Andere schooltijden en het 5 gelijke dagen model

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
WELKOM! INFORMATIEAVOND Dinsdag 25 maart uur
Advertisements

Oriëntatie avond ouders 27 maart 2013
Definitief voorstel continurooster + De stemprocedure. 20 mrt
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Verandering Schooltijden
Op de informatieavond Continurooster Welkom.
Andere schooltijden OBS Molenbeek 8 mei 2012
Continurooster in een 5 gelijke dagen model
Informatieavond 19 november 2012
Continurooster Integraal Kind Centrum De Vonkenmorgen Februari 2013.
INFORMATIEAVOND veranderende schooltijden
Andere (school)tijden in het onderwijs
‘Andere tijden’ Informatieavond ouders 28 november 2011.
“Andere Schooltijden”
Vijf-gelijke-dagen model
Informatieavond Petrus en Paulusschool
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
Informatieavond ‘Andere schooltijden’ De Bolster 22 maart 2012
Tussenschoolse Opvang OBS Molenbeek 15 juni 2011
Welkom Informatieavond BS De Meerhoef 5 april 2011.
Informatieavond schooltijden
Andere schooltijden Informeren.
1. 2 Andere Tijden Vijf-gelijke-schooldagen-model. Agenda voor vanavond: Uitleg van het doel van deze avond. Wat zijn de schooltijden? Hoe ziet een dag.
Andere (school)tijden?
Welkom informatieavond “schooltijden”
Welkom informatieavond “schooltijden”
“ Andere tijden in onderwijs en opvang”
Welkom welkom.
Andere schooltijden op De Wegwijzer?
Rust, regelmaat en ruimte
Op weg naar Andere schooltijden
Medezeggenschapsraad Franciscusschool
Welkom op de informatieavond Andere Schooltijden
5 Gelijke dagen.
Informatieavond 19 november
Projectgroep “andere tijden” (MR, ouders, team, directie)
Andere Schooltijden 12 januari 2015.
Informatieavond Mariaschool Wierden
Informatiebijeenkomst Nieuwe schooltijden?
ANDERE TIJDEN Informatieavond CBS De Bron en CBS De Fontein 5 oktober 2015 Eelke Hoekstra Wat betekent dit voor de kinderen, de ouders en de leerkrachten?
Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Mei 2015 Dhr. B. Korenstra c.b.s. de Vuurvlinder.
Informatieavond Project Andere Schooltijden Donderdag 26 november 2015 Locatie: OBS De Bussel 19h45 – 22h00 Effies gauw, gauw is an de skeet sturven!
SCHOOLTIJDEN ST.-WILLIBRORDUSSCHOOL 11 NOVEMBER 2015.
Informatieavond continurooster “Andere tijden” 16 november 2015
Presentatie schooltijden oudergeledingen 23 november 2015Presentatie schooltijden oudergeledingen 1.
Schooltijden. 18 januari 2016Ouderavond schooltijden2 Agenda 1.Welkom. 2.Doel van de avond: informatieverschaffing en uitwisseling van meningen. 3.Voorstellen.
 Welkom  Aanleiding  Proces  Huidig model  Nieuw model  Gevolgen voor ouders  Gevolgen voor personeel  Vragen.
SCHOOLTIJDEN op De Havelt 12 januari AGENDA: 1.Welkom. 2.Doel van de avond: informatieverschaffing en uitwisseling van meningen. 3.Voorstellen procesbegeleider.
BS Het Venster SCHOOLTIJDEN op Het Venster 19 januari 2016.
SCHOOLTIJDEN op De Kastanjelaar Informatieavond 1 februari 2016.
op KC de Samenstroom 2 februari 2016
Informatieavond Adalbert Basisschool ‘Andere schooltijden?’
Andere Schooltijden Obs Het Veenpluis. Welkom namens team en MR van Het Veenpluis! Fijn dat u bent gekomen.
Informatie avond 2 februari Doelstellingen De redenen voor de drie scholen in Ouderkerk a/d Amstel om dit 5 gelijke dagen model voor te stellen.
Welkom Sterrenschool Schooltijden Huisvesting. Een Sterrenschool bouw je samen Team Klankbordgroep (OV / MR en overige ouders)
Inhoud van de avond uur: opening voor- en nadelen huidige rooster voor- en nadelen continurooster korte pauze stellingen vragen? hoe nu verder?
Informatieavond schooltijden. Informatieavond   Aanleiding   Warming-up   Algemene info   Pauze   Aan de slag   Afsluiting en vervolg.
Continurooster 5 gelijke dagen model Maart 2011 m.z.r. / schoolleiding c.b.s. de Vuurvlinder.
Welkom Dinsdag 2 april uur Andere schooltijden.
Informatie/brainstormavond schooltijden. Indeling van de avond  Welkom: voorstellen werkgroep schooltijden  Uitslag ouderpeiling  Info schooltijdenmodellen.
Tijd voor andere schooltijden?. Waarom deze informatie avond?  De MR zal zich neutraal opstellen  Vanavond zal ook niet besloten worden of er een continurooster.
Welkom Schoolcaf é : ‘Andere Tijden’. Doel van de avond  Kennismaken met de verschillende mogelijkheden wat betreft schooltijden  In gesprek over voorkeursmodel.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
ANDERE TIJDEN St. Bernardus, Bergeijk, 21/6/2016 Rein van Dijk.
De nieuwe school Impressie.
Informatieavond onderzoek nieuwe schooltijden
Andere Tijden? Informatie-Werkavond andere schooltijden.
Andere Tijden in onderwijs en opvang
Ouderavond ‘Andere Schooltijden’
Transcript van de presentatie:

Andere schooltijden en het 5 gelijke dagen model

Welkom Informatie andere schooltijden en het 5 gelijke dagen model door Marijke Informatie BSO door Nicole van Hoof (Spring) Vragen? Aanwezige gasten: Irene Pepers (ouder en MR-lid de Bongerd) Miranda Linders (leerkracht de Waai) Afsluiting om 21.00 uur

↓ Informatie uitwisselen, vragen beantwoorden, Doel van deze avond: Informatie uitwisselen, vragen beantwoorden, helderheid geven over voorstel ↓ zodat u zich een eigen beeld en mening kunt vormen

Andere schooltijden en waarom Sinds 1 augustus 2006, met de invoering van de Wet Flexibilisering Schooltijden, hebben scholen bij de inrichting van de onderwijstijd meer keuzevrijheid gekregen. Achterliggende gedachte: flexibilisering van de lestijden in de huidige samenleving is nodig om arbeidsparticipatie van beide ouders mogelijk te maken. De directie van De Nienekes heeft vastgesteld dat binnen de huidige ouderpopulatie in veel gevallen door beide ouders wordt gewerkt. De maatschappij is veranderd. Landelijk: beide ouders werken, 75% van de moeders werkt; toename van alleenstaande ouders die werken. Daarnaast is een forse toename van het TSO gebruik zichtbaar; sedert 2013 is dit nog eens met 20% toegenomen. Toenemende vraag van ouders om te overwegen over te stappen op een continurooster. Gecombineerd met de landelijke ontwikkelingen is de school zich bezig gaan houden met de vraag: zijn onze huidige lestijden nog bij de tijd en welke alternatieven zijn er…

Andere schooltijden en waarom De schooldag ‘voelt’ versnipperd aan door de voor- tussen- en naschoolse opvang. Veel regelwerk door ouders. Landelijke trend: meer dan 50% jonge ouders heeft behoefte aan andere schooltijden (onderzoek Qrius 2010). Vanuit deze oriëntatie is het team van De Nienekes van mening dat de invoering van het 5 gelijke dagen model een meerwaarde kan zijn en een betere organisatie van het onderwijs mogelijk maakt. Dit heeft dan weer gunstige effecten op de kwaliteit van het onderwijs. Scholen moeten wel zorgen dat kinderen minimaal 7520 uur basisonderwijs genieten, zorgen voor een evenwichtige verdeling van activiteiten over de dag en de vijfdaagse schoolweek blijft het uitgangspunt (Keizer, 2008). Het doel van vanavond is om de ouders aanvullend te informeren en eventuele vragen te beantwoorden. We realiseren ons dat er voor ouders ook persoonlijke belangen kunnen meespelen en deze zijn wat ons betreft evenzeer geldend. Het is aan de ouders om zich uiteindelijk voor of tegen uit te spreken.

Andere schooltijden? Waarom? Heel veel argumenten om goed over na te denken… Een aanspreekpunt voor de kinderen Rust in het programma Minder druk op kinderopvang Talentontwikkeling na schooltijd voor iedereen Toename effectieve leertijd Doorlopende leerlijn Rust voor de leerkrachten …

Andere schooltijden? Wat dan precies? Er zijn de afgelopen jaren diverse modellen ontwikkeld Hoorns model: ‘traditionele schooltijden’, alle kinderen op woensdag- en vrijdagmiddag vrij. In het Hoorns model wordt zowel in boven- als onderbouw 940 uur per jaar lesgegeven. De lesweek telt in plaats van 25,5 uur 24,5 uur. De vrijdagmiddag kan op deze manier structureel vrij geroosterd worden Vijf gelijke dagen model: vijf identieke schooldagen voor alle groepen van 08.45 uur tot 14.15 uur, korte lunchpauze met de leerkracht in de klas (geen aparte overblijfvoorziening) Bioritmemodel: het leren volgt het bioritme van de kinderen, het onderwijs maakt gebruik van de momenten van maximale alertheid (ochtend leren en presteren, dan rusten en sporten en na 14.30 uur repeteren) Het van 7 tot 7 model en IKC: van 07.00 tot 19.00 u. Het programma biedt afwisseling in blokken met onderwijs, opvang, sport en ontspanning. De laatste 2 modellen zijn in Nederland (financieel) niet haalbaar.

Inzoomen op het vijf-gelijke-dagenmodel Vijf identieke schooldagen, van 8.45 tot 14.15 uur Geen vrije woensdag- en vrijdagmiddag meer Leerkrachten gebruiken de lange middagen voor overleg, lesvoorbereiding, bijscholing Naschoolse opvang sluit elke dag direct aan op de lessen Gaat verder dan het continurooster, dat wel de middagpauze verkort, maar houdt vast aan begintijd en vrije woensdagmiddag

De rol van de medezeggenschapsraad (MR) De MR neemt een neutrale positie in De MR stelt randvoorwaarden voor de invoering van nieuwe schooltijden De MR toetst de kwaliteit van de informatie De MR informeert de ouders zo goed mogelijk De MR geeft geen stemadvies aan ouders

MR Personeelsgeleding Oudergeleding Kim van Avezaath Mathieu van Driel Jeanny Joosten Marcel Martens Jacqueline Lindenaar Maike Rohde Saskia Rikken Mijke Swanenberg Artikel 12 lid f van de WMS regelt dat de Artikel 13 lid h van de Wet Medezeggenschap (WMS) personeelsgeleding instemmingsrecht heeft bij regelt dat de oudergeleding instemmingsrecht heeft vaststelling of wijziging van een arbeids- en op wijziging van de onderwijstijden. rusttijdenregeling. Instemming verleend 04-06-2014 Daarnaast wordt voorafgaande aan deze beslissing een ouderraadpleging voorgeschreven. (mededelingen van OCW van 9 maart 2006: Flexibilisering schooltijden in het primair onderwijs)

Motivatie voor het 5 gelijke dagen model Regelmaat en rust voor de kinderen Alle dagen zijn gelijk (voor jonge kinderen overzichtelijker) Kinderen gaan 1x per dag naar school Leerkracht is de gehele dag bij de groep Voor leerkracht: lesgevende taken en niet-lesgevende taken zijn niet meer versnipperd Voor- en nadelen zijn opgenomen in argumenten; deze worden ter info meegegeven

Praktische invulling Een half uur meer lestijd per week vergeleken met huidige model Lestijden van 08.45 uur tot 14.15 uur Buitenspelen/pauzes in 3 blokken Bij elk blok gaat de helft van de leerkrachten mee naar buiten, de andere helft neemt pauze

Buitenschoolse opvang (Nicole van Hoof) Mogelijkheden opvang door Spring De kosten van de BSO De beschikbaarheid De inhoud en het dagprogramma Rekenmodellen Informatie wordt op 29 oktober meegegeven en op de site van www.nienekes.nl geplaatst.

Procedure 1 stem per ouder, inclusief nieuwe aanmeldingen Alle jongste kinderen krijgen een stembrief mee (geen deelname als het jongste kind in groep 8 zit) We gaan uit van een opkomst percentage van 65% Stemformulieren: schriftelijk en anoniem Stemformulieren zijn genummerd Meerderheid van stemmen beslist

Vragen??

Dank voor uw betrokkenheid Dank voor uw betrokkenheid! Voor vragen kunt u contact opnemen met de directie: directie.nienekes@stichting-invitare.nl of met de MR: mr.nienekes@stichting-invitare.nl Vanaf 29 okotber zal alle informatie op de site www.nienekes.nl geplaatst worden.