Werken met BRICKS 11maart 2011 Onno Rook (orook@ovd.nl)
CLIL in BRICKS Geïntegreerde aandacht voor de Engelse taal, gericht op Nederlandstalige leerlingen, volgens de CLIL richtlijnen Werkboek met talrijke talige opdrachten
CLIL in het textbook Aandacht voor de Engelse taal (voorbeelden uit BRICKS Biology thavo/vwo, volume 1)
Content Language Integrated Learning (CLIL) “Good CLIL teaching interweaves content and language”
Content Language Integrated Learning (CLIL) Uitgebreide woordenschat alleen is niet voldoende Juist gebruik van de woordenschat in uitdrukkingen en in de context
CLIL Werkboek Opdrachten Gebruik maken van de nieuwe woordenschat op drie niveau’s: Visueel Concept-gelinkt Zinsbouw
Grote variatie in CLIL opdrachten Concept maps en word maps (Biology en Social Studies) Contextuele zinnen maken (Biology) Oefeningen verwijzen naar een specifieke context (Biology en Social Studies) “Cloze” invul-oefeningen (Biology) Duidelijke en eenvoudig te begrijpen afbeeldingen (Biology) Opdrachten ondersteund door een Source (Biology en Social Studies)
CLIL Werkboek Opdrachten Concept maps en word maps Om verbindingen te maken en het geleerde te integreren. Geven een visuele weergave van de belangrijke biologische begrippen in samenhang tot elkaar.
CLIL Werkboek Opdrachten Example 1 (Biology, Chapter 5, Volume 1):
CLIL Werkboek Opdrachten Example 2 (Biology, Chapter 3, Volume 2):
CLIL Werkboek Opdrachten Example 3 (Social Studies, Chapter 2):
CLIL Werkboek Opdrachten Contextuele zinnen maken Om te oefenen wanneer en hoe je de juiste terminologie gebruikt.
CLIL Werkboek Opdrachten Example 4 (Biology, Chapter 1, Volume 1):
CLIL Werkboek Opdrachten Verwijzen naar een specifieke context Tegelijkertijd is er ruimte voor het oefenen met taalgebruik en zinsconstructie
Example 5 (Biology, Chapter 4, Volume 2): CLIL Werkboek Opdrachten Example 5 (Biology, Chapter 4, Volume 2):
CLIL Werkboek Opdrachten Example 6 (Social Studies, Chapter 2,):
CLIL Werkboek Opdrachten Example 7 (Social Studies, Chapter 3,):
CLIL Werkboek Opdrachten “Cloze” invul-oefeningen Trainen het toepassen van de nieuwe woordenschat in zinnen Versterken het begrip van nieuwe woorden binnen de grotere context
Example 8 (Biology, Chapter 3, Volume 1): CLIL Werkboek Opdrachten Example 8 (Biology, Chapter 3, Volume 1):
Example 9 (Biology, Chapter 5, Volume 2): CLIL Werkboek Opdrachten Example 9 (Biology, Chapter 5, Volume 2):
CLIL Werkboek Opdrachten Duidelijke en eenvoudig te begrijpen afbeeldingen Om belangrijke begrippen sneller en beter te begrijpen en te leren
Example 10 (Biology, Chapter 1, Volume 1): CLIL Werkboek Opdrachten Example 10 (Biology, Chapter 1, Volume 1):
CLIL Werkboek Opdrachten Example 10 (Biology, Chapter 3, Volume 2):
CLIL Werkboek Opdrachten Opdrachten ondersteund door een Source Versterkt het taalbegrip en plaatst kennis in een context.
CLIL Werkboek Opdrachten Example 11 (Social Studies, Chapter 3):
CLIL Werkboek Opdrachten Example 12 (Biology, Chapter 6, Volume 2):
CLIL Zelf doen Deel 1 (15 min): Kies in tweetallen één van de CLIL-opdrachten uit de voorbeelden. Voer de opdracht uit. Bepaal van deze opdracht hoe taal en inhoud integreert. Doe eventueel een tweede opdracht. Deel 2 (30 min): Kies een onderwerp uit één van de sample copies. Neem de tijd om je te verdiepen in het onderwerp. Maak nu in tweetallen een CLIL-opdracht. Deel 3 (15 min): Presentatie van een aantal CLIL-opdrachten die zelf ontworpen zijn.