Employer branding in de voedingsindustrie IPV - Henk Dejonckheere en Ellen Fels Winston Wolfe - Mathias Vermeulen VOKA - 18 september 2014
Imago-onderzoek voedingsindustrie Sterke verschilpunten externen vs. internen Routinehandelingen zonder regelmogelijkheden, geen variatie, geen creativiteit >< voldoende afwisselende job, met ruimte voor creativiteit en een zekere beroepstrots Steriele, onpersoonlijke sfeer >< familiale sfeer met ruimte voor overleg, met respect voor regels en procedures respecteert Overdrijven van negatieve arbeidsomstandigheden en – voorwaarden Onbekend maakt onbemind
Imago-onderzoek voedingsindustrie Gemeenschappelijke punten externen en internen: Stabiele sector qua werkgelegenheid Veel hygiëne- en kwaliteitsnormen Vrouwelijke zorgende profielen gezocht Openheid naar lagergeschoolden en ouderen
Conclusies imago-onderzoek Voedingsindustrie : geen negatief imago Vooral : geen imago ! Voedingsindustrie = paraplubegrip: veelheid aan subsectoren, weinig algemene uitspraken mogelijk Sectorbranding moeilijk Inzetten op employer branding en arbeidsmarktcommunicatie
Employer branding Werken aan je aantrekkelijkheid als werkgever Welke elementen zijn daarbij belangrijk? Aandacht voor imago als werkgever (niet als bedrijf/ producent) Aandacht voor zowel interne doelgroepen in bedrijf als externe doelgroepen Bij huidige & toekomstige werknemers Je onderscheiden van je directe ‘rekruteringsconcurrenten’
Waarom is een goed imago als werkgever belangrijk? Aantrekken goed personeel Behouden goed personeel even belangrijk Sterke employer brand maakt duidelijk waar een bedrijf voor staat en wat een bedrijf verwacht: -> match tussen sollicitant & bedrijf verloopt beter Werknemers: identificatie met bedrijf gemakkelijker -> meer engagement -> hogere productiviteit
Wat vinden mensen belangrijk in de zoektocht naar een job? Bron: Randstad 2014
Wat vinden mensen belangrijk aan een job? Waarom kiezen ze voor een werkgever? 1.Zekerheid & bescherming: werkzekerheid, financiële gezondheid van het bedrijf, verloning 2.Sociaal: werksfeer, balans werk/privé 3.Pas daarna: zelfontplooiing en actualisering Volgorde = stabiel door de jaren heen (2000 -> 2014) Volgorde = stabiel voor diverse doelgroepen (mannen - vrouwen; laag - hooggeschoold) Ook in imago-onderzoek voedingsindustrie gelijkaardige top 3: goede werksfeer, werkzekerheid, veilige werkomgeving
Bouwen aan je employer brand Met welke aandachtspunten kan je van start gaan? In rekruteringscommunicatie: Houd rekening met de elementen die mensen aangeven waarom ze voor een werkgever kiezen: werkzekerheid & stabiliteit bovenaan (= troef van voedingsindustrie!) Onderscheidend vermogen benadrukken. Wat zijn rekruteringsconcurrenten in je directe omgeving? Welk voordeel kan je uitspelen ten opzichte van die bedrijven? Blijf realistisch.
Bouwen aan je employer brand Wie is ambassadeur voor je bedrijf? Werknemers Vinger aan pols houden via gesprekken of vragen; zowel bij blijvers als vertrekkers Nieuwe werknemers: goed onthaalbeleid? Klanten, leveranciers, postbode, sollicitanten, bezoekers, … Welke contacten heeft je bedrijf met de buitenwereld? Verloopt hun contact goed? Wat kan beter? Iedereen is potentieel een ambassadeur voor je bedrijf. Bovendien: iedereen heeft netwerk van vrienden en familie waarmee informatie gedeeld wordt.
Bouwen aan je employer brand Bouw een regionaal netwerk uit. 80% van werknemers in een straal van 25 km rond je bedrijf Kennen buurtbewoners je producten / productieproces? (onbekend maakt onbemind) Bedrijfsbezoeken voor verenigingen, familiedagen voor werknemers, open bedrijvendag,... Sponsoring regionale activiteiten (sport, cultuur, …) Jongeren / scholen: stagiairs / ILW, schoolbezoeken, jury bij eindwerken, mini-jobbeurzen,… Regionale arbeidsmarktpartners: VDAB / Werkwinkels, uitzendkantoren, outplacementkantoren, Resoc diversiteitsconsulent …
Sectorale initiatieven Platform voor food professionals: : over werken in de voedingsindustriewww.foodatwork.info logo: voordeel benadrukken LIVE: job-en opleidingsbeurzen met lokale partners, opstart Roeselare (okt ’14) en Gent (jan ’15) Promomateriaal beurzen Stabiel werk in jouw regio “Werken in de voedingsindustrie”: fotoboek en fototentoonstelling Ervaringsuitwisseling employer branding (voedingsplatformen)
Vragen? Ideeën?