Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Datagestuurd werken op de Ambelt Oosterenk
Advertisements

Het LWOO op de HJZ Doelstelling Inrichting onderwijs
LOB-middag Haaglanden
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Sander Claassen Nationale Wiskunde Dagen 2012
Hogere denkvaardigheden
Kandinsky College Malderburchtstraat
Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)
Copy + Gisteren deed ik vervelende ontdekking. Al jaren heb ik een goed idee om een onderneming op te zetten. 2 jaar geleden had ik geen opdracht en begon.
Ouderavond 4VMBO-t 3 oktober 2013
Welkom.
Sander Claassen Nationale Wiskunde Dagen 2012
Welkom. Teamleider HAVO / VWO Even voorstellen: De heer C. Bentlage.
Kinderen en hun sociale talenten
Met groep 8 op weg naar de brugklas
Welkom op het Vestiging Fabritius VMBO-voorlichting (jan. 01)
Ouderavond havo 4.
10 november 2014 klas go1b Welkom! Welkom in lokaal GN02.
Welkom bij onze PBS reis
Informatieavond Ouders leerlingen groep 8
EEN BREED INZETBAAR INSTRUMENT OOK BIJ AVO
Klas B1…. PROGRAMMA Organisatie H/A 1 Praktische zaken Lesuitval Mentor & Ouders HIP uren Ouderavonden.
Zorgplicht in passend onderwijs
PROFIELKEUZE & LOB IN KLAS 3A
Het LWOO op de HJZ De kinderen Doelstelling Inrichting onderwijs
Return to Sender.
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
De dag van het solliciteren - introductie
Welkom HAVO AFDELING Ouderavond klas 3 Maandag 6 oktober 2014.
Ouderavond 4VMBO-t 8 oktober Vervolgkeuze na VMBO-t MBO > HBO HAVO> HBO.
R&D 17:10 – 18:00 GEZAMENLIJKE OPSTART 18:00 – 18:30 ETEN 18:30 – 19:20 SPLITSEN 1 E EN 2 E JAARS 19:20 GEZAMENLIJKE AFSLUITING Trainingsbijeenkomst.
INDELING OUDERAVOND  Welkom - sectordirecteur  Organisatie Bovenbouw – teamleider  De rol van het decanaat – teamleider  Gelegenheid tot het stellen.
Onze doelen en visie in beeld
Alfrink College Pilot Zomerschool.
Welkom BAHÛRIM.
Naar het voortgezet onderwijs
Ouderavond Havo 4 14 september 2015 Welkom in de bovenbouw HAVO.
Ouderavond klas 1, 26 aug 2015.
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Welkom op de ouderavond V23 22 september Doel van de avond Kennis maken met de mentor Informatie over school en eerste weken in de klas Uitwisselen.
TEAM HAVO LEERLING Onderwijs Organisatie Personeel.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Welkom HAVO AFDELING Ouderavond klas 3 Maandag 21 september 2015 Locatie Parelhoenstraat.
Welkom! Ouderavond TK2+ project Donderdag 26 november 2015.
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Onderzoek Leergang 2 of 3 Module schoolleidersopleiding.
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
Ik wens u veel personeel Personeel in de Praktijk Tips en Tools Melanie Andriessen, Auto Voskuilen Marleen van Reeden, BOVAG.
Informatieavond 2 e klas 20 augustus Hartelijk welkom Mentorklas 2A1.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
ONL Congres Dyslexie 17 juni 2011 Workshop 3 "Hoe werkt het bij jou?" Drs. Evelyne van Veen.
Good Practices VO Gouden weken en schoolstewards
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
inductie* Module pedagogische tact
Kandinsky College PBS Datamanagement.
WELKOM OP DE OUDERAVOND
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Welkom Afdeling havo Ouderavond klas 3 Maandag 19 september 2016.
Informatiebijeenkomst
Les 2: gegevens samenvatten
een vertrouwd gezicht binnen het vo én mbo!
Ouderavond 3 havo 18 september 2018
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
NIEUW ONDERWIJS POORT COLLEGE
Voorlichtingsbijeenkomst LOB 3h/v
Informatieavond voor de ouders van de leerlingen van H3C
Kennismakingsavond Compaen VMBO.
Welkom! Even voorstellen Contact Algemene informatie Magister TL 3
Transcript van de presentatie:

Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling Wiens verantwoordelijkheid? Maria Urselmann en Wil Boezen

Doel workshop Inzicht geven in een toepassing van PBS- interventie in de bovenbouw Het bieden van een tool die kan helpen bij de motivatie van de leerling in het VO. Aanzetten tot kritisch denken t.a.v. gebruik inzetcijfer.

Gedragsverwachtingen Deelnemers workshop Een kritische blik op het onderwerp Actief participeren aan de workshop

Ontwikkeling van PBS tot nu op het Kandinsky College Na 4 jaar is PBS goed verankerd in de onderbouw Groen is goed geïmplementeerd Van groen naar geel Start PBS captains dit schooljaar Onze focus op de bovenbouw

Opzet van deze workshop Deelnemers maken kennis met de pilot inzetcijfer H 4 van vorig schooljaar Vragen voor de deelnemers Enkele gegevens uit de evaluatie van de pilot Interactief aan de slag Hoe gaat Kandinsky verder met de pilot Stellingen

Leerrendement en gedrag

Aanleiding voor de pilot Frustratie

Stappen die gezet worden kernteam > gesprek communicatie (team en groepje leerlingen) start na de voorjaarsvakantie 2014 inzetcijfer met range 1 t/m 3 studiehouding inzichtelijk maken/aanleren gebruik van Magister zichtbaar voor leerling, ouders, mentor, vakdocent, zorgteam, afdelingsleider inzetcijfer gebruiken in mentorgesprek.

Wat levert het op? transparantie in inzet variabel inzetcijfer inzicht in leerling en klas complimenten en ondersteuning

Van uitvoering naar evaluatie Welke vragen stel je aan wie?

Data uit evaluatie van leerlingen 36 van 46 respondenten vullen in dat hun gedrag niet veranderde. “Ik heb niets veranderd, ik let meestal aardig goed op in de les en ben niet meer of minder goed gaan opletten.”

Data uit evaluatie van leerlingen

Data uit evaluatie van mentoren Een mentor geeft aan dat hij bewuster kijkt naar gedrag van leerlingen. Een ander zegt dat gemotiveerde leerlingen het nog beter willen doen en dat ongemotiveerde leerlingen het vaak niets uitmaakt.

Data uit evaluatie van mentoren

Data uit interviews met mentoren vakdocenten: duidelijke criteria hanteren mentor: naast schriftelijke ook mondelinge uitleg mentor: gebruik inzetcijfer is waardevol mentor: inzetcijfer mag geen pressiemiddel zijn mentor: risico op accent leerling met cijfer 1 of 3 mentor: inzetcijfer is een mooie tool om in gesprek te gaan (ook als het goed gaat)

Aan de slag Oefening in 4 groepen: Bedenken van criteria Data uit interviews met mentoren Aan de slag Oefening in 4 groepen: Bedenken van criteria Verversen van inzetcijfer Het proces: waar houd je allemaal rekening mee Waar gebruik je het inzetcijfer voor?

Veranderingen naar aanleiding van evaluatie tussentijdse mondelinge evaluatie met mentoren inzet van PBS-captains onder supervisie van coördinator traject over meerdere periodes elke docent geeft zijn criteria voor inzetcijfer informatie naast digitaal vooral ook in dialoog

Tijdpad Tussentijdse evaluatie eind eerste semester Start 25 november Tussentijdse evaluatie eind eerste semester begin januari peiling bij PBS-captains Traject loopt t/m juni Inzetcijfer op agenda bij ouderavond in mei Inzetcijfer wordt gebruikt bij leerlingenbespreking eind juni Evaluatie wanneer en hoe?

Stellingen Wat vinden wij van: Het inzetcijfer mag door de vakdocent als pressiemiddel gebruikt worden.

Stellingen Wat vinden wij van: Als de docent niet achter het gebruik van inzetcijfer staat, hoeft hij niet mee te doen.

Stellingen Wat vinden wij van: Het inzetcijfer dat de vakdocent geeft, mag in zijn gesprekscyclus gebruikt worden.

Motivatie