Fiscale Decentralisatie en Locale overheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Hoe duurzaamheid inbouwen in je project.
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
2013 EVALUATIES N+1. INLEIDING • Gelieve onze 2011 video te bekijken voor meer details aangaande het proces en de applicatie
De decentralisaties in het sociale domein staatsrechtelijk bekeken
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Strategisch management Samenvattend. Wie of wat is Strategisch management? Verantwoordelijken binnen een bedrijf voor het vastleggen van – Missie – Visie.
Decentralisatie Wmo in de Drechtsteden: innovatiekracht Regio Drechtsteden, Innovatieagenda Wmo, 5 december 2013.
Stellingen en aanbevelingen in relatie met de praktijk Mr. S. Alfaisi, MA, 8 februari 2013 National Competitiveness Forum Suriname februari, 2013.
Aanpassing Selectie beleid. Waarom aanpassingen in het huidige selectie beleid?
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
AANVULLENDE UITKERING SOCIALE ZEKERHEID Politiek Beraad 9 oktober 2012.
In het bestuursakkoord
Kansen Voor Jongeren Voorlichtingsbijeenkomst 26 maart 2012.
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Hoe kun je de kwaliteit van onderwijs in je eigen project verbeteren?
Thema-bijeenkomst 6 september 2012
Europees Jaar In de EU : leven 85 miljoen mensen in armoede;
presentatie sectorplan justitiescholen
wgr+ en politieke legitimatie parallelsessie CoP conferentie d.d. 7-8 december 2006 STADSREGIO ARNHEM NIJMEGEN Carol van Eert secretaris-directeur.
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Betrouwbaarheidstypologie
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Opleiden van medewerkers
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Gezondheid! Hoe dan? Hans Krosse, sept 2008
Programma Verenigingsondersteuning Almelo
Valkuilen bij snelle groei van de organisatie
Zorg nieuwe stijl.
© de vries business consultancy, 2008
Coöperaties en coöperatief samenwerken, een kennismaking.
Moreel Beraad in het Sociaal Domein
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Persoonlijk ontwikkeling Plan Deniz Engin
2014 EVALUATIES N+1.
Denk aan de toekomst FNV Manifest Gemeenteraadsverkiezingen 2010 Op 3 maart 2010* is het zover. Dan vinden in Nederland nieuwe gemeenteraadsverkiezingen.
BEDENKINGEN BIJ DE VISIE VAN OUSMANE SY ROND DECENTRALISATIE Jean Bossuyt.
STUCTURELE INKOMSTEN VERHOGINGEN VOOR DE DISTRICTSFONDSEN Gepresenteerd aan de Minister en directie, en aan de DC’s, DA’s en vertegenwoordigers van de.
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
Tafel dagbesteding gemeenten
Begroting 2015 Cie. EFTR Bijdrage E. Ruijgers.
Informatie Stand van Zaken 3 decentralisaties Commissie CSWO
Concept beleidsvisie Informatie Management Gemeente Delft 2012 – 2016 SLIM SAMEN WERKEN, SAMEN SLIMME KEUZES MAKEN.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Privacy in het sociaal domein Raadscommissie 15 januari 2015.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
College-onderzoeken naar doelmatigheid en doeltreffendheid o.g.v. art. 213a Gemeentewet Commissie Rekening & Audit 25 november 2014 Besturing & controlling/
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Burgerbegroting Ronde Tafel Gesprek d.d. 2 juni 2016 De Wolden.
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Resultaatgericht Samenwerken
Oprichting van de BIZ Krabbepolder/Zeehavengebied (Zuid)
Open Data PMA 3 december 2015 Om het onderwerp open data wat levendiger te maken willen we een korte presentatie geven, met daarin: een concreet voorbeeld.
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
Samenwerken in de wijk Voorstellen 4 april 2018
Basistekst : Talentontwikkeling
Stap drie bij projecten
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Fiscale Decentralisatie en Locale overheid Toetsing van DLGP aan internationale standaarden IDB Conference Technical Dialog Group 15 counties in the region Fiscal Decentralization and Local Government 17/18 November 2011 Washington D.C./USA mr. Bas Ahmadali DLGP-MD 17/18 nov 2011

Toespitsen op onderwerpen als Duurzame fiscale/financiële decentralisatie Het versterken van bestuur van de lokale overheden De functionering van het lokaal management team De bevordering van de lokale economische ontwikkeling (via versterkte decentrale overheden) mr. Bas Ahmadali DLGP-MD 17/18 nov 2011

Belangrijke Acties verzamelen van fiscale data verzamelen van wettelijke en politiek belangrijke documenten promoten van “data base” van best practises in de diverse landen ‘case studies’. (IDB, CLGF) promoten van een geïntegreerd fiscaal en financieel informatie systeem mr. Bas Ahmadali DLGP-MD 17/18 nov 2011

Fiscale Data Base voor de regionale overheden Zeer belangrijk m.b.t. : Het vergroten van de totale inkomsten en Hoe de Regionale overheden te financieren Colombia voorbeeld waar de stastistische gegevens goed zijn verwerkt: Gekeken is naar het aantal staten waar dit bereikt is. In Columbia zijn alle locale overheden al in een fiscale databestand, vanaf planning tot realisatie. mr. Bas Ahmadali DLGP-MD 17/18 nov 2011

Fiscale Data Base voor de regionale overheden hoe ziet het stelsel van de fiscale decentralisatie eruit? hoe ziet het pakket van de wettelijke regelingen eruit? wat wordt gedaan aan dataverzameling en het beschikbaar hebben van relevante informatie? welke specifieke instanties houden zich daar bezig mee? mr. Bas Ahmadali DLGP-MD 17/18 nov 2011

De centrale vraag Gekeken moet worden naar de inkomsten van de staat, de districten, en ook naar het uitgavenpatroon van de lokale overheid Hoeveel % van de inkomsten van de staat gaat naar de lokale overheden? En, hoeveel % bedragen de uitgaven? mr. Bas Ahmadali DLGP-MD 17/18 nov 2011

Mexico Data Bae als Model Zo heeft Mexico de database zodanig ingericht, dat je direct kan aflezen: de inkomsten, de uitgaven alle financiële aspekten, de wettelijke verplichtingen/verantwoordelijkheden, de verzamelde relevante documentatie en wel op alle niveau’s. Alleen geautoriseerde personen hebben daartoe toegang: mr. Bas Ahmadali DLGP-MD 17/18 nov 2011

Reactie IMF De effectieve counterpart van de locale overheid in de centrale overheid identificeren en belasten om simultaan beleid naar de regionale overheden ‘gericht en in harmonie’ uit te voeren; DLGP Task Force van MinRo (TFMRO) Task Force van MinFin (TFMinFin) mr. Bas Ahmadali DLGP-MD 17/18 nov 2011

Reactie IMF De efficiency van de locale overheid via speciale programma’s bevorderen; Ondersteunende rol vanuit het MinFin; m.b.t. de transfers van begrotings- middelen naar de lokale overheid. DLGP Task Force van het MinFin (TFMinFin) Deze een andere/ nieuwe rollen geven mr. Bas Ahmadali DLGP-MD 17/18 nov 2011

Reactie IMF Dialoog tussen de centrale-en lokale overheid en ook tussen de locale overheden onderling moeten continu plaatsvinden Districtsbestuur En nieuwe structuren als Instituut voor Interdistricten Samenwerkingsverban (IDS) mr. Bas Ahmadali DLGP-MD 17/18 nov 2011

Reactie IMF Nieuwe inkomsten bronnen moeten steeds toegevoegd worden voor vergroting van de districts inkomsten; Vanaf 2001: DLGP-Concept Decentralisatiewetgeving Wet Financiële Verhouding tussen de Staat en de Districten Wet Districtsbelastingen Verordening heffing genot op gebouwen Verordening Waardevermeerdering mr. Bas Ahmadali DLGP-MD 17/18 nov 2011

Reactie IMF Bij zwak inkomen, is steeds grotere bijdrage vanuit de centrale overheid het Districtsfinancieel stelsel : win-winbasis wetsvoorstel regelende de Financiële Verhouding tussen de Staat en de Districten (ligt gereed v.a. 2007) mr. Bas Ahmadali DLGP-MD 17/18 nov 2011

Reactie IDB fiscalist Luiz Villella (1ste DLGP- consultant 1998).Thans Fiscal Expert Hoofdkwartier IDB-USA “dat we eerder moeten praten van ‘financiële decentralisatie’ en niet van uitsluitend ‘fiscale decentralisatie. Alleen de fiscale decentralisatie zal de regionale overheden geen soelaas bieden”. (Suriname= Fin. Dec.) mr. Bas Ahmadali DLGP-MD 17/18 nov 2011

Reactie CLGF Secr-Gen Secr-Gen CLGF, Carl Wright fiscale decentralisatie is niet zaligmakend concept moet zijn: ‘financiele decentralisatie’ De Secretaris- Generaal van het CLGF stelde: Caraïbische landen, zo ook Suriname, hebben geen databestanden, en ook geen standaarden. De vraag is, hoe te handelen. mr. Bas Ahmadali DLGP-MD 17/18 nov 2011

Case Study In de regio is opvallend, dat Latijns- Amerikaanse landen met betrekking tot Decentralisatie>>>> sterk zijn in het doen van uitgaven zwak zijn in het genereren van eigen inkomsten de centrale overheid de potentiele inkomstenbronnen voor zich zelf houdt mr. Bas Ahmadali DLGP-MD 17/18 nov 2011

Waarom dan toch nog de ‘locale overheid’ versterken? om via de locale overheden de ‘micro- economische doelen’ te bereiken om duurzaam functionerende structuren en instituten te bewerkstelligen om de financiële afhankelijkheid van de centrale overheid te reduceren om de bestuursvoering zowel op centraal als decentraal niveau efficiënter te maken om bevolkingsparticipatie en de locale democratie tot zijn recht te laten komen; Opm: Dus, in feite, wat met een programma als DLGP wordt beoogd mr. Bas Ahmadali DLGP-MD 17/18 nov 2011

Macro-economische goals overgelaten centrale overheid Opmerking: Dit is wat drs Jules wijdenbosch bedoelt, toen hij bij de presentatie van de concept- decentralisatiewetgeving in de RvM stelde, dat er een wetgeving moet komen om duidelijk te bepalen wat de centrale overheid moet doen en wat de regering moet zien te bereiken via de versterkte gedecentraliseerde districtsoverheden mr. Bas Ahmadali DLGP-MD 17/18 nov 2011

Landen in de regio kennen allerlei obstakels 1. de belastingpotentie van de locale overheid is zwak 2.de inningscapaciteit van lokale belastingen is zwak 3. er is geen goed egalisatie systeem/mechanisme voor nodig 1. Suriname: met name in Cor., Mar., Brok’do, en Sipaliwini 2. d.i. in alle 10 districten het geval; 3. DLGP-voorstel “District Equilization Fund” (DEF) mr. Bas Ahmadali DLGP-MD 17/18 nov 2011

Allerlei obstakels 4. de begroting (centraal en decentraal) is een zorgpunt 5. dunbevolkte regio’s 6. decentralisatie- wetgeving is een “must” 4. DLGP: model Districtsbegroting (zie Handvat) een oplossing 5. Cor. Mar. Brok’o en Sipaliwini 6. DLGP: compleet stel Decentralisatiewet- geving v.a. 2007 gereed mr. Bas Ahmadali DLGP-MD 17/18 nov 2011

Suriname Uit de bovenstaande toets blijkt, dat Suriname degelijk aandacht heeft gegeven om via het DLGP de opgesomde obstakels te tackelen; alleen is de uitvoering in de loop der jaren uitgebleven, anders zou het decentralisatieproces in Suriname op een vrij hoog peil zijn gekomen. mr. Bas Ahmadali DLGP-MD 17/18 nov 2011

Maatregelen obstakels te elimineren Incentives creëren voor de lokale overheden Inkomstenbronnen uitbreiden zie DLGP-voorstellen om gebruik te maken van de bij WRO gegeven bevoegdheid om middels staatsbesluit de inkomstenbronnen van de districten uit te breiden mr. Bas Ahmadali DLGP-MD 17/18 nov 2011

Financiële postie de locale overheden te verbeteren De financiële verhouding tussen de centrale overheid en de locale overheden moet bij wet geregeld zijn, bijvoorbeeld Brazilie: 70%-30% een financieel plan: welke lokale inkomsten mobiliseren? strak bepalen welke ec. ontw. de centrale overheid via de versterkte gedecentraliseerde districtsoverheden voor de locale gemeenschappen wil bereiken, wat via de centrale overheid minder vlot gaat. mr. Bas Ahmadali DLGP-MD 17/18 nov 2011

Financiële postie de locale overheden te verbeteren Meer aandacht geven aan de sociaal- economische ontwikkeling van de regio’s; de fiscale/financiële decentralisatie relateren aan de sociaal-economische ontwikkeling CLGF- case studies aangetoond dat Regeringen beleid hebben gemaakt om sociaal-economische ontwikkeling in de lokale gemeenschap- pen te brengen via versterkte locale overheden mr. Bas Ahmadali DLGP-MD 17/18 nov 2011

Financiële postie de locale overheden te verbeteren Meer lokale belastingen invoeren gerelateerd aan milieu DLGP-ontwerp: districtsbelastingwet in voeren Deze wet maakt mogelijk dat de districten bij districtsverordening locale (groene) belastingen kunnen invoeren mr. Bas Ahmadali DLGP-MD 17/18 nov 2011

Commentaar IMF Variatie in benadering, dus op vele sporen gaan zitten: niet alleen de fiscale, maar de financiële decentralisatie, capaciteitsopbouw, bevolkingsparticipatie, deelname van de bevolking in projectmatige ontwikkeling, meerjaren lokaal gerichte ontwikkelingsprogramma ontwikkeling middels financiering van infrastructurele werken groene belastingen zeer welkom er zijn landen waar er helemaal geen cultuur is om belastingen te betalen mr. Bas Ahmadali DLGP-MD 17/18 nov 2011

Uit eigen waarneming Ik herkende mij in de commentaren van IMF direct de kracht van het DLGP waarmee de Surinaamse Regering de districten naar een ideale situatie kan laten groeien. Het DLGP heeft alle ingrediënten. De kunst is hoe te benutten Gesteld werd, je moet het land alszodanig in diverse bestuurlijke eenheden inrichten (Suriname voldoet ook hieraan). Dit alleen is evenwel niet voldoende! Bepalend is BELEID van de centrale overheid, dus strategische, sociale, economische doelen formuleren en het bestuur dienovereenkomstig invullen, versterken en coachen mr. Bas Ahmadali DLGP-MD 17/18 nov 2011

CASE STUDY BARANQUILLA Barranquilla is een stad en gemeente met ruim 1,1 miljoen inwoners de grootste haven van Colombia textiel, glas, parfum, bier en suiker Internationale luchthaven en 6 universiteiten mr. Bas Ahmadali DLGP-MD 17/18 nov 2011

De Regering van Columbia gelooft in een sterk gedecentraliseerde overheid, “strong regional power” maakt beleid met toepassing van alle hierboven behandelde standaarden heeft daardoor de ontwikkeling van de lokale gemeeschappen op een hoger peil gebracht mr. Bas Ahmadali DLGP-MD 17/18 nov 2011

DLGP HET KAN. Ook in Suriname. Suriname voldoet met een DLGP aan alle ingrediënten. Zie de standaarden (succesformules), die Baranquilla heeft gehanteerd mr. Bas Ahmadali DLGP-MD 17/18 nov 2011

Presentastie: Hoofd Finance & Planning Baranquilla Panel Vice-Min v. MinFin Equador M.D. Almeida(l) Luiz Villella (midden) Financieel Directeur van het Lokaal Bestuur van Baranquilla (Een positie gelijk aan die van de Districts- Administrateur van een district in Suriname (DA) mr. Bas Ahmadali DLGP-MD 17/18 nov 2011

Barranquilla economisch en financieel stabiel Belastingstructuur is uniek inkomstenbronnen zijn bestemmingsgerelateerd c.q. voor concrete ontwikkelingsgerichte projecten; Suriname: burgers mobileseren de huurwardebelasting te betalen voor uitvoering van met hen overeen te komen projecten in hun eigen omgeving Budget transfer van centrale overheid naar de lokale overheid is ook bestemmingsgericht; Suriname kent complementair bestuur /medebewindstaken mr. Bas Ahmadali DLGP-MD 17/18 nov 2011

Barranquilla economisch en financieel stabiel Duidelijke lange termijn visie is geformuleerd en staat vastgesteld; Suriname: DLGP bracht de meerjaren Districts Strategische Ontwikkelingsplannen (DSOP’s) tot stand in de gecertificeerde districten De centrale overheid maakt steeds meer bronnen van eigen inkomsten vrij voor de lokale overheid; (Suriname: bij staatsbesluit kan de regering kunnen meer onderwerpen, bronnen aangeven, waaruit de districten inkomsten kunnen halen De versterking van de lokale overheid maakt dat de lokale overheid meer verantwoordelijkheid krijgt om zich te ontfermen over de lokale problemen; (Suriname: via DLGP vindt de versterking van het district plaats voor het voeren van zelfstandig finacieel en begrotingsbeheer, managen van de wettelijke planning en begrotingscyclus met participatie van de bevolking, mr. Bas Ahmadali DLGP-MD 17/18 nov 2011

Nog meer succesformules het Lokaal Management Team is hecht en sterk; dit team geeft veel aandacht en ondersteuning aan de belastingbetaler om de belastingen op tijd te betalen met duidelijk bestemmingsindicatie als motivatie; de centrale overheid geeft maximale aandacht, technische en financiële bijstand aan het lokaal management team; deze coaching is optimaal; er is een goed cadastersysteem betreffende registratie van percelen en gebouwen; DLGP heeft concept overeenkomsten tussen DC’s en Glis uitgewerkt. mr. Bas Ahmadali DLGP-MD 17/18 nov 2011

Nog meer succesformules bij betalingsverzuim worden er geen harde, maar sociale sancties toegepast, zodanig, dat de belastingbetaler zich comfortabel voelt, te betalen. Deze maatregel heeft een toename van inkomsten hieruit geleid van 40% naar 70%; de staf van het lokaal bestuur is verbeterd van 42% naar 80% gekwalificeerd personeel; sterk leiderschapsmanagement met betrekking tot het innen van belastingen; criterium: ‘Inspire Authority’; blijf niet vastklampen aan het verleden, denkende dat een betere toekomst wel vanzelf komt; de geïnde lokale belastingen stoppen in sociale projecten/voorzieningen; hierdoor win je het vertrouwen van de belastingbetalende burger; wat ook nodig is: durf en moed; wat nog meer nodig is, een bestuur met een lange termijn visie, lange termijn droom om het leven van de burgers te verbeteren. mr. Bas Ahmadali DLGP-MD 17/18 nov 2011

Commentaar Onderminister van Financiën van Equador focus sterk op resultaten. Relateer de fiscale decentralisie aan de sociaal- economische ontwikkeling; resultaatgericht denken, plannen, werken; mr. Bas Ahmadali DLGP-MD 17/18 nov 2011

Commentaar Onderminister van Financiën van Equador dit is ons doel; daar moeten we dus bewust van zijn; durf financiële verantwoordelijkheden te dragen; als je resultaten ziet, wel, dan zie je dat men bereid is belasting te betalen; vergeet vooral niet om te zorgen voor de transparancy; laat de resultaten, de werken, zien, en ze zullen betalen; mr. Bas Ahmadali DLGP-MD 17/18 nov 2011

Commentaar Onderminister van Financiën van Equador de centrale overheid moet via budget transfers zoveel mogelijk de verbetering van infrastructuur voor haar rekening nemen; dit moet middels incentives aantrakkelijk worden gemaakt; de uitgaven moeten sterk gelinkd zijn met dienstverlening aan de burgers; er moet een sterk beleid gevoerd worden door de centrale overheid en door de lokale overheid om budget transfer te verminderen en successievelijk eigen inkomsten van de lokale overheden te vergroten totdat de gap is genivelleerd en de lokale overheden een ‘surplus’ beginnen te krijgen op hun begroting om meer te kunnen realiseren. nogmaals, doe dingen, die de gemeenschap zichtbaar ten goede komen. mr. Bas Ahmadali DLGP-MD 17/18 nov 2011

Barranquilla is met sprongen vooruit Barranquilla is met sprongen vooruit gegaan, en gaat nog steeds vooruit, omdat het systeem en de verworvenheden worden bewaakt. Hiervoor zijn er speciale instituten in het leven geroepen, hetgeen ook duidelijk uit de presentaties van Brazilië is gebleken. Nogmaals, wat wij in Suriname ook eens moeten kunnen zeggen: Onze districten zijn economisch en financieel stabiel. mr. Bas Ahmadali DLGP-MD 17/18 nov 2011

Mijn conclusies en aanbevelingen Wat leren wij uit deze conferentie? naar Baranquilla kunnen sturen om zich te oriënteren hoe het locaal bestuur dezelfde tools, die wij in Suriname aan het introduceren zijn met het decentralisatieprogramma, als succesformules hanteert om locaal econmische ontwikkeling te brengen. We moeten kunnen inzien dat in Suriname de Regering, met name de Ministeries van Regionale Ontwikkeling en Financiën, overgaat tot een pro-actief bepalend BELEID om strategische, sociale, economische doelen te formuleren en het locaal bestuur dienovereenkomstig invullen, versterken en coachen. mr. Bas Ahmadali DLGP-MD 17/18 nov 2011

Mijn conclusies en aanbevelingen Wat leren wij uit deze conferentie? Dit zou o.a. kunnen worden bereikt door binnen het Ministerie van Regionale Ontwikkeling, de Task Force MinRo, en binnen het Ministerie van Financiën, de Task Force MinFin, om te vormen tot counterparts van de districtsoverheden ter voldoening aan deze voorwaarde, terwijl het DLGP de hervormingen, de versterking volgens de internationale standaarden doorvoert. mr. Bas Ahmadali DLGP-MD 17/18 nov 2011

Mijn conclusies en aanbevelingen Wat leren wij uit deze conferentie? Ten zeerste wordt aanbevolen dat de succesformules van Baranquilla, die matchen met internationale standaarden, waarmee Suriname/DLGP ook werkt, als richtsnoer wordt gehanteerd door de centrale overheid en de locale overheden en daarop het pro-actief beleid baseert. Beide Task Forces zijn er om met bijstelling daaraan te voldoen. Het gaat om de volgende standaarden, succesformules, attitude: Gebruik van de inkomstenbronnen bestemmingsgerelateerd maken voor concrete ontwikkelingsgerichte projecten; Budget transfer van centrale overheid naar de lokale ovrheid ook bestemmingsgericht maken; mr. Bas Ahmadali DLGP-MD 17/18 nov 2011

Mijn conclusies en aanbevelingen Wat leren wij uit deze conferentie? Per district duidelijke lange termijn visie formuleren vaststellen; De centrale overheid maakt steeds meer bronnen van eigen inkomsten vrij voor de lokale overheid om de financiële positie van de districten te versterken; doorgaan met de versterking van de lokale overheid zodanig dat de lokale overheid meer verantwoordelijkheid krijgt om zich te ontfermen over de lokale problemen; Het Lokaal Management Team moet op niveau zijn, en hecht en sterk zijn; Dit team geeft veel aandacht en ondersteuning aan de belastingbetaler om de belastingen op tijd te betalen met duidelijk bestemmingsindicatie als motivatie; mr. Bas Ahmadali DLGP-MD 17/18 nov 2011

Mijn conclusies en aanbevelingen Wat leren wij uit deze conferentie? De centrale overheid geeft maximale aandacht, technische en financiële bijstand aan het lokaal management team; deze coaching is optimaal (Beide Task Forces, zoals in Baranquilla en andere landen, inzetten); Er moet een goed cadastersysteem zijn betreffende registratie van percelen en gebouwen; Bij betalingsverzuim moeten er geen harde, maar sociale sancties toegepast worden, zodanig, dat de belastingbetaler zich comfortabel voelt, te betalen. De bemensing, de staf van het lokaal bestuur moet adequaat zijn, hun positie moet goed geregeld zijn, en hierin investeren, om de kwaliteit 80% op te voeren om te komen tot gekwalificeerd personeel; mr. Bas Ahmadali DLGP-MD 17/18 nov 2011

Mijn conclusies en aanbevelingen Wat leren wij uit deze conferentie? Er moet sterk leiderschapsmanagement zijn met betrekking tot het innen van belastingen; Een soort ‘Inspire Authority’; De attitude moet duidelijk veranderen: blijf niet vastklampen aan het verleden, denkende dat een betere toekomst wel vanzelf komt; Duidelijke richtlijn: de geïnde lokale belastingen stoppen in sociale projecten; hierdoor win je het vertrouwen van de belastingbetalende burger; Wat ook nodig is: durf en moed; Wat nog meer nodig is, een bestuur met een lange termijn visie, lange termijn droom om het leven van de burgers te verbeteren; mr. Bas Ahmadali DLGP-MD 17/18 nov 2011

Mijn conclusies en aanbevelingen Wat leren wij uit deze conferentie? Er moet sterk op resultaten worden gewerkt. Relateer de fiscale decentralisie aan de sociaal-economische ontwikkeling; resultaatgericht denken, plannen, werken; Er moet durf zijn om financiële verantwoordelijkheden te dragen; Er moet maximale transparancy zijn; De centrale overheid moet via budget transfers zoveel mogelijk de verbetering van infrastructuur voor haar rekening nemen; dit moet middels incentives aantrakkelijk worden gemaakt; De uitgaven moeten sterk gelinkd zijn met dienstverlening aan de burgers; mr. Bas Ahmadali DLGP-MD 17/18 nov 2011

Mijn conclusies en aanbevelingen Wat leren wij uit deze conferentie? Er moet een sterk beleid gevoerd worden door de centrale overheid en door de lokale overheid om budget transfer te verminderen en successievelijk eigen inkomsten van de lokale overheden te vergroten totdat de “gap” is genivelleerd en de lokale overheden een ‘surplus’ beginnen te krijgen op hun begroting om meer te kunnen realiseren. Nogmaals, doe dingen, die de gemeenschap zichtbaar ten goede komen. mr. Bas Ahmadali DLGP-MD 17/18 nov 2011

Mijn conclusies en aanbevelingen Wat leren wij uit deze conferentie? Beide Task Forces moeten optimaal participeren in de Conferenties m.b.t. fiscale decentralisatie en regionale economische ontwikkeling, uitgaande van de IDB, CLGF, Wereldbank, IMF, OAS, UNDP. In dit kader wordt nogmaals aanbevolen, dat de regering van Suriname het aanbod aan Suriname om geassocieerd lid van CLGF te worden aanvaardt. mr. Bas Ahmadali DLGP-MD 17/18 nov 2011

IDB Conference Technical Dialogue Group 15 counties in the region “Fiscal Decentralization and Local Government” 17/18 November 2011 Washington D.C./USA mr. Bas Ahmadali DLGP-MD 17/18 nov 2011