Herstelgericht werken na agressie in De Patio

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De coachende rol van de psycholoog in een palliatief support team (in een ziekenhuis ) Studiedag Federatie Palliatieve zorg Vlaanderen Sint-Niklaas,
Advertisements

Zelfverwonding als bron van ontwrichting
Trefdag Suggnomé Thema "binnenbrengen van daderperspectief bij het slachtoffer en binnenbrengen van het slachtofferperspectief bij de dader“ -21 november.
Zeer Intensieve Behandeling
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Dienst Time Out Projecten
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Taghon Geert 2011.
Herstelondersteunende zorg
Kwaliteit en/in Mentoring: een zoektocht Frans Meijers Conferentie ‘Mentoring, koersen op kwaliteit’ Amersfoort 18 november 2008.
Respectvolle bejegening
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Ouders en Kinderen Centraal
….een korte presentatie
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Zorgen voor getraumatiseerde kinderen
Workshop Knallende ruzie
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
Beja Pingnet Beja Pingnet
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
Leren leven met kanker: hoe doe je dat?
Woord van Leven Mei 2011.
Een lessenserie van drie lessen
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Presentatie Ruud van Dijk: “Het puberende brein” van Eveline Crone
Iedereen coach naar Jef Clement.
Welkom op onze thema-avond
Individueel werken met kinderen en jongeren in het jeugdwelzijnswerk? Werken vanuit de vrije tijd van jongeren : een voorrecht Kadir Vardar, coördinator.
Een haperend geheugen.
Psychotherapie en armoede
Een methode om nieuwe ideeën te genereren
Ik ben Ulrike Seynaeve en ik ben 18 jaar oud. Op 18 november 1991 werd ik geboren te Torhout, maar al men hele leven lang woon ik te Lichtervelde. En.
Het uitbouwen van een agressiebeleid Geert Taghon 2011.
PLAZZO – vormingsdag maandag 8 oktober 2007 ‘ Vrijwilligers vinden en houden in ZZgroepen: droom of realiteit/gemakkelijker gezegd dan gedaan?’ -----
Kansarmoede Lien Anseele 1BaOC.
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Betrokkenheid op de werkvloer
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Het syndroom van Asperger
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
vanuit een herstelgerichte visie!
Vanaf januari Blijf er niet mee zitten
OGW op de Firtel.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Windesheim zet kennis in werking Update Beeldcommunicatie in de GGZ Nieuwe verpleegkundige zorg. Opduikende interventies in telezorgpraktijken.
Geweldloos verzet en nieuwe autoriteit op school Studiedag Poziliv 29 april 2015.
De context in een therapeutische dagkliniek voor ouderen Het belang, De uitdagingen, De spanningsvelden, Onze evolutie Slide 2 Marijke Verheyden – Sandra.
gespreksvaardigheden
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Methodiek: Plancyclus
Welkom ik maak me sterk.
Luisteren naar ouders Week 4. Programma vandaag  Theoretische uiteenzetting  Plenair oefenen in de klas  Zelfstandig oefenen.
SAMENVATTING BASISTEKST Delphine Duchi 1 BaO B1. UITINGEN VAN AGRESSIE » Constructieve wijze » Destructieve wijze » Tegen zichzelf en/of anderen gericht.
De kracht van positief opvoeden
Het belang van voorlezen
Het concept ‘leren’ en de werking van de hersenen
Heel gewoon maar toch anders.
Optimalisering van de zorg voor thuisverblijvende cliënten met een psychische problematiek Referentiewerk en intervisie als ondersteuning en deskundigheidsbevordering.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Bo Leyten Rik Lanssens GOP 3A
Centrum Inclusieve Kinderopvang Zorgregio Aalst
Centrum Inclusieve Kinderopvang Zorgregio Aalst
Boekbespreking pedagogiek leerlijn 2
Vlaggensysteem Praten met kinderen en jongeren over seks en seksueel grensoverschrijdend gedrag.

blok 1 les 4: samen praten samen leren
Herstellend handelen – hergo introductie
Transcript van de presentatie:

Herstelgericht werken na agressie in De Patio De Patio – Kortrijk Dr. A. Degels Leila Nadji Geert Taghon

Herstelgericht werken na agressie De Patio Residentiële behandelafdeling Herstelgericht werken na agressie Outreach werking Crisis werking

Ontstaan Veel agressie naar personeel (95%) Gevoel dat we meer konden doen Nood aan zorg voor de relatie Gevaar burn-out

Centrale gedachte Herstel is noodzakelijk om terug te komen tot samenwerking Ook therapeutische oefening: ‘het kan ook anders’ Verder kijken dan de regelovertreding Zonder herstel blijft er iets negatiefs nazinderen in de relatie en dit kan op termijn de samenwerking verzuren

In ruzie leren we elkaar vertrouwen en de stevigheid van een reële relatie ondervinden: de relatie kan een kwade bui dragen en is dus betrouwbaar. “Agressieve” gevoelens in de relatie zijn ‘normaliteit’ In de ontwikkeling leren we dat agressie kan gedragen worden door de relatie die we hebben  onze jongeren

Wat doen we? Wij moeten de agressie helpen dragen en helpen reguleren Hoe doe je dit? => proces Door herstel leer je omgaan met agressie in de relatie Je leert dat dit een wezenlijk onderdeel is van een relatie

Door de destructieve, hatelijke gevoelens die onze jongeren soms hebben vraagt dit heel veel energie Energie van de jongere om te leren omgaan Energie van de hulpverlener om te leren dragen en helpen reguleren = zeer intensief!

Valkuil voor de hulpverlener “Is niet mijn probleem maar zijn probleem” = Agressie ‘wegduwen’ Overspoeld geraken = ‘innerlijke rust’ niet vinden ‘Ik moet perfect zijn als hulpverlener’ Bij herhaaldelijk herstel, dreigen ‘zin van herstel’ uit het oog te verliezen

Noodzaak om tot herstel te komen Ontwikkelingstheorie hebben rond agressie Deze theorie helpt om betekenis te geven Deze theorie helpt om zinvolheid van herstel te zien

Concrete werking Vooraleer te starten visie ontwikkelen: Supervisie Literatuur Teamgesprekken Bemiddelingsgedachte introduceren Coördinator opleiding bemiddelaar

Evolutie Eerst herstel was concreet iets maken Herstel eerst doen in latere fase langzaam opgeschoven naar praten Eerst relatie HV-jongere, later jongere-jongere, nog later ouder-HV Herstel kan ook gericht zijn naar de groep

Voor jongere: Herstelbox is standaard aanwezig + leren inleven Nu herstel steeds na: fysieke agressie dreigen met fysieke agressie zeer kwetsend taalgebruik (soms seksuele taal) Voor jongere: Herstelbox is standaard aanwezig + leren inleven Voor team: herstelgedachte is de eerste gedachte en/of ‘wat heb je nodig om tot herstel te komen?’ Herstelgesprek na zeer ernstige feiten Duidelijke visie hoe, wanneer, waarom

Casus Gekozen op basis van onze dagdagelijkse werking, nl. wanneer doen wij herstel of in welke situaties niet Casus: Situatieschets Vraagstelling videofragment