6 lessen voor aantrekkelijke winkelgebieden Middelburg, Drs. Hans-Hugo Smit, Platform31
Kennis maken, duiden & verspreiden Leerkring Winkel- en kantorenleegstand
Idee uit nationale ‘Winkeltop’ Winkeliers, G32, beleggers, provincies, ontwikkelaars, Ministerie EZ, etc., etc.
Les 1 Stuur op aantrekkelijke winkelgebieden … …en niet op bestrijden van leegstand.
Vroeger: vastgoedontwikkeling Grond- exploitatie Bouw/ Ontwikkeling Beheer Gebruik Vastgoedontwikkelingsproces
Nu: Waardecreatie Grond- exploitatie Bouw/ Ontwikkeling Beheer Gebruik Vastgoedontwikkelingsproces Grond- exploitatie Bouw/ Ontwikkeling Beheer Gebruik Waardecreatie
Winkelleegstand
Aantrekkelijke winkelgebieden
Les 2 Ga uit van aantrekkelijkheid in de optiek van de consument
Hxghcg
Consumententrends
1/5.Consumentenmacht
2/5.Segmentatie
3/5.Kwali - tijd
4/5.Smart & Connected
5/5.Volhoudbaar There is no Planet B
Vertaling naar winkelgebieden
Brand Stores (& Pop up)
Dienstverlening
Bricks & Clicks
Thuisafgehaald.nl
De 2D-winkel?
Kiala
Click & Collect
Knooppunten
Moeders met Lef
Winkelgebied van de toekomst “Kennis van de rollen en belangen van partijen in winkelgebieden en hoe die op elkaar inwerken zijn belangrijke bouwstenen om tot een effectieve gebiedsgerichte samenwerking te komen.”
Wat vinden gemeenten over winkelgebieden? G32-enquete EZ en RO-ambtenaren (Nov. 2013) 70% : ‘toekomst winkelgebieden’ en ‘aanpakken winkelleegstand’ (zeer) urgent Rol Gemeente: 1. ‘Faciliteren’, maar ‘initiatief ligt bij de markt’ Vooral van vastgoedeigenaren wordt veel verwacht. 2.Winkelleegstand als politiek/beleidsmatige opgave vaak onder ‘leegstaand vastgoed’ geschaard (met kantoren, bedrijventerreinen en maatschappelijk vastgoed) 3.Spanning: winkelleegstand versus ontwikkeldruk vanwege gemeentelijk grondbezit
Top-3 knelpunten (volgens gemeenten) 1.Te weinig geld bij gemeente 2.Te hoge huurprijzen 3.Lastige samenwerking met vastgoedeigenaren
Les 3: Zorg voor een actuele Publiek én Privaat gedragen, visie op detailhandel én binnenstad… Les 4: … die is afgestemd op regionaal niveau.
Winkelgebied van de toekomst
Les 5: …maak bindende keuzes en durf afscheid te nemen van perspectief-arme gebieden Les 6: zoek “lerend” naar de juiste middelenmix…
De 6 lessen Voorkomen leegstand ≠ aantrekkelijke winkelgebieden creëren Behoud/verhogen aantrekkelijkheid voor consumenten voorop! Publiek-privaat gedeelde visie kader voor instrumenten. Regionale (niet lokale) schaalniveau leidend Neem afscheid met beleid. Het kán niet meer overal Durf te experimenteren met instrumenten
Verder praten?