Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
en CTO Digitaal onderwijs en Begeleiding.
Perception 4 HG Frank Lorijn Josef Sennekool.
techniek, communicatie en didactiek
Studiedag: vernieuwing, ook in onderwijs vreemde talen via ICT Vrijdag 19 maart 2010.
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
Mensen maken de wijk Herijking wijkgericht werken Wim Kemp Wethouder voor welzijn, onderwijs, cultuur en wijkontwikkeling 10 december 2010.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
wie de schoen past.. DIDACTIEK student back office docent toetsing 8,7
Leer- werkplaats MPG aanpak
Fronter als e-portfolio
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
11 Mediavoorzieningen Fontys Hoe verder na 23 dingen?
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
© IVA Evaluatie Actieplan Verbonden met ICT. © IVA Evaluatie actieplan verbonden met ICT 13 verschillende projecten (po, vo, mbo) Survey onder docenten.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Jos van Hijfte 8 November 2007
Begeleidingsplannen GGZ
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
Decentralisaties oftewel: de transformatie van het sociale domein
Studeren met een functiebeperking: wat kan accreditatie betekenen? Karl Dittrich, voorzitter NVAO Utrecht, 24 november 2011.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
EVALUEREN OM TE LEREN Netwerkvergadering DPB - HW 29/04.
moderniseren van het curriculum.
LUNTEREN 2014 beleid in praktijk. Wat wil het SWV bereiken? schoolloopbanen hebben geen stagnaties overgangen verlopen soepel arrangementen zijn op maat.
Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject van de FNWI Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Programmaraad ICT&O I nteractieve.
De kubus van CSPE succesfactoren!
Presentatie meerjaren-OTO-beleidsplan
Functiefamilies Vlaamse overheid
Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning Denktank 12 februari 2014.
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
TOF Mariaschool Reutum nov Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.
Jos Canton Secretaris Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant Mobiele telefoon:
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
Karin van Bakel; Projectleider digitaal toetsen Judith Schep; Functioneel coördinator toetsbureau Digitaal toetsen op de HHs.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Masterclass Digitaal Toetsen Juni 2016 Michiel van Geloven.
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
Strategische Sportvisie Heeze-Leende Bijeenkomst woensdag 23 november 2011.
Van Landelijk naar Regionaal naar Lokaal opleidingsplan.... Waar leg je wat vast? Thierry van Dessel.
BUSINESS INFORMATIEMANAGEMENT/ FUNCTIONEEL BEHEER MIDDAG GEBRUIKERSONDERSTEUNING VOOR FB BESTELAANVRAGEN.
Centraal inwerkprogramma docenten HAN
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Presentatie EduCheck SOML
Lokaal Sociaal Beleid.
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
bij kwaliteit en outcome
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Gepersonaliseerd leren
Leiding geven aan school ontwikkeling
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Van digitale dienstverlening naar regels
Programma Bruggen Bouwen
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
The Future Teacher 3.0.
Programma Digitale Leeromgeving
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA Ria Jacobi Veronica Bruijns

Verkenning Vraagstelling: rechtvaardigt het onderwerp aparte beleidsvoering naast bestaand toetsbeleid? Nee Geen essentiële invloed op toetsing; het is een ‘mode of delivery’ Speelt op tactisch (efficiëncy) en operationeel niveau (toetsontwikkeling, zalen, beveiliging, softwarepakketten) Ja Heeft impact op de visie op leren, toetsen en beoordelen Speelt op strategische niveau toetsing (visie op leren, visie op toetsen, rol feedback, rol studenten)

Casus HvA A Inrichting toetsprogramma: Beleid 1 Er is een samenhangend en gebalanceerd toetsprogramma 2 Bij toetsconstructie is de gewenste leeropbrengst uitgangspunt. 3 De inhoud van tentamens en deeltentamens zijn afgeleid van reële beroepsituaties 4 Tentamens en deeltentamens zijn ook een leermoment, zij motiveren en stimuleren de student 5 Studenten krijgen individuele beoordelingen en feedback 6 Er wordt optimaal gebruik gemaakt van ict mogelijkheden B Inrichting processen C Inrichting kwaliteitszorg

Uitwerking beleid In beleidsregel: Er is optimale benutting van ict tools bij ontwerp, afname, feedback en evaluatie van tentamens en deeltentamens

Implicaties Geen extra, apart beleidsstuk digitaal toetsen; wel centrale afspraken in de uitvoering (toetsprotocol, toetsapplicaties) Initiatieven vanaf de werkvloer Centraal: 1. Signaleren 2. Stimuleren 3. Ondersteunen en faciliteren

Signaleren Huidige situatie: 14 toetsapplicaties Gewenste situatie: voor summatief toetsen keuze 4 applicaties Huidige situatie: meestal lokaal beheer Gewenste situatie: centraal beheer Huidige situatie: beperkte mogelijkheid tot grootschalig toetsen Gewenste situatie: toewerken naar grote zalen + logistiek proces Huidige situatie: digitaal toetsen in domein georganiseerd Gewenste situatie: op onderdelen centrale regie (licenties) Huidige situatie: algemene trainingen voor docenten Gewenste situatie: gerichte trainingen (technisch, didactisch) Huidige situatie: kennisdeling met name in domein (functioneel en inhoud) Gewenste situatie: versterken uitwisseling kennis en vragen HvAbreed Huidige situatie: aandacht digitaal toetsen gericht op summatief toetsen Gewenste situatie: stimulans formatief toetsen

Stimuleren Verbinden van initiatieven en expertises bijvoorbeeld in bijeenkomsten of via regelmatige netwerken Kennis, ervaringen en voorbeelden delen HvAbreed (informatiekanalen, in bijeenkomsten, trainingen) Inzet van digitaal toetsen in onderwijs Inzet van formatief digitaal toetsen met oog op studiesucces

Ondersteun en Faciliteren en Gebruiksvriendelijke en werkende technische omgeving (inclusief applicaties) Ondersteunende en faciliterende organisatie rondom digitaal toetsen (contactpersonen, netwerk) Professionalisering: - training algemeen (HvA-Academie) - trainingen op maat (technisch, didactisch) - support op de werkvloer - docentenlab - netwerken &bijeenkomsten - score website Beheer - trainen functioneel beheerders Logistiek rondom summatief toetsen - surveillance, inrichting zalen, roostering, protocol, helpdeks Directe support - technisch, didactisch, organisatorisch