Werken met de Monitor de Bibliotheek op school Jouw naam (september 2014)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Advertisements

Wereldkaart met oudercontacten wereldwijd
‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid.
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
WSNS Passend Onderwijs Stappenplan
Lesgeven en begeleiden
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
om deze presentatie uit te voeren
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
Vervolgbijeenkomst 3 Feedback geven
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
Ken je kracht…Deel je kracht…
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Presentatie resultaten monitor INFORMATIEVAARDIGHEDEN landelijk versus lokaal maart 2014.
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2015.
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
LOOPBAANSCAN MEDEWERKERS SECTOR WATERSCHAPPEN. JOUW LOOPBAAN De nieuwe cao sector waterschappen biedt kansen om jezelf verder te ontwikkelen in je loopbaan!
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
PRAKTIJKERVARING EN REFLECTIE HAFIDA EL GHARBAOUI KAMER L
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 4 – les 1 Rotterdam, April 2015.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Wjk.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Methodiek: Plancyclus
Opdrachten en eindopdracht
Waarom? Als je straks klaar bent met studeren ga je werken. Of je nou voor jezelf begint of in loondienst gaat, het is belangrijk om iets te doen.
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Bijeenkomst September 2015
DAPPR Samenspel 1. DAPPR Samenspel: doelen & resultaten > Doelen  Vergroten inzicht in eigen rol  Vergroten inzicht in elkaars rol en handelingsmogelijkheden.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school Jouw naam.
Lezen, taalontwikkeling en zwakke lezers en dBos Kenniscirkel dBos 4 juni 2013 Nicolien de Pater.
Informatie over deze presentatie (verwijderen voor gebruik) Bijgaande presentatie is ontwikkeld om groepen die met het programma Groepsontwikkeling willen.
De monitor Wat, hoe en waarom? 4 juni Situatieschets  Schooljaar gestart met vier pilotscholen  Plan van aanpak per school  Collectiescan.
Stichting Lezen: naar een sterke leescultuur Inspiratiedag Kunst van Lezen 13 september 2011.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Presentatie landelijke resultaten monitor Samengesteld door:
Meten = weten wat levert het op? gaan kinderen echt beter lezen?
Bibliotheek op school in de praktijk Inspiratiedag 5 mei 2015.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Resultaten van de Monitor de Bibliotheek op school 2015 School X.
Monitor dBos terugblik op praktische ervaringen meting vooruitblik en planning meting Kunst van Lezen Nicolien de Pater.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Monitor BoekStart meting 2016 Nicolien de Pater Landelijk contactpersoon Monitor BoekStart.
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Startbijeenkomst Monitor BoekStart in de kinderopvang meting 2017
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
maatwerkrapportage Nicolien de Pater
Mijn visie op onderwijs
Coachtraining DOEN?! DAG 2
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Lotgenoten Bijeenkomst 7.
Transcript van de presentatie:

Werken met de Monitor de Bibliotheek op school Jouw naam (september 2014)

Wat wil jij leren vandaag? Vul het schema op de handout in. Schrijf in het vak je ‘belangrijkste leervraag’ en overige leervragen voor jezelf.

Programma Achtergrond van de monitor Rollen en taken De monitor aan de man brengen De monitor in actie Rapport opstellen Presenteren aan het team Evaluatie

Achtergrond Eerste aanzet 2010 Ontstaan n.a.v. projecten in kader Kunst van Lezen Derde meting in leerlingen leerkrachten 700 leesconsulenten

Doel Schoolniveau Samenwerking school-bibliotheek op praktisch niveau versterken, dialoog over doelen, activiteiten en resultaten Bibliotheekniveau Doelgerichte inzet van middelen, legitimering educatieve rol, positionering in gemeentelijk netwerk

Het kader 6

Rolverdeling Beleid Coördinatie Uitvoering

Opdracht rollen en taken Vorm groepjes van vier. Bekijk het schema met 3 niveaus en 4 fasen. Bespreek wie voor wat verantwoordelijk is en leg de 12 kaartjes op de betreffende plekken in het schema.

De monitorcoördinator coördineert en volgt het uitvoerende werk van leesconsulenten onderhoudt contact met schooldirectie/-team en bibliotheekdirectie heeft binnen de eigen organisatie vaak de functie van educatief specialist / onderwijsspecialist heeft bij voorkeur een onderwijs-achtergrond

De leesconsulent is verantwoordelijk voor de praktische samenwerking met de school onderhoudt contact met de leescoördinator en het team heeft binnen de eigen organisatie vaak de functie van jeugdbibliothecaris of front- officemedewerker heeft bij voorkeur een onderwijsachtergrond

De monitor aan de man brengen Hoe verleid je scholen om mee te doen met de monitor? Waar kun je tegenaan lopen? Welke argumenten voer je aan? Hoe ga je daar mee om?

Rollenspel

Structuur van de monitor Vragenlijsten leerlingen, leerkrachten, leesconsulenten Landelijke database Verschillende uitvoermogelijkheden die vergelijkingen mogelijk maken dwarsdoorsnedes: stand van zaken op een bepaald moment trendanalyses: ontwikkeling in de tijd (v.a. februari 2013)

Uitvoer op 5 niveaus 1. school: 1-op-1 samenwerking 2. alle scholen in de database: vergelijking bovenstaande met ‘landelijk beeld’ 3. werkgebied bibliotheek: totaalbeeld scholen, verschillen tussen scholen 4. gemeente: totaalbeeld scholen, informatie t.b.v. strategische gesprekken op gemeentelijk niveau 5. schoolbestuur: totaalbeeld scholen, informatie voor beleid

Naar de monitor live!

De monitor in actie Procedures Planning

De procedure: start

Tijdens de rit

Dashboard monitorcoördinator ● Voeg in Dashboard monitorcoördinator

Dashboard leesconsulent

Opdracht planning monitor Bespreek de handout a.h.v. de volgende vragen: Loop je op schema? Wat moet er nog gebeuren in deze fase? Waar loop je tegenaan of zou je tegenaan kunnen lopen? Heb je tips voor anderen m.b.t. de planning?

Ondersteuning tijdens uitvoering DESAN (voor technische vragen) Nicolien de Pater (voor inhoudelijke vragen) Provinciale ondersteuning

Resultaten interpreteren: de standaardrapportage leesmotivatie leesgedrag leengedrag boekentips activiteiten van leerkrachten: voorlezen boekintroductie boekenkring gebruik boeken bij zaakvakken

Opdracht standaardrapportage Vragen bij de standaardrapportage Wat is het algemene beeld van deze school? Wat valt op aan de resultaten? Welke adviezen zou je geven aan deze school?

Casus ouderbeleid

Casus genres

Maatwerkrapportage Situatie: De directeur heeft jou benaderd om meer met leesbevordering te gaan doen. De school heeft al een leesbevorderingsbeleid. Het team ziet geen noodzaak om met de monitor aan de slag te gaan, men vindt dat men al genoeg doet. Men werkt wel mee. De directeur wil de monitor gebruiken om de boel meer in beweging te krijgen.

Opdracht maatwerkrapportage Stel een maatwerkrapportage samen met maximaal 7 grafieken. Schrijf in grote lijnen op hoe je deze school gaat adviseren. Gebruik de gegevens over deze school 17LH Basisschool in ‘t Park

Opwarmer voor het team: zoek de 11 titels hoe overleef ik - moord in - de brief - de gebroeders - voor de koning - verdwenen? - mijn eerste zoen - griezelverhaal - de dikke Leeuwenhart - voorgoed - het allerlaatste - Istanbul - alleen beer - hallo aarde - dat had je - Obama - hier maan - de weg naar verandering – gedroomd – meester Jaap - mocht mee

Resultaten presenteren aan het team: doelen waarde van investering bevestigen samen een beeld vormen samen tot vervolgstappen komen laten zien dat je als bibliotheek opbrengstgericht kunt werken

Discussie: resultaten presenteren Stel: je krijgt slechts 20 minuten in een teamvergadering. Wat presenteer je? Hoe kom je tot een keuze? Wat doe je wel? Wat doe je niet?

Informatie presenteren Stuur bij weinig tijd vooraf een schriftelijke rapport. Wees zeer goed voorbereid. Deel de beschikbare tijd door vier: gebruik driekwart voor de presentatie en de conclusies en een kwart om de vervolgafspraken samen te vatten en te bevestigen. Gebruik eventueel een energizer om het team bij de les te krijgen. Benoem het doel van de presentatie. Wees terughoudend met je eigen commentaar.

Vervolgstappen Zeg duidelijk wanneer je wilt dat er een afspraak gemaakt wordt. Schrijf de afspraak direct op een flap. Schrijf tijdens je presentatie eerst de afspraken op zoals ze algemeen geformuleerd uit het team komen. Keer na je presentatie terug naar de algemene afspraken: ‘nu gaan we even kijken of we deze afspraken wat meetbaarder kunnen formuleren’. Zeg dat de afspraken meegenomen worden in de volgende meting. Als het niet lukt om tot een goede lijst definitieve afspraken te komen, zeg dan dat je in overleg een voorstel zult uitwerken voor de volgende teambijeenkomst.

Evaluatie Pak je leerdoelen en leervragen Wat heb je geleerd?