Inleiding Vraag 1 Vraag 2 Vraag 3 Vraag 4 Vraag 5 Vraag 6 Vraag 7

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

Life in the universe.
“Het is allemaal toch maar gedoe”
Wij hebben een woord -Het Woord- voor de wereld
Mattheus 12: Toen antwoordden Hem enige der schriftgeleerden en farizeeën en zeiden: Meester, wij zouden wel een teken van U willen zien. Maar Hij.
“Een reis naar Licht”.
LIES werd op jaar, is reeds 13 jaar gestorven en werd dus 14 jaar oud 13 plus 14, 27 een enorm stuk van ons leven 27 jaar geleden in juni,
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
PARIJS Een PowerPoint over de eendaagse reis
De Tabernakeldienst Studiemateriaal : Heiligdomsleer © AGO 2013
Kunstproject groep 8.
Een kruikenverhaal Een waterdrager vervoerde twee kruiken welke op een stuk hout over zijn schouders hingen. Maar één van de twee had een barst. Terwijl.
Kunst en gevoel Uitleg van het spel: -spelen in groepjes van 5 of 6. -Iedereen krijgt 5 kaarten. -1 iemand is de verteller. Deze kiest een kaart en beschrijft.
Kunst uit de gouden eeuw
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Wat maakt het leven zinvol?
Woord van Leven November 2009.
Zomaar een kaartje.
Kunstgeschiedenis werkgroep, week 7, blok 3.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Pasen & Pinksteren op één dag!
Correct bronvermelden
Hoofdstuk 4: Herfsttij of nieuwe lente
Preek.
Thema 7 Les 11a Smaak. overeenkomst = iets wat hetzelfde is als je het vergelijkt.
Pinksteren 2014 Feest van de Geest
OEFENVRAGEN 2 renaissance Havo4 - Vwo4
zelfstandig informatie zoeken: surrealisme
Welcome hallo allemaal,
Antwoorden op vragen over kerk, cultuur, Bijbelboeken, … & geloven.
Vrolijk Grappen maken Lol TREUREN??? Carnaval 26 februari.
BRIDGET JONES The edge of reason Kijk een film (dvd/bluray) met het commentaar van de regisseur en ga opzoek naar de succesfactor.
Lugubere schoonheid afschuw of bewondering
Oktober 2014 Woord van Leven “Ik ben het brood dat leven geeft. Wie bij mij komt zal geen honger meer hebben, en wie in mij gelooft zal nooit meer dorst.
Niet klikken (automatisch) ( ) alias Charlie.
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
OEFENVRAGEN 1 renaissance Havo4 - Vwo4
Groot Avondroodrups In augustus 2005 kruiste deze rups ons pad
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
Woordenschat groep 5, thema 6, les 2
Een kruikenverhaal Een waterdrager vervoerde twee kruiken welke op een juk over zijn schouders hingen. Eén van de twee kruiken vertoonde een barst. En.
Paragraaf 3.5 Griekse kunst.
Kunstautobiografie Arman Nobacht.
Stage: Basisschool de Klingerberg
Oorlogsmonument voor Vriezenveen Jan-Carel Koster Beeldhouwer Het nieuwe.
Het verhaal Bella Swan is altijd anders geweest. Ze doet geen enkele moeite om zich aan te passen aan wat de populaire kliek op school dicteert. Wanneer.
“de liefde van God”.
De doop in de Heilige Geest
Woord van Leven April 2015 “Ik ben voor iedereen wel íets geworden” (1 Cor 9, 22)
Een kruikenverhaal. Een waterdrager vervoerde twee kruiken
Verkeerde verwijswoorden
Paragraaf twee: verkeerde verwijswoorden
Piet Mondriaan Jeugd en opleiding.
Spaanse Meesters 3 Spaanse kunst.
Wat zijn verwijswoorden en hoe gebruik je die?
Vergelijk het schilderij van Claude Monet met het Schilderij vanPaul Cezanne Claude Monet Boulevard de Capucine, Paul Cezanne Baai van Marsaille.
Dada tegenover Popart Dia vervangen omdat het ik de opmaak lelijk vind en ik de werken op een actievere manier kan gebruiken Kenmerken Pop Art Figuratief.
Methodiek: Plancyclus
Waarom zou ik geloven? Een uitnodiging om na te denken over je geloof Philip Nunn - De Bron Deel #1: 1 nov 2105 Deel #2: 22 nov 2105.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Charpentier ( ) Te Deum Geleid luisteren © Pieter Seuren.
Renaissance De wedergeboorte.
Les De planning Het periodeschrift zal bestaan uit verschillende hoofdstukken: Hoofdstuk 1: Kunstbeschouwing Hoofdstuk 2: Wat zijn aspecten van.
Schilderijen uit de 17de eeuw
Serious Playground a teachers tool to teach art Inleiding/ introductie
Renaissance De Renaissance betekent wedergeboorte.
Arme(n van) Venus van Milo
Ontdekkingen in de tijd van pruiken en revoluties
De schatkamer 2 Een reis door de tijd.
Transcript van de presentatie:

Het spelen met voorbeelden uit de hoge kunst ten tijden van het postmodernisme Inleiding Vraag 1 Vraag 2 Vraag 3 Vraag 4 Vraag 5 Vraag 6 Vraag 7 Vraag 8 Vraag 9 Vraag 10 Bronnen Slotwoord

Het spelen met voorbeelden uit de hoge kunst ten tijden van het postmodernisme Inleiding In dit vragenblok staan vergelijkingen centraal. Er zijn vele kunstenaars uit het postmodernisme, die gebruik maakten van werk wat kunstenaars uit andere tijden hebben gemaakt, zie het voorbeeld… Je zal door het vragenblok geleid worden door het menu aan de linkerkant. Je klikt zodirect dus eerst op in het menu. Als je die vraag af hebt klik je op etc. Als je op de afbeeldingen klikt, krijg je een vergroting van de afbeelding. En als je op het blokje klikt, krijg je de bijbehorende teksten. Vraag 1 Vraag 2 Vraag 3 Vraag 4 Vraag 5 Vraag 6 Vraag 7 Vraag 8 Vraag 9 Vraag 10 Vraag 1 Bronnen Vraag 2 Slotwoord Tekst 1

Het spelen met voorbeelden uit de hoge kunst ten tijden van het postmodernisme Inleiding Bekijk afbeelding 1 en lees de bijbehorende tekst klik op de afb. Vraag 1 Vraag 2 Vraag 3 Vraag 4 Vraag 5 Vraag 6 De Grieken zagen de Venus van Milo als een volmaakt beeld van de schoonheid, leg dit uit in 2 beknopte zinnen. Vraag 7 Vraag 8 Vraag 9 Vraag 10 Bronnen Afbeelding 1 Slotwoord

Het spelen met voorbeelden uit de hoge kunst ten tijden van het postmodernisme Inleiding Bekijk afbeelding 2 en lees tekst 3 en 4 door erop te klikken Vraag 1 Tekst 3 + 4 Vraag 2 Dali heeft de Venus van Milo gebruikt om de psychoanalyse van Freud weer te geven, bekijk afbeelding 2 Wat heeft Dali aan het beeld veranderd? Noem twee voorbeelden Vraag 3 Vraag 4 Vraag 5 Vraag 6 Vraag 7 Vraag 8 Vraag 9 Vraag 10 Bronnen Afbeelding 2 Slotwoord

Het spelen met voorbeelden uit de hoge kunst ten tijden van het postmodernisme Inleiding Bekijk afbeelding 2 en lees tekst 3 en 4 door erop te klikken Vraag 1 Tekst 3 + 4 Vraag 2 Vraag 3 Vraag 4 Vraag 5 Vraag 6 Sommige mensen ervoeren het beeld van Dali in 1936 als schokkend. Waarom zouden mensen dit een schokkend beeld kunnen vinden? Vraag 7 Vraag 8 Vraag 9 Vraag 10 Bronnen Afbeelding 2 Slotwoord

Het spelen met voorbeelden uit de hoge kunst ten tijden van het postmodernisme Inleiding Bekijk afbeelding 2 en lees tekst 3 en 4 door erop te klikken Vraag 1 Tekst 3 + 4 Vraag 2 Vraag 3 Vraag 4 Vraag 5 Dali ziet een verbinding tussen psychoanalyse en zijn werk de Venus van Milo. Verklaar dit verband in minimaal 2 regels. Vraag 6 Vraag 7 Vraag 8 Vraag 9 Vraag 10 Bronnen Afbeelding 2 Slotwoord

Het spelen met voorbeelden uit de hoge kunst ten tijden van het postmodernisme Inleiding Bekijk afbeelding 3 en lees de bijbehorende tekst Vraag 1 Vraag 2 Vraag 3 Vraag 4 Vraag 5 Vraag 6 Afbeelding 3 Vraag 7 Vraag 8 Het bovenstaande schilderij van Pieter Cleasz is een Vanitas, lees tekst 5, het werk is inhoudelijk ook zo te beschrijven. Welke elementen van de Vanitas van Pieter Cleasz verwijzen naar vergankelijkheid? Vraag 9 Vraag 10 Bronnen Slotwoord

Het spelen met voorbeelden uit de hoge kunst ten tijden van het postmodernisme Inleiding Bekijk het filmpje door op afbeelding 4 te klikken Vraag 1 Vraag 2 Vraag 3 Vraag 4 Vraag 5 Vraag 6 Afbeelding 4 Vraag 7 Vraag 8 Vraag 9 Vraag 10 Bronnen Voor de fruitschaal ligt een balpen. Wat is deze functie van de balpen in de film? Slotwoord

Het spelen met voorbeelden uit de hoge kunst ten tijden van het postmodernisme Inleiding Bekijk afbeelding 3 goed door er op te klikken en lees tekst 5 Vraag 1 Vraag 2 Vraag 3 Vraag 4 Vraag 5 Vraag 6 Afbeelding 3 Film 2 Vraag 7 Vraag 8 Vraag 9 Vraag 10 Bronnen Zou je de film Still Life van Sam Taylor Wood ook kunnen beschrijven als een vanitas? Slotwoord

Het spelen met voorbeelden uit de hoge kunst ten tijden van het postmodernisme Inleiding Bekijk afbeelding 5 en lees de bijbehorende tekst daarna bekijk je film 2 en lees de bijbehorende tekst Vraag 1 Vraag 2 Vraag 3 Vraag 4 Vraag 5 Vraag 6 Afbeelding 5 Film 2 Vraag 7 Vraag 8 De houding van de Pieta van Michelangelo is bijna hetzelfde als die in de Pieta van Sam Taylor Wood. Toch zijn er verschillen in de betekenis. Beschrijf 3 beeldende verschillen tussen de twee bovenstaande werken Vraag 9 Vraag 10 Bronnen Slotwoord

Het spelen met voorbeelden uit de hoge kunst ten tijden van het postmodernisme Inleiding Bekijk afbeelding 6 en 7 en luister naar radiofragment 1 Vraag 1 Radiofragment Vraag 2 Vraag 3 Vraag 4 Vraag 5 Vraag 6 Afbeelding 6 Afbeelding 7 Vraag 7 Hendrik Kerstens vergelijkt zijn foto ‘Brace’, van zijn dochter Paula, in dit geluidsfragment met het zelfportret als Apostel Paulus van Rembrandt Letterlijk zegt hij: ‘Zit ze simpel in het beeld te kijken net als bijvoorbeeld Rembrandt zichzelf geschilderd heeft als de apostel Paulus die zit ook een beetje in het beeld te kijken van ‘wat kan mij het allemaal schelen’ Noem 2 overeenkomsten en 2 verschillen tussen deze twee werken. Let daarbij vooral op de voorstelling, wat wordt er afgebeeld? Vraag 8 Vraag 9 Vraag 10 Bronnen Slotwoord

Het spelen met voorbeelden uit de hoge kunst ten tijden van het postmodernisme Inleiding Bekijk afbeelding 6 en 7 Vraag 1 Vraag 2 Vraag 3 Vraag 4 Vraag 5 Vraag 6 Afbeelding 8 Afbeelding 9 Vraag 7 Vraag 8 Hierboven zie je een portret van Vermeer en een portret van de dochter van Kerstens. De foto van Kerstens is geen directe verwijzing naar Vermeer’s schilderij. Toch zijn er opvallende overeenkomsten tussen de vormgeving van ‘Bag’ en ‘het meisje met de parel’. Beschrijf er minimaal 3 Vraag 9 Vraag 10 Bronnen Slotwoord

Het spelen met voorbeelden uit de hoge kunst ten tijden van het postmodernisme Inleiding Tekst 1, Gregory Curtis, het verhaal van de Venus van Milo, De Bezige Bij Tekst 2, Algemene kunstgeschiedenis, Hugh Honour & John Fleming, 1988, Meulenhoff/Landshof Tekst 3, http://boijmans.cultuurwijs.nl/onderw/ckv2/termen/Freud.htm Tekst 4, http://boijmans.cultuurwijs.nl/onderw/eind2000/dali-venus.htm Tekst 5, http://nl.wikipedia.org/wiki/Vanitas Tekst 6, http://www.statenvertaling.net/kunst/grootbeeld/447.html Tekst 7, http://www.contour2005.be/stw.htm Radiofragment: De avonden, radio 6, aflevering Nr. 34 Film: www.youtube.com Vraag 1 Vraag 2 Vraag 3 Vraag 4 Vraag 5 Vraag 6 Vraag 7 Vraag 8 Vraag 9 Vraag 10 Bronnen Slotwoord

Bedankt voor het maken van het oefenexamen! Het spelen met voorbeelden uit de hoge kunst ten tijden van het postmodernisme Inleiding Vraag 1 Vraag 2 Vraag 3 Bedankt voor het maken van het oefenexamen! De antwoorden zijn te vinden op de website www.oefenexamen.wordpress.com Met Vriendelijke groet, Daphne Havik & Brechtje de Vries Vraag 4 Vraag 5 Vraag 6 Vraag 7 Vraag 8 Vraag 9 Vraag 10 Bronnen Slotwoord

Terug Tekst 1 De Romantici zagen de klassieke cultuur als bakermat van hun idealen en gebruikten de Venus van Milo als het ultieme symbool voor de individuele expressie en vrijheid waar zij naar verlangden. Maar tegelijk is de Venus van Milo het symbool voor waarheid en eeuwige schoonheid. Tekst 2Bij de Venus van Milo zien wij een andere karakteristiek van de hellenistische beeldhouwkunst: hoe de kunstenaar het marmer onder zijn handen iets sensueels meegeeft. Het lijkt wel of het materiaal meer geliefkoosd, dan gebeiteld en geschuurd is, waardoor het beeld een zachte lichaamswarmte lijkt uit te stralen die de indruk van nogal precieuze wereldse bevalligheid en mondain zelfbewustzijn nog versterkt. 130 v. Chr. men denkt dat Alexandros van Antiochia de beeldhouwer was

Terug Salvador Dali, Venus van Milo met laden, 1936 brons en gips, 98 x 32,5 x 34 cm

Terug Dali: "Men zou laden moeten plaatsen in een weelderig lichaam dat de Christelijke uitvinding van de gewetenswroeging nog niet heeft gekend. Dit beeld zou ons moeten genezen van de psychoanalyse." Tekst 3 Salvador Dali beriep zich graag op de theorieën van Sigmund Freud om zijn fascinatie met de menselijke passies bij te zetten. In 1934 duikt het ladenmotief voor het eerst op in zijn werk. Het is een allegorie op de psychoanalyse, die zich wijdt aan het 'openen van geheime laden waaruit narcistische geuren opstijgen'. In 1936 tooit Dali een gips van de klassieke Venus van Milo met een aantal, van donzige knoppen voorziene laden. Deze versie wordt in 1964 gevolgd door een uitvoering in brons. Behalve een ironische commentaar op de eeuwige schoonheid van het beeld, behelsde de ingreep ook een aanval op de heersende moraal. 'Men zou laden moeten plaatsen in een weelderig lichaam dat de Christelijke uitvinding van de gewetenswroeging nog niet heeft gekend. Dit beeld zou ons moeten genezen van de psychoanalyse.' Tekst 4 Sigmund Freud (1856-1939), de grondlegger van de psychoanalyse. Freud trachtte zijn patiënten zo snel mogelijk hun gedachten uit te laten spreken teneinde inzicht te verkrijgen in wat hen bezighield. Ook de droom zag Freud als een belangrijk hulpmiddel bij de analyse. Breton (gezien als de theoreticus en grondlegger bij uitstek van het surrealisme was tijdens zijn medicijnstudie al geïnteresseerd geraakt in de denkbeelden van deze arts en in 1921 bezocht hij Freud om van gedachten te wisselen over hun beider theorieën. Freud zelf bleek later maar weinig geïnteresseerd in de bevindingen van de surrealisten.

Terug Tekst 5 Vanitas is een soort stilleven. Met bijvoorbeeld schedels, gedoofde kaarsen, verwelkte bloemen, vergane boeken, muziekinstrumenten, klokken of omgevallen glazen wordt de ijdelheid, tijdelijkheid en zinloosheid van het aardse bezit gevisualiseerd. Vooral in Nederland en Vlaanderen werd deze schilderstijl beoefend. Het woord vanitas komt uit het Latijn en betekent ijdelheid. Het hoofdthema is vergankelijkheid. Pieter Cleasz, Stilleven met schedel en schrijfgerei, olieverf op hout, 1628, 24.1x 35.9 cm

Terug Sam Taylor Wood, Still life, 2001

Terug Tekst 6 Pietà is Italiaans voor medelijden, liefdevolle eerbied. In de beeldende kunst wordt het als begrip gebruikt voor de afbeelding van Maria met haar zojuist gestorven zoon. In de bijbel wordt het moment niet beschreven. Het is een knappe compositie, waarbij de rechterhand het levenloze lichaam ondersteunt terwijl de linker gebaart tot medelijden, tot treurnis over de dood van de zoon. Opvallend is het jeugdige voorkomen van Maria, die op dat moment in de tijd meestal als ouder wordt getoond. Michelangelo wilde aangeven dat haar uiterlijk door haar maagdelijkheid minder snel zou zijn verouderd. Deze Pietà in de Sint-Pieter en de David in Florence zijn zonder twijfel Michelangelo's beroemdste beeldhouwwerken. De pietà is het enige werk dat hij ooit signeerde: in het lint over Maria's borst. Buonarotti, Pietà, 1499, Sint Pieter, Rome, hoogte 174cm

Terug Tekst 7 In haar Pietà toont Sam zichzelf, één van de zeldzame keren. Ze zit op een monumentale trap en heeft een filmacteur op haar schoot, Robert Downey Jr, die een lijdende figuur uitbeeldt. De houding verwijst uiteraard naar het gelijknamige beeldhouwwerk van Michelangelo dat zich in Sint-Pieter in Rome bevindt, Maria die haar dode zoon beweent. Maar Sam Taylor-Wood eigent zich niet zomaar een subliem beeld toe om het simpelweg naar een modern medium over te brengen. Voor haar was dat op een bepaald moment het perfecte beeld om uitdrukking te geven aan haar eigen innerlijke toestand. Deze piètà is haar eigen confrontatie met het grote leed – ze heeft tweemaal een behandeling wegens kanker gehad, wat in de Britse media breed werd uitgesmeerd omdat ze nu eenmaal een kunstvedette is – en het is meteen een meditatie over de sterfelijkheid en de vluchtigheid van faam. Ze heeft moeite om de zware last te dragen en het lichaam dat in haar armen achterover ligt, raakt verkrampt.Omdat het beeld extreem vertraagd is, wordt het een langgerekte kreet van fysieke en mentale pijn tot aan de grens van de uitputting. Buonarotti, Pietà, 1499, Sint Pieter, Rome, hoogte 174cm

Terug Rembrandt van Rijn, Zelfportret als apostel Paulus, 1661, Techniek Olieverf op doek, 91 x 77cm Hendrik Kerstens, Brace, 2005, fotografie, 120 x 150 cm

Terug Rembrandt van Rijn, Zelfportret als apostel Paulus, 1661, Techniek Olieverf op doek, 91 x 77cm Hendrik Kerstens, Brace, 2005, fotografie, 120 x 150 cm

Terug Johannes Vermeer, het meisje met de parel, 1658, olieverf op doek, 45,4 x 41 Hendrik Kerstens, Bag, 2007, fotografie, 120 x 150 cm