bedrijfseconomische aspecten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
H 11: Eigen vermogen 11.1: aandelenvermogen 11.2: emissie van aandelen
Advertisements

Financieel Plan.
H 22: Kosten van een duurzaam produktiemiddel (dpm)
Budgettering voor KMO’s: Agenda
Een volledig voorbeeld
Retail Marketing Services
Be.
Opdracht Gerealiseerde omzet 125%
14 februari 2014 Ondernemersplan - Financieel plan.
Duurzaamheid en kosten
Kopen en werken Hoofdstuk 5: Een eigen bedrijf
Proef- en de saldibalans
De verschillende fasen in de elektronische noterings- procedure.
Afschrijvingen.
Be
De kolommenbalans De kolommenbalans bestaat uit: de proefbalans
Bedrijfsadministratie EcoMo 3.1 De Balans Havo 3.
Grootboek / General Ledger Toelichting bij de financieel administratieve verwerking van in- en verkoop mutaties in het “General Ledgar” van Navision.
H 40: Regels voor de passiva.
Balans Een overzicht van je bezittingen en schulden op een bepaald moment. Een balans op zich hoeft niet veel te zeggen; morgen kan de balans er heel anders.
Kosten produceren - vervolg
Herhaling Examenstof M&O
Be Indelingen kosten.
Agenda  Lessen (6)  tot  hs 30
Agenda  Les 37 tm 40  wkn 02 en 03  hs 11 eigen vermogen  bestuderen par 11.1 tm 11.4 maken wb vragen 11.1 tm
Agenda  Les 13  wkn 13 2e  hs 2.4 overige kosten
Goedemiddag H3b.
Goedemorgen H3b.
Les 3 opgave 11 t/m 15 Kennisvragen WERKBOEK blz 11.
Analyse van de jaarrekening in het licht van de kredietaanvraag
BSN - Financieel Management Executive A 8 april 2009
constante kosten, variabele kosten en marginale kosten
Balansverrichtingen: basisvoorbeeld
Oefening 5 (Balansverrichtingen)
Oefening 4: Balansverrichtingen (Mace Windu)
H 17 Kasstroomoverzicht (Staat van herkomst en besteding van middelen)
Beoordeling financiële structuur
Investeringsselectie
DE BALANS.
Financiering en inkoop
Constant of Variabel? Kosten.
Exploitatiebegroting Deel 2
Balans Resultatenrekening aankopen en kosten waar is dat geld naartoe
H.5 Winst en toegevoegde waarde
Boekhouden is het op regelmatige basis registreren en rapporteren
Boekhouding H1 De Balans Logistiek supervisor.
Les 2 Financieel plan (1) Liquiditeitsbegroting
Balans per (na afschrijving en winstverdeling)
Ondernemen moet je doen
de boekhoudkundige verwerking van een economische cyclus:
Afschrijving Bij het bepalen van de winst houdt u rekening met de aanschafkosten van de bedrijfsmiddelen: u trekt die kosten af van de opbrengsten. Omdat.
Extra ledenvergadering Verbouwing kleedkamer 5, 6, 7 en 8 26 mei 2016.
Antwoorden hoofdstuk 8. Antwoorden 8.3 a Toename van het aantal faillissementen. b 1700 / 95 x 100 = 1789 c Van de bedrijven die failliet gingen, waren.
Bedrijfs-administratie les 1: hoofdstuk 1
Kengetallen, analyseren en opzet begrotingen. Hoofdstuk 2 Financiering ZekerhedenObjectVerstrekkingsnormMogelijke looptijd HypotheekOnroerende zakenMax.
Algemene Ledenvergadering
Recreatiepark Surae Het gaat niet goed met het recreatiepark, er zijn te weinig bezoekers!
Administratie van afschrijving
Recreatiepark Surae Het gaat niet goed met het recreatiepark, er zijn te weinig bezoekers!
Hoofdstuk 25.1 Permanentie: Kosten & Uitgaven
Beste havo 4..
Opfriscursus kengetallen
Resultatenrekening prognose
Rekening courant krediet Crediteuren €
Hfst 31 t/m 36 Externe verslaggeving Activa Passiva Resultatenrekening
Dit is een overzicht van kosten en opbrengsten (omzet)
De Eindbalans De prognose eindbalans wordt opgesteld na 1 jaar met als basis de openingsbalans en de prognose resultatenrekening.
Touroperator SunShine
Recreatiepark Surae Het gaat niet goed met het recreatiepark, er zijn te weinig bezoekers!
Jaarrekening IBS - produceren -.
Transcript van de presentatie:

bedrijfseconomische aspecten kleinschalige logiesverstrekkende bedrijven geert meire

cursusinhoud werkmiddelen & financieringsmiddelen kosten & omzet conclusie & actie de factuur betalingsvormen boekhouding

1. Werkmiddelen & financieringsmidddelen werkcase b&b-verblijf met drie kamers in plattelandsomgeving, gebouw aan te kopen, te renoveren, in te richten doelpubliek : gezinnen met kinderen, fietsrecreanten geen personeelskosten

1.1. werkmiddelen vooraf De werk- en financieringsmiddelen moeten in evenwicht zijn. Naast elkaar gezet vormen ze de balans van de onderneming. Synoniem voor werkmiddelen = activa Synoniem voor financieringsmiddelen = passiva

1.2. onze middelen op een balans ACTIVA 100000 aankoop gebouw 10000 aankoopkosten gebouw+oprichtingskost 60000 renovatie kamers 6000 architect 20000 gemeenschappelijke ruimtes 15000 meubilair 4000 gordijnen 5000 linnen 1500 bureautica 2000 beveiliging, telefonie 3500 promotie 1000 servies, kookgerief 3000 fietsen 10000 tuinaanleg + speeltuigen 2000 electronica kamers 1000 electriciteit, verwarming ? Financiële kosten 2000 werkkapitaal 6000 auto 750 verzekeringen 1500 opening 1000 voorraad 600 sociale zekerheid 5000 reserve PASSIVA Eigen middelen : 90000 Vreemde middelen : 175.850

1.3. financieringsmiddelen Richtpercentage voor aandeel eigen middelen : minimum 25%, 35% realistischer, 50% horeca Vreemde middelen : zie aparte les ivm kredieten

1.4. verdere indeling balans ACTIVA Vaste activa Vlottende activa - voorraden - liquide middelen PASSIVA Eigen vermogen Vreemd vermogen - Schulden > 1 jaar - Schulden < 1 jaar

!! Schat je kosten niet te laag in !! 2. Omzet en kosten 2.1. Kosten – algemeen !! Schat je kosten niet te laag in !!

Onderscheid tussen vaste & variabele kosten Onder vaste kosten vallen die kosten die we hoedanook maken ongeacht onze omzet. We spreken van een variabele kost wanneer de kost rechtstreeks schommelt met de omzet.

2.2. vaste kosten 2.2.1. afschrijvingskost Afschrijven = de kost van een investering in de tijd spreiden. Gebeurt vanuit de redenering dat ook de opbrengst van een investeringsgoed in de tijd is gespreid.

Formule a = A / n a = afschrijvingsbedrag A = de aanschaffingswaarde (prijs, exclusief btw verhoogd met alle mogelijke kosten) n = de totale levensduur of aantal jaren dat al werd afgeschreven in de formule BW = A – (a x n)

Wat schrijven we af : Investeringsgoederen = die aankopen die voor ‘lange’ tijd in onze onderneming zullen blijven, nodig voor de uitoefening van onze activiteit, maar niet bedoeld om verder te verkopen en met een waarde van minimum 125 euro.

Boekwaarde : BW = A – (a x n) of De waarde van ons investeringsgoed naarmate de levensduur vordert.

Richtlijnen afschrijvingsduur : Gebouwen : 33 jaar (ook bij gemengd gebruik) Aankoopkosten gebouw : 5 jaar Renovatiekosten : 33 jaar Schilderwerken : 10 jaar Gordijnen : 10 jaar Gronden : worden niet afgeschreven Meubilair : 10 jaar Computer : 3 jaar (Wagen : 5 jaar)

Voor onze case A n (!) a investering BW na 1 jaar/3 jaar Aankoop gebouw 100 000 33 jaar 3030,30 96 969,70 90 909,10 Aankoopkost 10 000 5 jaar 2000 8000 4000 Renovatie 80 000 2424,24 77 575,76 72 727,28 Architect 6000 1200 2400

beveiliging, telefonie investering A n (!) a BW na 1 jaar/ 3 jaar meubilair 15 000 10 jaar 1500 13 500 10 500 gordijnen 4000 400 3600 2800 linnen 5000 5 jaar 1000 2000 bureautica 500 beveiliging, telefonie 200 1800 1400

A n (!) a investering BW na 1 jaar/ 3 jaar servies kookgerief 1000 200 800 400 fietsen 3000 4 jaar 750 2250 tuinaanleg + speeltuigen 5000 10 jaar 500 4500 3500 elektronica kamers 2000 1600 auto 6000 1200 4800 2400

totale afschrijvingskost eerste boekjaar : 15 304,54 vierde boekjaar : Stelling : ‘uiteindelijk zal onze afschrijvingskost na verloop van tijd tot 0 herleid worden’

2.2.2. personeelskost Speelt in onze case geen rol.

2.2.3. Financiële kosten De interestkost n.a.v. onze lening. Zie les kredieten. Voor onze case : uitgaande van een investeringskrediet op 15 jaar mogen we rekenen op zo’n 7000 interest/25 000 euro geleend kapitaal of 49 000 in totaal of gemiddeld 3267/jaar

2.2.4. Andere vaste kosten 2.2.4.1. Gebouw : - schoonmaak - elektriciteit - verwarming - water - onderhoud (alarm, blusapparaten …)

2.2.4.2. verzekeringen Brand Burgerlijke aansprakelijkheid Deel autoverzekering Sociale zekerheidsbijdrage Kleine risico’s

2.2.4.3. Verkoopkosten Promotie - folders - opmaak - vertaling - druk - verzending

- website - opmaak (uitbreiding, aanpassing…) - vertalen - domeinnaam & hosting

- advertenties/lidmaatschap - via verzamelsites - in gedrukte pers - plattelandstoerisme - toerisme Vlaanderen

2.2.4.4. Kantoorkosten Boekhouder Telefoonabonnement - vast - mobiel Internetabonnement

2.2.4.5. Taksen Deel autotaks Vuilnis Billijke vergoeding Uithangbord Kabeltv (Sabam) (Reprobel)

2.2.4.6. Varia Vakliteratuur Bijscholing

Onze case : totaal vaste kosten Afschrijvingskost Financiële kost Andere : gebouw Andere : verzekeringen Andere : verkoop Andere : kantoor Andere : taksen Andere : varia TOTAAL :

2.3. Variabele kosten Opsomming

- Berekening

2.2. omzet 2.2.1. Globaal Prijs/kamer : - éénpersoonskamer : 60 euro - tweepersoonskamer : 80 euro - familiekamer : 120 euro - Aantal beschikbare nachten : Bezettingsgraad : Omzetprognose :

2.2.2. In mindering te brengen Korting langverblijf 15% op 20% van de omzet Commissie Taxistop : 10%, op 10% van de omzet

3. Conclusie & actie 3.1. Resultaat voor onze case Omzet 20150 – 604.5 – 201.5 = 19 344 Vaste kosten 28 061 Variabele kosten 6 272 = resultaat - 14 989 + afschrijvingen + 15 304 Cash flow + 315