Branche analyse Boekhandels 2014

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KLANTTEVREDENHEIDSONDERZOEK PM BELASTINGADVISEURS
Advertisements

Tevredenheidonderzoek Maatjesproject
Hybriditeit De Souza e Silva: • Het vervagen van de grens tussen fysiek en digitale ruimten • Het intreden van virtuele communities in de fysieke ruimte.
•2005 versus 2000 •PC panel: database met huishoudens •600 vrouwen, 100 mannen, jaar •De Nederlandse digitale vrouw in kaart brengen •Uitsplitsingen.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Businesstoepassingen
Wat is interactieve marketing?
Branche-analyse Boekenbranche
Branche analyse drogisterijen Onderzoek online marketing activiteiten
De zin en onzin van social media SNF JAARDAG 7 NOVEMBER 2011.
Sportmarketing vs.Internet Resultaten onderzoek Resultaten onderzoek Sportmarketing vs. Internet PauwR Internetmarketing wie wat.
Aankoop van duurzame consumenten goederen: Hoe denkt de consument… Steven Van Belleghem Sr. Consultant InSites Consulting.
VVV nieuwe stijl Marco Esser directeur Den Haag Marketing.
Introductie tot het boekenvak : een bedrijfseconomische benadering
Delen van kennis Interactie Social Media TED Print 2.0 De trend 2.0 Print Het Concept Duurzame verandering.
Donderdag 10 juli 2014 Floor fashion opleiding en training van personeel Training n Service verlenen binnen ons bedrijf n Met dank aan: EP:Beerepoot.
Onderzoek Online Readiness Boekhandels
Van social media naar social CRM Social media audit Strategie Implementatie Plan.
LIEN VANDERVELDE CRM VS. SCRM. INHOUDSTABEL 1.Marketing 2.Feedback 3.Sales 4.Service & support.
Meer bewegen via internet 28 juni 2011 – OU Open Kennisavond Denise Peels Stijn Friederichs.
WAT IS PRECIES HET DOEL? ALS JE NIET WEET HOE JE ERGENS GAAT KOMEN?
Een dialoog met klanten opbouwen
WELKOM Matthijs van Hest Student Hogeschool van Amsterdam (HvA) Technische Informatica (TI) jaar
 Introductie  Hoofdstuk 1 t/m 4 en 7 & 8  The Filter Bubble en online marketing  The Filter Bubble en de toekomst  The Filter Bubble en organisaties.
Overgewicht in deelgemeente Feijenoord Gea Schouten Afdeling Monitoring en onderzoek 8 februari 2011.
Minor Digital Marketing Niels Knoop & Marijn van Reeuwijk
Stedennetwerk DuurzaamDoor Terugblik en vooruitzicht oktober, Jan Eelco Jansma.
Marketing Hoofdstuk 9 product.
B1 – CROSS CHANNEL: OFFLINE NAAR ONLINE Blog presentatie gemaakt door: Guus Vonk E-Marketing & Social Media Sayna de Voogd.
IMAGO ZORG CONSUMENTEN 2013
Vollebergh Kappers “The New Local Influencer” Eerste kick-off meeting Vollebergh Kappers online strategie 9 oktober 2013.
Branche Analyse Drogisterij & Parfumerie
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Vergelijking Wijkraadpleging Leidsche Rijn en Vleuten-De Meern 2014 voor Wijkraad Leidsche Rijn en Vleuten-de Meern.
Goede voorbereiding is het halve werk
WELCOME… PLEASURE SEEKERS Motivatie Commercial s.
Social media presentatie
Cijfers & Trends Ondernemen In de Kappersbranche 1 april 2015.
OPDRACHT B. ING BANKIEREN APP Omschrijving: Altijd en overal uw particuliere en uw zakelijke bankzaken regelen via uw mobiel of tablet. Download deze.
Kan een offline winkel als aanvulling op uw e-shop een meerwaarde bieden? Kenny Van Paesschen Zaakvoerder.
Minor Internet Marketing
Robin Uters Digitale trends & Social Media. Muziek Robin Uters.
PROMO VIA SOCIAL MEDIA Versie SOCIALE MEDIA De grote spelers anno 2015 Facebook, Twitter, Youtube, Instagram, Whatsapp, Pinterest, …
E-commerce. Een inleiding in online handelen “ Marrena van Reijssen”
Introductie tot het boekenvak : De boekhandel, een bedrijfseconomische benadering.
TSM Adviseurs In opdracht van GreenWorks
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Clerkx Britt Knops Montilla Peeters Dimitri 1BM8Quintens Sofie.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Vernieuwing in het VMBO
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Verkoop en advies Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 3 Omgaan met geld in een bedrijf.
Operationeel plan DIMAGINI
Klanttevredenheidsonderzoek
Welkom bij de presentatie van “Oud is in”
2017 – Digital Pixel Marketing
Marktanalyse voor fysiotherapeuten. Marktanalyse voor fysiotherapeuten.
Netweten Cyberpesten.
Les: Online Marketing Keuzevak Marketing.
Leefbaarheid in Hellendoorn
Onderzoek ‘peuterwerk in achterstandswijken’
Uw bedrijf en de groei.
Financieel 1.
Hoofdstuk 8 De juiste marketingmix
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Branche analyse Boekhandels 2014 Freek Pompert Jill Schuitemaker Tom de Ridder Joris Perez Stijn Meijer

Inleiding Hoofdvraag: Topics Conclusie & Aanbeveling In hoeverre hebben online activiteiten invloed op het voortbestaan van de boekhandels in Nederland? Topics Algemeen Online Marketing Uitbesteden Conclusie & Aanbeveling

Algemene cijfers

Omzetontwikkeling 2013 De kleine spelers realiseren een hogere omzetstijging. (2014, in %, N=121)

Omzetverwachting 2014 De kleine spelers zijn het meest negatief over de omzetverwachting. (2014, in %, N=121)

Mate waarin boekhandels concurrentie ervaren naar omvang bedrijf Bijna de helft van alle boekhandels ervaart (erg) veel concurrentie. (2014, in %, N=121)

Concurrentiestrategie boekhandels naar omvang bedrijf Beste service staat hoog in het vaandel bij alle boekhandels. (2014, in %, N=121)

Online marketing

Relevante trends Opkomst e-boeken en bijbehorende applicaties Verdubbeling t.o.v. 2012 naar 2013 Meer distributiekanalen Inspelen op belevingseconomie Toename oriëntatie en verkoop via internet

Website Door het gebruik van een website wordt er een omzetstijging verwacht van 20%. (2014, in %, N=121)

Bij 70% van de boekhandels wordt er al gebruik gemaakt van een website van derden. (2014, in %, N=121)

Social media Door het gebruik van sociale media is er een positievere omzetontwikkeling(2014, in %, N=121)

Tijdsgebrek is de grootste reden voor het niet gebruiken van social media. (2014, in %, N=121)

Tevredenheid social media Boekhandels zijn over het algemeen tevreden over het functioneren van social media. (2014, in %, N=121)

Webshop 62% van de boekhandels speelt in op de online vraag naar boeken. (2014, in %, N=121)

Tevredenheid webshop Er heerst een grote tevredenheid over eigen webshop. (2014, in %, N=121)

Mobiele website & applicatie Boekenhandels spelen niet in op de trend van het gebruik van smartphones en tablets. (2014, in %, N=121)

Uitbesteding Technisch onderhoud en bezorging van online bestellingen wordt het meest uitbesteed. (2014, in %, N=121)

Kenmerken Enquête

Conclusie Door online activiteiten wordt er een omzetstijging verwacht Klantenservice staat hoog in het vaandel bij boekhandels Bij 70% van de boekhandels wordt er al gebruik gemaakt van een website van derden Tijdsgebrek is de grootste reden voor het niet gebruiken van social media Boekhandels spelen niet in op de trend van het gebruik van smartphones & tablet 38% van de boekhandels speelt niet in op de vraag naar online boeken

Aanbeveling Online actief Samenhang creëren tussen online en offline Responsive website ontwikkelen Extra personeel ter invulling social media Fysieke winkel laten inspelen op trend belevingseconomie Online klantenservice aanbieden