domein
WerkWaard Samen werken aan werk WerkWaard verbindt bedrijven die gemotiveerd personeel zoeken aan kandidaten die deze arbeid kunnen leveren
Werkgroep integrale bekostiging Jeugd Inrichting sturing en bekostiging Werkgroepinzichten vertalen naar de praktijk.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Informatiekundige opgave 3D 9 september Informatiekundige opgave 3D Even voorstellen…..
De WKR in de zorg: zorg voor belastingvoordeel Datum:6 juni 2014 Door:Martijn Thissen – Commercieel Manager.
DERDE AANVRAAGTERMIJN SECTORPLANNEN Actieteam crisisbestrijding Stichting van de Arbeid
Het Werkbedrijf Een kans of bedreiging Minou Scherrenburg Aart Bertijn.
De nieuwe rol van het SRL in het sociaal wijkteam. Generalistische specialist of specialistische generalist?
Seminar asset management provincie Noord-Holland Grip op beheer en MEER Asset management in de gemeente Houten 4 maart 2015.
Eenduidige werkgeversbenadering Marcel Tijdhof en Han Holtkamp (POWI) Hengelo, 26 mei 2011.
Transparantie Banenafspraak Astrid Hendriks Renate Westdijk.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Inkoop Jeugdhulp 2017 Contractering (regionale) jeugdzorg per 1 januari maart 2016.
6 oktober 2016 Winnet stedelijk water Stand van zaken 6 oktober 2016 Werkgroep stedelijk water Winnet.
Aanbesteding jeugdteams
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Een vergadering organiseren
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Personeel en organisatie
Digitaal spreekuur ‘Werken met een kwaliteitscyclus binnen het VSV’
Processen Knelpunten Oplossingen
Vergadering Personeelsdienst
Statushouders in de gemeente Schouwen-Duiveland
Integrale Toeleiding en Dienstverlening in het Sociaal Domein
Transcript van de presentatie:

Informatievoorziening in de regionale werkbedrijven Hoe binnen- en buiten Gemeentelijke dataontsluiting gaat zorgdragen voor een effectieve matching?

Voorstellen

Doel en agenda van deze workshop Gezamenlijk oplossingsrichtingen verkennen voor een efficiënte en effectiever inrichting van de informatiehuishouding voor de regionale werkbedrijven. -Hoe zou de matching in het werkbedrijf in theorie eruit moeten zien, vanuit Wet SUWI? -Welke knelpunten zijn er om het werkbedrijf te laten functioneren? -Wat zijn pragmatische oplossingen voor de informatiehuishouding voor werkbedrijven? -Welke mogelijkheden ontstaan bij een goed ingerichte informatiehuishouding in het werkbedrijf? -Hoe richt je vervolgens de informatie-uitwisseling tussen het werkbedrijf en gemeenten in?

Probleemstelling Werkgevers leveren straks participatiebanen De publieke sector levert participatieklanten Hoe kunnen we deze participatiebanen en participatieklanten effectief en efficiënt bij elkaar brengen, zodat het resultaat is dat we voldoen aan de landelijke doelstellingen!

Ideaaltypische procesinrichting vanuit Wet SUWI

Ideaaltypische systeeminrichting vanuit Wet SUWI GSD- systemen Werk.nl (werknemers) Sonar WBS Werk.nl (werkgevers) Basis- registratie vacatures ) Basis- registratie werk- zoekenden Suwinet SW- systemen

Maar……..

Knelpunten in de matching van kandidaten en vacatures Arbeidsmarktregio’s, werkbedrijf, SW bedrijven en rsd’en zijn niet congruent Niet alle gemeenten maken gebruik van de UWV-systemen Geen goede koppelingen tussen GSD systemen en Sonar Niet alle relevante kenmerken van de vacatures zijn in WBS te geregistreerd/te registreren Elke regio maakt zijn eigen keuzen in de vormgeving van het werkbedrijf Niet alle relevante kenmerken van participatiecliënten zijn geregistreerd/te registreren in Sonar …. Kortom hoe kom je tot een eenduidig klantenbestand met adequate profielen en een eenduidig overzicht van vacatures in de regio…

Werk een regionaal informatieplan voor het werkbedrijf uit: Gegevens werkzoekenden 1.Inventariseer regionaal de verschillende primaire bronnen voor werkzoekenden 2.Inventariseer regionaal de verschillende secundaire bronnen met informatie over werkzoekenden 3.Breng deze bijeen in een eenduidig overzicht 4.Bepaal de kwaliteit van de gegevens en bekijk hoe je die uit secundaire bronnen (WMO, wijkteams e.a.) kan verrijken Gegevens vacatures 1.Inventariseer regionaal de verschillende primaire bronnen met vacatures 2.Inventariseer regionaal de verschillende secundaire bronnen met informatie over werkgevers 3.Breng deze bijeen in een eenduidig overzicht 4.Bepaal de kwaliteit van de gegevens en bekijk hoe je die uit secundaire bronnen (Lisa etc. kan verrijken Regionaal integraal procesmodel werkbedrijf 1.Stel een integraal regionaal procesmodel op voor het werkbedrijf 2.Stel eenduidig waar de knippen in het proces liggen en welke informatie daaruit gewisseld moet worden 3.Stel vast wat nodig is om te registreren in het kader van verantwoording en beleidsinformatie 4.Stel vast wie voor de registratie en informatie-uitwisseling verantwoordelijk is 5.Bepaal op welke wijze je de informatie- uitwisseling geautomatiseerd ondersteund kan worden Informatieplan 1.Stel regionaal vast welke (baslale) kenmerkenen van vacatures willen registreren 2.Stel regionaal vast welke (baslale) kenmerkenen van werkzoekenden willen regsitreren 3.Leg deze afspraken in het werkbdedrijf 4.Begin simpel maar eenduiidig in de regio 5.Kies en groeimodel (primair, secundair, tertiair)

Pragmatische oplossingsrichtingen Ontwikkelingen in de afgelopen 3 jaar: Intergemeentelijke samenwerking lokale overheden Interbestuurlijke samenwerking overheden Heeft geleidt tot de vorming van:  Belastingsamenwerking tussen gemeenten  Oprichting van 24 Regionale Uitvoeringsdiensten  Belastingsamenwerking tussen gemeenten en het waterschap

Parallellen met sociaal domein Oprichting gebaseerd op drie belangrijkste hoofdzaken: 1.Besparing van de uitvoeringskosten 2.Verhogen van de kwaliteit van de dienstverlening en product 3.Verlagen van de kwetsbaarheid binnen individuele organisaties In de Praktijk zien wij: 1.Er kan meer worden bespaard op de uitvoeringskosten door meer gebruik te maken van alle beschikbare gegevens 2.De kwaliteit kan sterk worden verbeterd aangezien de ingebrachte bestanden “niet altijd even kwalitatief zijn als verwacht” 3.De Dienstverlening kan sterk worden verbeterd door gebruik te maken van externe/interne informatiebronnen. Gerichter werken!

Huidige gegevenshuishouding

Mogelijkheden optimale informatiehuishouding

Onze ervaringen Rood: Dezelfde gegevens totaal afwijkend Oranje: Dezelfde gegevens veelal afwijkend (diverse bronnen) Geel: Dezelfde gegevens gelijk en afwijkend (diverse bronnen) Groen: Dezelfde gegevens gelijk Paars: onderzoek noodzakelijk i.v.m. mismatching op ogenschijnlijk gelijke gegevens

Informatieplan regionaal werkbedrijf Welke gegevens van werkgevers en werkzoekende herkennen wij qua noodzakelijkheid Werkgever  Soort vacature (stage, tijdelijk of vast dienstverband)  Benodigd opleidingsniveau  Benodigd Kennis en Ervaring  Doorgroei mogelijkheden  Primaire arbeidsvoorwaarden (en secundaire)  ……….. Vaak zijn deze gegevens vastgelegd in een vacature

Informatieplan regionaal werkbedrijf Werknemer:  Primaire Gegevens  Leeftijd  Opleiding  Werkervaring  Beschikbaarheid  Secundaire Gegevens  Cursussen  Motivatie in het sollicitatie proces  Houding en gedrag in gesprekken  Dress-to-Succes  Tertiaire Gegevens  Leefomgeving en buurtvoorzieningen  Sociaal klimaat  …………..

Informatieplan regionaal werkbedrijf Ons streven is het beperken of elimineren van handmatige werkzaamheden met als resultaat een betere dienstverlening bij de vraagstelling

Procesmodel werkbedrijf

18 Afronding