Cultuurprofieldoelen;

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“The Future depends on what we do in the present!”
Advertisements

Praten met kinderen over de wereld !
Visie op sociaal - emotionele ontwikkeling in de praktijk
WELKOM BIJ DIT SPEL VOOR HET EERSTE!!! DIT GAAT OVER: + en – tot 20 KLIK OP DE MUIS OM DE SPELREGELS TE LEZEN!!!
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Realisatie kindcentrum
Wat is CKV CKV staat voor Culturele en Kunstzinnige Vorming. In dit vak maak je kennis met kunst. Tijdens de lessen zie je verschillende vormen van kunst.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Van idee tot digitaal materiaal
Vijf-gelijke-dagen model
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
Beleving van kwaliteit en service in de fotovakhandel In opdracht van SNF/HBD Door Renske Wolfs.
Wist u dat … Meer dan 10% van de jongeren in het voortgezet onderwijs drugs gebruikt? Er meer dan 74% van de kinderen onder de 16 jaar alcohol heeft.
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Welkom. Welkom Even voorstellen: De heer Drs. C.H.M. Bentlage Teamleider HAVO / VWO.
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Den Haag 30 oktober 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Wat is APPRECIATIVE INQUIRY Een manier van kijken en Een co-creatie voor duurzame verandering
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
HUMAN MOVEMENT & SPORT er in 2028 uit?
Jongleren met het Ledenonderzoek Uitkomsten en Acties Bathmen, 13 december 2007.
VWO-bèta op de Amersfoortse Berg
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Welk plaatje hoort bij de herfst?
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Schitterende Organisaties®
Social media bij impulsis Huib Koeleman, augustus 2010.
Online Conferentie Nederland 8 oktober Welkom allemaal! Onderwerp: “Urban Culture”
INFORMATIE AVOND VWO 6 MAANDAG 9 SEPTEMBER. WELKOM INFORMATIE EXAMENJAAR INFORMATIE VERVOLGONDERWIJS.
Voorlichting VMBO- 4 PTA -examenjaar- 06 oktober 2009.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Help! De schoolleiding wil het ERK invoeren!
Voorlichtingsavond: maandag 20 januari Open Huis: 25 januari Hartelijk welkom!
Handelingsgericht werken
Het werken met portfolio
“Een dure GSM hebben ze wel, maar hun schoolrekening betalen…”
1 Cultureel zelfportret
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
Naam workshopleiders Naam workshop Naam instelling Kies Kleur in Groen Workshop Diversiteit Aequor 31 oktober 2012 Kies Kleur in Groen Wij, zij, hen en.
GRAAF HUYN COLLEGE.
10 februari 2015 Welkom op de voorlichtingsavond 2 klas INLEIDING: Dhr. J. van Nijen VOORLICHTING: Dhr. H. Dolfing.
Voorlichtingsavond: donderdag 15 januari (Klaverstraat) Open Huis: donderdag 22 januari ( Goudsbloemlaan) zaterdag 24 januari (Klaverstraat) Hartelijk.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Kunstmap Riemke Jentink VR1A.
Curriculaire spinnenweb
Bijeenkomst September 2015
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
Wist u dat? ons cluster al jaren meer formatie krijgt dan waar we recht op hebben (1 : 25)… de krimp al een paar jaar gaande is… we ieder jaar maanden.
Cultuureducatie, W&T en wereldoriëntatie
Curriculum gespreksvaardigheid
Netwerkbijeenkomst Decanen
Creativiteit op X11 Sigrid Loenen en Pascal Marsman, 16 november 2010
Onderzoeksproject Cultuur in de Spiegel ( )
Curriculaire spinnenweb
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
Transcript van de presentatie:

Cultuurprofieldoelen; de culturele kleuring & uitstraling van uw school drs.Pascal G Marsman, 11 december 2009 Steunpunt Cultuurprofielscholen

Cultuurprofieldoelen Welkom! Programma van deze workshop Werkwijze Laten we ons eerst even voorstellen!

Cultuurprofieldoelen Een paar opvattingen: Cultuur als 'bewaarplaats' van emotionele kennis, waardoor we de betekenis van het leven als doel op zichzelf kunnen leren begrijpen. Cultuur erft van de religie de 'kennis van het hart'... (R. Scruton, 2007 ; Waarom cultuur belangrijk is) Cultuur (educatie) als cognitief proces (cultureel zelfbewustzijn). Er zijn 4 basic skills : 1) waarnemen 2) verbeelden 3) conceptualiseren 4) analyse (B. van Heusden, 2008)

Cultuurprofieldoelen In dit conceptuele tijdperk komen de mensen die beschikken over de volgende talenten (zintuigen) het beste tot hun recht: Design Verhaal Symfonie Empathie Spel Zingeving Daniel H.Pink ( uit: Een compleet nieuw brein, 2009)

Cultuurprofieldoelen; Is dat iets nieuws? II. Het cultuurprofieldoel(CPD); Nee: het is geen kerndoel of eindterm! Ja: - een CPD past in visie en profilering van de school - een CPD past in visie kunstvaksectie - een CPD gaat tot 'iets' leiden'iets' extra's , met toegevoegde waarde

Cultuurprofieldoelen In marketing en branding spreken we ook van 'toegevoegde waarde' (iets extra's!): SWATCH Nike, Converse........etc. Vele, vele anderen.....!

Cultuurprofieldoelen Iets extra's in de 'culturele branche'; Vrienden van.... Niemand kan zonder vrienden. Ook wij niet. Daarom roepen wij u op Vriend te worden. Of Vriendin. Zo steunt u de Hermitage Amsterdam. En de vele, vele activiteiten die er plaatsvinden. Natuurlijk doen we van alles terug. Met uw Vriendenpas wordt u onverwijld welkom geheten! De Stichting Vrienden van de Hermitage Nederland steunt vele projecten in de Hermitages van Amsterdam en van St.-Petersburg.

Cultuurprofieldoelen Wat geeft kleur aan cultuur ?

Cultuurprofieldoelen Wat geeft kleur aan cultuur ?

Cultuurprofieldoelen Wat geeft kleur aan cultuur op school ?

Cultuurprofieldoelen Wat geeft kleur aan cultuur op school ?

Cultuurprofieldoelen opdracht 1 (stap 1): Wat zorgt bij u op school voor culturele kleuring & uitstraling? Welke 'extra's ? Wat is de toegevoegde waarde hiervan?

Cultuurprofieldoelen Cultuurprofieldoelen werken door in: - 'culturele kleuring & uitstraling' van de school, (binnen- & buitenschools) leiderschap docent als ambassadeur pedagogisch-didactisch klimaat logistieke inrichting van onderwijs leerplan, projecten en lessen

Cultuurprofieldoelen III. Cultuurprofieldoelen in de praktijk Voorbeelden: Leerlingen maken kennis met de veelzijdigheid van de culturele industrie Leerlingen leren in, met en door kunst vanuit multidisciplinaire insteek In alle vakken leren leerlingen leren vanuit de context kunst

Cultuurprofieldoelen Vervolg voorbeelden: Urban culture staat centraal in ons programma Leerlingen leren in de context van culturele diversiteit Religie en kunst vormt de basis voor ons programma

het curriculaire spinnenweb leerdoelen beoordeling leerinhouden tijd basisvisie leeractiviteiten plaats docentrollen leerlingroepering leerbronnen en -middelen (© SLO,Curriculair Spinnenweb/ van den Akker)

Cultuurprofieldoelen

Cultuurprofieldoelen opdracht 2: Onze CPD's Stap 1( net gedaan) Stap 2: Neem het kerndoelen- en eindtermenoverzicht als uitgangspunt en beschrijf wat je leerlingen extra wilt leren binnen het cultuurprofiel-deel. Formuleer dit in concrete doelen.

Cultuurprofieldoelen Stap 3: Maak een keuze: omcirkel minimaal 4 cultuurprofieldoelen (hou oa rekening met type school en visie). Stap 4: Neem de cultuurprofieldoelen als uitgangspunt en formuleer ontwerpcriteria voor de leerjaren of lessen.

Cultuurprofieldoelen IV. Deelnemers aan het woord * Voorbeelden van (mogelijke) cultuurprofieldoelen? * Verhouding ambities & haalbaarheid ? * Actie & implementatie * Kritische succesfactoren mbt communicatie over CPD

Cultuurprofieldoelen V. Afronding workshop Uitnodiging voor de toekomst: Wat kan je zelf op school doen met het thema 'cultuurprofieldoelen'? Hartelijk dank & Tot ziens!