Employer branding in de voedingsindustrie IPV - Henk Dejonckheere en Ellen Fels Winston Wolfe - Mathias Vermeulen VOKA - 18 september.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Viktor Wieme, Kimberly Camus, Kelsey Vermeulen
Advertisements

Satisfaction survey Externe consultants 2012 Randstad Professionals.
Regionale bijeenkomst Werken naar Vermogen Regio Limburg Geert Schipaanboord.
Pieter Timmermans Directeur-generaal van het VBO Aantrekkelijke werkgevers : beter gewapend naar de ‘war for talent’ 24 februari 2011.
IPV 2012 Van opleidingsadviseur naar personeelsadviseur
Marktonderzoek Danneels
Project VOCATIO Camille Delbecque Communicatie en contact laureaten
Duurzame inzetbaarheid
Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
Onderwerp Datum - locatie 1 Infosessie Projectoproep voor innovatieve projecten voor laagdrempelig sporten 24/06/2013.
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
waarom dit boek? Afsluiting 10 jaar Randstad Award Groeiend belang van employer branding Stand van zaken Tijd om thema te verdiepen De echte arbeidsmarkt.
HR Beleid Nathalie Slechte
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Deze presentatie Over het WERKbedrijf De arbeidsmarkt in de regio
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Seminarie « Kwalitatieve arbeidsrelaties » Loon en beloning Peter Samyn Sigrid De Jaegher.
Klaar met school en dan…? Kansen op de arbeidsmarkt en hoe pak je die? Jos Sanders, TNO.
Terugkoppeling Heidedag januari Heidedag januari 2010 terugblik Thema: Kijk naar binnen, kijk naar buiten, en vooruit Sterkte en zwakte van OSC’45.
Leeftijdsvriendelijke gemeente: een hefboom voor actief ouder worden
INFOSHOP 7 Dienstverleningscharters bij de Vlaamse overheid
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Gezonde Relaties
But … I don’t find employees !. 5% zoekt actief naar een nieuwe job 32% zoekt passief naar een nieuwe job 36% staat open voor een nieuwe job.
Hoofdstuk 3 Sport-sponsoring en PR
Wat is UNIZO?  UNIZO = Unie van Zelfstandige Ondernemers  Doelstelling: meer kansen voor ondernemers creëren, in het belang van de hele.
BBC – LDC.
Arbeidsmarkt HBO 2009 Nieuw licht op de zaak? Anita van Velzen.
MVO en intern management
Chantal Kenens, Anneke Risselada, Merel Schutten
Divers personeel Een aangepaste klantenservice voor een divers doelpubliek Opbouwen van een sterk imago. Verborgen talenten, creativiteit en flexibiliteit.
Medezeggenschap levert op Ondernemersontbijt TPN West 17 maart 2011 Pieter van der Have.
ONZE SAMENWERKING De afloop.
Harderwijk: waar ligt het?
Reuel Gregorius Aza Lemmer Quan Vu
Vereniging voor Waterstaat en Landinrichting Een terugblik over de financiën van 2007 t/m 2013, maar ook de uitgangspunten om een gezonde vereniging te.
Onthaal en service.
Onderzoek ervaringen van cliënten, jobcoachen en trajectbegeleiders met uitzendarbeid beeldvorming van uitzendconsulenten en werkgevers over het ATB-netwerk.
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Dwaande met je bedrijf Spreker: Auke Algra.
© VIGeZ 2013.
Voorstelling Win-Winbeurs Win-Winbeurs? De Win-Winbeurs is een evenement waar verenigingen en ondernemingen elkaar twee uur lang ontmoeten en.
Zorgbelang Gelderland & aanpak laaggeletterdheid
Workshop Arbeidsmarktcommunicatie
WERKEN AAN GELETTERDHEID OP DE WERKVLOER 02/07/2015.
UVW LinkedIn Presentatie
Actiegroep ‘Bemiddeling en Selectie’ Begeleiding: Ann De Cuyper en Luc Henau.
Impact van de multifunctionele landbouw Meer arbeidsplezier (contact, afwisseling, uitdaging, waardering) Bijdrage aan regionale economie: Kopen gemiddeld.
Met talenten werken in je team Een werkwinkel voor Zin?Ja! Guy Geerens
ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
Resultaten van een Europese studie over racisme in Londen, Parijs en Brussel op het gebied van detailhandel en het openbaar vervoer.
Erfgoed connectie Utrecht Verjonging vrijwilligers.
Weg met vooroordelen, leve de voordelen! Samenwerking met sociale economie roept soms vooroordelen op, die in bepaalde sectoren hardnekkig blijven bestaan.
28 maart 2012 Innovatie voor een gezonde levensstijl Activity & Food for Regional Economies Supporting Health.
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
VAN SCHOOL NAAR WERK(LOOS)? SADANOPDRACHT Isa Fars 1BATP Klas: B3.
Werken aan Werkbaar Werk – Voedingsindustrie
Cultuurvrienden De betekenis van vrienden in de cultuursector, een pilot in Tilburg Henk Vinken Werkconferentie Publiek! ‘s-Hertogenbosch.
Sjoerd Veerman Programmamanager Arbeidsmarktbeleid RIF-project
Nadere uitleg gewenst()
Duurzame inzetbaarheid
Bijeenkomsten modernisering CAO Sport
Duurzame inzetbaarheid
De maakindustrie in Midden-Limburg
De week van de vrijwilliger
Duurzame inzetbaarheid
Sportplatform De ontwikkeling van HARDERWIJK ACTIEF
Gebruik VDAB-zelfbedieningstools
Klik om verder te lezen.
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Transcript van de presentatie:

Employer branding in de voedingsindustrie IPV - Henk Dejonckheere en Ellen Fels Winston Wolfe - Mathias Vermeulen VOKA - 18 september 2014

Imago-onderzoek voedingsindustrie Sterke verschilpunten externen vs. internen Routinehandelingen zonder regelmogelijkheden, geen variatie, geen creativiteit >< voldoende afwisselende job, met ruimte voor creativiteit en een zekere beroepstrots Steriele, onpersoonlijke sfeer >< familiale sfeer met ruimte voor overleg, met respect voor regels en procedures respecteert Overdrijven van negatieve arbeidsomstandigheden en – voorwaarden  Onbekend maakt onbemind

Imago-onderzoek voedingsindustrie Gemeenschappelijke punten externen en internen: Stabiele sector qua werkgelegenheid Veel hygiëne- en kwaliteitsnormen Vrouwelijke zorgende profielen gezocht Openheid naar lagergeschoolden en ouderen

Conclusies imago-onderzoek Voedingsindustrie : geen negatief imago Vooral : geen imago ! Voedingsindustrie = paraplubegrip: veelheid aan subsectoren, weinig algemene uitspraken mogelijk Sectorbranding moeilijk Inzetten op employer branding en arbeidsmarktcommunicatie

Employer branding Werken aan je aantrekkelijkheid als werkgever Welke elementen zijn daarbij belangrijk? Aandacht voor imago als werkgever (niet als bedrijf/ producent) Aandacht voor zowel interne doelgroepen in bedrijf als externe doelgroepen Bij huidige & toekomstige werknemers Je onderscheiden van je directe ‘rekruteringsconcurrenten’

Waarom is een goed imago als werkgever belangrijk? Aantrekken goed personeel Behouden goed personeel even belangrijk Sterke employer brand maakt duidelijk waar een bedrijf voor staat en wat een bedrijf verwacht: -> match tussen sollicitant & bedrijf verloopt beter Werknemers: identificatie met bedrijf gemakkelijker -> meer engagement -> hogere productiviteit

Wat vinden mensen belangrijk in de zoektocht naar een job? Bron: Randstad 2014

Wat vinden mensen belangrijk aan een job? Waarom kiezen ze voor een werkgever? 1.Zekerheid & bescherming: werkzekerheid, financiële gezondheid van het bedrijf, verloning 2.Sociaal: werksfeer, balans werk/privé 3.Pas daarna: zelfontplooiing en actualisering Volgorde = stabiel door de jaren heen (2000 -> 2014) Volgorde = stabiel voor diverse doelgroepen (mannen - vrouwen; laag - hooggeschoold) Ook in imago-onderzoek voedingsindustrie gelijkaardige top 3: goede werksfeer, werkzekerheid, veilige werkomgeving

Bouwen aan je employer brand Met welke aandachtspunten kan je van start gaan? In rekruteringscommunicatie: Houd rekening met de elementen die mensen aangeven waarom ze voor een werkgever kiezen: werkzekerheid & stabiliteit bovenaan (= troef van voedingsindustrie!) Onderscheidend vermogen benadrukken. Wat zijn rekruteringsconcurrenten in je directe omgeving? Welk voordeel kan je uitspelen ten opzichte van die bedrijven? Blijf realistisch.

Bouwen aan je employer brand Wie is ambassadeur voor je bedrijf? Werknemers Vinger aan pols houden via gesprekken of vragen; zowel bij blijvers als vertrekkers Nieuwe werknemers: goed onthaalbeleid? Klanten, leveranciers, postbode, sollicitanten, bezoekers, … Welke contacten heeft je bedrijf met de buitenwereld? Verloopt hun contact goed? Wat kan beter?  Iedereen is potentieel een ambassadeur voor je bedrijf. Bovendien: iedereen heeft netwerk van vrienden en familie waarmee informatie gedeeld wordt.

Bouwen aan je employer brand Bouw een regionaal netwerk uit. 80% van werknemers in een straal van 25 km rond je bedrijf Kennen buurtbewoners je producten / productieproces? (onbekend maakt onbemind) Bedrijfsbezoeken voor verenigingen, familiedagen voor werknemers, open bedrijvendag,... Sponsoring regionale activiteiten (sport, cultuur, …) Jongeren / scholen: stagiairs / ILW, schoolbezoeken, jury bij eindwerken, mini-jobbeurzen,… Regionale arbeidsmarktpartners: VDAB / Werkwinkels, uitzendkantoren, outplacementkantoren, Resoc diversiteitsconsulent …

Sectorale initiatieven Platform voor food professionals: : over werken in de voedingsindustriewww.foodatwork.info logo: voordeel benadrukken LIVE: job-en opleidingsbeurzen met lokale partners, opstart Roeselare (okt ’14) en Gent (jan ’15) Promomateriaal beurzen Stabiel werk in jouw regio “Werken in de voedingsindustrie”: fotoboek en fototentoonstelling Ervaringsuitwisseling employer branding (voedingsplatformen)

Vragen? Ideeën?