Branche analyse Boekhandels 2014 Freek Pompert Jill Schuitemaker Tom de Ridder Joris Perez Stijn Meijer
Inleiding Hoofdvraag: Topics Conclusie & Aanbeveling In hoeverre hebben online activiteiten invloed op het voortbestaan van de boekhandels in Nederland? Topics Algemeen Online Marketing Uitbesteden Conclusie & Aanbeveling
Algemene cijfers
Omzetontwikkeling 2013 De kleine spelers realiseren een hogere omzetstijging. (2014, in %, N=121)
Omzetverwachting 2014 De kleine spelers zijn het meest negatief over de omzetverwachting. (2014, in %, N=121)
Mate waarin boekhandels concurrentie ervaren naar omvang bedrijf Bijna de helft van alle boekhandels ervaart (erg) veel concurrentie. (2014, in %, N=121)
Concurrentiestrategie boekhandels naar omvang bedrijf Beste service staat hoog in het vaandel bij alle boekhandels. (2014, in %, N=121)
Online marketing
Relevante trends Opkomst e-boeken en bijbehorende applicaties Verdubbeling t.o.v. 2012 naar 2013 Meer distributiekanalen Inspelen op belevingseconomie Toename oriëntatie en verkoop via internet
Website Door het gebruik van een website wordt er een omzetstijging verwacht van 20%. (2014, in %, N=121)
Bij 70% van de boekhandels wordt er al gebruik gemaakt van een website van derden. (2014, in %, N=121)
Social media Door het gebruik van sociale media is er een positievere omzetontwikkeling(2014, in %, N=121)
Tijdsgebrek is de grootste reden voor het niet gebruiken van social media. (2014, in %, N=121)
Tevredenheid social media Boekhandels zijn over het algemeen tevreden over het functioneren van social media. (2014, in %, N=121)
Webshop 62% van de boekhandels speelt in op de online vraag naar boeken. (2014, in %, N=121)
Tevredenheid webshop Er heerst een grote tevredenheid over eigen webshop. (2014, in %, N=121)
Mobiele website & applicatie Boekenhandels spelen niet in op de trend van het gebruik van smartphones en tablets. (2014, in %, N=121)
Uitbesteding Technisch onderhoud en bezorging van online bestellingen wordt het meest uitbesteed. (2014, in %, N=121)
Kenmerken Enquête
Conclusie Door online activiteiten wordt er een omzetstijging verwacht Klantenservice staat hoog in het vaandel bij boekhandels Bij 70% van de boekhandels wordt er al gebruik gemaakt van een website van derden Tijdsgebrek is de grootste reden voor het niet gebruiken van social media Boekhandels spelen niet in op de trend van het gebruik van smartphones & tablet 38% van de boekhandels speelt niet in op de vraag naar online boeken
Aanbeveling Online actief Samenhang creëren tussen online en offline Responsive website ontwikkelen Extra personeel ter invulling social media Fysieke winkel laten inspelen op trend belevingseconomie Online klantenservice aanbieden