Klinisch redeneren en evidence based practice

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

Nut en noodzaak van evaluatieonderzoek
Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
StartDOCUMENT Petje op petje af Muziek van holland spot of fimpje.
Jeanine Spierings & Luca Lopes de Leao Laguna HvA Onderwijsconferentie
Een kijkje in de keuken van het academisch stemtolken
Respectvolle bejegening
Onderzoekende houding van pabo-studenten bij het uitstroomprofiel Talentontwikkeling en excellentie bij Wetenschap en techniek Algemeen: Toevoegen enkele.
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Implementeren Wat komt er zo al bij kijken? Johan Cruijff
3e jaar Masterstage 2 manuele therapie
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Carrousel van good practices met nieuwe leermiddelen
Workshop ‘Competenties’
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Studietaak De studietaak staat centraal
Aan een buitengewoon persoon!
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Grenzen aan evidence-based werken in de lokale public health praktijk
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Een bericht speciaal voor jouw m’n
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Al doende leren training docenten
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Ervaringen Implementatie in Nederland
ANW - inductie & deductie
Welkom. Even voorstellen. Wie is Silvo Steenkamer?
Competentieprofielen
Schoolmodellen LOB Frans van Hoek, 20 juni 2014.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Werkveldconferentie 3 juni 2015 Wat is de rol van zorgverlener door de ogen van leerjaar 2?
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
V&VN Kinderverpleegkunde
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Train the Trainer Critical Appraisal of a Topic Dr Arno AW Roest Willem Alexander Kinderziekenhuis.
Wetenschappelijk literatuur Selina Vlieger Mini-les.
Verpleegkundig redeneren
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Reflecteren.
Verschillende rollen en stijlen
Stage Huisartsgeneeskunde Master 1 Kristin Hendrickx Chris Monteyne.
Ouderatelier de hardop-denk methode - 26 januari - Anneke Videler Docent economie.
Praktijkleren bacheloropleiding verpleegkunde HU 1 Bijeenkomst HBOV in ouderenzorg HU – UtrechtZorg Donderdag 18 juni 2015.
Evaluatie Cursus.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
PSYCHISCHE PROBLEMATIEK IN HET 3E JAAR Een ‘best practice’ zonder enig resultaat.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Rollen binnen het werkplekleren
Psychomotorische taxonomie
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Evidence Based Practice en klinisch redeneren Wat verwachten we van studenten en hoe kun je als werkbegeleider daarbij ondersteunen? Mieke.
De Wever Zorg Innovatie Centra
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Reflectieve medewerkers (leren) reflecteren
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Transcript van de presentatie:

Klinisch redeneren en evidence based practice Erica Witkamp, hoofddocent verpleegkunde / EBP 13-11-2014 // Werkveldconferentie

Over de workshop Vraag: Hoe kunnen we in de stages de studenten leren het klinisch redeneren te verbinden met Evidence Based Care? Inhoud Probleemverkenning ervaringen & theorie Plannen & uitvoeren Nabeschouwen Vraag Probleem-verkenning Plannen Uitvoeren Na-beschouwen Wat is het doel van deze workshop – na afloop hebben jullie concrete handvatten inzake het bevorderen van onderzoeksvaardigheden in de klinische praktijk Werkwijze – we duiken zo even in de problematiek - dan kort opfrissen van theorie: waarom doen we dit? wat is klinisch redeneren, wat is evidence based care? Hoe verhouden zich deze tot elkaar en wat moet een student daarmee? - oefenen aan de hand van verschillende situaties: bespreken hoe je dit zou kunnen toepassen - terugkoppeling, ruimte voor vragen en opmerkingen en evaluatie. Boodschap: procesmatig denken en werken is de basis voor verpleegkunde, onderwijs en onderzoek!

Situatieschets Ellen Je observeert haar bij het afnemen van een anamnese bij een patiënt. Aan de hand van de items in het dossier bespreekt ze sommige dingen wel en andere niet. Na afloop bespreek je dit met haar Ellen is 3e jaar student HBO-V; loopt inmiddels 6 weken stage bij jou op de afdeling. Je zien dat ze bezig is met afnemen van een anamnese bij een net opgenomen patiënt. Ze loopt de items van het formulier langs, stelt aan de hand daarvan gerichte vragen aan de patiënt en slaat ook items over. Na afloop bespreek je dit met haar. Wat wil je weten? Welke vragen stel je? Hoe reageer je op “dooddoeners” als : ‘zo doet iedereen dat hier’

Beroepsprofiel vpk 2020 De reflectieve frofessional Kennis (onder andere…) - Heeft kennis van de principes van EBP. - Heeft elementaire kennis van methoden van onderzoek. - Heeft kennis van actuele thema’s en ontwikkelingen in het eigen vakgebied. - Is op de hoogte van toepassingen op het gebied van kennisontwikkeling en –delen. - Kent de principes van reflectieve praktijkvoering.

Beroepsprofiel vpk 2020 De reflectieve frofessional Vaardigheden en attitude: (onder andere…) Ontwikkelt zich door zelfreflectie en zelfbeoordeling van eigen resultaten. - Kan het eigen functioneren waarderen en kritisch benaderen; kan het eigen functioneren en ervaringen bespreekbaar maken met collega’s, aankomende verpleegkundigen en patiënten. - Kan feedback van collega’s en leidinggevenden ontvangen en integreren in haar handelen

Klinisch redeneren Anamnese Vraag-verheldering/ probleem herkenning Planning van resultaten Planning van interventies Uitvoering Evaluatie

Evidence based practice: kritisch redeneren Vraagstelling Zoeken in literatuur Beoordelen Toepassen Evalueren Stap 1: vertaal praktijkprobleem in een beantwoordbare vraag Stap 2: zoek naar het beste bewijsmateriaal Stap 3: beoordeel het bewijs op kwaliteit en toepasbaarheid Stap 4: pas het gevonden bewijs toe in de praktijk Stap 5: evalueer, zoek naar punten voor verbetering

Combinatie anamnese Relevantie? Urgentie?

Combinatie probleem-herkenning Verband? Uiting?

EBP in proces van klinisch redeneren Anamnese Vraag-verheldering/ probleem herkenning Planning van resultaten Planning van interventies Uitvoering Evaluatie Vraagstelling Zoeken in literatuur Beoordelen Toepassen Evalueren

EBP in proces van klinisch redeneren Anamnese Vraag-verheldering/ probleem herkenning Planning van resultaten Planning van interventies Uitvoering Evaluatie Vraagstelling Zoeken in literatuur Beoordelen Toepassen Evalueren Vraagstelling Zoeken in literatuur Beoordelen Toepassen Evalueren

Kritisch & klinisch redeneren Doe je de juiste dingen, op de juiste manier Binnen het proces van klinisch redeneren Dat vraagt om: Vaardigheden: doelgericht lezen, onthouden, ideeën en argumenten uitwisselen, feiten kennen, combineren zodat ze betekenis krijgen en toepassen. Attitude: doelgerichtheid, nieuwsgierigheid, reflectie, je onzeker durven voelen & zelfvertrouwen Kennis: door wetenschappelijk onderzoek, door ervaring als / van verpleegkundigen, door ervaringen en voorkeuren van patiënten Bron: EBP moet je doen! Van evidence naar practice (2013) Kavanah

Hulpvragen Wat doe je, waarom, en hoe? Wat is de situatie? Wat is het probleem? Wat is het doel? Hoe ga je dat bereiken? Uitvoering? Wat heb je bereikt & geleerd? / evaluatie proces en resultaat?

Situatie 1: anamnese Je observeert Ellen bij het afnemen van een anamnese bij een patiënt. Aan de hand van de items in het dossier bespreekt ze sommige dingen wel en andere niet. Na afloop bespreek je dit met haar. Deed ze het juiste op de juiste manier? Welke afwegingen zijn van belang, vanuit het principe van evidence based care? Wat zijn jullie verdiepende vragen en aandachtspunten?

Situatie 2: Vraag verheldering/ Planning van resultaten Frederique stelt op basis van de anamnese vast dat dhr Jansen een verhoogd risico heeft op vertraagd ontslag na zijn heup operatie in verband met zijn thuissituatie. Je bespreekt met haar hoe ze tot dit besluit komt , wat de gewenste uitkomsten zijn en welke interventies dan noodzakelijk zijn Deed ze het juiste op de juiste manier? Welke afwegingen zijn van belang, vanuit het principe van evidence based care? Wat zijn jullie verdiepende vragen en aandachtspunten?

Situatie 3: uitvoering van interventies Kevin wast een patiënt op de rand van het bed. Hij gebruikt daarbij speciale washandjes en – doekjes. Na afloop bespreek je dit met hem. Deed hij het juiste op de juiste manier? Welke afwegingen zijn van belang, vanuit het principe van evidence based care? Wat zijn jullie verdiepende vragen en aandachtspunten?

Situatie 4: Nabeschouwing Dhr. Jansen is na zijn heupoperatie opgenomen in een verpleeghuis om daar verder te revalideren. Vooraf was vastgesteld dat hij na 6 weken met ontslag zou gaan. We zijn nu 5,5 week verder en Jordy gaat het ontslag voorbereiden. Hij wil de opname evalueren. Je bereidt dit met hem voor. Deed hij het juiste op de juiste manier? Welke afwegingen zijn van belang, vanuit het principe van evidence based care? Wat zijn jullie verdiepende vragen en aandachtspunten?

Aandachtspunten voor leren kritisch redeneren Beargumenteerd handelen: gefundeerd kunnen uitleggen Hoe gaat de student om met ontbrekende kennis? Hoe neemt de student beslissingen/ maakt hij keuzes? Hoe evalueert de student zelf zijn beslissingen en handelen? Van probleemsituaties leren we (allemaal) het meest! Daag de student uit zijn grenzen op te zoeken en te verschuiven

Nabeschouwing Vraag: Hoe kunnen we in de stages de studenten leren het klinisch redeneren te verbinden met Evidence Based Care? Is de vraag beantwoord? Heeft het aan de verwachtingen en wensen voldaan? Vraag Probleem-verkenning Plannen Uitvoeren Na-beschouwen Boodschap: procesmatig denken en werken is de basis voor verpleegkunde, onderwijs en onderzoek!

Zijn er nog vragen? f.e.witkamp@hr.nl