Persoonlijkheidsstoornissen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Advertisements

Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Casus M orthopedagogisch bekeken
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Programma Introductie Casusbespreking Tips Afsluiting.
Loverboys.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
WORKSHOP SOLK (Somatisch Onvoldoende verklaarde Lichamelijke Klachten)
Hogescholen in Dialoog
Waarnemen.
Motivational Interviewing
Infotheater Omgaan met agressie.
Godsdienst.
MARIAN 39 JAAR.
Echt of nep?.
Godsdienst 1.
Hét expertisecentrum voor Oplossingsgericht Werken in het MW
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Inleiding parallelprocessen.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Zingevingsvragen in de palliatieve zorg
Aan de slag met de BETERapp
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
PATIËNTGERICHT COMMUNICEREN
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Workshop ondersteunen eigen regie van de patiënt: Jeroen Havers Angela de Rooij 4 december 2014.
Gentle Teaching.
Les 5 – Goed doen 2.0.
Helden… … en heldinnen Voor al deze vrouwelijke superhelden geldt dat ze in een behoorlijk stereotype jasje worden gegoten.
Symposium ‘Hulpvaardig en Geloofwaardig’ Workshop ‘Religieuze Interventies’ Indeling:  casusbespreking  reflectie op casusbespreking  theoriebespreking.
Communicatie en dementie
Helden… … en heldinnen Voor al deze vrouwelijke superhelden geldt dat ze in een behoorlijk stereotype jasje worden gegoten.
Gemaakt door: Jordy, Ryan, Samantha
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Superhelden, we kennen ze allemaal
Persoonlijkheidsstoornissen
Weerstand kan je opvatten als feedback
Psychosociale begeleiding bij kanker
Les 2:Vriendschap, relatie en seksualiteit
Liefde en relaties.
Het coachende functioneringsgesprek
Gespreksvaardigheden en interculturele communicatie
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Een bedrijf besluit om het bestuur te veranderen en kiest een nieuwe directeur-generaal. Hij is vastbeloten om veranderingen door te voeren die de onderneming.
gespreksvaardigheden
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Wat hebben we vanaf onze kinderjaren opgebouwd in het netwerk van ons denken? Liefde of afwijzing? Liefdesbanden of angstbanden?
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
7E-model Template. Opdracht: Bedenk minstens 3 originele manieren om je doelgroep te informeren, waardoor ze denken: “aha, goed om weten”, “interessant,
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Zorg Zwaarte Pakketten Voorlichting aan cliënten die bij het GORS wonen.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Stoornis/beperkingen Stoornissen Thema 10 les 5
Persoonlijkheidsstoornissen
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Stoornis/beperkingen Stoornissen Thema 10 les 6
Draagvlak vergroten bij collega’s
Het loopbaangesprek.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
BB - Theorie Donderdag 6-oktober.
Maatschappelijke zorg 2
Communicatie met mensen met ‘n persoonlijkheidsstoornis
Gesprekstechnieken Les 5.
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Persoonlijkheidsstoornissen
Transcript van de presentatie:

Persoonlijkheidsstoornissen Barend van Duin, juli 2014

Opzet Actie maakt reactie los…; overdracht en tegenoverdracht (Lotte) Enkele specifieke pers. stoornissen Paranoide p.s. Theatrale p.s. Narcistische p.s. Telefoondienst op de HAP: de ‘borderliner’ aan de lijn….. Cases/toets

Uit de praktijk? Opdracht: herkennen van iemand met een (uitgesproken) pers. stoornis Inventarisatie Wat waren de triggers?

Paranoide pers. stoornis Wat zie je, merk je in het contact met patiënten in de praktijk? https://www.youtube.com/watch?v=dBvsfansgnY

Paranoide ps. Beeld: Gedrag van anderen wordt als doelbewust vernederend en bedreigend ervaren. Eerlijkheid en betrouwbaarheid van anderen wordt in twijfel getrokken. Altijd gespannen, kunnen niet tegen kritiek, gaan in de tegenaanval. Zien zichzelf als objectief, rationeel en on-emotioneel. Interesse: automatisering, elektronica en programmeren.

Paranoide ps: aanpak Met warmte en ontspannenheid, niet met bezorgdheid tegemoet treden. Veel tijd geven, zonder veel toenadering te zoeken.

Theatrale pers.stoornis Wat zie je, wat merk je hiervan in je patiëntcontacten in de praktijk? https://www.youtube.com/watch?v=XDiMHz4nZwQ

Theatrale p.s. Beeld: Extreem emotioneel en aandacht zoekend. Zoeken voortdurend geruststelling, waardering en bevestiging. Op zoek naar nieuwe prikkels en opwinding. Egocentrisch, dominant eisend of dwingend afhankelijk. Gemakkelijk beïnvloedbaar, suggestibel , vertrouwen iemand onvoorwaardelijk of laten die ineens weer vallen. Klachten over slechte gezondheid: hoofdpijn of moeheid.

Theatrale ps.: Aanpak Doen appèl om gered te worden uit als dwingend en alarmerend beschreven situatie. Maken de ander machteloos omdat niet duidelijk is waar het precies om gaat. Niet happen! Empathisch doorvragen Geruststellende houding, cliënt angsten en zorgen laten uiten. Realiteit navragen.

Narcistische pers.stoornis Wat zie je, wat merk je in je gesprekken met patiënten, waardoor je hieraan denkt? https://www.youtube.com/watch?v=aUPwjE-IVqQ

Narcistische ps. Beeld: Centraal staan: overgevoeligheid voor beoordeling door anderen, een gebrek aan invoelend vermogen en een langdurig patroon van grandiositeit in fantasie of gedrag. Veel behoefte aan constante aandacht en bewondering. Gepreoccupeerd met uiterlijk, macht en geld als kwaliteiten van het Zelf die de eigenwaarde bepalen. Weinig hechting aan anderen en weinig afhankelijkheidsbehoefte. Onder belasting treedt depressie op.

Narcistische ps.: Aanpak Steun geven gericht op zelfgevoel. Niet confronteren. Niet ingaan op het "bijzonder" willen maken van de begeleidingsrelatie door de patiënt. Persoonlijke verandering en zicht op eigen functioneren is vaak niet haalbaar.

Telefoondienst op de HAP De doktersassistente wil een patiënt doorverbinden: ‘het is meneer Hendriks, hij zegt weer eens dat hij er een eind aan gaat maken, wil jij hem overnemen?’

Werkwijze De HAB verlaat de groep en gaat zo opbellen als ‘borderliner in crisis’ ( eigen casus HAP) Eén van de aios stelt zijn/haar mobiel ter beschikking en zet de luidspreekfunctie aan ‘de patiënt’ belt en aios praat max 5 minuten, bij vastlopen gesprek vraagt aios consultatie andere aios (break) en daarna door of andere aios zet gesprek voort; totaal max 20 min. Nabespreking in groep: wat hielp en wat was olie op het vuur? HAB geeft concrete tips ter afsluiting

Cases-toets Aan de hand van een aantal casusbeschrijvingen wordt gekeken welke kenmerken van welke (mogelijke) persoonlijkheidsstoornissen herkend worden Eerst aios individueel Dan uitwisseling plenair