Werken met BRICKS 11maart 2011 Onno Rook

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lectoraat Lesgeven in de Multiculturele School
Advertisements

Business Source Premier Zoeken op onderwerp Universiteitsbibliotheek verder = klikken.
Doe meer met … Language Learning Histories Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt.
Special Interest Group SIG EduStandaard ES Werkgroep Metadata WG MD maart 2013 Mogelijk gemaakt door:
donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt
Arjen Scholten, BSA Kees Broekhof, Sardes
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Mind mapping en Concept mapping
University of Cambridge & Titus Brandsmalyceum Oss PRESENT
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
22 en 24 mei 2013 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal Instituut
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
VORM- en BETEKENISGEVING
Geletterdheid….. Wat is dat?
Pincode Naam spreker 4/4/17.
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Een lessenserie van drie lessen
Workshop begripsvorming
Het CE wiskunde C Ruud Stolwijk Toetsdeskundige wiskunde bij Cito
Taal in Context Taal in Context Kick Off 13.30u – 15.10u 1. TiC in zo’n 50 woorden 2. Waarom TiC ? 3. Verwachtingen 4. Eindopdracht 5. Afronding.
1 Het probleem RO Milieu Landbouw SocZekerheid Etc. LerenWerkenWonenPensioenEtc. Overheids- organisatie Burger ??? Regelgeving per domein Vraag op levensmoment.
Onthaalbeleid stad Dendermonde
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Vraagt onderwijsvernieuwing om gedragsverandering? 11 januari 2014 Marcel Kamp en Herman Schalk.
Inhoud - Waarom afstemming en wanneer kansrijk - Ontstaan en opbouw van de Handreiking - Gebruik van de Handreiking, ook voor wiD - Discussie Samenhang.
10 manieren van kijken, denken en werken voor productief leren Fred Janssen ICLON, Universiteit Leiden / Thieme Meulenhoff.
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Al doende leren training docenten
Rekenmethodes.
Kennis - Intelligentie
Landelijke TTO-dag 2 maart 2010 Yvonne Morsink
Clusteroverleg groen ’11
Effectief leesonderwijs
AMARANTIS EXAMEN Medewerker Marketing Communicatie.
Informatie- avond groep 6
OBC Bemmel ambitie aandacht aanbod.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Competentiegericht leren vmbo
Leef je geloof! Jacobus 2: Jacobus 2 : 26
‘The world is your oyster’ Shakespeare
13/02/2014 Onderzoek Happy Aging 1 : De context. Wie zijn die ouderen (verschillende profielen: leeftijd, opleiding, voormalig beroep, locatie, interessen,
ERIC Zoeken op onderwerp Universiteitsbibliotheek.
Audiovisuele middelen (en andere media) in BRICKS Biology
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Werken met BRICKS Biology Deborah Wüst Onno Rook
AI Kaleidoscoop Werkcollege 1: AI Overzicht Radu Serban
Project Proceshuis Road show
Activeren van voorkennis
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN! DVMHTB organiseert CLIL Content and Language Integrated Learning Schooljaar
Beschouwing – De Laatste Tips
Tto: de laatste ontwikkelingen
Workshop evalueren Dcp
Toepassing van ICT Martijn De Vlaemynck.
Hoe in de CLIL-klaspraktijk omgaan met woordenschat (vakterminologie) en functionele taalhandelingen? Jurgen Stevens -Leerkracht Sint-Aloysiuscollege Ninove.
Getalbegrip versterken, rekenen tot 100
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Hoe maakt u de juiste keuze?. Drie populaire begrippen die bij elke demonstratie genoemd worden…
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
CLIL-didactiek voor Duits
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN!.
Oefening met atlas en kaarten
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
KEUZE OPDRACHT Kies een van de afbeeldingen uit en teken ze volgens de opdrachten op het werkblad die je van de docent hebt gekregen.
Beeldende Vorming In klas 3 en 4.
Welkom op de voorlichtingsavond voor TTO en Gymnasium
[Voer de titel van de overtuigende toespraak hier in]
Nederlands 1.1h. Je kunt informatie opzoeken
Transcript van de presentatie:

Werken met BRICKS 11maart 2011 Onno Rook (orook@ovd.nl)

CLIL in BRICKS Geïntegreerde aandacht voor de Engelse taal, gericht op Nederlandstalige leerlingen, volgens de CLIL richtlijnen Werkboek met talrijke talige opdrachten

CLIL in het textbook Aandacht voor de Engelse taal (voorbeelden uit BRICKS Biology thavo/vwo, volume 1)

Content Language Integrated Learning (CLIL) “Good CLIL teaching interweaves content and language”

Content Language Integrated Learning (CLIL) Uitgebreide woordenschat alleen is niet voldoende Juist gebruik van de woordenschat in uitdrukkingen en in de context

CLIL Werkboek Opdrachten Gebruik maken van de nieuwe woordenschat op drie niveau’s: Visueel Concept-gelinkt Zinsbouw

Grote variatie in CLIL opdrachten Concept maps en word maps (Biology en Social Studies) Contextuele zinnen maken (Biology) Oefeningen verwijzen naar een specifieke context (Biology en Social Studies) “Cloze” invul-oefeningen (Biology) Duidelijke en eenvoudig te begrijpen afbeeldingen (Biology) Opdrachten ondersteund door een Source (Biology en Social Studies)

CLIL Werkboek Opdrachten Concept maps en word maps Om verbindingen te maken en het geleerde te integreren. Geven een visuele weergave van de belangrijke biologische begrippen in samenhang tot elkaar.

CLIL Werkboek Opdrachten Example 1 (Biology, Chapter 5, Volume 1):

CLIL Werkboek Opdrachten Example 2 (Biology, Chapter 3, Volume 2):

CLIL Werkboek Opdrachten Example 3 (Social Studies, Chapter 2):

CLIL Werkboek Opdrachten Contextuele zinnen maken Om te oefenen wanneer en hoe je de juiste terminologie gebruikt.

CLIL Werkboek Opdrachten Example 4 (Biology, Chapter 1, Volume 1):

CLIL Werkboek Opdrachten Verwijzen naar een specifieke context Tegelijkertijd is er ruimte voor het oefenen met taalgebruik en zinsconstructie

Example 5 (Biology, Chapter 4, Volume 2): CLIL Werkboek Opdrachten Example 5 (Biology, Chapter 4, Volume 2):

CLIL Werkboek Opdrachten Example 6 (Social Studies, Chapter 2,):

CLIL Werkboek Opdrachten Example 7 (Social Studies, Chapter 3,):

CLIL Werkboek Opdrachten “Cloze” invul-oefeningen Trainen het toepassen van de nieuwe woordenschat in zinnen Versterken het begrip van nieuwe woorden binnen de grotere context

Example 8 (Biology, Chapter 3, Volume 1): CLIL Werkboek Opdrachten Example 8 (Biology, Chapter 3, Volume 1):

Example 9 (Biology, Chapter 5, Volume 2): CLIL Werkboek Opdrachten Example 9 (Biology, Chapter 5, Volume 2):

CLIL Werkboek Opdrachten Duidelijke en eenvoudig te begrijpen afbeeldingen Om belangrijke begrippen sneller en beter te begrijpen en te leren

Example 10 (Biology, Chapter 1, Volume 1): CLIL Werkboek Opdrachten Example 10 (Biology, Chapter 1, Volume 1):

CLIL Werkboek Opdrachten Example 10 (Biology, Chapter 3, Volume 2):

CLIL Werkboek Opdrachten Opdrachten ondersteund door een Source Versterkt het taalbegrip en plaatst kennis in een context.

CLIL Werkboek Opdrachten Example 11 (Social Studies, Chapter 3):

CLIL Werkboek Opdrachten Example 12 (Biology, Chapter 6, Volume 2):

CLIL Zelf doen Deel 1 (15 min): Kies in tweetallen één van de CLIL-opdrachten uit de voorbeelden. Voer de opdracht uit. Bepaal van deze opdracht hoe taal en inhoud integreert. Doe eventueel een tweede opdracht. Deel 2 (30 min): Kies een onderwerp uit één van de sample copies. Neem de tijd om je te verdiepen in het onderwerp. Maak nu in tweetallen een CLIL-opdracht. Deel 3 (15 min): Presentatie van een aantal CLIL-opdrachten die zelf ontworpen zijn.