Wat gaan we bespreken Introductie van OP en ZRM en gebruik op hoofdlijnen Leerpunten uit de proef in 2014 Verwachtingen voor 2015 Checklist voor een goed.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wilt u meer weten over Regelhulp.nl? Kijk op of stuur een naar
Advertisements

Ervaringen in samenwerking
Hoe kunnen we elkaar versterken?
Wmo-AWBZ in regio Alblasserwaard- Vijfheerenlanden
Presenetatie Landelijke Studiedag Multiproblemgezinnen 30 mei 2013 Ellen Loykens Molendrift
Decentralisatie Wmo in de Drechtsteden: innovatiekracht Regio Drechtsteden, Innovatieagenda Wmo, 5 december 2013.
De Methode Integrale Jeugdbescherming
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
Onderzoek kwetsbare gezinnen de noodzaak tot ontschotting
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
Nieuwe Wmo – Platform VO
Medezeggenschap en ondersteuningsplannen
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
Zorg nieuwe stijl.
januari en februari 2011 Linda Hazenkamp
Herstructurering Sociaal Domein
Transitie-arrangement Wmo Regio Amersfoort
Bijpraten over de Wmo
Ontwikkelingen Wmo/AWBZ
De beweging in het Sociaal Domein: kans of ramp? 8 oktober 2014
GGZ Netwerkbijeenkomst Midden Limburg 26 juni
Zorgplicht in passend onderwijs
2014 EVALUATIES N+1.
Op weg naar een solide Pgb in de Wmo en de Jeugdwet
Zelhem 2mei 2013 Hanneke Verweij Biedt u hulp aan de meest kwetsbaren?
Registratie en facturatie
De VOA en schuldhulpverlening
Wijzigingen in de zorg van AWBZ naar Wmo
Dagbegeleiding informatie avond voor cliënten en mantelzorgers 4 februari 2015.
Gemeente Ede Bedrijfsvoering Wmo 14 januari 2015.
De samenhang van de drie transities presentatie dorpsraadvergadering Nederwetten stand van zaken 29 september 2014.
RIS Wijkzorg Laurens Conijn Gemeente Amsterdam/WZS 1 december 2014
Werkveldconferentie 3 juni 2015 Wat is de rol van zorgverlener door de ogen van leerjaar 2?
De Wet maatschappelijke ondersteuning. Waar gaan wij u over informeren Wat is de Wet maatschappelijke ondersteuning? Hoe werkt het wanneer u zich aanmeldt.
workshop Fraude voorkomen in het Sociaal Domein
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Kansen voor/door begeleiding De toeleiding Het aanbod.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Tafel dagbesteding gemeenten
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Werkgroep integrale bekostiging Jeugd Inrichting sturing en bekostiging Werkgroepinzichten vertalen naar de praktijk.
Ontwikkeling wijkzorg in Amsterdam. pagina 2 pagina 3 Hoofdlijnen Intramurale zorg alleen nog voor mensen met zware zorgvraag Zorg thuis: 2 financieringsstromen:
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
Respijtzorg werkconferentie ‘...respijt op maat Drenthe’ 15 april 2015 B. Bijl.
Bijeenkomst 16 april 2015 Transferverpleegkundigen.
Privacy in het sociaal domein Raadscommissie 15 januari 2015.
Basistarieven Hulp in de Huishouding 1 en 2 Basistarieven Hulp in de Huishouding 1 en 2 Presentatie 3 april 2013.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Project Kanteling Wmo Dantumadiel/Dongeradeel Raadsbijeenkomst, 9 april 2013 Tom Kamsma.
Zorg Verandert. Presentatie SBOG Marijke Hempenius 2 maart 2015.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Jeugdhulp: zo doen we dat in de gemeente Brunssum, samen in Parkstad Limburg én Zuid-Limburg! Presentatie raadsinformatieavond 16 september.
C liëntondersteuning in de Wmo. Definitie 1.Ondersteuning gericht op het versterken van de zelfredzaamheid en participatie 2.Ondersteuning bij het verkrijgen.
Communiceren met mantelzorgers Informeren en afstemmen.
Decentralisatie jeugdzorg: transitie en transformatie Informatiebijeenkomst gemeenteraden en WMO-raden Parkstad 21 en 27 mei 2014.
Overlegtafel subsidiepartijen m.b.t. inkoop/contractverlenging 2017 Dinsdag 13 oktober van – uur.
Doorontwikkeling gebiedsgericht werken Sociaal Domein 7 juni 2016 Presentatie voor Wmo-raad.
Anders kijken, anders doen
Overlegtafel GGZ/LVB m.b.t. inkoop/contractverlenging 2017
Hoofd- en onderaannemerschap
12.2 Totstandkoming van een wet
Vakmanschap voor jongeren in het sociale domein
Informatie Inkoop Langdurige Zorg Volwassenen in Rotterdam
Medezeggenschap en ondersteuningsplannen
Toezicht Wmo Toezicht WMO
College Zelfredzaamheid & Eigen Kracht
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Het ondersteuningsplan en de ZRM Workshop 1 december 2014 Sascha Steinmann en Johan de Vries, WZS

Wat gaan we bespreken Introductie van OP en ZRM en gebruik op hoofdlijnen Leerpunten uit de proef in 2014 Verwachtingen voor 2015 Checklist voor een goed gevuld OP Vragen van u

Situatie 2015, nieuwe Wmo Uitvoering Gebiedsgericht, integraal onderzoek en afstemming Positie cliënt Gelijkwaardig, draagt bij aan oplossing probleem Inhoudelijke weging Eerst mogelijkheden cliënt en netwerk, daarna professional

Beoogde werkwijze Voor cliënt maakt het niet uit bij wie hij zich meldt, want professionals werken samen binnen gebied (wijkzorg) en zij hanteren dezelfde aanpak Lastig, want organisaties verschillen in expertise, werkwijze, taal, gedrag etc. Nodig is een gemeenschappelijk kader, instrumenten: Ondersteuningsplan ZRM en Afwegingskader …… en ontwikkeltijd

Rol en positie Ondersteuningsplan traject plan behandelplan zorgleef plan begeleidingsplan

Doel van ondersteuningsplan (OP) OP is uniforme vastlegging afspraken cliënt en professional(s): Mbt ieders rol en soorten ondersteuning Mbt de doelen en behaalde resultaten Resultaat Samenhangend overzicht totale Wmo ondersteuning Bijgesteld nav veranderingen, evaluatie Met als doel Bevorderen samenwerking/afstemming professionals Voorkomen dat cliënt steeds opnieuw moet uitleggen

Ondersteuningsplan (OP) in de Wet In wet (Verordening) vastgelegd: OP is de weergave van de adviezen, verwijzingen en afspraken die in samenspraak met de cliënt zijn gemaakt naar aanleiding van zijn melding, alsmede de beoogde resultaten en de evaluatie daarvan Gemeente is verplicht dat elke cliënt met melding een schriftelijk verslag van zijn onderzoek krijgt Er is vastgesteld dat OP als verslag geldt

OP in Amsterdamse praktijk Visie gemeente mbt Wmo: Één cliënt, één plan, één klanthouder Betekent: 1 professional, de klanthouder, stelt OP op en beheert het OP, aanpassen bij verandering Klanthouder informeert en stemt af met cliënt Machtigt andere professionals voor inzage in OP Evalueert periodiek Overhandigt cliënt een door beiden ondertekend OP Zie verder factsheet klanthouder en OP in syllabus

Informatiedelen en privacy cliënt OP in vast format in RIS Is deelbaar na toestemming cliënt, klanthouder regelt Bevat ‘Dat info’: Scores ZRM, type ondersteuning, door wie, beoogd doel, evaluatiemomenten Gemeente heeft geen inzage in OP individuele cliënt Eigen behandelplannen, verschillende formats Worden niet gedeeld Bevat ‘Hoe info’ en waarom: Medische of gedragsmatige gegevens, details dagelijkse uitvoering ondersteuning, dossierhistorie etc.

Opstellen van het OP Wanneer? Professional beoordeelt of OP noodzakelijk is Altijd OP opstellen bij Meervoudige vraag Indien maatwerkvoorziening wordt ingezet Indien OP wordt opgesteld: Analyse zelfredzaamheid mbv ZRM Gesprek(ken) met cliënt en/of mantelzorger en/of cliëntondersteuner Altijd ondertekenen door klanthouder en cliënt

Zelfredzaamheid-Matrix (ZRM) ZRM is Een methodiek om zelfredzaamheid cliënt te screenen Deelt zelfredzaamheid op in 12 levensgebieden Schrijft geen vragen en volgorde voor aan professional Levert een momentopname Wordt gebruikt bij opstellen OP en bij evaluatie Zie verder factsheet ZRM in syllabus

ZRM trainingen ZRM is een instrument voor professionals Om ZRM goed te gebruiken is training nodig Gemeente biedt ZRM basistraining van dagdeel aan In Amsterdam, verzorgd door TNO Aantal dagdelen in december (3, 10, 12, 15, 18) In 2015 elke dinsdag en donderdag, ochtend en middag Uitnodiging is verstuurd naar uw organisaties Aanmelden voor training via internet: http://www.zelfredzaamheidmatrix.nl/zrm/overig/inschrijfformulier-gemeente-amsterdam-zrm.aspx

Leerpunten uit de proef in 2014 Resultaten evaluatie OP en ZRM in 5 startgebieden: Aanpassingen aan ZRM voor Wmo doelgroepen extra domein tijdsbesteding, supplement VB doelgroep Meer ruimte voor professionele inschatting Verplicht invullen ZRM bij eenvoudige vragen loslaten Verplicht uitvragen alle domeinen ZRM loslaten, wel bij complex Toevoegen van introductie Wijkzorg bij ZRM training Maken van richtlijnen invullen OP: checklist OP Maken van richtlijnen voor inhoudelijke afweging: afwegingskader (januari op site) Verminderen van registratielast.. een ontwikkelpunt

Wat verwacht WZS van u? Professionals in Wijkzorg (en aanbieders dagbesteding) registreren in RIS en gebruiken OP en ZRM. Professionals volgen ZRM en RIS trainingen Professionals kennen het stedelijk kader: hebben basis kennis over wijkzorg, het proces, de instrumenten (OP en ZRM) en de inhoudelijke wetswijzigingen. Professionals met vragen raadplegen de site www.amsterdam.nl/van awbznaarwmo. Klanthouders kennen hun rol en werken volgens de richtlijnen Organisaties vertalen de richtlijnen naar eigen werkinstructies En vooral: oefen uw vak uit en zoek elkaar op…

Wat mag u van WZS verwachten? WZS is eindverantwoordelijk voor de uitvoering Wmo (inhoudelijk en financieel) Als opdrachtgever geeft WZS richting en faciliteert: Levert stedelijk kader mbt de visie en werkwijze Levert inhoudelijke factsheets en richtlijnen Biedt trainingen RIS en ZRM aan Levert per gebied kwartiermaker met ontwikkeltaak Evalueert en stelt bij: haalt feedback bij u, gebruikers Vertrouwt op professionals, geeft ruimte aan expertise Stimuleert innovatie

Hoofddoel 2015 Bieden van zorgcontinuïteit aan Amsterdammers Dit moeten we samen doen Vraagt om balans vinden tussen De sturingsopdracht van de gemeente EN De vrijheidsnoodzaak van professionals Wij staan aan het begin van een gezamenlijke ontwikkeling!

Nog even de inhoud in… Meerwaarde goed gevuld OP Doel: Integraal onderzoek aan het begin leidt tot snelle afhandeling verderop, en niet tot herhaling van vragen, gesprekken voor cliënt Wanneer geeft het OP meerwaarde? Wat moet er ingevuld zijn?

Ondersteuningsplan inhoudelijk Wees je bewust van de rol van het OP Het vervangt niet de zorg- of ondersteuningsplannen van de aanbieder Het is de gezamenlijke oplegger Wees je bewust van het doel het vastleggen van doelen, rollen en verantwoordelijkheden in één plan Wees je bewust van de ontvangers Je beheert / bewerkt het voor het netwerk

Wees je bewust van de opdracht Meer eigen kracht Meer informele hulp Gebruik van de mogelijkheden in de wijk Professionele hulp waar nodig Anders kijken, anders doen Kijk buiten de bekende paden binnen en buiten zorgorganisaties Ga sparren: 1 + 1= 3

SMART

En dan………….. Checken / privacy Akkoord cliënt / vertegenwoordiger Ondertekenen Toegang bieden Wijzigen?