[Productnaam] Marketingplan
Voorlopers (vroegtijdig aanpassen) Marktanalyse Veranderingen op de markt Beschrijf de veranderingen in het marktaandeel, de positie, spelers, marktverschuivingen, kosten, prijsbepaling of concurrentie Volgers (massa- markt) Aantal klanten Voorlopers (vroegtijdig aanpassen) Einde levensduur Tijd
Productbeschrijving Geef een beschrijving van het product of de service
Concurrentie De concurrentie- positie Geef een overzicht van concurrenten en noem daarbij hun sterke en zwakke punten Vergelijk het product van de concurrent met het nieuwe product A B C D Prestatie Prijs
Positionering Positionering van product of service Geef duidelijk de marktpositie van het product aan en de positie ten opzichte van de concurrent Voordelen voor de klant Geef aan welk voordeel de klant heeft bij het product of de service
Communicatiestrategieën Feedback van consument Demografische gegevens van doelgroep
Verpakking en uitvoer Productverpakking Kostprijzen Ontwerp, prijsbepaling, uiterlijke vorm, strategie Regelingen voor items die niet meteen met dit product worden meegeleverd Kostprijzen Overzicht van kostprijzen en uitgebreide materiaalspecificatie
Lanceerstrategieën Lanceerplan PR-begroting Als het product wordt aangekondigd PR-begroting Zorg voor naslagmateriaal met gedetailleerde begrotingsgegevens Fase 1 Fase 2 Fase 3 Jan Feb Mrt Apr Mei Jun Juli Sep Okt Nov Dec Aug
Public Relations Strategie en uitvoering PR-strategieën Kernpunten PR-plan Houd het PR-plan bij de hand met daarin uiterste inleverdatums voor persberichten, afspraken voor het houden van spreekbeurten, conferentiedatums, enz.
Reclame Strategie en uitvoering Overzicht van strategie Media en timing Publiciteitsuitgaven
Overige publiciteit Direct marketing Marketing door derden Overzicht van strategie, middelen en timing Overzicht van doelgroepen, doelstellingen en begroting Marketing door derden Marketingafspraken met andere bedrijven Marketingprogramma's Overige publiciteitscampagnes
Prijsbepaling Prijsbepaling Beleid Specifieke prijsbepaling of prijsbepalingstrategieën Vergelijking met soortgelijke producten Beleid Beleid ten aanzien van prijsbepaling
Distributie Distributiestrategie Distributiekanalen Overzicht van distributiekanalen Distributie per kanaal Geef in procenten weer welk aandeel elk kanaal heeft in de distributie - een cirkeldiagram is hiervoor erg handig
Verticale markten/segmenten Mogelijkheden van verticale markten Bespreek mogelijkheden voor specifieke marktsegmenten Bespreek distributiestrategieën voor die markten of marktsegmenten Bespreek het gebruik van externe partners voor de distributie op verticale markten
Internationaal Internationale distributie Bespreek distributiestrategieën Bespreek punten die specifiek zijn voor internationale distributie Internationale prijsbepalingstrategie Lokalisatieproblemen Belicht van land tot land de eisen waaraan het product moet voldoen
Maatstaven voor succes Doelstellingen eerste jaar Doelstellingen van daaropvolgende jaren Maatstaven voor succes/falen Hoe behaal je succes
Planning Globale planning voor anderhalf jaar Timing Benadruk die aspecten van timing die bepalend zijn voor succes Jan Feb Mrt Apr Mei Jun Juli Sep Okt Nov Dec Taak 2 Taak 3 Taak 4 Taak 1 Mijlpaal Aug